View Full Version : Kommentarer til bilder
Rossiyskie Avialinii
24-06-2007, 18:11
Hallo alle sammen.
Synes det er ganske synd at det er så få som gidder å kommentere bildene som blir lagt ut her på forumet.
Jeg liker veldig godt å høre hva folk mener om bildene.
Jeg ser det er noen som gjør det og det er veldig fint, men jeg kunne ønske noen flere kunne henge seg på.
For meg er det en stor motivasjon og høre hva dere som har peiling mener, og jeg vet at dette også gjelder for andre.
Dette er ikke ment som noe krtitikk mot dere her på forumet,bare et lite ønske, så ikke bli forbannet eller noe.
Mvh Alex.
Eg tror de fleste her inne er lei av bilder som går igjen og igjen,
spesielt av SK BU WF og DY og sånt, det er min mening
Rossiyskie Avialinii
24-06-2007, 18:43
Helt enig med deg der Lennart.
Synes det er mye bedre å se bilder av litt mer uvanlige fly.
Men allikevel går det ann å skrive inne en liten kommentar.
ATC-flyradar
24-06-2007, 20:11
Originally posted by Captain Caveades
Det er ikke VI som er leie, det er Lenneart :colgate:
Ingen bilder blir like hvis man tar bilder fra ulike plasser, ulike del av landinger, ulike oppstigninger - sol, skyer, regn osv. Det som jeg liker også er å ta bilder av bakre del - få reg nr og hale - det er mange ganger litt stilig.
Vi som ikke for bildene på disse kjendisstedene som bildene må igjennom nåløye, litt firkantet, men vi har scanair.no av bilder og hvis vi blir hivet ut her, så får vi laget vårt eget felles bildegalleri.
jeg synes Lenneart også kan bruke 10 minutter i uken for å hjelpe oss "amatører" til å bli bedre enn han selv :)
Bilde av en hale som er godt kjent.
Jan
Originally posted by ATC-flyradar
Ingen bilder blir like hvis man tar bilder fra ulike plasser, ulike del av landinger, ulike oppstigninger - sol, skyer, regn osv. Det som jeg liker også er å ta bilder av bakre del - få reg nr og hale - det er mange ganger litt stilig.
Vi som ikke for bildene på disse kjendisstedene som bildene må igjennom nåløye, litt firkantet, men vi har scanair.no av bilder og hvis vi blir hivet ut her, så får vi laget vårt eget felles bildegalleri.
jeg synes Lenneart også kan bruke 10 minutter i uken for å hjelpe oss "amatører" til å bli bedre enn han selv :)
Jan
Ett tips til alle , ha solen i ryggen når du tar bilder :p så blir alle bedre enn mine uskarpe bilder
sirpjalle
24-06-2007, 23:01
Originally posted by Leorim
Jan
Ett tips til alle , ha solen i ryggen når du tar bilder :p så blir alle bedre enn mine uskarpe bilder
Er enige med alle her egentlig, en kan få spennende bilder bare en bytter plassering og vinkel etc etc..... Men det ER mer spennende med andre ting en DY, SK WF etc etc.... Og jeg begynte spotterkarrieren min i april i år og er allerede selv blitt ganske lei av å ta bilder av "de vanlige 3", DY, SK, WF ;)
Hadde satt pris på mer kommentarer ja. Motiverer ikke akkurat til å ta mer når det er så liten respons.
Det er vel derfor gresset er grønnere rundt andre flyplasser sirpjalle :D
Enkelte ganger trenger man ikke være på en flyplass heller for å finne noe interssant, f.eks. et museum ...
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/RAF_Museum_2007/Mustang_2.jpg
... eller et annet museum ...
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/Duxford_2007/DudleBug.jpg
... og enkelte ganger kan man også fly med slike eldre klenodier ...
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/Duxford_2007/Nord1002.jpg
... andre ganger får man se noe for første gang med egne øyne, f.eks. den første 777-300ER ...
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/Manchester_2007/1130_PIA_773ER_AP-BHW.jpg
... eller noe som er historie ...
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/Manchester_2007/1604_BEE_145_G-EMBM.jpg
... eller noe som snart blir historie ...
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/Manchester_2007/1741_BAW_320_G-BUSC.jpg
... eller noe nydelig som står til offentlig skue med en interssant beskytter som liker å snakke med slike som oss ...
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/Manchester_2007/Trident_G-AWZK_tail.jpg
... og da blir man rett og slett slik - og da er det ikke nødvendig at andre kommenterer.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/415/MayTour2007/UK/KGL_at_MAN.jpg
Alle disse bildene er hentet fra de fire musketerers våryre tur til England - og full rapport blir sluppet i løpet av kommende uke.
Rossiyskie Avialinii
24-06-2007, 23:40
Originally posted by Vede
Hadde satt pris på mer kommentarer ja. Motiverer ikke akkurat til å ta mer når det er så liten respons.
Akkurat dette jeg mener ja.
Takk for støtten.
Et lite spm : Er Captain Caveades den som samme som Pilot Alexio ( eller hva det en var)???
Synes LN-KGL skrev noe klokt her. Og det er jo heller ikke slik at bildet er bra selvom motivet er interessant. Jeg tror særlig amatører som meg har behov for fototekniske tilbakemeldinger istedenfor kommentarer om flyet/flyselskapet som er avbildet, bare på den måten kan vi(jeg) bli bedre. Det er heller ikke alle som har muligheten til å reise til en flyplass utenfor Norge for å ta bilder. Synes alle bør kunne vise bildene sine her, selvom det bare er avbildet DY eller SAS.
sirpjalle
25-06-2007, 11:08
Ehhhhmmmm. Tror jeg med mitt forrige utsagn "skjøt meg selv i foten" ;)
Er litt lei av DY, SK og WF, men selvfølgelig kan man ta masse fine bilder alikevel. Gjør det selv og, selv om jeg er litt lei. Skal man lære må man øve uansett hvilken logo flyet har. Men alikevel er andre fly og selskaper som ikke er de tre tidligere nevnte mye mer spennende.
Originally posted by N-3PB
Et lite spm : Er Captain Caveades den som samme som Pilot Alexio ( eller hva det en var)???
noen har ivertfall klisterhjerne:old
ATC-flyradar
26-06-2007, 21:32
he he he - tror alle er enig om at bilder ikke bare er bilder av 737-300 - osv, men tenk motiver, foto av haler, foto av fronter, ulike steder, opp/ned/side/venstre/høyre/nedenfra osv - tenk litt motiver framover.
Jan
sirpjalle
26-06-2007, 22:03
he he he - tror alle er enig om at bilder ikke bare er bilder av 737-300 - osv, men tenk motiver, foto av haler, foto av fronter, ulike steder, opp/ned/side/venstre/høyre/nedenfra osv - tenk litt motiver framover.
Jan
Sånn som dette? :)
stefan78
26-06-2007, 22:12
Et bilde kan være så mye, fint med forskjellige vinkler. Bare bilder rett fra siden kan bli fort kjedelig, synes nå jeg.
ATC-flyradar
26-06-2007, 23:19
Originally posted by sirpjalle
Jan
Sånn som dette? :)
Ja, hvorfor ikke !!
Jeg skal lage noen eksempler i slutten av uken på foto av haler osv -litt andeledes enn standard foto - så for vi se hva det blir ut av det.
Jan
Skjønner altså ikke problemet!
Tar man bilder for egen del, fordi man er fly- og fotointeressert, og så legger dem ut for at andre skal få se dem også...., eller tar man bilder fordi man hele tiden trenger å bli bekreftet...!!?????
Se på de bildene vi av og til får av WF-maskiner fra høye nord. Det er WF javel, men bildene er ofte tatt fra forskjellige vinkler enn hva man får fra de som leverer mest her, og ikke minst får vi bilder derfra levert med motiv tatt i all slags vær og alle mulige lysforhold....
Gå ut og fotografer, og har du lyst til å dele dine opplevelser med andre så vær hjertelig velkommen, men slutt å syt om den evindelige kommenteringen hele tiden!
Som andre har sagt her før; se på antall views. Det MÅ jo vær folk som ser bildene deres. Og for egen del nyter jeg ofte en god kopp kaffe og koser meg med fine serier fra alle slags plasser, og slenger jeg ikke ut en kommentar, betyr det jo ikke at jeg ikke liker bildene. Tvert i mot!!!
De som har kunnskaper nok til å kommentere noe ut over "Flott!", "Kjempeflott!" eller "Bra!" må gjerne gjøre det, men det betyr ikke at vi andre synes at bildene er boss. Det at det ikke dukker opp kommentarer av den typen dere forventer, er kanskje at mange føler de ikke kan bidra når det gjelder lukker, blender, lys, mørke, linser, zoom eller hva i alle dager det skal være. Det er vel slike kommentarer som er verdt noe når det gjelder å få motivasjon og bli bedre???
Herrejul, for noe styr!!!:old
Fly high
27-06-2007, 10:54
Jeg er nok mest enig med sistnevnte taler!
Spørsmålet er jo hva hensikten med forumet skal være: Skal det være et sted der folk først og fremst får vurdert bildene sine, eller skal det være et sted der folk først og fremst kan legge ut bildene sine?
LN-SSL har ett poeng. Det er ikke vits i å kommentere bilder bare for å kommentere hvis man ikke har noe mer å bidra med enn "flott" og "bra" og de som legger ut bilder heller bør se på antal view og ikke antall "flott" og smilies
Utflyttet
27-06-2007, 12:03
Moralen så langt etter noen runder på dette, er da:
1. Folk kommenterer det de føler for.
2. Å legge ut bilder av DY/SK/WF sine vanligste fly på vei opp eller ned kommer antakelig ikke til å trekke kommentarer om ikke motivet er spesielt bra eller dårlig.
3. Har du høyt antall views så har nok mange sett bildene.
4. Har du lagt ut et dusin bilder av "de vanlige" denne uken, så prøv neste gang å ta hensyn til alle tips om hvordan ta bra bilde, og så bare plukk de som viser foredringspotensiale (eller der hvor du har flaks, en teknikk ofte brukt av meg), slik at folk kan klarere se en fremgang.
Så, hva er bra tips for bilder?
1. Horisonten skal være horisontal. Ordene ligner på hverandre, det er nok en sammenheng.
2. Skyt med lyset i ryggen, ikke motlys. Bildet blir veldig sjeldent bra i motlys, men er det et spesielt motiv eller et uvanlig fly så er det nå alltids OK å ha det på brikken.
3. Hastigheten av eksponeringen teller. i forhold med nok lys er tommelfingerregelen aldri skyte med lavere lukkertid enn 1/brennvidden (altså med 200mm linse, ikke under 1/200 eksponering). Hvordan få lavere lukkertid? Skru opp ISO, dra igjen blenderen. Er ting i bevegelse så må du ha enda kortere lukkertid.
4. Det kan bli fint med lav lukkertid, men selve objektet du fotograferer, bør være skarpt. Dette brukes ofte med motionblur i skumringen, etc.
Hva gjør man med bildene etter de kommer fra kamera?
1. Ikke last opp alt. Ikke last opp 4 av samme fly i samme setting. Finn de som viser ting best, og jobb med de. Når du har plukket de bildene som har mest potensiale med tanke på motivet, lys, skarphet, etc. så går du videre til et rdigeringsprogram.
2. Korriger hvitbalansen slik at fargene blir korrekt, og evt korriger for fargede vinduer som bildet er tatt igjennom.
3. Dette er det jeg savner fra flere av de ferskere fotografene her inne, som er digitale kamera sin bane: bli kvitt utvaskede farger og grå dis som digital kamera ofte lager. Hvordan? De fleste program har en funksjon ilag med farge-kurvene hvor du kan markere av hva som er hvitt og hva som er svart på bildet, dette gir programmet mulighet å ta bort 90% av denne disen.
4. Korriger kontrast, fargemetning, etc.
5. Skalèr ned bildet slik at det blir 800x langs lengste siden.
6. Roter bildet slik at horisonten er horisontal.
7. Klipp til bildet så du har ønsket komposisjon. Ikke for mye rom rundt, og ikke for lite rom rundt objektet.
8. Lagre, post til forumet, og vent på at noen påpeker at du kansje ikke har gjort alt over eller at du kan gjøre enda mer for å vise det enda bedre.
-A
Utflyttet
27-06-2007, 12:42
Det kan stemme. Etter noen runder med dressur så har han jo komt seg. Hvem skulle tro vi driver bde forum-adminsitrasjon og barneoppdragelse her. ;)
-A
Rossiyskie Avialinii
27-06-2007, 13:20
Originally posted by ph-ndr
Det kan stemme. Etter noen runder med dressur så har han jo komt seg. Hvem skulle tro vi driver bde forum-adminsitrasjon og barneoppdragelse her. ;)
-A
Hyggelig noen legger merke til det.
Utflyttet
27-06-2007, 13:45
Originally posted by ph-ndr
-A
Hyggelig noen legger merke til det.
Selvfølgelig. Så neste gang foreldre klager så har du det skriftlig. ;)
-A
Det kan stemme. Etter noen runder med dressur så har han jo komt seg
Ja tenkte meg at det var samme gutten, synes jeg kjente igjen bannordene som han lirer av seg:drunk:
Men det skal sies at fototeknisk har han utviklets seg, det skal han ha!
Hvem skulle tro vi driver bde forum-adminsitrasjon og barneoppdragelse her.
Fremmer herved forslag om et nytt sub forum ang barneoppdragelse :lol:
Nok av foreldre her inne og vi sliter sikkert med mye det samme vil jeg tro.
Utflyttet
28-06-2007, 10:37
Fremmer herved forslag om et nytt sub forum ang barneoppdragelse :lol:
Nok av foreldre her inne og vi sliter sikkert med mye det samme vil jeg tro.
Det passer, vi har sikkert nok unge som sliter med foreldre og. ;)
-A
Utflyttet
28-06-2007, 10:38
Ja tenkte meg at det var samme gutten, synes jeg kjente igjen bannordene som han lirer av seg:drunk:
Vi får sende en påminnelse på det da, det er jo ikke naudsynt med så mye banning her, med mindre vi skal diskutere CAU. ;)
-A