PDA

View Full Version : Att: Brendas og andre som måtte vite..

ENGM RAMP
22-06-2007, 01:23
på Paris Air Show i går så fløy Airbus sin A380 med Engine Alliance's GP7000 motorer...

Det jeg kort og godt lurer på, om noen kan svare, er det i realiteten noen forskjell på motorene performance-wise?

jeg ser på sidene til de ulike produsentene at de begge yter 70.000 lb / 300 kN, men, er det noe annet ved den en eller andre som gjør den annerledes?

brendas
23-06-2007, 12:42
Originally posted by ENGM RAMP
Det jeg kort og godt lurer på, om noen kan svare, er det i realiteten noen forskjell på motorene performance-wise?

jeg ser på sidene til de ulike produsentene at de begge yter 70.000 lb / 300 kN, men, er det noe annet ved den en eller andre som gjør den annerledes?

Det er forskjeller ja, på flere områder som fuel burn, ytelse under climb mm., om enn ikke så store forskjeller. Sitter ikke på tall her og nå, den stasjonære pcen hvor jeg har tingene døde i stad, men skal se hva jeg kan få gravd opp i løpet av de neste dagene.

Dag Viking
23-06-2007, 20:10
Jeg så et sted at RR brukte 0,7% mer fuel (SFC), men var 2,7% lettere enn GP, så da blir det nok temmelig jevnt

brendas
25-06-2007, 00:32
Originally posted by Dag Viking
Jeg så et sted at RR brukte 0,7% mer fuel (SFC), men var 2,7% lettere enn GP, så da blir det nok temmelig jevnt
At Trent 900 er lettere stemmer, og at den bruker mer drivstoff stemmer også. Når det kommer til vekta varierer forskjellen i vekt avhengig av hvor en titter, da div motordeler er inkludert i vekta enkelte plasser, og andre steder ikke.

Enkelt sagt, ja. Det er haugevis av ting en kan peke på om en har sett nærmere på de to, begge har sine fordeler og ulemper, det være seg i levetid for deler, ytelse/fuel burn i de forskjellige fasene av en flight, men jeg kjenner nok ikke til så mye her er jeg redd :(

Kan backe up Dag Viking, GP 7270 har et lavere fuel burn enn det Trent 970en har, men veier mer.
GP 7200 har en noe høyere EGT-limit (rundt 100-120 grader mer avhengig av hvilke fase i flight en ser på) enn Trent 900. Nå er GPen en double spool, mens Trent 900en er en triple spool, og det medfører feks til forskjeller på motorstegene når det kommer til kjøling, max/min rmp mm, og jeg vil tro at de høyere temperaturmarginene er en følge av denne forskjellen i designfilosofi. Eller, for å sitere en kar som vet "nok" om motorer, der han sier litt om forskjellen på en double- og en triple spool og deres climb karakteristikker:
"Triple spools inherently balance out more efficiently during climb than a double spool (even a GTF!) <...> This better balancing provides is due to a higher pressure ratio to the combustor/turbine cooling; this is due to the intermediate spool still providing good compression on the LPC in a triple spool while a two spooler's LPC is gasping for better tip mach #'s because the fan governs the low's spools RPM (feel free to think that the LPC in a double spool is at too low of anRPM during climb if that helps). This results in improved cooling of the triple's turbine (specifically, inlet guide vanes and 1st stage of the turbine) hence *much* greater margin on engine life and thus allows for more fuel to be added to the combustor increasing thrust during cruise (which is the most fuel efficient way to climb). Oh yea, the triple spool is also a bit more thermodynamically efficient due to the noted higher pressure ratio at this stage of flight."
Ellers kan vel godeste Dag i Housten kanskje fortelle litt mer om hvilke fordeler/ulemper de forskjellige designene kan føre med seg, han har tross alt rimelig god kontroll på det meste som har med motorer å gjøre ;)

Btw, en liten quiz:
http://forum.scanair.no/download.php?action=img&iid=8771
http://forum.scanair.no/download.php?action=img&iid=8771
Noen her som vet hvorfor felgen på det bakerste hjulparet skiller seg ut fra de andre felgene? ;)

LN-KGL
25-06-2007, 01:20
Er det fordi siste hjulpar er bremseløs? Ser ikke ut til å være noe bremsestøv der.

brendas
25-06-2007, 08:20
Originally posted by LN-KGL
Er det fordi siste hjulpar er bremseløs? Ser ikke ut til å være noe bremsestøv der.
Korrekt, det bakerste hjulparet på A380 har ikke bremser, men på A380F skulle dette hjulparet ha det.