View Full Version : Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF
saxet fra BT i helgen:
Jansen bekrefter at SAS Braathens for tiden arbeider med to nye og konkrete
utenlandsruter til og fra Flesland. I 2006 planlegger selskapet en helt ny
direkterute mellom Bergen og Nice på den franske Middelhavskysten. Men
allerede neste år vil SAS Braathens trolig fly direkte mellom Bergen og
Aberdeen. Denne ruten flys i dag to ganger daglig av Widerøe, som er heleid
av SAS-gruppen.
- Men Aberdeen-ruten går så bra at det etter hvert er behov for å bytte ut
Widerøes mindre propellfly med større jetfly. Derfor planlegger vi å overta
Widerøes Aberdeen-rute neste år, sier Jansen.
Nice er også et naturlig valg når man skal satse mer i Middelhavsområdet,
mener Jansen. Både den lave renten og økende reiselyst gjør at SAS
Braathens mener det er trafikkgrunnlag for en slik direkterute. Men også
andre reisemål ved Middelhavet kan bli aktuelle etter hvert. I dag flyr SAS
Braathens til Alicante to ganger i uken, Sterling har flyruter fra Bergen
til Alicante og Malaga på sitt ruteprogram, mens Norwegian i år har startet
nye ruter til Murcia i Spania og Nice.
Spørs om det er behov for store fly mellom Bergen og Aberdeen. Artig å se at SK nå ser at det tjenelig med en rute til Nice slik Norwegian gjorde. Tror ruten til Norwegian var en suksess i sommer. Kjekt å høre at SK nå planlegger ekspansjoner:)
Dette er en meget spennende utvikling og ganske vanlig. BA brukte og bruker sine franchiser og datterselskaper til det samme. De har lavere kostnader og når kritisk masse rettferdiggjør større kapasitet, kommer den i form av moderselskapet.
Spørsmålet er bare om 737 er for stort eller om man burde hatt noe midt i mellom.
Fra informert hold avvises dette. Markedet på Bergen-Aberdeen passer WFs flytyper, og WF skal ikke ha planer om å trekke seg ut.
Originally posted by MD90
Fra informert hold avvises dette. Markedet på Bergen-Aberdeen passer WFs flytyper, og WF skal ikke ha planer om å trekke seg ut.
Er vel ikke spørsmål om WF har planer å trekke seg ut, men heller om SAS har planer å starte opp!
Kanskje det bør gjøres noe med internposten i SAS-gruppen ? :p
Originally posted by Isbamse
Kanskje det bør gjøres noe med internposten i SAS-gruppen ? :p
Dette er jo lit fram i tid, så det er ikke sikkert posten har blitt sendt ennå....:)
Originally posted by DY
Er vel ikke spørsmål om WF har planer å trekke seg ut, men heller om SAS har planer å starte opp!
Tror ikke helt det. SAS måske er storebror i familien, men kan naturligvis ikke ture fram og kjøre over WF. Tilsvarende kan ikke minstemann drite i reiret til storebror. That's what friends are for ;)
det er jo et ikke problemfritt forhold mellom WF og SK (BUSK). Kanskje det mest ryddige ville vært at WF ikke var et datterselskap av SAS AB, men underlagt SAS Braathens? Det ville jo vært i og for seg naturlig å samle all flyvirksomhet i ett land under ett, og ikke har to - til dels konkurrerende - virksomheter i samme marked. Det ideelle hadde jo vært om WF ble aktivt brukt til å utvikle ruter, som eventuelt kunne overtas av SAS Braathens når markedet krevde større maskiner, og omvendt. OSL-HAU og OSL-KRS kunne sikkert ha blitt fløyet med Q400 på en del dager/tider.
Originally posted by MD90
Originally posted by DY
Er vel ikke spørsmål om WF har planer å trekke seg ut, men heller om SAS har planer å starte opp!
Tror ikke helt det. SAS måske er storebror i familien, men kan naturligvis ikke ture fram og kjøre over WF. Tilsvarende kan ikke minstemann drite i reiret til storebror. That's what friends are for ;)
Helt enig, men Widerøe trenger ikek ha "planer" om å legge ned ruten ennå, selv om SAS har planer om å starte samme rute om noen år. Men hvor godt de ulike SAS-selskapene snakker sammen er vel et vikitg spørsmål......
Kanskje er det også et spørsmål om kapasitet?
WF har jo overtatt vestlandsrutene og sliter vel kanskje med crew og fly?
Det hadde vel vært naturlig at BUSK overtar ABZ etter at WF overtar annen produksjon?
Originally posted by CK
det er jo et ikke problemfritt forhold mellom WF og SK (BUSK). Kanskje det mest ryddige ville vært at WF ikke var et datterselskap av SAS AB, men underlagt SAS Braathens? Det ville jo vært i og for seg naturlig å samle all flyvirksomhet i ett land under ett, og ikke har to - til dels konkurrerende - virksomheter i samme marked. Det ideelle hadde jo vært om WF ble aktivt brukt til å utvikle ruter, som eventuelt kunne overtas av SAS Braathens når markedet krevde større maskiner, og omvendt. OSL-HAU og OSL-KRS kunne sikkert ha blitt fløyet med Q400 på en del dager/tider.
Da er vi inne på hele kongstanken til Jørgen Lindegaard om å ha flere uavhengige selskaper i konsernet som utvikler seg i ulike nisjer og optimerer markeder. Sånn sett er det positivt at SKBU og WF opererer hver for seg. På den annen side er det ulike interesser, og litt for ofte tenkes det i tradisjonelle baner. HAU og KRS er jo glimrende Q400-ruter, det samme ville en nonstop-rute SVG-TRD vært. Men å legge WF inn under SKBUs vinger? På kort sikt neppe mulig. På lang sikt? Scandinavian Regional og Scandinavian Airlines over hele fjøla (=Braathens-navnet forsvinner).
Kanskje er det også et spørsmål om kapasitet?
WF har jo overtatt vestlandsrutene og sliter vel kanskje med crew og fly?
Det hadde vel vært naturlig at BUSK overtar ABZ etter at WF overtar annen produksjon?
At SVG-TRD enda ikke har sett dagens lys i det minste i form av Q400, synes jeg er rart.
Næringslivet i sør rogaland etterspør ruta klart!
Nå er det nok slik at om en rute bygges opp av et av selskapene i SAS gruppen og det etterhvert viser seg at kapasiteten på ruta kanskje passer bedre for en annen flytype så er det vel helt OK at man foretar slike endringer innen gruppen.
Originally posted by FBU
At SVG-TRD enda ikke har sett dagens lys i det minste i form av Q400, synes jeg er rart.
Næringslivet i sør rogaland etterspør ruta klart!
Ble det ikke lovt at TRD-SVG skulle åpne da SAS kjøpte Braathens? Det er viktig å holde løfter...:naughty:
Originally posted by LTH
Originally posted by FBU
At SVG-TRD enda ikke har sett dagens lys i det minste i form av Q400, synes jeg er rart.
Næringslivet i sør rogaland etterspør ruta klart!
Ble det ikke lovt at TRD-SVG skulle åpne da SAS kjøpte Braathens? Det er viktig å holde løfter...:naughty:
Joda det ble lovet, men ikke gjennomført. De andre rutene som SAS lovte gjennomførte de faktisk - ikke verst. Ruten Oslo - Alta nonstop skulle bli helårsrute, og idag har SAS flere daglige nonstopruter Oslo-Alta, og Norwegian har også en daglig avgang så i Alta har tilbudet til Oslo blitt markant bedre.
Jeg tror ikke det er behov for SASBraathens på BGO-ABZ ennå, men ruten er i sterk vekst. Tallene fra CAA viser at ruten har 2000-3000 reisende hver måned.
Originally posted by CK
saxet fra BT i helgen:
- Men Aberdeen-ruten går så bra at det etter hvert er behov for å bytte ut
Widerøes mindre propellfly med større jetfly. Derfor planlegger vi å overta
Widerøes Aberdeen-rute neste år, sier Jansen.
Skjedde dette i 2005 egentlig?
Originally posted by BU9001
Kanskje er det også et spørsmål om kapasitet?
WF har jo overtatt vestlandsrutene og sliter vel kanskje med crew og fly?
Det hadde vel vært naturlig at BUSK overtar ABZ etter at WF overtar annen produksjon?
Det vart aldri noko av...
NEIDA, WF flyr fremdeles BGO-ABZ, og SK/WF deler SVG-ABZ mellom seg
Originally posted by MD90
Da er vi inne på hele kongstanken til Jørgen Lindegaard om å ha flere uavhengige selskaper i konsernet som utvikler seg i ulike nisjer og optimerer markeder. Sånn sett er det positivt at SKBU og WF opererer hver for seg. På den annen side er det ulike interesser, og litt for ofte tenkes det i tradisjonelle baner.
Hva er poenget med å samle uavhengige selskaper i et konsern...? Jeg skulle tro at poenget med en konsernorganisering er at man ser at de ulike selskapene til en viss grad kompletterer hverandre, og at aktivitetene dermed er gjensidig avhengig av hverandre. SAS Braathens og WF må vel i stor grad kunne sies å komplettere hverandre, siden deres respektive flytyper kanskje passer til litt forskjellige formål/destinasjoner men WF kan feede pax inn i SKBU sitt nettverk og vice versa (og om en rute går så godt at det er behov for større fly så virker det helt klart fornuftig å overlate denne aktiviteten til storebror/-søster). Når slik gjensidig avhengighet eksisterer så er det et åpenbart behov for koordinering av aktivitetene, og det å evt la selskapene operere uavhengig kan vel i utgangspunktet ikke være spesielt fornuftig. Det er ikke noe vits å la selskaper i samme konsern konkurrere med hverandre - det finnes nok av eksterne konkurrenter som kan ta seg av den disiplineringen som konkurranse kan gi.
Superhai
06-01-2006, 17:23
Originally posted by CK
Det ville jo vært i og for seg naturlig å samle all flyvirksomhet i ett land under ett, og ikke har to - til dels konkurrerende - virksomheter i samme marked. Det ideelle hadde jo vært om WF ble aktivt brukt til å utvikle ruter,[...].
Nå så vi jo hvor stor fiasko SAS Commuter ble, som nettopp var et slikt selskap. Lønnsomheten ble droppet for å kunne feede/komplementere SAS og da hadde man dårlig utnyttelse av flypark, besetning og andre ressurser.
Originally posted by FBU
At SVG-TRD enda ikke har sett dagens lys i det minste i form av Q400, synes jeg er rart.
Næringslivet i sør rogaland etterspør ruta klart!
En 737 rute ble lansert av SASBraathens i høst, dog ikke Q400 :naughty:
http://boarding.no/art.asp?id=19235
Martin: se datoen FBU postet på.
Posted on: 10-11-04 11:58:55
:)
oi f#€@...........:devot:
MountainDew
06-01-2006, 20:41
Widerøe har da aldri overtatt Fokker-50 ruter på Vestlandet. De er operert av SASBraathens egne F-50.
SK starter opp 1 daglig mellom SVG/TRD nå til våren. Husker ikke dato i farten!
Originally posted by MountainDew
Widerøe har da aldri overtatt Fokker-50 ruter på Vestlandet. De er operert av SASBraathens egne F-50.
SK starter opp 1 daglig mellom SVG/TRD nå til våren. Husker ikke dato i farten!
nå er det jo en post fra 2004 du leser da :)
MountainDew
07-01-2006, 13:05
Akkurat:) Ikke rart det var så mye feilinformasjon da...
Nå må WF holde seg harde og ikke trekke seg ut fra denne lukrative ruten.
En delt løsning som i SVG burde være mulig?
En av årsakene til at SK flyr SVG-ABZ er mye cargo som Dashene til WF ikke har kapasistet til å ta med.
Cloudius
07-01-2006, 23:01
Originally posted by Superhai
Originally posted by CK
Det ville jo vært i og for seg naturlig å samle all flyvirksomhet i ett land under ett, og ikke har to - til dels konkurrerende - virksomheter i samme marked. Det ideelle hadde jo vært om WF ble aktivt brukt til å utvikle ruter,[...].
Nå så vi jo hvor stor fiasko SAS Commuter ble, som nettopp var et slikt selskap. Lønnsomheten ble droppet for å kunne feede/komplementere SAS og da hadde man dårlig utnyttelse av flypark, besetning og andre ressurser.
Fiasko? Droppe lønnsomhet?
Skal ikke gi noen lang leksjon, men vil illustrere hvor voldsomt feil du tar ved å sammenligne noen kostnader slik de var for tre år siden:
Pilot kostnader ca 12% høgere i WF
Kabinkostnader ca 16% høgere i WF
Tekniske kostnader ca 57% høgere i WF
Hvordan situasjonen er idag kan jeg ikke gi noe eksakte tall på, men det er jo interessant å registrere at flere CA på Fokker 50 går over/vurderer å gå over til WF p.g.a. høyere lønn.
Cloudius