View Full Version : boardingkort på OSL
Hei, jeg har reist mye i det siste, endel til OSL, men jeg lurte på en ting. Tidligere trengte man ikke boardingkort til utland, man kunne bruke kreditt/bonuskort som ble trukket i en leser i boardingkortkontrollen. Jeg har stor sett reist med bagasje til fra OSL etter at de flyttet kontrollen for noen år siden, og da skriver automaten automatisk ut boardingkort, men kan man fortsatt reise uten boardingkort på utland? Hvordan fungerer det.
Hei,
Jeg hadde nettopp en tur til Zürich fra OSL (kun håndbagasje) - da fikk jeg boardingkort fra innsjekkingsautomaten.
Under første forsøk på innsjekk kom automaten opp med en melding av typen "Kan ikke skrive ut - kontakt service personale" etter å ha lest kortet og jeg hadde svart på de vanlige spørsmålene
Fant en annen automat og da kom det ut et vanlig boardingkort - tror den første automaten var tom for papir eller tilsvarende.
Hun som hadde support der var opptatt med å få ut et kort som en av de andre automatene hadde svelget så jeg fikk ikke spurt henne.
I Zürich var alle Swiss/SAS automatene ute av drift så de hadde bemannet opp mange av skrankene, der fikk jeg også boardingkort.
Selv fortrekker jeg å bruke automatene når det går an, ikke bare raskere men jeg kan også velge det ledige setet jeg helst vil ha.
Eders
Knut Erik
Utskrift av bookingbekreftelse skal funke det også.
Originally posted by Cedlind
Utskrift av bookingbekreftelse skal funke det også.
"Skal" vel egentlig ikke funke, men det gjør det ja.
Heller det som skal funke, er utskrift av et boardingpass (dvs, da bookingbekreftelse fra DY, men hos KL, AF osv, skal det egentlig si en utskrift av et boardingpass, og ikke utskrift av bookingbekreftelsen)
Men ja, utskriften funker den også, selv om jeg tror at det egentlig ikke skal det.
Usikker på hvordan det fungerer med eurobonus kort osv, dog..
Har sluppet igjennom med utskrift fra KLM og SAS på OSL i allefall.
Om det ikke er OK, så ødelegger vel det litt av prinsippet med å bare dra kort i gate når man ikke har mer enn håndbagasje?
På ARN dro jeg EB-kort i security.
Tommy777
21-06-2007, 02:20
Du kommer igjennom med en utskrift av bekreftelsen
jeg har ikke helt skjønt greia med de vekterne som står og sjekker billetter - - selv reiser jeg som oftest elektronisk og noen ganger vil vekterne gjerne se kortet mitt (uvisst av hvilken grunn) og så sier jeg hvor jeg skal, og jeg kommer inn. Skal du handle tax-free har butikken fått en leser som leser av kortet ditt sån at du får lov til å handle tax-free. Fungerer veldig bra, og du slipper alt styret med papir. Sjekk inn på internett eller sms og dra kortet! bare "dra og dra" som Braathens sa i sin tid.
SAS/OSL eller hvem som må ordne opp, bør få en kortleser opp i kontrollen på utland på OSL igjen, det var glimrende. Kan man skrive ut boardingkort hjemme/på jobb og allikevel få bag'tager av automaten på flyplassen?
hva skal man med kortleser ved inngang til utland? Du sier bare hvor du skal, no problem. Skal du sjekke inn bagasje kan du fremdeles sjekke inn på nett, og stappe kortet inn i automaten for å få bag tags og sende dem. No problem
Personlig ville jeg foretrekke at de faktisk sjekket at man var sjekket inn på et fly før man kom igjennom der.
The Ticketor
21-06-2007, 09:45
De står vel der kun for å sjekke at ingen, med vilje eller ikke, sniker seg inn på utland. Grunnet tax-free så skal du jo ikke komme deg ut igjen derfra.
Originally posted by jb1
Personlig ville jeg foretrekke at de faktisk sjekket at man var sjekket inn på et fly før man kom igjennom der.
Det er vel ikke så mange som går gjennom der uten å enten skulle jobbe der, eller skal være med på et fly. Man er jo uansett innenfor sikkerthetskontrollen, så det spiller vel egentlig ingen rolle om du har billett eller ikke (rent bortsett fra dette med tax-free osv.).
På mandag når jeg reiste til England så viste jeg bare kortet og sa hvor jeg skulle. Det var ingen spørsmål til det. Det er stort sett samme prosedyre som jeg har fulgt i alle år.
Det er helt riktig som TOS og CK sier - det er ikke noe problem å vise f.eks. Eurobonuskort og si hvor man skal. Er gjennom der 1-2 ganger i uken, og det har aldri vært noe problem!
er ikke alle selskap som tilater innsjekk på gate! bare til info!
Som The Ticketor sier, skal det jo være en form for adgangskontroll der.
Om du ikke skal til utlandet, så skal du ikke inn dit.
Men det er ikke gode nok rutiner for at det faktisk er slik.
Og om noen nå tenker å skrive "Hvorfor ikke det?", så kan jeg like greit bare skrive; Hvorfor skal de det?
Har jo alle fasiliteter en trenger på innlands siden, og det er rett og slett ikke noe behov for en innlandspassasjer å være på utland siden.
Men som sagt kommer du deg stort sett inn med en hvilken som helst utskrift eller bonus kort uansett, så er jo samma.......
Originally posted by LN-RRL
Som The Ticketor sier, skal det jo være en form for adgangskontroll der.
Om du ikke skal til utlandet, så skal du ikke inn dit.
Men det er ikke gode nok rutiner for at det faktisk er slik.
Og om noen nå tenker å skrive "Hvorfor ikke det?", så kan jeg like greit bare skrive; Hvorfor skal de det?
Har jo alle fasiliteter en trenger på innlands siden, og det er rett og slett ikke noe behov for en innlandspassasjer å være på utland siden.
Man kunne f.eks. hatt mer fleksibel bruk av gates om det var fritt å blande innenlandspassasjerer med utenlandspassasjerer. Plassutnyttelsen kunne blitt bedre og man ville fått et mer variert serveringstilbud, spesielt for innland. Den eneste grunnen til å ha disse veggene der er jo i grunnen billig sprit.