View Full Version : Sandefjord Lufthavn Torp får ILS til rwy 36 !
Torp får ILS til rwy 36. Da blir det vel slutt på og måtte diverte til Osl og Kjevik når nordøst vind og snøbyger herjer Torp på vinterstid.
http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070612/NYHETER/106120148
Så vidt jeg vet, er den montert, kontrollfløyet og klar til bruk sensommeren eller høsten 2008. Slikt tar tid...:huh:
Originally posted by ENTO
.....slutt på og måtte diverte til Osl og Kjevik når nordøst vind og snøbyger herjer Torp på vinterstid.
Jammen på tide!
Men vet du at de værforholdene som du nevner har vært noe stort problem? (Jeg trodde ikke VOR-DME til 36 krevde så veldig mye bedre vær?).
Etter det jeg har "hørt" på 118,65 fra min stue, er det nok lavt skydekke i dette været som stort sett har sendt flyene videre. Kanskje det er noen her som kan fortelle om minima for VOR DME 36 i forhold til ILS 36 !!
:huh:
Originally posted by GF1
Originally posted by ENTO
.....slutt på og måtte diverte til Osl og Kjevik når nordøst vind og snøbyger herjer Torp på vinterstid.
Jammen på tide!
Men vet du at de værforholdene som du nevner har vært noe stort problem? (Jeg trodde ikke VOR-DME til 36 krevde så veldig mye bedre vær?).
Hva er problemet da om det ikke er dette ? De investerer vel ikke 15-20 mill. for ikke noe ?
ILS 18 har minima på 200 fot over terskel, mens VOR 36 har minima på 470 fot over terskel, hvis jeg ikke husker feil...:question:
KennethGS
13-06-2007, 23:51
...og typisk for Torp er f.eks. nordavind med tett snø, nordavind med lavt skydekke, osv...
Er mange som har kommentert med at ILS'en burde stått på 36 i utgangspunktet, da været ofte er bedre med sønnavinden...
Vet ikke hvor langt de har kommet med selve ILS'en jeg, men de mangler vel ennå lysene for å få det godkjent for CAT I?
Er ganske stor høydeforskjell mellom rullebanen og terrenget syd for flyplassen, og det sies at den ytterste lysmasta må være omtrent 50 meter høy for å komme på riktig nivå...
Én lysmast med et par lys på til bortimot en halv million... ...og det er jo en del master da, selv om ikke alle er så høye...
Er mao. ikke rart at dette har tatt tid, for det er jo en enorm investering...
Det er nok ikke bare lysmaster som skal monteres, det er antennesystemet i nord-enden, og tilhørende glidebane i sørenden. Såvidt jeg har forstått, så må det sprenges unna en del masse for å få plassert glidebanen riktig i forhold til høyde over terskel (skal være 50 fot).
Etter at alt er montert, skal utstyret stabilitetstestes for så å bli kontrollfløyet. I tillegg skal kart produseres og man skal kunngjøre prosedyrene på en AIRAC-dato (en dato som endringer innen luftrom kan gjøres gyldig fra). Alt dette betyr at det tar tid, så som jeg skrev lenger opp i tråden, ikke forvent noe idriftsettelse av ILS 36 før sensommeren neste år. Men det er nå mye bedre en ingenting.
Så får man krysse fingrene og håpe på at Sandefjord Lufthavn finner midler på budsjettet til å ruste opp parallell-taksebanen slik at man kan avvikle trafikken litt mer smidig....:o
KennethGS
14-06-2007, 13:46
Har vel ikke tro på at Y kommer til å bli oppgradert med det første. Har forstått det slik at det innebærer veldig mye arbeid.
Et steg på veien til en litt smidigere operasjon er jo planene om å koble sammen W og W3...
...men først må f.eks. flyklubben flyttes...
Kan vi forvente noe mere "vennlig" innflyging fra sør til 36 når ILS'en blir montert ? Jeg tenker på at innflygingsvinkel med ILS er vel noe brattere enn hva VOR DME 36 er ?
Når man ser innflygingskartet til 36 idag så tilsier den 2000 fot ved SF. Flyene ligger "bakpå" med motorpådrag da. Er en ILS innflyging noe ala "grønn innflyging" som jeg mener å ha hørt om ?
:rolleyes:
Du må nok regne med en 3 graders glidebane for å få minima på 200 fot over terskel. Brattere enn det, så går minima til værs. En vil nok passere SF i ca 1500 fot over terskel, da 3 grader gir circa 300 fot per nautisk mil.
Originally posted by KennethGS
Har vel ikke tro på at Y kommer til å bli oppgradert med det første. Har forstått det slik at det innebærer veldig mye arbeid.
Et steg på veien til en litt smidigere operasjon er jo planene om å koble sammen W og W3...
...men først må f.eks. flyklubben flyttes...
At flyklubben flytter vil vel skje etterhvert, de er jo oppsagt på det området de er i dag så det er vel bare et spørsmål om tid. Det er jo litt andre byggninger i veien der også før W og W3 henger sammen.
KennethGS
15-06-2007, 19:07
Ja, det er jo et par hangarer til der, og jeg har vel forstått det slik at ikke alle er like villige til å flytte på seg...