View Full Version : BA til Northport?
Det er vel egentlig bekreftet innad at BA fra OKT07 går over til NP Handling på OSL.
1. April var for en stund siden....
Som kunde, ville jeg nok ha ventet 1 år til før jeg hadde valgt NP på et så stort og viktig selskap som BA.
Etter hva jeg forstår så er dette en beslutning på pris og ikke kvalitet og det er pengene som rår i denne bransjen.
Et spørsmål som melder seg i mitt hode, er om NP har dumpet prisen langt under kjeller for å "pynte" litt på kundelista. I og med at eier sliter litt med å bli kvitt hele butikken.
S
Det er jo ikke bare glede med NP, vi måtte vente 30 min på vann. Da NP sin bil gikk i stykker ig vi måtte vente på SAS... Men det var jo en enklet sak da, de gjør jo en super god jobb ellers syns jeg :)
Bluejuice
11-06-2007, 16:14
BA har sett kun på pris denne gang. Nå må jo BA sende over folk igjen til å lære opp lasting, oppstart, trafikkavdelingen på nytt, men det går seg vel til detta og, eller??? De er noen mill billigere hos NP enn SA, men det er kjekt å ha bemanningsbyrå som bemanner selskapet, da er det billig å drive handlingselskap. Men jeg lurer litt på lovligheten med å ikke ha faste ansatte, bare ha folk fra byrå...eller?
Som Bluejuice skriver, så skjønner jeg ikke hvordan dette blir "lett", men ja ja..
Som learjet skriver, så er det blitt så alt for mye fokus på penger (ja, dette er jo uungåelig, men..), ref. "14. Juni" tråden.
Dette blir som da Man. U. byttet bort fra Sharp som hoved sponsor.. sukk..
Men kommer til å bli spennende dette.. Skal ikke si noe på kompetansen til noen av folkene i NP. Jeg vet det er mange gode folk der, men det ble jo også tatt inn en del "div" personer i start fasen (noe som også selvfølgelig finnes i andre selskaper også), men vet ikke hvor drevene de er på pass og visum regler, og om det kommer noen i retur..
Nei.. Jeg vet ikke jeg. Syntes uansett det er trist for SA, men sånn skjer..
Bluejuice
11-06-2007, 16:43
Originally posted by LN-RRL
Som Bluejuice skriver, så skjønner jeg ikke hvordan dette blir "lett", men ja ja..
Som learjet skriver, så er det blitt så alt for mye fokus på penger (ja, dette er jo uungåelig, men..), ref. "14. Juni" tråden.
Dette blir som da Man. U. byttet bort fra Sharp som hoved sponsor.. sukk..
Men kommer til å bli spennende dette.. Skal ikke si noe på kompetansen til noen av folkene i NP. Jeg vet det er mange gode folk der, men det ble jo også tatt inn en del "div" personer i start fasen (noe som også selvfølgelig finnes i andre selskaper også), men vet ikke hvor drevene de er på pass og visum regler, og om det kommer noen i retur..
Nei.. Jeg vet ikke jeg. Syntes uansett det er trist for SA, men sånn skjer..
De kan jo headhunte oss som sitter med BA-kompetanse:p Men billige er vi ikke
Originally posted by Bluejuice
Men jeg lurer litt på lovligheten med å ikke ha faste ansatte, bare ha folk fra byrå...eller?
Er vel fullt lovlig det? Og kan jo fint være fast ansatt selv om de får lønna fra et bemanningsselskap og ikke NP?
Har selv et lignende arbeidsforhold i en av mine jobber, og skal jeg være helt ærlig, så driter jeg litt i hva som står på lønnsslippen, bare jeg får pengene mine ;)
Jo, er vel fint og dandy det, men med tanke på luftfart, så blir det heller litt kjedelig for arbeidstaker å være annsatt på en slik måte.
Var selv annsatt en liten periode gjennom Adecco for SA, og det gikk jo helt greit, iom. at jeg hadde tid til å jobbe så mye uansett.
Men for en fast arbeider, så ville jeg nok heller jobbet for selskapet, istede for gjennom Adecco eller Proffice eller whatever.
Vet ikke om Northport har noe slikt, men Servisair har ihvertfall en del avtaler som en kun får tilgang til om en er annsatt av SA. (Lokale avtaler, samt noen på Touchdown.co.uk)
Bare for å kverulere og sette tingene litt på spissen..
Du hadde da altså heller vært arbeidsledig enn å være ansatt gjennom et bemanningsbyrå, fordi du da ikke får tilgang til diverse frynsegoder? Fast jobb og lønn er sekundært?
Jeg mistenker også at mange blander dette med vikarbyrå og bemannigsbyrå (dog, et byrå kan jo gjøre begge deler)
Man kan jo fint være fast ansatt hos byrået, med fast lønn og stillingsprosent. Eneste forskjellen er vel ofte at kontrakter er tidsbegrenset, noe jeg faktisk tror er en fordel i en så varierende bransje som flybransjen. Hjelper fint lite å være fast ansatt i SA eller NP fremfor Adecco, Proffice eller whatever, når de ikke har jobb nok til å beholde en.
Det er vel ca. 50/50 med fast ansatte og vikarer i NP, hvertfall på rampen.
Men hvor står det sikkert at BA kommer til å bli handlet av NP? Vet at de var og så på oss en eller annen dag og var visst nok fornøyd.
Det med BA kompetanse blir nok ikke noe problem, gikk jo greit med Norwegian etter en liten stund. Når alt kommer til alt er jo det eneste man trenger å gjøre å kaste ut bagasjen, kaste inn noe nye bagasje, gjøre det samme med passasjerene , pushe ut skiten - ferdig ! :D
Bluejuice
11-06-2007, 18:03
Originally posted by Huttetu
Men hvor står det sikkert at BA kommer til å bli handlet av NP? Vet at de var og så på oss en eller annen dag og var visst nok fornøyd.
Det med BA kompetanse blir nok ikke noe problem, gikk jo greit med Norwegian etter en liten stund. Når alt kommer til alt er jo det eneste man trenger å gjøre å kaste ut bagasjen, kaste inn noe nye bagasje, gjøre det samme med passasjerene , pushe ut skiten - ferdig ! :D
Hvor lenge har du jobba i flybransjen til å kunne utale deg om dette?
Cedlind:
Det må jeg si ja, ordentlig kverulering! Og for å svare, nei, det var ikke sånn jeg mente det. Jeg ønsker ikke å grave ned hele topicen med mere fram og tilbake om det temaet heller.
Bluejuice
11-06-2007, 20:21
Det står hos servisair at NP har fått BA, og det er et faktum
Litt på siden (om ikke akkurat OT), men er det slik at BA vil gå over til å bruke containere på 319 og 320 når T5 åpner på LHR? Mener å ha hørt noe om det?
Er det bare meg eller mister servisair selskap etter selskap?
NP ansatt?
Uttal deg nå, og få en helt annen mening da dere tar over handlinga av BA.
Der er det ikke bare å losse bagasje, laste baggajse, pushe og ferdig... Du får snart lære at Norwegian og BA ikke kan sammenlignes på noen måte!
Originally posted by chocks
NP ansatt?
Uttal deg nå, og få en helt annen mening da dere tar over handlinga av BA.
Der er det ikke bare å losse bagasje, laste baggajse, pushe og ferdig... Du får snart lære at Norwegian og BA ikke kan sammenlignes på noen måte!
Bare av nyssjerighet; hva er det som er så spessielt med BA handlingen? foruten at BA har lengre liggetid enn en gjennomsnitts smågris på OSL..
BA har sett kun på pris denne gang. Nå må jo BA sende over folk igjen til å lære opp lasting, oppstart, trafikkavdelingen på nytt, men det går seg vel til detta og, eller??? De er noen mill billigere hos NP enn SA, men det er kjekt å ha bemanningsbyrå som bemanner selskapet, da er det billig å drive handlingselskap. Men jeg lurer litt på lovligheten med å ikke ha faste ansatte, bare ha folk fra byrå...eller?
Må de det?
Vi har lært BA oppstart prosedyren, og vi har folk som har jobbet i bransjen lenge!
Vi samarbeider med folk fra Arlanda som helt sikker kommer for og lære oss det vi trenger. De har handlet mange forskjellige selskaper og mange flytyper så det blir ikke noe problem.
Utstyr står og venter også. Highloaders,osv..
Og det er faste ansatte i NP. Vi gleder oss til og få BA og har ventet på at vi skal handle flere selskaper,endelig får vi sjansen.
Enig med deg, er ikke bare og gjøre ditt og datt. Men alt løses med opplæring og evnen til og gjøre en god jobb.
Originally posted by Vede
Først Coast Air, nå BA.
Hva blir neste?
Ikke at BA er så fryktelig spes. Men de har sine krav til hva man skal kunne, hvordan man utfører det etc.
Kan ikke nok om ramp biten til å uttale meg men det er en del praktiske forskjeller mellom f,eks DY og BA rundt krav, regler etc.
Kjenner best til "menneskesiden" det som foregår innsjekk gate etc.
DY innsjekk har vært ganske grei med hei på deg her er BP og god tur. Nå er det jo litt mer med setplassering etc.
Med BA så må man påse at hver enkelt passasjer har dokumenter i orden for hele reisen, trenger de visum, transtvisum. må passet til den reisende være gyldig i mer enn 30 dager. Har man en hjemreise innenfor reglene. Har passasjeren en papirbillett eller e-tkt. Hvorfor ligger ikke videreforbindelsen inne i systemet, kan jeg legge den på?? Kan jeg merke bagasjen helt til ende destinasjon. forskjellige bagasjeregler på forskjellige destinasjoner, kortstatuser, klasser.
Bare et par enkle eksempler på ting man kan spørre seg om på samme passasjeren...
Det er ikke vanskelig og ikke noe hokuspokus å lære, men det må læres og de som skal utføre jobben må forstå viktigheten av å gjøre jobben korrekt. En feil med passet betyr fort en passasjer i retur og med påfølgende bot fra myndigheter. Fort noen tusen dollar...
Så, basics er det samme, men et selskap som BA, KLM etc er mer omfattende enn lowcost som DY. Og en av NP medarbeidere som utalte seg litt tidligere i tråden vil nok få seg en liten overaskelse etterhvert.
For NP (og BA) sin skyld håper jeg at resten av selskapet har en litt sunnere holdning til arbeidet. Da tror jeg nok at dette vil gå greit etterhvert.
S
Bluejuice
11-06-2007, 22:47
Originally posted by NP-ENGM
Må de det?
Vi har lært BA oppstart prosedyren, og vi har folk som har jobbet i bransjen lenge!
Vi samarbeider med folk fra Arlanda som helt sikker kommer for og lære oss det vi trenger. De har handlet mange forskjellige selskaper og mange flytyper så det blir ikke noe problem.
Utstyr står og venter også. Highloaders,osv..
Og det er faste ansatte i NP. Vi gleder oss til og få BA og har ventet på at vi skal handle flere selskaper,endelig får vi sjansen.
Vel kjære kollega, vi begynner fra børjan vi tenker jeg, tror ingen i fra sverige kan gi dere utsjekk på oppstart på BA, detta har BA egne folk til, de kommer over til Oslo i ny og ne og lærer opp folk etter behov, lasting er ikke et vanlig lastekurs som man får hos servisair eller northport, der er det 3-4 dager med knallhard disiplin og 5 prøver som må bestås og etter bestått eksamen får man utdelt et spesiellt nummer som alle lastinger skal signeres med. Innsjekkingspersonellet skal kurses, ikke på Northport eller Servisair-way, men på BA-way.
MountainDew
11-06-2007, 22:56
Tror Hr. Huttetu bare prøvde å være morsom. Hvis ikke kan du ta deg en tur på de andre avdelingene å lære litt. Er ikke bare bare å tømme, laste & pushe ;)
Har ikke hørt noe offisielt om BA så det får tiden vise. Har hørt allslags rykter tidligere som ikke stemmer.
Med den nødvendige opplæringen på plass vil dette gå knirkefritt for NP. Ja det er litt å sette seg inn i på check-in i forhold til DY, og man må nok følge med på lastekurset, men dette hører med til hverdagen når man jobber i et handlingselskap. Hver kunde har sine krav man må kurses etter, og man trenger ikke å være superman for å bestå prøven.
Originally posted by MountainDew
Tror Hr. Huttetu bare prøvde å være morsom. Hvis ikke kan du ta deg en tur på de andre avdelingene å lære litt. Er ikke bare bare å tømme, laste & pushe ;)
Har ikke hørt noe offisielt om BA så det får tiden vise. Har hørt allslags rykter tidligere som ikke stemmer.
Jeg håper han forsøkte å være morsom, men siden oktober så har jeg desverre sett såpass mange rare ting fra NP ansatte (beskjeder til passasjerer, hundebur med hund som veltet av bagasjevogn, bagasje som durer og jenta på oversize løfter skuldrene og sier det var jo spennende.....) bare et lite knippe av ting jeg personling har sett. Som gjør at jeg desverre nok er litt forutinntatt og skeptisk til nivået på enkelte medarbeidere....
Jeg har faktisk ingen tvil om at NP vil kunne takle BA kontrakten, men jeg tror nok at den vil være en veldig utfordring og at det vil bli tøft. Men at man greier det, det tror jeg.
Men jeg kan bekrefte at kontrakten skal over til NP. Det er i dag sendt ut internmelding i SA om dette.
For NP er jo dette en veldig god nyhet, og det overasker meg meget at ledelsen ikke har spredt det glade budskap til ansatte. Men når man har en ledelse som ligner litt på den afskyelige snømann, alle har hørt om dem, men ingen har sett dem så det vel naturlig.....
S
Originally posted by SK1399
Med den nødvendige opplæringen på plass vil dette gå knirkefritt for NP. Ja det er litt å sette seg inn i på check-in i forhold til DY, og man må nok følge med på lastekurset, men dette hører med til hverdagen når man jobber i et handlingselskap. Hver kunde har sine krav man må kurses etter, og man trenger ikke å være superman for å bestå prøven.
Helt enig
Håper bare at NP ledelsen ikke kjører den samme arogansen på omverdenen denne gangen slik de gjorde med DY overtagelsen.
Med god planlegging og kursing, og de rette folkene går det meste bra.
S
Originally posted by learjet
For NP er jo dette en veldig god nyhet, og det overasker meg meget at ledelsen ikke har spredt det glade budskap til ansatte. Men når man har en ledelse som ligner litt på den afskyelige snømann, alle har hørt om dem, men ingen har sett dem så det vel naturlig.....
S
Ledelsen og mange av underhøvdinger er vel folk det er greit å ikke se så særlig ofte... da lager dem ikke for mye rot? :) :cool:
Bluejuice
11-06-2007, 23:17
Det går sikkert bra etter hvert.
Hvordan det er med bagasjelemping på BA vet jeg ikke, men oppe på trafikk så er det ikke noen umulig oppgave... tror NP kan klare det like godt som Sirkuset.....
Trenger dem en fra BA for opplæring? Det var ikke nødvendig før?
Bluejuice
11-06-2007, 23:20
Originally posted by Jack
Hvordan det er med bagasjelemping på BA vet jeg ikke, men oppe på trafikk så er det ikke noen umulig oppgave... tror NP kan klare det like godt som Sirkuset.....
Trenger dem en fra BA for opplæring? Det var ikke nødvendig før?
De pleier å sende over folk fra London til opplæring på stuerne... lasting og oppstart må være sign by BA.
Før gikk alt uten utsjekk har jeg inntrykk av...
MountainDew
11-06-2007, 23:29
Bra at NP får flere kunder, men synd at det går utover SA. Håper dere kan få et selskap fra SGS!
Bluejuice
11-06-2007, 23:33
Bra at NP får flere kunder, men synd at det går utover SA. Håper dere kan få et selskap fra SGS!
Vi bare venter på at dere går konk..... :p
Neida, dere har livets rett dere som alle andre....
MountainDew
11-06-2007, 23:39
He he :D Servisair får kjøpe SGS når det blir lagt ut for salg, eller dere kan kjøpe NP som er tilsalgs (tror vi er på salg?)
Bluejuice
11-06-2007, 23:45
He he :D Servisair får kjøpe SGS når det blir lagt ut for salg, eller dere kan kjøpe NP som er tilsalgs (tror vi er på salg?)
Dere er til salgs dere ja, det veit vi godt, men dere tjener ikke nok penger, det er ikke noe pengestrøm inn hos dere, bare ut, da lønner det seg lite å kjøpe dere opp. Han der Smiley (Kjos) kan jo kjøpe dere.... Dessuten sløser dere med arbeidskraft, det sitter jo Proffice-ansatte over hele flyplassen og sover jo, enten i pushbacker, bånd eller trekkere.... Det er jo strødd med guttunger over alt i kjøretøy og traller, har dere ikke sofaer inne hos dere?.
MountainDew
11-06-2007, 23:59
Arbeidsnivået går i berg & dal bane. Mellom rush øktene kan det virke som at det er for mye folk, men motsatt når det er rush. Slik er det med DY ruteprogram.
Bluejuice
12-06-2007, 00:13
Arbeidsnivået går i berg & dal bane. Mellom rush øktene kan det virke som at det er for mye folk, men motsatt når det er rush. Slik er det med DY ruteprogram.
ja takk jeg veit hvordan ruteprogrammene er, der er derfor man bruker deltider til å dekke opp når det er mye trafikk også er det roligere på dagen, deretter er det på med deltider igjen på ettermiddag kveld.... Er dere fullt bemannet fra børjan av dere kanskje? Fullt trøkk fra morran til kveld? Også lurer jeg litt på, er dere ansatt i Proffice eller Northport? Men nå skal jeg legge meg, skal tidlig opp til "horehuset" i morra
Derfor dere går splittskift da, sikkert...
Balle Chlorin
12-06-2007, 01:14
Originally posted by learjet
Jeg håper han forsøkte å være morsom, men siden oktober så har jeg desverre sett såpass mange rare ting fra NP ansatte (beskjeder til passasjerer, hundebur med hund som veltet av bagasjevogn, bagasje som durer og jenta på oversize løfter skuldrene og sier det var jo spennende.....) bare et lite knippe av ting jeg personling har sett. Som gjør at jeg desverre nok er litt forutinntatt og skeptisk til nivået på enkelte medarbeidere....
Jeg har faktisk ingen tvil om at NP vil kunne takle BA kontrakten, men jeg tror nok at den vil være en veldig utfordring og at det vil bli tøft. Men at man greier det, det tror jeg.
Men jeg kan bekrefte at kontrakten skal over til NP. Det er i dag sendt ut internmelding i SA om dette.
SNå er det vel strengt tatt flere handlingselskaper enn NP som har hatt litt trøbbel med dyr i bur på OSL den siste tida..... :old
Det er bekreftet at NP tar over BA, det som ikke er bekreftet er når dette kommer til å skje. Det jobbes utifra 1 Oktober dette år, men ingenting er sikkert.
Jeg også er helt sikker på at NP med tid og stunder kommer til å gli inn med BA systemer og rutiner, men det er som allerede nevnt ikke noe dans på roser.
Bare sørg for at Mr Needham får setet sitt så blir det ingen blåveiser på dere! :colgate:
Heh, hvis det ligger noen fra NP og sover noe sted ute på flyplassen så er vel det stort sett i 2-3 minutter mens man venter på neste fly. Ved lengre pauser går folk flest inn i pauserommet og dupper der. Tror du , Bluejuice, er den eneste som har prestert å si at NP er overbemannet :p
Og jo, det var vel ment som en spøk dette med bag ut - bag inn - push! Men når alt kommer til alt, prosedyrer og rutiner er lært og man har pushet noen ganger , så er stort sett det som skjer ved turns at man laster ut av kjerra, laster inn i kjerra for så å pushe den ut. Også kommer alle problemene i tillegg som gjør jobben artig.
Bluejuice
12-06-2007, 10:57
Jeg har da lagt merke til hvor enkelte lurer seg bort på fjernpark, og borte ved gamle BU-hangaren, sitter der i pushbacker. Det er ikke i 2-3 minutter, det er snakk om 20-30 minutter. Det kommer ikke så innmari mange fly til fjernpark
MountainDew
12-06-2007, 11:50
Mind your own business Bluejuice....
Splittskift er en uting, og det skal praktiseres minst mulig. Du har visst et annet syn på det!
Balle Chlorin
12-06-2007, 12:37
Jeg har da lagt merke til hvor enkelte lurer seg bort på fjernpark, og borte ved gamle BU-hangaren, sitter der i pushbacker. Det er ikke i 2-3 minutter, det er snakk om 20-30 minutter. Det kommer ikke så innmari mange fly til fjernpark Nå har det vel skjedd at folk har duppet av på sofaen i SA også..... :) Forøvrig syns jeg sånn skitkasting som blir bedrevet her nå, er en alvorlig uting. Greit at kontrakter sies opp osv, men å holde på som enkelte gjør her nå, er bare barnslig. Folk fra SA var fort ute og spådde NAS og NP sin snarlige undergang når DY sa opp avtalen med SA, men det har vel gått seg til sånn noenlunde for alle parter??
Vaskeball
12-06-2007, 15:58
----SELVSENSUR----
MountainDew
12-06-2007, 16:04
Kan like godt stenge hele tråden, for nå er debatten kommet til et barnslig og useriøst nivå....
det er ikke bare i Oslo BA bytter...
http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=23983&cHash=5aa3dbceb4
Skal vel sies at Northport handler BA både på ARN og i HEL
Originally posted by NP-ENGM
Originally posted by Vede
Først Coast Air, nå BA.
Hva blir neste?
Stemmer med Coastair, men de har også byttet overalt....og tilogmed lagt ned sin egen handling i HAU.
Så er vel ikke nødvendigvis Servisairs egen feil.....
ja jeg kan si er at det er synn at ba skifter handling agent det er selvsagt trist for sa. men mest for ba og deres kunder, British airways er et av verdens ypperste selskaper og som britisk konservatisme så krever de den samme servicen nå som for 30 år siden
jeg hadde skjønt det om de hadde valgt sgs for selv om de er konkurenter av oss i sa. så leverer de sakene tross alt, det får ejg meg ikke til å tro np. gjør og til alle dere np folk som leser dette og blir rasende, bring it on!
det northport gjør og deres stil og drive ting og tang på er etter min mening på grensen
og det værste er vel egentlig at de som jobber der må være helt uvitende på hva de faktisk gjør, de setter hele bransjen i fare for å bli ødelagt av det som blir kalt useriøse bedrifter i fagforbund rundt om, norge har hatt greie lønninger i alle år men med np kan denne tid være forbi sgs og sa og sikkert widerøe ser frem til den dagen det skjærer seg for northport, men en viktig ting å poengtere til slutt, dere som jobber der dere er greie folk dere må gjærne komme til sgs. widerøe eller sa. jobb for et firma som gir dere en ordentlig behandling. :exclamati
MountainDew
13-06-2007, 00:06
Northport/Proffice følger de samme retningslinjer som de andre selskapene både på lønn og tillegg gjennom avtaler med fagforeningene. Jeg klager ikke og trives veldig godt selskapet. Fordelen med SGS og Widerøe er ID-billetter, men det kan jeg fosåvidt leve uten en stund ;)
Har lest et par artikkler om den sosiale dumpingen som NP har bedrevet.
Men er vel bedre avtaler der nå, osv.
Men igjen er det vel også "fot folket" NP som har lavest lønn av alle handeling selskap på OSL?
Noe som da igjen gir dem muligheten til å tilby lavere handeling priser.
Noe som igjen setter oss tilbake på sporet av det faktiske temaet til tråden... ;)
Sammenlignet med deres kolleger her i 'Land Of Promise' har dere det likevel godt .. her gaar det paa maks utnyttelse av timeloente - med beinhard kontroll paa timer saa man slipper aa betale sykeforsikring. Splittskift hoerer ogsaa til dagens orden. Alt for den fantastiske sum av $7-9 per time ...
Realitetssjekk: Handlingbransjen har minimale marginer. Skal man tjene penger, maa man systematisk underbemanne (og haape man slipper straff av oppdragsgiver naar SLA ikke moetes), flikke paa nedslitt bakkeutstyr og kutte utgifter der man kan.
Hvorfor er det slik? Vel - det det i siste instans koker ned til er at man faar flybilletter til samme pris som en loff paa Rimi ..
Men det er business ....
ja å sammenligne norge med usa er vel strengt talt ikke mulig arbeidsmetodene i norge skiller seg veldig fra de aller fleste land på alle arbeidsgrupper og det har ikke noe med luftfart å gjøre så den tråden kan du stikke til et mer politisk engasjert forum med
det er i norge vi er og da sammenligner jeg de faktiske forhold i norge og da er det nå en gang slik at northport driver prisdumping. det er ikke noe å legge under en stol.
og man har vel fått bekreftelse på at northport gjør sitt beste for å skvise servisair bort fra osl. hvis de greier det så vil de skru prisene opp igjen sikkert:old
Originally posted by vs 200
ja å sammenligne norge med usa er vel strengt talt ikke mulig arbeidsmetodene i norge skiller seg veldig fra de aller fleste land på alle arbeidsgrupper og det har ikke noe med luftfart å gjøre så den tråden kan du stikke til et mer politisk engasjert forum med
det er i norge vi er og da sammenligner jeg de faktiske forhold i norge og da er det nå en gang slik at northport driver prisdumping. det er ikke noe å legge under en stol.
og man har vel fått bekreftelse på at northport gjør sitt beste for å skvise servisair bort fra osl. hvis de greier det så vil de skru prisene opp igjen sikkert:old
Jeg tror du vil oppdage etter hvert at det er som -MOW skriver i tråden over at så lenge konkuransen selskapene imellom er slik at du kan kjøpe en flyreise og en loff til samme pris , så vil den oppståtte konkuransen drive kostnadene nedover. Dette gjelder naturligvis kjøp av handlingtjenester også og handlingtjenester vil derfor fortsatt bli sendt ut på anbud periodevis. Da vil nødvendigvis disse tjenestene flyttes fra tid til annen mellom disse selskapene ettersom hvem som er vinnere av anbudskonkuransen.
Det er du og jeg og alle andre som bestemmer dette gjennom de priser vi er villige til å betale for flybillettene når vi skal reise til Dundass eller Bloksberg.
Dette er resultatet av å ha konkuranse i samfunnet og kan vel knapt sies å ha noe med politikk å gjøre.
Hvorvidt NP driver med prisdumping slik du skriver er jeg ikke sikker på. Det rette ordet er vel konkuransemessig prising og det er en ærlig sak.
Dersom NP er interessert i å skaffe seg business må de jo prise sine produkter og tjenester deretter.
Priser som går ned på produkter og tjenester kommer neppe til å stige fremover. Det er om kjent lett å forhandle pris ned, men å forhandle opp er ikke det samme...
i usa er lønningene langt lavere enn i norge og det er ikke slik at man må regne med å gå ned i lønn i norge hvis det er det du antyder, det northport driver med er ikke foretninger se på tallene deres de priser seg så de går med underskudd hvis du driver foretninger på den måten så ja lykke til
i usa er lønningene langt lavere enn i norge og det er ikke slik at man må regne med å gå ned i lønn i norge hvis det er det du antyder, det northport driver med er ikke foretninger se på tallene deres de priser seg så de går med underskudd hvis du driver foretninger på den måten så ja lykke til
Faktisk så tror jeg at du skal regne med reallønns nedgang over tid. Så lenge folk står i kø for å få disse jobbene så vil man neppe se noe lønnsvekst å snakke om.
Se f. eks. på C/A yrket. Her står folk i kø for å få en jobb som er både slitsom og lusebetalt.
Så lenge folk søker seg til yrket i det antall over hele kloden vil man ikke få noen særlig lønnsvekst over tid. Hadde det motsatte vært tilfelle , ville vi nok sett helt andre tilstander.
Regner med du har sett BBC's film om FR C/A's arbeidsforhold.
ja men norge er ikke andre steder i verden vi har et mye dyrere samfunn og er vel ingen som er så glad i fly at de jobber gratis? det som er greia er at de som ikke får lønningsslipp fra sas de tjener ikke fett med penger og smertegrensen er i ferd med å nåes i norge, det er klart man kan jo satse på vikarer og byråer og si adjø til erfaren arbeidskompetanse er det det vi vil ha?
jeg ser jo også det at lønnsøkningen er minimal i bransjen men det er ikke du og de reisende som bestemmer dette til syvende og sist det er vi som gjør jobben, hvis vi sier at nei dette gidder vi ikke lengere så må prisene opp, og da er vi tilbake til det jeg sa om northport tidligere at de dumper prisen å ødelegger et sunt prisnivå på osl, det kan du ikke si i mot
ja men norge er ikke andre steder i verden vi har et mye dyrere samfunn og er vel ingen som er så glad i fly at de jobber gratis?(det er ikke langt ifra) det som er greia er at de som ikke får lønningsslipp fra sas de tjener ikke fett med penger og smertegrensen er i ferd med å nåes i norge, det er klart man kan jo satse på vikarer og byråer og si adjø til erfaren arbeidskompetanse er det det vi vil ha? (Mange satser jo nettopp på vikarer og byråer , rett eller galt , dette er dagens virkelighet)
jeg ser jo også det at lønnsøkningen er minimal i bransjen men det er ikke du og de reisende som bestemmer dette(jo, som jeg skrev over er det det gjennom den priser vi er villige til å betale for produktet , inklusive deg selv.Ville du betalt 50kr pr kilo for tomater hos RIMI-Hagen dersom alternativet var kr 10 pr kilo hos ICA?) til syvende og sist det er vi som gjør jobben, hvis vi sier at nei dette gidder vi ikke lengere(neivel , da må du se bak deg fordi det står en annen klar til å ta jobben din) så må prisene opp(tviler på det), og da er vi tilbake til det jeg sa om northport tidligere at de dumper prisen å ødelegger et sunt prisnivå på osl, det kan du ikke si i mot
Jeg har noen korte kommentarer til deg i parantesene.
Bluejuice
13-06-2007, 16:16
Til syvende og sist er det grådige passasjerer som syter at prisen er så dyr når de skal ut å fly som bestemmer, så blir det konkurranse som bare det hos flyselskapene som priser seg så langt ned at de knapt tjener penger. Men når paxen skal ut å reise så skal de ha de billigste billettene, men når de kommer på osl og må betale masse kroner for å bli litt mett har de ikke noe i mot, men bare flyturen er billig så kan det liksom være det samme hva alt annet koster.
Utflyttet
13-06-2007, 16:21
Til syvende og sist er det grådige passasjerer som syter at prisen er så dyr når de skal ut å fly som bestemmer, så blir det konkurranse som bare det hos flyselskapene som priser seg så langt ned at de knapt tjener penger. Men når paxen skal ut å reise så skal de ha de billigste billettene, men når de kommer på osl og må betale masse kroner for å bli litt mett har de ikke noe i mot, men bare flyturen er billig så kan det liksom være det samme hva alt annet koster.
Er enig her, men som kjent er ikke folk særlig rasjonelle i handling. Hva den ene verdsetter til èn pris er langt fra hva andre verdsetter til en annen pris. Men et et sted må jo grensen gå for hva investorer finnr seg i form av avkastning på pengene sine, og da kan man jo spørre seg hvorfor man i det hele investerer i selskap som f.eks. SAS hvor det nettopp var noen som kom frem til at avkastningen de siste årene var ca 1 mio NOK på 10 mrd NOK kapital...
-A
Bluejuice
13-06-2007, 16:37
Originally posted by ph-ndr
Er enig her, men som kjent er ikke folk særlig rasjonelle i handling. Hva den ene verdsetter til èn pris er langt fra hva andre verdsetter til en annen pris. Men et et sted må jo grensen gå for hva investorer finnr seg i form av avkastning på pengene sine, og da kan man jo spørre seg hvorfor man i det hele investerer i selskap som f.eks. SAS hvor det nettopp var noen som kom frem til at avkastningen de siste årene var ca 1 mio NOK på 10 mrd NOK kapital...
-A
Blir det samme som å dra på byen det, uansett hvor dyr drinken eller pilsen er så klager man alltid på transporten, det er sååå dyrt med drosje osv.... Jeg blir litt provosert når folk skal ha reisen så helvetes billig, selvfølgelig så er det jo positivt å reise billig for den reisende, men selskapene blør og blør hele tiden.
At man må betale 2-3000 for tur/retur OSL-ARN med flymaskin syns jeg er rett og rimelig, da får alle det de skal ha, paxen får reise fort fra OSL til ARN, selskapene får betalt for det de leverer.
Dette gjør hele bransjen råtten, skikkelig råtten.
du OJB, det du sier er ikke riktig fordi hvis kunden fikk bestemme prisen ville ikke samfunnet gått i det heletatt det eneste en kunda kan gjøre er å forsøke å presse prisene nedover men det går bare til et vist punkt. selvsagt vil det være noen som står klar til å ta jobben, men det vil ikke være en stilling å leve i et fly er ikke det samme som ei flaske tomat sauce selv omdårlig kompetanse på bakken kan få et resultat som minner litt,
luftfart er et sikkerhets spørsmål og kompetanse er et sikkerhetspørsmål enten du liker det eller ei, det med at kunden har presset prisen så langt ned er fordi enkelte flyselskaper har gjort det mulig men for en del år tilbake var det ikke kundene som bestemte slikt de betalte det det kostet og det var det.
nå skal ikke jeg være så sneversynt at jeg ikke ser at den tiden for alltid er borte men det du sier om pris og lønn i denne bransjen viser at du mangler noen antenner ;)
du OJB, det du sier er ikke riktig fordi hvis kunden fikk bestemme prisen ville ikke samfunnet gått i det heletatt det eneste en kunda kan gjøre er å forsøke å presse prisene nedover men det går bare til et vist punkt. selvsagt vil det være noen som står klar til å ta jobben, men det vil ikke være en stilling å leve i et fly er ikke det samme som ei flaske tomat sauce selv omdårlig kompetanse på bakken kan få et resultat som minner litt,
luftfart er et sikkerhets spørsmål og kompetanse er et sikkerhetspørsmål enten du liker det eller ei, det med at kunden har presset prisen så langt ned er fordi enkelte flyselskaper har gjort det mulig men for en del år tilbake var det ikke kundene som bestemte slikt de betalte det det kostet og det var det.
nå skal ikke jeg være så sneversynt at jeg ikke ser at den tiden for alltid er borte men det du sier om pris og lønn i denne bransjen viser at du mangler noen antenner ;)
Der tar du feil. Per idag så er det faktisk kunden som bestemmer prisen sammen med loven om tilbud å etterspørsel. Til syvende og sist så er det faktisk markedet som bestemmer prisen, da en flybillett alltid vil selges for det markedet (dvs, kunden) er villig til å betale.
Kunden vil alltid presse prisen nedover, mens tilbyder (leverandør) vil alltid presse prisen oppover og endelig pris blir det to partene blir enige om.
...og bortsett fra Cuba og Nord Korea er det slik økonomien fungerer:old
ja sant det men tilbyderen som er et flyselskap i dette eksemplet betaler for tjenestene til et handling firma, og hvis da ingen er interessert i å handle for den prisen så må man opp i pris fra flyselskapet sin side, og da er det handling agentene som faktisk bestemmer prisen og sier ikke at de bestemmer hele pakka men de har da innflytelse og det skjer ofte at handling firmaer sier nei til et selskap fordi prisen er for lav..
Bluejuice
13-06-2007, 20:47
ja sant det men tilbyderen som er et flyselskap i dette eksemplet betaler for tjenestene til et handling firma, og hvis da ingen er interessert i å handle for den prisen så må man opp i pris fra flyselskapet sin side, og da er det handling agentene som faktisk bestemmer prisen og sier ikke at de bestemmer hele pakka men de har da innflytelse og det skjer ofte at handling firmaer sier nei til et selskap fordi prisen er for lav..
Det er alltid noen selskap som vil handle de selv om prisen er lav, det kan jo hende at det reduserer underskuddet til handlingselskapet, for jeg har inntrykk at alle handlingselskap sliter med å få resultatet over til pluss for tiden. SA gikk jo med litt overskudd da NAS var kunde der, jeg vil ikke tro at lowcostselskapet NAS betalte så innmari for mye for handlingen.
nei ikke sant og når man ligger sånn helt på grensen av hva som er mulig så kommer noen inn og gjør det for en slik og ingenting og går i minus så det dundrer bare for å ødelegge for andre det er en ukultur ikke bare i vår bransje men andre steder og vet vekterene i landet sliter med samme problemet selv om det er en annen historie
Ser ut som om BA skifter selskap flere steder.
Går fra NordicAero til Novia på CPH
http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=24007&cHash=278e3d3668
Jo sånn er det i forhandlinger, mann gir litt og tar litt. Men poenget er at alle står under et stort press fra sine kunder om å få ned prisene, både handlingselskaper og flyselskaper. For dette handler til syvende og sist om å kunne tilby billetter til lavest mulig pris for å kapre markedsandeler. Så på en måte skal jeg være enig med deg og si at det ikke er kunden som bestemmer prisen. Vanlige folk ser etter den laveste prisen og det er det selskapene som bestemmer. Og da er det vel heller slik at det konkuransen de imellom som presser ned prisene.
Slik er det med fri konkuranse. Dessverre så går det i denne bransjen gjerne ofte utover kvaliteten på det som skjer på bakken og kanskje litt mindre opp i lufta. Vi som har jobbet på Gardermoen(og andre flyplasser) har sikkert sett nok eksempler på dette. (har bilder av SA-stuere som sover i push-back foresseten). Dette er virkeligheten vi lever i og må leve med.
Men for å kommentere BA's overgang til NP. De klarer det sikkert. SA klarte det i 1998 og de kunne ikke mye da. De blir helt sikkert masse problemer de første måneder men gi det litt tid.
Hilsen,
Laurenz
Utflyttet
14-06-2007, 16:50
Originally posted by Someone
Der tar du feil. Per idag så er det faktisk kunden som bestemmer prisen sammen med loven om tilbud å etterspørsel. Til syvende og sist så er det faktisk markedet som bestemmer prisen, da en flybillett alltid vil selges for det markedet (dvs, kunden) er villig til å betale.
Kunden vil alltid presse prisen nedover, mens tilbyder (leverandør) vil alltid presse prisen oppover og endelig pris blir det to partene blir enige om.
...og bortsett fra Cuba og Nord Korea er det slik økonomien fungerer:old
Her har jeg lyst å korrigere litt. Levrandørene presser ikke pris oppover. I dette markedet er det ikke mye press oppover. For å sitere en eller annen direktør i et stort selskap "over there", så beskrev han prisnivået ganske korrekt slik: like billig som det den billigste idiotien i markedet selger for.
Det er kansje i seg selv et tegn på at markedet har for mange levrandører. Dessverre er det ingen faktorer som er tilstedet for å holde prisen over det absolutte minimum som skal til for å få butikken til å gå rundt, og det er på sikt noe som gjør at tilbyderne ikke har råd til å holde seg oppdatert i et marked som trenger mye kapital ved fornyelse av utstyr.
Det igjen gjør at du får en fin døgnflue-effekt, som gjør at de som ikke har råd til å følge med faller av lasset, og så dukker en ny aktør opp med ingen historiske kostnader, og OK nok utstyr for nå, og som vil med stor sjanse falle av lasset når de er ferdig med første generasjon av sitt produksjonsutstyr.
Som et greitt eksempel kan man feks sammenligne Ryanair og Norwegian som selskap. Ryanair finansiere enda likviditeten sin i stor grad på økende ekspansjon og at man øker inntektene slik. I Norwegian har det fulgt en jevnere modell og er på langt nær så ekspansjonsdrevet, og dermed må nytt utstyr finanseres igjennom daglig drift, ikke ekspansjon i samme grad.
At kunden alene er en faktor nok til å drive konkurransen er sprøyt, det finnes mange marked hvor kunden alene bare vil foreta en "fluenes herre", og vise versa på levrandørsiden i en monopol-situasjon.
-A
Men at leverandør presser prisen oppover så mener jeg at en leverandør alltid ønsker å ta så høy pris som mulig og kunden betale så lite som mulig.
At leverandører presser hverandre på pris har egentlig ikke noe med det å gjøre
Utflyttet
14-06-2007, 17:03
Men at leverandør presser prisen oppover så mener jeg at en leverandør alltid ønsker å ta så høy pris som mulig og kunden betale så lite som mulig.
I et marked der kunden er så flyktig som med hva de er i bunnen av markedet er det ikke mulig å presse prisene opp alene, ergo blir det at billigste aktør dikterer alle sin pris.
-A
I et marked der kunden er så flyktig som med hva de er i bunnen av markedet er det ikke mulig å presse prisene opp alene, ergo blir det at billigste aktør dikterer alle sin pris.
-A
Men er pris blir alltid bestemt etter ett samspill mellom kunde og leverendør selv om det ikke alltid virker slik
Utflyttet
14-06-2007, 17:08
Men er pris blir alltid bestemt etter ett samspill mellom kunde og leverendør selv om det ikke alltid virker slik
Ikke alltid. For å illustrere det jeg mente over: om du står på gaten og selger saft. I samme gate står det 10 andre og selger saft. Alle selger til 10 kroner glasset. Da hjelper det ikke om du vil slege til 15 kroner glasset, alle som vil kjøpe har nok saft andre steder, og eneste effektten er at din butikk går i dass. Det samme skjer, siden kundene er så flyktig, at om en av disse luringene våkner en dag og kommer på ideen om at nå skal de selge saft til 5 kroner glasset, og heller tjene på å selge 10 ganger så mye saft, så blir det prisen alle får saft til, så da må du enten senke prisen til 5 kroner, eller miste butikken.
Et flysete fra Bergen til Oslo uten noen tjenester og service er ikke mer avansert enn det og ergo dikteres hele arkedet av den billigste idioten/selgeren.
-A
Ikke alltid. For å illustrere det jeg mente over: om du står på gaten og selger saft. I samme gate står det 10 andre og selger saft. Alle selger til 10 kroner glasset. Da hjelper det ikke om du vil slege til 15 kroner glasset, alle som vil kjøpe har nok saft andre steder, og eneste effektten er at din butikk går i dass. Det samme skjer, siden kundene er så flyktig, at om en av disse luringene våkner en dag og kommer på ideen om at nå skal de selge saft til 5 kroner glasset, og heller tjene på å selge 10 ganger så mye saft, så blir det prisen alle får saft til, så da må du enten senke prisen til 5 kroner, eller miste butikken.
Et flysete fra Bergen til Oslo uten noen tjenester og service er ikke mer avansert enn det og ergo dikteres hele arkedet av den billigste idioten/selgeren.
-A
Ja, men prisen blir fremdeles satt etter ett samspill mellom kjøper og selger. Også i dett eksempel
Utflyttet
14-06-2007, 17:21
Ja, men prisen blir fremdeles satt etter ett samspill mellom kjøper og selger. Også i dett eksempel
Ja, men det du overser med å være så generel, er at det er mellom kjøper og billigste selger, ingen andre, ergo prisen dikteres av den største idioten, ofte kjennetegnet av et lite selskap med store vyer. Dette ødelegger kontinuiteten for alle og er ikke et sunt prispress.
-A
Ja, men det du overser med å være så generel, er at det er mellom kjøper og billigste selger, ingen andre, ergo prisen dikteres av den største idioten, ofte kjennetegnet av et lite selskap med store vyer. Dette ødelegger kontinuiteten for alle og er ikke et sunt prispress.
-A
Joda, men ofte er det motsatt. F,eks når det kommer til en budgivningsprosess. Det er alltid den største idioten som er villig til å betale mer enn alle andre som vinner:p
uansett så håper jeg at northport er ei døgnflue og at den døgnfluen snart ligger med vingene foldet, de ødelegger bransjen fullstendig for oss andre som lever av dette her
Utflyttet
14-06-2007, 17:58
uansett så håper jeg at northport er ei døgnflue og at den døgnfluen snart ligger med vingene foldet, de ødelegger bransjen fullstendig for oss andre som lever av dette her
Ref det over, da kommer det nok en ny døgnflue. Dessverre.
-A :)
ja vi får se da vettu;) den tid den sorg men nå er jeg lei northport så da ønsker jeg dem dit lite gror
Balle Chlorin
14-06-2007, 18:26
ja vi får se da vettu;) den tid den sorg men nå er jeg lei northport så da ønsker jeg dem dit lite gror Aner jeg et snev av bitterhet her? Hvis du jobbet i SA når SA fikk f. eks. AF, argumenterte du da på samme måte, på vegne av de SGS ansatte som måtte ned i stilling eller mistet jobben pga. at SA hadde lagt inn et lavere bud enn dem? Du har nå engang valgt å jobbe i en bransje hvor alt arbeid er basert på tidsbestemte kontrakter. Noen kontrakter vinner man, og noen mister man. Sånn er livet i alle bransjer, men kanskje spesielt i den bransjen du har valgt å jobbe i. Det må være slitsomt å gå rundt og være så bitter som du tydeligvis er....
Bluejuice
14-06-2007, 18:28
ja vi får se da vettu;) den tid den sorg men nå er jeg lei northport så da ønsker jeg dem dit lite gror
Såså... ro ned litt nå, før du aner det er vi der peppern gror...
hehe bitter, langt ifra jeg vet hvordan bransjen er så absolutt og aksepterer det fullt ut og har ikke noe i mot konkuranse i det heletatt men konkranse er en ting å ødelegge et yrke er en annen vi har alltid hatt konkuranse på osl widerøe sgs og sa. og det funket helt fint og balansen var god til en helt ok betaling, hadde northport opperert med anstendige lønninger så kune man altids søke jobb der men det er jo knapt mulig å leve for den lønna, + en ting til de benytter seg av splitt skift noe som er helt forkastelig, og til dere som jobber i northport, dere har min fulle sympati og medfølelse håper virkelig dere slipper å jobbe på den måten i fremtiden.
vi har i servisair noen som har jobbet i northport og de har vel ikke akkurat roset arbeidsmetodene de bruker. servisair har lavere lønninger enn sgs fordi vi ikke er under et stort flyselskap sine beskyttende vinger vi kan ikke ta oss sånn betalt som de kan vi har også en mye svakere fagforening, mange i sgs vill nok si at vi jobber under dårlige omstendigheter kansje vet ikke hva dere synes om servisair?
men sgs og servisair og widerøe er enig i en ting og som jeg føler vi står ganske samlet rundt og det er at northport dumper prisene til et nivå hvor sunn konkuranse opphører, det er det vi ikke liker om det er northport eller noe annet spiller jo ingen rolle her men det er northport som introduserte dette på osl så da er det jo selvsagt dem vi tar, dette er ikke noe i mot personene som jobber i northport, men de de jobber for,
servisair kan bli borte men det vil altid være behov for folk der men det er lønna som i fremtiden bestemmer hvilken fagtyngde som skal være der
servisair kan bli borte men det vil altid være behov for folk der men det er lønna som i fremtiden bestemmer hvilken fagtyngde som skal være der
Og DET har du helt rett i!
Hilsen,
Laurenz
Turbofan
14-06-2007, 21:53
hehe bitter, langt ifra jeg vet hvordan bransjen er så absolutt og aksepterer det fullt ut og har ikke noe i mot konkuranse i det heletatt men konkranse er en ting å ødelegge et yrke er en annen vi har alltid hatt konkuranse på osl widerøe sgs og sa. og det funket helt fint og balansen var god til en helt ok betaling, hadde northport opperert med anstendige lønninger så kune man altids søke jobb der men det er jo knapt mulig å leve for den lønna, + en ting til de benytter seg av splitt skift noe som er helt forkastelig, og til dere som jobber i northport, dere har min fulle sympati og medfølelse håper virkelig dere slipper å jobbe på den måten i fremtiden.
vi har i servisair noen som har jobbet i northport og de har vel ikke akkurat roset arbeidsmetodene de bruker. servisair har lavere lønninger enn sgs fordi vi ikke er under et stort flyselskap sine beskyttende vinger vi kan ikke ta oss sånn betalt som de kan vi har også en mye svakere fagforening, mange i sgs vill nok si at vi jobber under dårlige omstendigheter kansje vet ikke hva dere synes om servisair?
men sgs og servisair og widerøe er enig i en ting og som jeg føler vi står ganske samlet rundt og det er at northport dumper prisene til et nivå hvor sunn konkuranse opphører, det er det vi ikke liker om det er northport eller noe annet spiller jo ingen rolle her men det er northport som introduserte dette på osl så da er det jo selvsagt dem vi tar, dette er ikke noe i mot personene som jobber i northport, men de de jobber for,
Det som gjør at det er såpass høyt betalt i SGS kontra SA/WF skyldes først og fremst at
stuerne er fagorganisert i Verkstedklubben og Parat, akkurat samme avdeling som
flyfagarbeiderne i STS er organisert i.
Det faktum at stuerne og flymekanikerne er i samme fagforening har uten tvil hatt en positiv effekt på SGS lønningene.
ja og med det tar du tråden til et annet tema nemmelig lønningene i sgs.
det er synn for de i sgs men de høye lønningene og en fagforening som har vokst seg for sterk kan jo nå bety slutten for sgs. det viser seg jo at de har flådd sas for enorme middler og derfor har de hatt såpass bra betalt men jeg er redd at realiteten nå kan innhente sgs som har i stor grad vært skjermet for "virkeligheten" i bransjen
Livet handler om å velge ; hvis du er lei NP kan du jo søke lykken på andre siden av gjerdet. Der er som kjent gresset alltid grønnere.
Det at du ønsker NP en hvis plass tar ikke NP skade av. Her plager du kun deg selv.
OJB har du skjønt noe jeg har skrevet eller er du her bare for å prøve å fyre opp folk?
hadde jeg kunne skade northport ville de ikke eksistert skjønner du ;) :p
neida men trives godt på osl jeg og jeg gr ikke rundt å hater alt og alle men håper northport forsvinner det trenger du ikke være enig i men det skjer før eller siden uansett ellers skal jeg spise sokka mine online :lol:
Synes denne saken er rikelig belyst og debattert og foreslår en av moderatorene setter lås på tråden.
The Ticketor
15-06-2007, 13:51
Det er ikke langt fra nå...
jeg for min del har sagt mitt og er helt ferdig kommenterer ikke noe mer i saken over og ut ^_^
OJB har du skjønt noe jeg har skrevet eller er du her bare for å prøve å fyre opp folk?
hadde jeg kunne skade northport ville de ikke eksistert skjønner du ;) :p
neida men trives godt på osl jeg og jeg gr ikke rundt å hater alt og alle men håper northport forsvinner det trenger du ikke være enig i men det skjer før eller siden uansett ellers skal jeg spise sokka mine online :lol:
Nå har vel SA mistet 4 selvskaper siden årsskiftet. (Iceland Air,Dat, Coast Air og nå BA)
Og dere skal begynne med de-iceing for og prøve og tjene litt penger.. Dere tjener jo nesten ikke penger.. Greit SA har mye penger verden rundt,men siden SA startet på OSL har de ikke tjent noe.. Etter hva jeg har hørt. Og jeg vet ikke hvem som forsvinner.. men tror ikke det er Northport.. SA forsvinner mer og mer,helt til slutt er de borte. Slik er bransjen!
Og ja.. Sett i gang og spis sokkene dine!
Bluejuice
15-06-2007, 22:57
Og NP tjener penger?? hvordan forklarer underskuddet til Northport? I 2006 tjente faktisk SA penger.
MountainDew
15-06-2007, 23:44
De som driver handlingselskap blir ikke rik, og vi som jobber for de blir heller ikke rik. For en jobb som ikke krever noe spesiell utdannelse er det helt ok med 125-130kr/t + tillegg. Det er mange jobber som krever flere år på skolebenken, men som ikke gir noe bedre lønn. Slutt med klaging og syting, og vær heller glad for at du kan jobbe i et land med arbeidmiljølov, fagforeninger, og sosiale goder. Takk!
Bluejuice
15-06-2007, 23:49
De som driver handlingselskap blir ikke rik, og vi som jobber for de blir heller ikke rik. For en jobb som ikke krever noe spesiell utdannelse er det helt ok med 125-130kr/t + tillegg. Det er mange jobber som krever flere år på skolebenken, men som ikke gir noe bedre lønn. Slutt med klaging og syting, og vær heller glad for at du kan jobbe i et land med arbeidmiljølov, fagforeninger, og sosiale goder. Takk!
amen to that
Hvor får dere alt fra? Faktisk har SGS gått NED i lønn 25% fordi de har hatt lønnsfrys i snart 6 år. Hvor fornøyd ville blårussen vært med med å løfte 10 tonn per dag for 300,000 i året? Vi bor i Norge, tross alt, man kan ikke leve for ingenting, selv om man "bare lemper bagasje".
Originally posted by OJB
Synes denne saken er rikelig belyst og debattert og foreslår en av moderatorene setter lås på tråden.