View Full Version : Hercules på OSL med siste landing
I dag hadde en av de norske Hercules flyene sin aller siste landing og det skjedde på OSL, TV2 og RB har vært der og tatt bilder og video av dette. Noen andre som har fått bilder av det i dag?
hva som nå skal skje med maskinen var ikke kjent, er det noen som vet mer om det?
lurer litt på det....
ENGM RAMP
08-06-2007, 16:29
Siste jeg leste Hans Olav så hadde de ikke bestemt seg enda, om de skulle selge den videre, gi den bort, sette den i flygedyktig stand etc....
Hmmmmm.... hva med plassering inne i museet nederst i hjørnet på OSL????
:)
ATC-flyradar
08-06-2007, 16:59
Nå er bildene på plass - siste herkules fikk sitt farvel - se her !
På 118.300 så fikk han beskje om å komme Nittedal/Nannestad og over banen mot tårnet og dro innover og oppover mot 19R og så kom den inn for landing,
Noen som ønsker å bilder fra denne histriske begivenheten - er det noen journalister her ^_^
Jeg fikk mange bilder -
Jan
Er det gravøl som er anledningen til 333skvs besøk hos 335? :)
ATC-flyradar
08-06-2007, 23:04
Originally posted by seilfly
Er det gravøl som er anledningen til 333skvs besøk hos 335? :)
Vet ikke om de fikk øl, men de kjørten rett i hangar or kakespising, om det skyldes trang om mat eller kos vites ikke :D
Men takk til MR ?? som tipset meg på vollen i dag om denne begravelsen av Hercules og at jeg fikk mine bilder. Håper du melder deg, takke være deg for at bildene ble til.
Jan
Mer om Tor`s siste reis her:
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2815929.ece
Fly high
10-06-2007, 21:23
Flotte bilder ATC-flyradar, men litt vemodig også! :huh:
ATC-flyradar
10-06-2007, 22:14
Originally posted by Fly high
Flotte bilder ATC-flyradar, men litt vemodig også! :huh:
Vemodig, ja -var å beskuet denne Tor i Stavanger forige lørdag og nå blir`n vel spiker eller noe annet skrap :(
Men håper at de tar vare på noen disse flyene og kjører min 1 stk dem til Flymuseumet på OSL, er det ikke plass der, så må det kunne finnes andre plasser !
Vi for begynne med kronerulling blant oss og så får vi overlevere dette til en som har myndighet ang spiker ller ikke spiker !
Jan Støkkebo
Så vidt jeg vet var noen forutseende nok til å lage U'en på flysamlingen med indre 'diameter' bittelitt større enn vingespennet på en Herc......
Originally posted by Wingnut
Så vidt jeg vet var noen forutseende nok til å lage U'en på flysamlingen med indre 'diameter' bittelitt større enn vingespennet på en Herc......
Ja, det var en slu plan fra begynnelsen. Det er satt av plass til C-130, men det skal også være rom for C-119 (anskaffelse på gang) og et par mindre fly/helikopter. Jeg har ikke sett noen skisser av størrelsesforholdet, men det burde bli god plass i et slikt drivhus.
Med en investering på over 300mill er det vel sansynlig at kjerrene blir solgt utenlands i et forsøk på å få noe av pengene tilbake de har investert til ingen nytte.
Oposisjonen på Stortinget vil nok jobbe for en slik løsning vil jeg tro.
Personlig skulle jeg ønske at en maskin ble tatt vare på på Gardermoen og en på Sola.
Bodø har nok maskiner.
Originally posted by OJB
Bodø har nok maskiner.
Hva behager !!!!!!!!!!:old :wink :wink
sirpjalle
18-06-2007, 20:26
Fant ikke den opprinnelige tråden vedr stortingets utsettelse av Hercules-kjøpet til etter stortinget har hatt sin ferie (eller noe sånn)
Men her er litt mer info i debatten om Herculesflyene:
Milliardkontrakter kan ryke (http://www.na24.no/politikk/article1128743.ece)
Fagforeningen NITO frykter for at norsk forsvarsindustri ikke får gode nok industrikontrakter, når regjeringen nå skal kjøpe inn transportfly for 3,6 milliarder kroner.
Etter krangel i storting og regjering blir det nå vedtatt at Forsvaret skal kjøpe fire Hercules transportfly. De gamle er for utslitt til at de tilfredsstiller Forsvarets krav. Dermed kommer krav fra industrien om at norske bedrifter skal få industriavtaler.