View Full Version : - OSL ser ut som et horehus
AirbusTrond
07-06-2007, 22:02
http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1825037.ece
Hovedpoenget er vel at flyplassen nå er kommersiell, mens den tidligere var mer eller mindre statlig. Og da kan man jo diskutere fram og tilbake, men det blir det jo politikk av..
Helt uenig med Torp der (arkitekten, ikke flyplassen ^_^). OSL har måttet tilpasse seg kravene, og med de mulighetene og forutsetningene som er der per i dag synes jeg ikke resultatet er så galt. Det er fremdeles en kjempefin flyplass jeg personlig trives veldig bra på.
MEN, T2 er etterlengtet og kommer neppe et sekund for tidlig. Men den prosessen tar jo nødvendigvis en hel masse tid...
Kan ikke fatte at noen synes OSL er trivelig, det er en grusom flyplass og jeg har aldri likt meg der helt siden begynnelsen da den åpnet. Var ansatt i BLX med base OSL i 1999. Hele flyplassen er et kaos med køer overalt og svindyre priser. Servicenivået er heller ikke det beste synes jeg men det har bedret seg! Men håpet er jo at T2 skal hjelpe på noe. Uansett, en kommersiell maskin er det blitt.
Hehe, rent prismessig er OSL rimelig drøy ja, og kapasiteten er sprengt. Men poenget mitt er at den - i mine øyne - er forholdsvis effektiv i forhold til størrelsen og jeg synes arkitekturen er spennende og pen, også 9 år etter åpningen.
MountainDew
07-06-2007, 23:09
Jeg synes flyplassen er moderne fremdeles, men desverre for liten. Idiotisk å lage den så smal utover mot gatene. Kunne med fordel vært bedre plass i bagasjesorteringen, PMZ.
Jeg ønsker meg 2 ting til T2 på OSL. Preboard gater og noen mer praktiske broer...
Og hvis terminalen er horehus, så må de som jobber der være...:question: Mr. Lorentzen; gjort hallik av deg nylig? ^_^
OSL er underdimensjonert som pokker!
Kommer bare til å poppe opp "midlertidige" løsninger over årene inntil den nye terminalen kommer om.. ja hvor mange år, og hvor mye underdimensjonert kommer den til å være..?
Men, regardless, det er en fin byggning, selv om den kanskje har blitt litt for komersiell, men det kunne vel strengt talt ikke gått noen annen vei..?
Får bare håpe at ikke kostnaddene for "en pen byggning" ikke står i veien for praktiske løsninger på den nye terminalen.
Men kjenner jeg politikerene rett så blir det vel heller utseende enn praktiske løsninger.....
LN-RRL, det er absolutt ingen motsetning mellom et bra utseende og praktiske løsninger - det er akkurat det å kombinere disse to elementene som preger et godt design (i tillegg til en mangde andre da). Vil også minne om mine kommentarer fra 24. mai i en annen tråd her (http://forum.scanair.no/read.php?TID=19311
Hvis en bare normalt titter oppover så er det bra. Men derimot hvis en tar en titt på gulv og andre flater mennesker kommer i kontakt med - du verden så slitt, skittent og trist det står til. Hvis man er så uheldig å ta en tur på toalettene, så kan man snakke om provisorier - ta en titt på dispenseren til pissoarene. Treflaten rundt disse stålhåndvaskene er heller ikke mer så særlig elegante lenger. Den åpne luftige løsningen med store vindusflater mot flyene er med årene mer og mer bygget inn. At disse endringene ikke holder seg til den opprinnelige designfilosofien, men er billige raske løsninger gjør heller ikke saken bedre.
Det forundrer meg også at siden jeg er opptatt av design, at leietakere ikke i større grad stilles krav til når det gjelder egenprofilering. Det finnes en rekke forretningsbygg i Oslo som ikke aksepter noe annet enn logoer og veggfarger i spesielle farger tilpasset bygget - at for eksempel logoer skal være i svart, matt metall eller polert blankt metall (monokrom). Det grelleste eksempelet på å blinge seg ut er de som tok over etter 7eleven på ankomstnivået.
Utrolig mye må gjøres med OSL - både av vedlikehold, rehabilitering og ikke minst tvinge gjennom den design filosofien som det opprinnelig ble lagt til rette til. Slikt det nå står til kan det sammenlignes med det svenske tivoliet som står nede i sentrum her i Sætre i disse dager - eneste en ikke får er sukkerspinn og popcorn.
Vil igjen minne om at vi her på forumet ser ut til å sette dagsorden i pressen.
Og hvis de to som til nå er ansatt på T2-prosjektet trenger tips, så er det bare å henvende seg noen enhver her. ;)
Jo, det er sant det du sier, LN-KGL, men det jeg tenkte på var heller det at diverse ting som skal til for at noe skal se fint ut, noen ganger koster mere, og gjør derfor at penger blir tatt ut av andre ting.
F.eks. går det mange rykter om at GB terminalen skulle ha vært mye bredere etter planen, og det at de viste at bagasjebåndet var underdimensjonert fra dag 1, og at dette gikk forbi, grunnet andre utgifter, blandt annet treverket på taket.
Nei ikke vet jeg, hvordan den nye terminalen blir, men håper for arbeidernes skyld at design og utseende ikke går på bekostning av det praktiske. Helst da nettopp sånn som du skriver, LN-KGL, rett og slett et godt design.
Kan ikke fatte at noen synes OSL er trivelig, det er en grusom flyplass og jeg har aldri likt meg der helt siden begynnelsen da den åpnet. Var ansatt i BLX med base OSL i 1999. Hele flyplassen er et kaos med køer overalt og svindyre priser. Servicenivået er heller ikke det beste synes jeg men det har bedret seg! Men håpet er jo at T2 skal hjelpe på noe. Uansett, en kommersiell maskin er det blitt.
Sndig kommentar MD11. Greit nok at du ikke liker OSL, jeg synes også at flyplassen ser ut som "et horehus". Men køer er det på alle flyplasser av en viss størrelse, og har du besøkt en større flyplass som ikke er en kommersiell maskin?
Palma er travel sommerdag, himmel for et helvete........
Det må da være mulig å få fortgang i denne"prosjekteringen" av T2, bygg en litt bredere kopi av T1, med ca 20 gater, og litt flere gater med plass til store fly og non schengen, enkelt og greit. Det haster nemlig !!!! Og forleng flytoget så det stopper under T2 også.
Bluejuice
08-06-2007, 09:42
Hvor jobber du? Jeg jobber på verdens største horehus.... Bare for å sette litt positivt lys på det bare. Terminalen er underdimensjonert, den er forliten, så pjatter de om at de skal lage en rullebane til, det er ikke det som er problemet her, kan lage mange rullebaner på gardermoen, men det hjelper ikke å lage flaska større når flaskehalsen er like smal, smell opp et horehus til så blir gardermoen mye bedre.
Originally posted by Bluejuice
....så pjatter de om at de skal lage en rullebane til, det er ikke det som er problemet her, kan lage mange rullebaner på gardermoen, men det hjelper ikke å lage flaska større når flaskehalsen er like smal, smell opp et horehus til så blir gardermoen mye bedre.
Tror du har misforstått ang. en 3. rullebane. Det som det er snakk om er å reservere areal i tillfelle man får behov for en 3. bane om 20 år, slik at man ikke risikerer å bli "innebygd", noe veldig mange flyplasser rundt omkring i verden angrer på at man ikke gjorde. En 3. rullebane vil først komme i 2025-2030 og innen det er T2 oppe for lengst
Utflyttet
08-06-2007, 10:03
Originally posted by Someone
En 3. rullebane vil først komme i 2025-2030 og innen det er T2 oppe for lengst
Har du glemt hvor du bor og satser på å bli sitert i boken "Famous Last Words"? ;)
-A
Bluejuice
08-06-2007, 10:12
Originally posted by Someone
Originally posted by Bluejuice
....så pjatter de om at de skal lage en rullebane til, det er ikke det som er problemet her, kan lage mange rullebaner på gardermoen, men det hjelper ikke å lage flaska større når flaskehalsen er like smal, smell opp et horehus til så blir gardermoen mye bedre.
Tror du har misforstått ang. en 3. rullebane. Det som det er snakk om er å reservere areal i tillfelle man får behov for en 3. bane om 20 år, slik at man ikke risikerer å bli "innebygd", noe veldig mange flyplasser rundt omkring i verden angrer på at man ikke gjorde. En 3. rullebane vil først komme i 2025-2030 og innen det er T2 oppe for lengst
Jeg veit det med at rullebanen kommer når jeg har gått av med pensjon. Men alikevel så gleder jeg med til at vi får et nytt hor..... en ny terminal snart... om noen år... vi trenger det sårt. Eller, man veit jo aldri her i landet, her kan ting drøye.
Torp snakker om arkitektoniske og designmessige kvaliteter, og han har dessverre fullstendig rett. Terminalen er slik sett blitt fullstendig ***kjørt av hensynet til kjøpesenterdriften.
tja, jeg har vel tilgode å se en flyplass som ikke er for liten, som ikke er en evig byggeplass (Arlanda og Frankfurt er skrekkeksempler), som ikke er full av butikker og som ikke er litt slitt etter millioner av brukere som strømmer gjennom gangene.
I så måte er ikke OSL værstingen, og den er fremdeles veldig åpen og lys og fresh -men selvsagt er det mye grums som burde vært ryddet opp i. Det værste synes jeg er at hele flyplassen enten lukter pølser (avgang) eller pizza (ankomst)
En 3. rullebane vil først komme i 2025-2030 og innen det er T2 oppe for lengst
Ja, og da er T3 allerede på trappene.
Originally posted by JetBlue
Sndig kommentar MD11. Greit nok at du ikke liker OSL, jeg synes også at flyplassen ser ut som "et horehus". Men køer er det på alle flyplasser av en viss størrelse, og har du besøkt en større flyplass som ikke er en kommersiell maskin?
Palma er travel sommerdag, himmel for et helvete........
Det er atmosfæren JetBlue. Ikke et snev av trivelig atmosfære rett og slett. Se på CPH, den er også kommersiell men flyplassen har atmosfære, det er trivelig der. Det samme kan sies om AMS og ikke minst HEL. Og jeg er ikke alene. Når jeg jobba i reisebyrå i Trondheim ville kundene for all del unngå OSL hvis det var mulig. Det er noe ved den flyplassen.....
Originally posted by Falcon
Torp snakker om arkitektoniske og designmessige kvaliteter, og han har dessverre fullstendig rett. Terminalen er slik sett blitt fullstendig ***kjørt av hensynet til kjøpesenterdriften.
Det er og blir penga som rår:old
Originally posted by MD11
Det er atmosfæren JetBlue. Ikke et snev av trivelig atmosfære rett og slett. Se på CPH, den er også kommersiell men flyplassen har atmosfære, det er trivelig der. Det samme kan sies om AMS og ikke minst HEL. Og jeg er ikke alene. Når jeg jobba i reisebyrå i Trondheim ville kundene for all del unngå OSL hvis det var mulig. Det er noe ved den flyplassen.....
Ja, vi er nok litt uenige om OSL i så måte. Grunnen til at jeg ikke er fullt så negativ som enkelte andre, er at flyplassen opprinnelig var meget bra, og det faktum at mange utlendinger synes flyplassen er flott rent arkitektonisk, og "litt mindre enn de største".
Utviklingen de 2 siste årene synes jeg er helt tragisk, og jeg mener bestemt at flyplassledelsen har forsømt sine plikter ved ikke å starte byggingen av T2 før i disse dager. Det kaoset vi opplever nå, vil bare tilta i årene som kommer. Det i sin tur vil forsterke folks ønske om å unngå OSL, akkurat dét har jeg forståelse for.
En annen årsak til at det har eksplodert med rådyre serveringssteder på OSL og på andre flyplasser ( selv om prisene på OSL er i særklasse høyest) er bortfallet av gratis servering ombord hos mange av flyselskapene. Folk hamstrer inn før avgang og dette vet serveringsstedene ( les 7 - eleven, Narvesen osv ) og utnytte til det fulle. Sånn sett har flybransjen sørget for oppgang i kioskbransjen! En liten baguette med ost og skinke, over 50 spenn, grusomt! Men så lenge Ola Dunk betaler så har de et eksistensgrunnlag!
En liten baguette med ost og skinke, over 50 spenn, grusomt! Men så lenge Ola Dunk betaler så har de et eksistensgrunnlag!
Det vil si omtrent det samme som f.eks. Esso tar for noe tilsvarende - langt vekk fra flyplassene...;)
Tror jeg har kjøpt mat på OSL en gang, en baguette på la baguette, og jeg mener den kostet det samme som på Oslo city.. Har blitt et par øl der oppe, men ikke mange eller ofte..
Bizflyer
08-06-2007, 14:32
Kanskje det hadde vært en god ide å etablere et horehus der oppe da, så kan de med lang tid mellom flightene få et nytt tilbud til å fordrive ventetida med???
BF:cool2
Originally posted by Bizflyer
Kanskje det hadde vært en god ide å etablere et horehus der oppe da, så kan de med lang tid mellom flightene få et nytt tilbud til å fordrive ventetida med???
BF:cool2
Kjempelurt.
Superhai
08-06-2007, 18:25
Andre problemer som har dukket opp er mangel på entrepenører som kan ta på seg oppdrag, så selvom de har bevillget penger så skjer ting ikke før noen er ledige...
Gulboble
08-06-2007, 22:45
Hvorfor bekymre seg for G.moen når en kan fly fra Torp. Ikke arkitekten da, men TRF:D
100% ening med arkitekten...men ikke akkurat overraskende!
Originally posted by Gulboble
Hvorfor bekymre seg for G.moen når en kan fly fra Torp. Ikke arkitekten da, men TRF:D
Torp er aaaaaltfor langt fra Oslo:exclamati
Originally posted by Gulboble
Ikke noe alternativ for mange i Oslo å kjøre buss først og så fly, så lenge infrastrukturen til OSL er så bra som den er. TRF har mer enn nok med sitt regionale nedslagsfelt og klarer seg åpenbart bra.
Hvis man får togstasjon på Råstad nedenfor TRF så kan flyplassen også bli en hit i Osloområdet:colgate:
jikswoboB
10-06-2007, 13:20
Ikke noe alternativ for mange i Oslo å kjøre buss først og så fly, så lenge infrastrukturen til OSL er så bra som den er. TRF har mer enn nok med sitt regionale nedslagsfelt og klarer seg åpenbart bra.
Men utan närheten till Oslo skulle TRF ha betydligt färre passagerare än vad som är fallet idag. NYO tar passagerare från ARN och samma förhållande gäller förstås mellan TRF och OSL.
Man behöver inte vara ett geni för att begripa att den kommersiella verksamheten på flygplatsen har blivit allt mer viktig. När inte start- och passageraravgifter räcker måste andra intäkter till. Enligt LFV växer dom kommersiella intäkterna snabbare än vad passagerartillväxten på flygplatserna gör - det säger ju en del om försäljningens allt mer ökade betydelse i sammanhanget.
For noen er det hvertfall et alternativ. Søsteren min er i dag med Ryanair fra STN til TRF, og hun bor rett bak slottet i Oslo.. Til og med i fjor, da hun fortsatt bodde her oppe (vi snakker nord for OSL), reiste hun ned til Torp for å fly til Prestwick..
FlightDeck
10-06-2007, 15:29
Jeg synes OSL i utgangspunktet er en flott flyplass, nydelig og stilren arkitektur. Med årene har det riktignok blitt gjort en del endringer, f.eks. nybygg og omrokkeringer, som også har gjort noe med helhetsinntrykket. Man har ikke fulgt en designmal eller den opprinnelige designen i stor nok grad.
OSL er egentlig en stor gang. Det gjør det ganske oversiktelig, men jeg synes, som det har blitt påpekt her, at flyplassen gjerne kunne vært bredere slik at man kunne få mer plass og mulighet for preboarding.
Hvordan skal T2 se ut?
Hvis man får togstasjon på Råstad nedenfor TRF så kan flyplassen også bli en hit i Osloområdet:colgate:
Det vil fortsatt ta ca 1t 45min med tog fra Oslo, så det utgår fremdeles med skyhøye kneløft fra min side
Originally posted by BU662
OSL trenger en 2. Terminal slik at de kan bedre skille mellom Schengen/non-Schengen og at man slipper den elendige Bagasje Drop med ny security sjekk. Dette forlenger connexxion tida ganskje langt.
Enig ang. Schengen/non-Schengen, men ang bag drop ved international-domestic transfer så blir det neppe forandringen med T2 siden det er har noe med norske tollbestemmelser og dermed er ett rent politisk spørsmål