View Full Version : Norwegians tall for mai
Da slapp man tallene for mai, og de er:
Innlandspassasjerer: 276 173 +11,5 %
Utenlandspassasjerer: 286 120 +40,1 %
Totalt for mai: 562 293 +24,4 %
Jeg har foretatt noen få beregninger på basis av tallene og som ikke kommer frem i deres månedrapport:
Kabinfaktor: 78,3 % - stadig forbedring og har gått opp med nesten 8 prosentpoeng siden januar
Gjennomsnittlig distanse per leg: 859 km
Antall flighter i mai: 4 850
Antall flighter pr dag pr fly: 7,1 (markant oppgang - tallet var 5,8 i april)
Kilde: http://www.norwegian.no/graphics/Investorrelations/TrafficInformation/2007/TrafficMay.pdf
Bra tall og spesielt kabinfaktoren.
...men nå leker du med statistikk igjen Kurt :naughty: Skal du sammenligne kabinfaktor må du sammenligne mai (07) mot mai (06) og ikke mai (07) mot januar (07), og dvs forbedringen i kabinfaktor var 3pp og ikke 8pp.
Er dette første gang utenriks er større enn innenriks for DY?
Originally posted by Someone
Er dette første gang utenriks er større enn innenriks for DY?
Nei, langt i fra Someone - men nå er det bare 74 108 passasjerer som skiller de to for 12 måneders rullerende.
Legger også en liten graf som viser forholdet mellom Yield og Kabinfaktor
Kontinuerlig synkende yield, ikke bra.
Originally posted by JetBlue
Kontinuerlig synkende yield, ikke bra.
Nå ser du deg litt blind på grafer - her er det rullerende tall, så noen måneder går det også opp.
Og snakker om opp, her er en annen interessant graf
Vi får bare satse på at kvartals tallene blir bra :)
Det jeg har flydd har vært ganske fullt...
Originally posted by LN-KGL
Originally posted by JetBlue
Kontinuerlig synkende yield, ikke bra.
Nå ser du deg litt blind på grafer - her er det rullerende tall, så noen måneder går det også opp.
Men slikt moving/rolling average gir oss vel et lite bilde av en trend, men kanskje du kunne satt inn månedstallene for yield og kabinfaktor også så kunne vi sette dette klarere?:smile2
Litt sørgelig med kombinasjonen fallende trend på yield og kabinfaktor (hvis nå jeg ikke misforstår figurene)
Nå ser du deg litt blind på grafer - her er det rullerende tall, så noen måneder går det også opp.
Volum må til så lenge yield synker, tendensen er uansett negativ. Vær klar over at Norwegian ikke hadde etablert YMS før etter nærmere 2 års drift. Én av årsakene er jo at de flyr stadig lengre sektorer, men det bidrar altså lite til et postivt resultat. Uansett er det kvartalstallene som gjelder, blir spennende å se hva de har å presentere etter 1. halvår.
Originally posted by JetBlue
YMS
Kan du kort forklare for oss som ikke snakker luftfartsk...?:smile2
Dag Viking
07-06-2007, 11:34
Jeg tipper yield management system.. Et skudd i blinde
Yield management system høres fornuftig ut. Jeg kaller det bare avansert prisdiskriminering....:smile2
ikke helt rett - yield management hadde de fra dag én. Det vi hadde da var ikke veldig godt tilpasset selskapet, men vi fikk da styrt flyene.
Ja, veksten er god, men det er fremdeles ikke sorte tall på bunnlinjen. Gitt en CASK (Cost per Availible Seat Kilometer) på 55 øre (som var kostnaden i Q2/06) snakker vi et tap på driften på ca 15 millioner. Legger vi til ancillary revenue på ca 10 mill (3,2% av totalomsetningen i følge Q1-rapporten), er vi fremdeles på minus fem mill for mai.
Originally posted by TOS
Yield management system høres fornuftig ut. Jeg kaller det bare avansert prisdiskriminering....:smile2
Prisdiskriminering??? Det hele går ut på å ha kontrollen med yield, altså gjennomsnittsinntekt pr. pax. Det har overhodet ingenting med diskriminering å gjøre.
CK - jeg tror du tipper helt rett når det gjelder resultatene for mai, Norwegian er fremdeles "in red" - dessverre.
TOS har rett - revenue management jobber for å finne perfekt prisdiskriminering. Det er jo det som er hele poenget, finne den pris som folk er villige til å betale, og ikke selge til lavere pris enn det kunden er villig til å betale (ikke det man VIL betale)
Som CK også sier så vil jeg nok i all beskjedenhet hevde at jeg har rett....:D
Prisdiskriminering går ut på å selge et produkt/tjeneste til ulik pris til ulike kunder - gjerne med restriksjoner i forhold til kjøpsbetingelser. Det er ikke noe vits å selge et sete til 1000,- om det finnes kunder som er villige til å betale 2000,-, så kunsten er å finne en måte å få kundene til å "avsløre" sin betalingsvilje. Årsaken til at man gjør dette er selvsagt å hente ut mest mulig av kundenes betalingsvilje, for derigjennom å øke sin egen inntekt (eller øke gjennomsnittsinntekten per setekm). De fleste selskap som har mulighet til å gjøre dette vil gjøre det (teleselskapene tilbyr jo en hel haug med ulike tariffstrukturer).
Veldig bra måned for Norwegian til tross for fortsatt høy ekspansjon. E24 skriver bla at Norwegian har lagt bak seg voksesmertene! Vi for se…
http://e24.no/boers-og-finans/article1823979.ece
Ser også at IT sjefen deres har blitt kåret til årets IT direktør av Computerworld, det står det respekt av.
http://www.idg.no/cio/article56066.ece
Fortsatt mye bra i Norwegian :clap
nå e vi litt på siden, men det var enklere med prisdiskriminering tidligere - da man hadde forkjøp, sunday-rule og alt det der. Ettersom regelverket på lavprisbilletter er mykt opp, blir det mindre og mindre prisdiskrmininering og mere pristilpasning.
Og, det er mulig 55 øre er høyt, men DY har ikke vist noen evne til å få CASK'en ned den siste tiden. Q2-06 var den 55 øre og året før var den 53 øre.
DY har helt klart YMS - det ser man helt klart hvis en sjekker prisene mellom Norge og PolKen i juli.
Kan ikke foreta noen spesielle beregnering akkurat nå - er koblet opp via Statoil-stasjonen på røyken etter å ha blitt frakjørt toget (NSB i rute, men ikke Nettbuss). Men TOS, trenden er snudd når det gjelder kabinfaktor.
Originally posted by BU662
Personlig tror jeg at 55 Öre er for höyt som kostnadsnivea.
@TOS: Jeg kjenner bare en lavpris-selskap som prövde seg med standard pris som ble satt fast for alle strekninger for alle seter. Det ble Germania/GEXX som flöy Tyskland Domestic noen ar. Saken med disse FIXX Priser ble det du matte fylle heile flyet og det rakk de ikke. Derfor forsvant de, og det dba gjorde etterpa ble en meget agressiv produkt-fokuss og high-yield flygning.
Selv om vi legger til grunn en lavere CASK, f.eks. 0,53 NOK, blir resultatet i mai ikke bedre enn ca. 7 miller og nettomarginen bare på litt over 2 %. Det er ikke mye å skryte av. Naturligvis er dette bedre enn veldig mange andre LCC, men det bör ikke imponere finansmarkedet.
Originally posted by CK
TOS har rett - revenue management jobber for å finne perfekt prisdiskriminering. Det er jo det som er hele poenget, finne den pris som folk er villige til å betale, og ikke selge til lavere pris enn det kunden er villig til å betale (ikke det man VIL betale)
Ok, da er vi enige, jeg misforstod hva TOS la i ordet diskriminering.
Originally posted by Klippe
Veldig bra måned for Norwegian til tross for fortsatt høy ekspansjon. E24 skriver bla at Norwegian har lagt bak seg voksesmertene! Vi for se…
http://e24.no/boers-og-finans/article1823979.ece
Så lenge det ikke står et kvidder om fargen på tallene antar jeg at de er røde...