PDA

View Full Version : Norwegians tall for mai

LN-KGL
07-06-2007, 10:17
Da slapp man tallene for mai, og de er:

Innlandspassasjerer: 276 173 +11,5 %
Utenlandspassasjerer: 286 120 +40,1 %
Totalt for mai: 562 293 +24,4 %

Jeg har foretatt noen få beregninger på basis av tallene og som ikke kommer frem i deres månedrapport:
Kabinfaktor: 78,3 % - stadig forbedring og har gått opp med nesten 8 prosentpoeng siden januar
Gjennomsnittlig distanse per leg: 859 km
Antall flighter i mai: 4 850
Antall flighter pr dag pr fly: 7,1 (markant oppgang - tallet var 5,8 i april)

Kilde: http://www.norwegian.no/graphics/Investorrelations/TrafficInformation/2007/TrafficMay.pdf

Someone
07-06-2007, 10:24
Bra tall og spesielt kabinfaktoren.

...men nå leker du med statistikk igjen Kurt :naughty: Skal du sammenligne kabinfaktor må du sammenligne mai (07) mot mai (06) og ikke mai (07) mot januar (07), og dvs forbedringen i kabinfaktor var 3pp og ikke 8pp.

Er dette første gang utenriks er større enn innenriks for DY?

LN-KGL
07-06-2007, 10:36
Originally posted by Someone
Er dette første gang utenriks er større enn innenriks for DY?
Nei, langt i fra Someone - men nå er det bare 74 108 passasjerer som skiller de to for 12 måneders rullerende.

Legger også en liten graf som viser forholdet mellom Yield og Kabinfaktor

JetBlue
07-06-2007, 10:42
Kontinuerlig synkende yield, ikke bra.

LN-KGL
07-06-2007, 10:55
Originally posted by JetBlue

Nå ser du deg litt blind på grafer - her er det rullerende tall, så noen måneder går det også opp.

Og snakker om opp, her er en annen interessant graf

ThomAAs
07-06-2007, 10:59
Vi får bare satse på at kvartals tallene blir bra :)
Det jeg har flydd har vært ganske fullt...

TOS
07-06-2007, 11:16
Originally posted by LN-KGL

Nå ser du deg litt blind på grafer - her er det rullerende tall, så noen måneder går det også opp.

Men slikt moving/rolling average gir oss vel et lite bilde av en trend, men kanskje du kunne satt inn månedstallene for yield og kabinfaktor også så kunne vi sette dette klarere?:smile2

Litt sørgelig med kombinasjonen fallende trend på yield og kabinfaktor (hvis nå jeg ikke misforstår figurene)

JetBlue
07-06-2007, 11:19

Volum må til så lenge yield synker, tendensen er uansett negativ. Vær klar over at Norwegian ikke hadde etablert YMS før etter nærmere 2 års drift. Én av årsakene er jo at de flyr stadig lengre sektorer, men det bidrar altså lite til et postivt resultat. Uansett er det kvartalstallene som gjelder, blir spennende å se hva de har å presentere etter 1. halvår.

TOS
07-06-2007, 11:26

YMS

Kan du kort forklare for oss som ikke snakker luftfartsk...?:smile2

Dag Viking
07-06-2007, 11:34
Jeg tipper yield management system.. Et skudd i blinde

TOS
07-06-2007, 11:42
Yield management system høres fornuftig ut. Jeg kaller det bare avansert prisdiskriminering....:smile2

CK
07-06-2007, 11:49
ikke helt rett - yield management hadde de fra dag én. Det vi hadde da var ikke veldig godt tilpasset selskapet, men vi fikk da styrt flyene.

Ja, veksten er god, men det er fremdeles ikke sorte tall på bunnlinjen. Gitt en CASK (Cost per Availible Seat Kilometer) på 55 øre (som var kostnaden i Q2/06) snakker vi et tap på driften på ca 15 millioner. Legger vi til ancillary revenue på ca 10 mill (3,2% av totalomsetningen i følge Q1-rapporten), er vi fremdeles på minus fem mill for mai.

JetBlue
07-06-2007, 12:04
Originally posted by TOS

Yield management system høres fornuftig ut. Jeg kaller det bare avansert prisdiskriminering....:smile2

Prisdiskriminering??? Det hele går ut på å ha kontrollen med yield, altså gjennomsnittsinntekt pr. pax. Det har overhodet ingenting med diskriminering å gjøre.

CK - jeg tror du tipper helt rett når det gjelder resultatene for mai, Norwegian er fremdeles "in red" - dessverre.

CK
07-06-2007, 12:18
TOS har rett - revenue management jobber for å finne perfekt prisdiskriminering. Det er jo det som er hele poenget, finne den pris som folk er villige til å betale, og ikke selge til lavere pris enn det kunden er villig til å betale (ikke det man VIL betale)

TOS
07-06-2007, 12:27
Som CK også sier så vil jeg nok i all beskjedenhet hevde at jeg har rett....:D

Prisdiskriminering går ut på å selge et produkt/tjeneste til ulik pris til ulike kunder - gjerne med restriksjoner i forhold til kjøpsbetingelser. Det er ikke noe vits å selge et sete til 1000,- om det finnes kunder som er villige til å betale 2000,-, så kunsten er å finne en måte å få kundene til å "avsløre" sin betalingsvilje. Årsaken til at man gjør dette er selvsagt å hente ut mest mulig av kundenes betalingsvilje, for derigjennom å øke sin egen inntekt (eller øke gjennomsnittsinntekten per setekm). De fleste selskap som har mulighet til å gjøre dette vil gjøre det (teleselskapene tilbyr jo en hel haug med ulike tariffstrukturer).

Klippe
07-06-2007, 12:29
Veldig bra måned for Norwegian til tross for fortsatt høy ekspansjon. E24 skriver bla at Norwegian har lagt bak seg voksesmertene! Vi for se…
http://e24.no/boers-og-finans/article1823979.ece

Ser også at IT sjefen deres har blitt kåret til årets IT direktør av Computerworld, det står det respekt av.
http://www.idg.no/cio/article56066.ece

Fortsatt mye bra i Norwegian :clap

CK
07-06-2007, 12:29
nå e vi litt på siden, men det var enklere med prisdiskriminering tidligere - da man hadde forkjøp, sunday-rule og alt det der. Ettersom regelverket på lavprisbilletter er mykt opp, blir det mindre og mindre prisdiskrmininering og mere pristilpasning.

Og, det er mulig 55 øre er høyt, men DY har ikke vist noen evne til å få CASK'en ned den siste tiden. Q2-06 var den 55 øre og året før var den 53 øre.

LN-KGL
07-06-2007, 12:35
DY har helt klart YMS - det ser man helt klart hvis en sjekker prisene mellom Norge og PolKen i juli.

Kan ikke foreta noen spesielle beregnering akkurat nå - er koblet opp via Statoil-stasjonen på røyken etter å ha blitt frakjørt toget (NSB i rute, men ikke Nettbuss). Men TOS, trenden er snudd når det gjelder kabinfaktor.

MD90
07-06-2007, 12:44
Originally posted by BU662

Personlig tror jeg at 55 Öre er for höyt som kostnadsnivea.

@TOS: Jeg kjenner bare en lavpris-selskap som prövde seg med standard pris som ble satt fast for alle strekninger for alle seter. Det ble Germania/GEXX som flöy Tyskland Domestic noen ar. Saken med disse FIXX Priser ble det du matte fylle heile flyet og det rakk de ikke. Derfor forsvant de, og det dba gjorde etterpa ble en meget agressiv produkt-fokuss og high-yield flygning.

Selv om vi legger til grunn en lavere CASK, f.eks. 0,53 NOK, blir resultatet i mai ikke bedre enn ca. 7 miller og nettomarginen bare på litt over 2 %. Det er ikke mye å skryte av. Naturligvis er dette bedre enn veldig mange andre LCC, men det bör ikke imponere finansmarkedet.

JetBlue
07-06-2007, 13:26
Originally posted by CK

TOS har rett - revenue management jobber for å finne perfekt prisdiskriminering. Det er jo det som er hele poenget, finne den pris som folk er villige til å betale, og ikke selge til lavere pris enn det kunden er villig til å betale (ikke det man VIL betale)

Ok, da er vi enige, jeg misforstod hva TOS la i ordet diskriminering.

Isbamse
07-06-2007, 14:14
Originally posted by Klippe

Veldig bra måned for Norwegian til tross for fortsatt høy ekspansjon. E24 skriver bla at Norwegian har lagt bak seg voksesmertene! Vi for se…
http://e24.no/boers-og-finans/article1823979.ece

Så lenge det ikke står et kvidder om fargen på tallene antar jeg at de er røde...