PDA

View Full Version : AY t/r HKG


gustavf
06-06-2007, 18:41
Jeg regner med at rapportene fra Finnair kommer til å renne inn framover, men her er ihvertfall mine erfaringer på en tur til Hong Kong fra lørdag til tirsdag.

Før jeg begynner så er det vel verdt å få med seg at de vinner på pris/kvalitet nesten uansett. Det svei ikke nevneverdig i lommeboka med en billett til 2.061,- t/r. Normalt så ser det ut til at laveste pris til HKG er rundt 5.500 kr. Widerøe er konsekvent billiggere enn Finnairs egne websider, så vidt jeg kan se. Da får man dessuten papirbillett på kjøpet, for liksom å minne oss på at vi ikke er så langt inne i det 21. århundre enda.

Turen begynte på et lørdagsstille Gardermoen, som var litt preget av at PIA hadde avreise omtrent samtidig. Turen til Helsinki, eller skal man kanskje si Helsingfors på norsk, gikk med Embraer 170. Det var første gang jeg skulle fly det og jeg var litt spent på hvor romslig det var.

Det spekuleres vel av og til i om Embraer kunne være et godt valg for norsk innenriks, men jeg håper vi slipper å få se dette der. Etter å hatt CRJ 900 som eneste regional jet-erfaring var dette særdeles positivt. Kabinen føles luftig og det er rimelig greit å sitte ved vinduene, som riktignok er små. Derimot er det ikke spesielt god plass til håndbagasje, men det var heldigvis ikke spesielt mange som gjorde som meg og reiste til Asia uten å sjekke inn noe. Det var vel 10-15 ledige seter på flyet bortover, med en minimal businessklasse. Setene var greie, selv om de ikke passet meg helt.

Vi fikk servert et rundstykke med drikke. Som på resten av turen var brus, øl og vin gratis, men brennevin kostet 4 euro.

Vel framme i Helsinki ble det buss til terminalen, noe som så ut til å gjelde alle flygninger med Embraer. Legg merke til stueren midt i bildet. her kan det lønne seg med en solid koffert.

http://img55.imageshack.us/img55/6348/emb170heljk8.jpg
http://img459.imageshack.us/img459/1092/koffertuu0.jpg

Vantaa er en effektiv flyplass og med 70 minutter transfertid ble det tid en test av toalettfasilitetene og en liten matbit før boarding av MD11-en til HKG begynte. Jeg hadde sete i bakerste del av kabinen, med 10 seter i bredden. Det er et for mye, selv med en behagelig pitch på 32". Jeg vet om mange som sikkert ikke hadde hatt noen problemer her, men med min bredde så ble det i smaleste laget. Heldigvis var nabosetet et av få ledige, så problemet var egentlig ikke veldig stort for min del.

Kabinen så ut til å være oppgradert samtidig som det var satt inn nye businessklasseseter. Selv om flyene begynner å fra litt på årene så var inventaret moderne og lite slitt. Det eneste som manglet var personlig TV, men det er det visst i A340-ene som Finnair er i ferd med å fase inn. Servicen ombord var bra, med både finsk og kinesisk personale. Uniformene til Finnair har imidlertid en lys blåfarge som gjør dem, om mulig, enda mer gyselig enn KLM sine.

Maten var smakløs og vassen. Brødet var tørt. Det så greit ut og mettet, men mer enn det kan jeg ikke si. Frokosten hadde stort sett det samme problemet.

http://img383.imageshack.us/img383/2641/middag1yr6.jpg
http://img55.imageshack.us/img55/6489/frokost1eo0.jpg

På flyet traff jeg også MartinL og vi tilbrakte den første dagen i Hong Kong sammen.

Immigrasjon og toll i Hong Kong gikk greit unna etter at vi landet i rute 0735 og vi var kjapt ombord på flytoget som brukte rundt 20 minutter til Kowloon. Her var det gratis shuttle til hotellet, men vel å merke kun om man hadde fått med seg en papirlapp fra mannen ved rulletrappa opp fra perrongen.

Litt trøtte lot vi oss avbilde foran Hong Kong skyline senere på kvelden (meg til venstre, tydelig preget av et klima som var varmt og fuktig nok for en nordmann):

http://img530.imageshack.us/img530/4017/skylinevr1.jpg

På en tur innom en kaffebar fikk jeg en serviett som viste at Finnair ikke bare er den raskeste vegen til Asia, men også tilbake:

http://img155.imageshack.us/img155/4706/serviettyp9.jpg

(Alle dårlige bilder hittil skyldes fotografen, dvs meg. Det siste kan jeg også skylde på at er tatt med mobiltelefon.)

Returen var mye av det samme. Shuttlebussen tilbake har ikke faste rutetider, så jeg tok drosje til flytogterminalen. På Kowloon og Hong Kong-stasjonene kan man sjekke inn på før man går ombord på toget. Ganske kjekt og minimalt med kø.

http://img161.imageshack.us/img161/8113/md11uk1.jpg

Jeg hadde nå plass i fremre del av økonomikabinen og her var setene betydelig bedre. Forskjellen fra 3-4-3 til 3-4-2 var merkbar. At flyet var rundt halvfullt gjorde det enda bedre og jeg flyttet kjapt vekk fra sidemannen og fikk enda litt bedre plass. Det virket dessuten som om Finnair hadde funnet et bedre kjøkken i Hong Kong enn i Helsinki.

50 minutter i HEL var mer enn nok tid og jeg rakk å handle litt før det var ny busstur til flyet, også denne gang Embraer 170. Litt ventetid før vi landet på 19R noen minutter etter rutetiden.

En langweekend i Hong Kong kan absolutt anbefales, det er en morsom by. Finnair hadde et bra produkt og det er jo korteste veg til Asia. Alle jeg ble sittende ved siden av på flyene (tre personer, så noe å gjøre statistikk på er det jo ikke) skulle "litt inn i Kina" for å inspisere en eller annen fabrikk, så det var langt fra kun turister bakover i flyet.

Edit: Kun det siste bildet er mobilbilde.

Tommy777
06-06-2007, 19:41
Kjemperapport :clap

AirbusTrond
06-06-2007, 20:25
:FIN Takk for super rapport! Embraeren så flott ut, maten kjedelig ut. Men totalt ser jo det ut til at Finnair har et bra tilbud også med normale priser, om man unngår å havne på 10er-bredden da..

SQ 777
06-06-2007, 21:43
Topp rapport. Kjekt å se at du har akkurat samme oppfatning vedr. foran og bak i MD 11'en til AY. Så sørg for at budskapet blir spredd til alle som skal avgårde med WF-tilbud.

Jeg unnlot å kommentere flymaten i min rapport siden jeg nesten ALDRI rører den, uansett hvor lang flighten er, hvilket selskap jeg flyr , og har derfor ingen rett til å si noe ! :drunk:

gustavf
07-06-2007, 21:53
Ja, setene med 10 i bredden er for smale for meg. Nå skal det vel sies at asiaetene er litt smalere enn europeere (og mye smalere enn amerikanere), så kanskje de synes det er et mindre problem... For min del så ville jeg nok heller sitte på en 10-er med ledig sete ved siden av enn full 9-er, som var alternativet.

Jeg vet ikke om de kommer til å endre noe på prisene eller tilbudet forøvrig, men med de nye A340/A330-ene (som jeg kun har lest om) så ser det ut til at Finnair antagelig har det beste økonomiklassetilbudet til Asia. De jeg snakket med på flyet, som altså skulle på fabrikktur til Kina og hadde prøvde flere alternativer, mente også at Finnair var det beste alternativet.

FlightDeck
13-06-2007, 17:17
Originally posted by gustavf

På en tur innom en kaffebar fikk jeg en serviett som viste at Finnair ikke bare er den raskeste vegen til Asia, men også tilbake:

http://img155.imageshack.us/img155/4706/serviettyp9.jpg



Pacific Coffee Company er Kinas svar på Starbucks - og min erfaring er at deres kaffe er bedre en Starbucks. I følge deres nettsider har de hatt følgende kampanje med Finnair:

Pleasure at Pacific Coffee - Finnair Photo Exhibition

Finnair has chosen Pacific Coffee for a “LESS FLIGHT TIME. MORE PLEASURE TIME”photo exhibition, now showing at seven of our coffeehouses in HK (IFC, Happy Valley, Festival Walk, Discovery Bay, Taikoo Place Dorset House, Fenwick and Lyndhurst Terrace) and three in Shanghai (New World, Raffles City, Platinum Building). The theme of the exhibition is to underscore the benefit of fast travel, saving time for more pleasurable things, like enjoying a Perfect Cup. The photo exhibition has been created by Finnair, in collaboration with Creative Director Ching Siu Wai, Features Editor Lo Yin Shan, Photographer Leo Chan of City Magazine and Pacific Coffee. Come enjoy the photo display, and join the lucky draw for a chance to win 2 business class tickets to Helsinki, Finaland. Details at www.finnair.com/hk (Promotion Period: 27 April-26 May 07)