View Full Version : Canon 100 - 400 mm
ATC-flyradar
05-06-2007, 22:30
Jeg har kjøpt dette objektivet - får det ikke til å virke:
http://www.norek.no/img/p/200/311413.jpg
Bruker Canon 400 D - Foto er innstilt på P for å bruke RAW.
Noen ideer hva som er galt ??
Kun å stille skarp - får ikke stilt fra 100 - 400 ??
Hva er galt ??
Jan
Friksjonsringen da?
Du ser en ring det står "Smooth - Tight" på... Vri den. Ta tak i den svarte "grip"-ringen foran denne for å få "fraspark" når du vrir den rundt. Vri mot smooth. Da låser du opp for å zoome.
ENGM RAMP
05-06-2007, 23:45
Svarte da Jan :) Makan til hamstring av utstyr a? :colgate: Har du en konto som bare fylles opp automatisk eller :question: ;)
ATC-flyradar
06-06-2007, 09:28
Originally posted by ENGM RAMP
Svarte da Jan :) Makan til hamstring av utstyr a? :colgate: Har du en konto som bare fylles opp automatisk eller :question: ;)
Nå er det nok utstyr :old - nå skal det taes bilder og bilder til eget bruk.
Spennede prosjekt med den 100 - 400 mm ( litt tyngre enn de Sigma osv) - vi får se hvordan bilden blir etterhvert.
Jan
ATC-flyradar
06-06-2007, 09:29
Originally posted by seilfly
Friksjonsringen da?
Du ser en ring det står "Smooth - Tight" på... Vri den. Ta tak i den svarte "grip"-ringen foran denne for å få "fraspark" når du vrir den rundt. Vri mot smooth. Da låser du opp for å zoome.
Takk, dette skal gjennomprøves i kveld.
Jan
ATC-flyradar
07-06-2007, 16:36
Friksjonsringen da?
HJELP - HJELP.
Jeg gjør som Seilfly sier, men da stiller man skarpt og IKKE 100-400.
Noen so kan forklare med dette på igjen -
Jan
Grattis med ny bøtte
Du skulle jo ha tatt den med til Sola ihelgen
Det var nok av Canon-fotografer der ^_^
Originally posted by ATC-flyradar
HJELP - HJELP.
Jeg gjør som Seilfly sier, men da stiller man skarpt og IKKE 100-400.
Noen so kan forklare med dette på igjen -
Jan
Den har vel push-pull-zoom, mens de fleste andre objektiver har "vri-zoom".
Jupp. Og har man ikke funnet ut av det, så finner man ut av det når kameraet henger i standby rundt nakken og friksjonsringen ikke er skrudd til. "klonk" sier det, så har du'n på 400 :)
ATC-flyradar
07-06-2007, 19:42
Jupp. Og har man ikke funnet ut av det, så finner man ut av det når kameraet henger i standby rundt nakken og friksjonsringen ikke er skrudd til. "klonk" sier det, så har du'n på 400 :)
TAKKER - SKRUDDE Å SKRUDDE - SÅ SA DET KLUNK OG KUNNE SÅ FLYTTE INN/UT 100 TIL 400. Dette anbefalles !!
Et spørsmål -den utstikkeren med skruefeste - er dette bare et håndtal ???
Jan
Et spørsmål -den utstikkeren med skruefeste - er dette bare et håndtal ???
Mini/-tripod feste?
Feste for stativ ja. MEN: Ta den hvite oppbevargingssaken som fulgte med objektivet og bær det i reima som fulgte. Ta så kameraet med, reima rundt nakken. Skift objektiv og legg det lille i boksen og sett 100-400 på kameraet. Merk nå: Heng kameraet slik at denne "kroken" går ned mellom reima til oppbevaringssaken og kroppen. Da dingler det ikke så fælt rundt når du snur deg :)
TAKKER - SKRUDDE Å SKRUDDE - SÅ SA DET KLUNK OG KUNNE SÅ FLYTTE INN/UT 100 TIL 400. Dette anbefalles !!
Jan
Og min 50-500 er helt råbedre :p
Host 300mm
Nei, 500mm
Nei 300mm fast - du begynte å snakke om råbedre :D så tar jeg opp tråden... [jeg er vel aldri blitt beskyldt for å ordlegge meg foreståelig 100% av tilfellene]
ATC-flyradar
07-06-2007, 21:05
Den nye 100 -400 skal være med på alle mine turer i sommer. Den første er Zyrich turen, deretter en forretninsgreise på fredagen (15.dm) tar med utstyr i ryggsekken - så mandag 18.dm tur med fruen til Talinn og da med mye i ryggsekken og den siste til ferien PMI - snakk om muligheter til å ta bilder :rolleyes:
Lennart har du kjøpt 500 mm ??
Takk sålangt
Jan
sirpjalle
11-06-2007, 08:43
ATC..... mailboxen din er full. Prøvde å sende deg bruksanvisningen for Adobe Photoshop i går.....
Takk sålangt
Jan
eg hadde jo den når du var her i mars, din luring :colgate:
for dem som ikke vet, så er det en Sigma 50-500mm
ATC-flyradar
11-06-2007, 09:17
Originally posted by sirpjalle
ATC..... mailboxen din er full. Prøvde å sende deg bruksanvisningen for Adobe Photoshop i går.....
Nå er den TOM :D
Jan
sirpjalle
11-06-2007, 20:17
Jan
Da var bruksanvisning sendt..... ;) Se PM innboksen
Originally posted by Leorim
Takk sålangt
Jan
Så du svaret her Jan ?
ATC-flyradar
11-06-2007, 20:21
Jan
Da var bruksanvisning sendt..... ;) Se PM innboksen
TAKKER -:D
Jan >
Takk sålangt
Jan
Teknisk: Kan Sigma egentlig måle seg med orginalt? Eller handler valg om pris (hobby/pro)?
Originally posted by zico77
Takk sålangt
Jan
Teknisk: Kan Sigma egentlig måle seg med orginalt? Eller handler valg om pris (hobby/pro)?
Linsa er grei nok opp til ca 450mm, derfra og oppover blir det veldig mye uskarpt
Skal ha en 100-400 IS USM istedenfor en gang
sirpjalle
11-06-2007, 21:26
Takk sålangt
Jan
ZICO: Da bør du ta en telefon til søskenbarnet ditt på Randaberg :colgate: Hun heller mot Sigma....... ikke Canon....
Takk sålangt
Jan
ZICO: Da bør du ta en telefon til søskenbarnet ditt på Randaberg :colgate: Hun heller mot Sigma....... ikke Canon....
Hmmm, ein kamerat som jobber som pro fotograf sverger til orginalt fordi Sigma ikkje duger....
sirpjalle
11-06-2007, 21:36
Takk sålangt
Jan
Hmmm, ein kamerat som jobber som pro fotograf sverger til orginalt fordi Sigma ikkje duger....
Skaljeg sitere onkelen din på Klepp? Meningene er delte, akkurat som rompa, den er og delt i to :lol:
Takk sålangt
Jan
Linsa er grei nok opp til ca 450mm, derfra og oppover blir det veldig mye uskarpt
Skal ha en 100-400 IS USM istedenfor en gang
Ok. Lurer på 70-200 2.8 USM + ein konverter (x2); så om det finnes rimelige orginaler i Hellas, så blir det kjøpt i ferien :)
Ok. Lurer på 70-200 2.8 USM + ein konverter (x2); så om det finnes rimelige orginaler i Hellas, så blir det kjøpt i ferien
Anbefales!
Originally posted by Thomas
Ok. Lurer på 70-200 2.8 USM + ein konverter (x2); så om det finnes rimelige orginaler i Hellas, så blir det kjøpt i ferien
Anbefales!
Kult! Då er eg på rett spor, hehe ;) Du veit ikkje noko om pris og vel? (i Hellas)
Handler utstyret mitt på BH Photo i New York, der betalte jeg drøyt 11500 for linsa og 2x extender.
Handler utstyret mitt på BH Photo i New York, der betalte jeg drøyt 11500 for linsa og 2x extender.
Ikkje verst det. Omlag 20% spart ift norske priser. Håper eg kan finne tilsvarande på min 3 vekers sydenferie ;)
ATC-flyradar
11-06-2007, 21:49
Takk sålangt
Jan
Og prisen er ????
50-500 mmm og lysforholdene ??
Jan
sirpjalle
11-06-2007, 21:54
Ikkje verst det. Omlag 20% spart ift norske priser. Håper eg kan finne tilsvarande på min 3 vekers sydenferie ;)
Spørs hvor du skal hen? Gibraltar????? :colgate: Der har de ingen skatter og avgifter, kun Spanske tollere som kan gjøre livet surt når du skal inn i Spania igjen...
Noen som har erfaringer med det? Gibraltar er pr. definisjon en koloni og da blir det ikke litt anderledes enn fri handel iht eu's fire grunnregler:question:
Airbus 330
11-06-2007, 22:06
Takk sålangt
Jan
Og prisen er ????
50-500 mmm og lysforholdene ??
Jan
Jeg kjøpte meg Sigma 50-500mm idag på foto-video idag, den kosta 9995,- Jan...
Har lakt ut bilder i en egen tråd der du ser resultatet med den nye linsa.
Airbus 330.:smile2