PDA

View Full Version : Sånn kler man seg ikke på et fly!


Concorde
05-06-2007, 12:48
Passasjer ble utskjelt: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/05/502595.html

SAS gjør alt for å miste kunder:clap

Egil
05-06-2007, 12:52
Uheldig situasjon... Hører jeg en dårlig dag på jobben eller?? :cry:


Egil

Stian
05-06-2007, 12:52
Trøste og bære...:rolleyes:

WF_Dude
05-06-2007, 13:00
ID-pax kanskje???

AirbusTrond
05-06-2007, 13:02
Betryggende å vite at passasjerene må ha klær på seg. :D

CK
05-06-2007, 13:26
som infosjefen sier - -dette er ikke policy (moro å lese kommentarene under artiklen hver gang noen skriver noe om SAS). Heia Ola Dunk

Stian
05-06-2007, 13:34
Originally posted by CK

som infosjefen sier - -dette er ikke policy (moro å lese kommentarene under artiklen hver gang noen skriver noe om SAS). Heia Ola Dunk

Nesten like moro som å lese kommentarene til de som forsvarer SAS i ett og alt.

imm
05-06-2007, 13:41
Noen mener fortsatt at det å fly er glamorøst, og at man skal kle seg deretter.
Men for folk flest (dvs. de som reiser med fly, og ikke jobber ombord), er det å fly et transportmiddel, hverken mer eller mindre.


IMM

GFL
05-06-2007, 13:42
Haha, for en IDIOT! Og disse her har ansvaret for sikkerheten til folk ombord. Betryggende med denne dømmekraften :cry:

MD11
05-06-2007, 13:42
Bekrefter det jeg alltid har sagt. Det finnes ingen varm og trivelig atmosfære ombord hos SK, dessverre. De prøver, men det blir for falskt. Savner gamle BU jeg. Besetningene fra distrikstbasene var virkelige gode. De er det heldigvis enda. Det finnes hederlige unntak og det gjelder intercont. Her blir man møtt på en virkelig god måte med trivelig besetning og god stemning.

Men det er vel ikke så morro å fly OSL-BOO.......

N2630B
05-06-2007, 13:43
I have said it before, and I'll say it again..

Noen mennesker passer bare ikke for luftfart, og de burde blitt kastet rett ut, eller evt. ned på baken i en stilling hvor en ikke konfronterer pax...

Concorde
05-06-2007, 13:47
Originally posted by MD11

Savner gamle BU jeg. Besetningene fra distrikstbasene var virkelige gode. De er det heldigvis enda.

Samme her, de gikk i bunad på 17 Mai:D

imm
05-06-2007, 13:56
Widerøe er også folkelige!!!

Falcon
05-06-2007, 14:16
Det var da ikke måte på generalisering, heller...

EB
05-06-2007, 14:48
Noen har fløyet alle SAS flyvninger siden oppstart...og da er det klart de kan komme med slike svar!

OJB
05-06-2007, 14:50
Nå må ikke forumdeltagerne begi seg inn på en "pissingcontest" om hvem som liker eller ikke liker SAS.
Infosjefen i SAS gir en grei forklaring og ferdig med det.
Personlig er jeg "så gammeldags" at jeg synes det er greit å være nogenlunde pen i klærne når man reiser og beveger seg i det offentlige rom. Jeg mener ikke at man skal reise i dress ei heller se ut som en lassaron.
Litt personlig forfengelighet er det ingen som tar skade av.
Jevnt over synes jeg det er mye pent å se som er en pryd for øye.Særlig av det kvinnelige kjønn.
Det er nok av svetteluktene mannfolk som trenger noen råd på øret som denne karen fikk av en velmennende SAS desse i dette tilfellet.

Bizflyer
05-06-2007, 14:50
Originally posted by AirbusTero

Betryggende å vite at passasjerene må ha klær på seg. :D

Men det blir vel ikke så lenge!

Personlig går jeg bare å venter på at nye sikkerhetsregler tilsier at man ikke kan ha med seg håndbagasje og ikke ha på seg klær! Alt for sikkerheten!

Det er bare et tidsspørsmål! Belive me!!

BF:old

Someone
05-06-2007, 14:59
Originally posted by MD11

Bekrefter det jeg alltid har sagt. Det finnes ingen varm og trivelig atmosfære ombord hos SK, dessverre. De prøver, men det blir for falskt.

Den påstanden der er i bestefall misvisende. Selv fra den "eldre garde" i CAU har jeg opplevd vennlighet og glimt i øyet, men samtidig har jeg også opplevd lettere sure FA'er også, men mitt inntrykk er at de fleste er hyggelige

The Ticketor
05-06-2007, 15:03
Som folk flest altså.

Cloudius
05-06-2007, 15:18
Det finnes alltid gråsoner, men jeg steiler definitivt når fok stiller opp i shorts, singlet og slippers (skjer heldigvis ikke alt for ofte)! Mulig jeg også er gammeldags, men da viser man utpreget mangel på respekt for medpassasjerer/-mennesker.

Generelt mener jeg at man faktisk ikke kan gå kledd akkurat som man vil til enhver tid. Forøvrig observerer jeg, med ujevne mellomrom, også uniformert personell som har veldig lite respekt for uniformen og det faktum at man representerer arbeidsgiver og ikke seg selv. Eks. mannlig pilot med hestehale. Grøss og gru!

Cloudius

Fly high
05-06-2007, 15:21
Personlig er jeg "så gammeldags" at jeg synes det er greit å være nogenlunde pen i klærne når man reiser og beveger seg i det offentlige rom.

Unnskyld meg, men jeg tror ikke du behøver å skrive gammeldags i anførselstegn i dette eksemplet... Det høres VELDIG gammeldags ut, og det er ikke noen tilfeldige blant kabinpersonalet i SAS eller andre selskaper som bestemmer hva slags klær folk skal ha på seg.


Det er nok av svetteluktene mannfolk som trenger noen råd på øret som denne karen fikk av en velmennende SAS desse i dette tilfellet.

Det var vel ikke svette det dreide seg om, og måten denne dama var "velmenende" på (ja, her synes jeg det er på sin plass med anførselstegn!) var jo helt hinsides.
Men jeg tror ikke noe på at dette er typisk SAS. Her dreier det seg nok om en person som ikke har hatt dagen sin, mildt sagt!

petru26
05-06-2007, 15:30
men jeg steiler definitivt når fok stiller opp i shorts, singlet og slippers (skjer heldigvis ikke alt for ofte)!


Steiler du hvis du ser noen kommer ombord i shorts, singlet og slippers når det er midtsommers, 25++ celsius og sol??

Du beskriver antrekket mitt når jeg fløy til USA i fjor nemlig, kunne ikke føle noe forakt blant medpassasjerer eller kabinpersonell i det hele tatt.

Det må da være lov å kle seg etter sesongen så lenge det ser greit ut og man ikke skiller seg ut stort..

Olebno
05-06-2007, 15:35
Enig med deg Falcon. Her generaliserer man så det holder. I denne saken driter en "pode" i SAS på draget, og dermed stemples SAS. Selv om jeg på ingen måte vil forsvare den SAS-ansatte her, så er dette neppe noe unikt. I alle bransjer finnes det ansatte som ikke helt har skjønt hvilken oppgave man har overfor sine kunder. Siden jeg begynte i flybransjen i 1962 har jeg følyet "jorden rundt" med et utall av selskaper.
I langt de fleste tilfeller har dette vært hyggelige opplevelser, men jeg har også opplevd
ansatte både på bakken og i luften som ikke har skjønt "tegningen". Imidlertid har det ikke falt meg inn å "stemple" flyselskapet som udugelig. I den tid hvor Braathens var Braathens opplevde jeg uflidde, sure og til dels frekke vertinner, men dette gjorde ikke at jeg falt for fristelsen til å kritisere SELSKAPET. Med andre ord, prøv å se litt lengre enn neseroten.

sirpjalle
05-06-2007, 15:45
Jeg er ikke noen står tilhenger av SAS, men det er nå en annen sak. Men i den senere tid, og det er et ubestridelig faktum, så har SAS blitt "hengt ut" på den ene eller andre måten. Dette seg være, streiker, nødlandinger etc etc etc.

Men å stemple SAS som et udugelig selskap og alle de andre som jobber der, er som å skjelle ut han stakkaren som jobber bak disken på bensinstasjonen for at bensinprisen har steget! Som om han kan gjøre noe med det. Bare at her er the other way around.

Fly high
05-06-2007, 15:57
Originally posted by Cloudius

Generelt mener jeg at man faktisk ikke kan gå kledd akkurat som man vil til enhver tid.
Cloudius

Du kan godt mene det (:old ), men i 2007 er det blitt slik at man faktisk kan gå kledd som man vil til enhver tid, så lenge det ikke stilles visse krav f.eks. i jobb-øyemed. Så får noen grøsse av den slags, men det bør de gjøre i sitt eget lønnkammer ... ;)

Cloudius
05-06-2007, 16:56
Du er litt inne på mitt poeng. Man KAN stort sett gjøre som man vil, men BØR/SKAL man alltid det?

Cloudius

sail4fun
05-06-2007, 16:59
Voksne menn sitter ikke i shorts på fly og "gnikker" seg inntil naboen med nakne bein, nei fyttikatta.

OEH
05-06-2007, 18:15
Er ikke jeans med hull i moderne da?
Ærlig talt, tåler man ikke å se noen med andre klespreferanser enn en selv, bør man holde seg hjemme.
Dette var både uhøflig og ekstremt uprofesjonelt av vedkommende CA. I og med at han eller hun representerer selskapet overfor kundene er dette helt uakseptabelt. Hullete jeans kan da umulig være til sjenanse for særlig mange? Uhøflig oppførsel derimot, er ting mange reagerer negativt på, særlig når det er folk i service-yrker som oppviser slik oppførsel.

Brave
05-06-2007, 18:35
Denne saken minner meg om en episode en kollega av meg hadde med samme selskap. Det var den tiden vi fløy business class (et par år siden). Han kom inn i kabinen i hvit T skjorte og dongeribukse. I det han la håndbagasjen i hattehyllen hoiet en av flyvertinnene: "du der, he he, nei du får se å ta tingene dine med deg lengre bak i flyet der du har setet ditt!" Resten av passasjerene overhørte diskusjonen hun hadde med min kollega, for henne så han åpenbart ikke ut som en business class passasjer. Min kollega fikk setet sitt etter en del diskusjon, men ingen beklagelse!

Når jeg hører om slike hendelser, lurer jeg som SAS passasjer på hvordan det står til med miljøet og holdningene i selskapet. Dårlig dag, ID passasjer, whatever. Dette er ikke bra, hverken for SAS eller de som stapper penger inn på SAS`s konto; kundene.

Superhai
05-06-2007, 19:18
Jeg syntes dette høres merkelig ut, men det er heldigvis unntaket at slikt skjer. Det eneste som finnes av dresscode på flyselskap er som id-pax og det gjelder de fleste flyselskaper, og der har også reglene blitt ganske romslige de siste årene. Men dette er tdelig en vanlig passasjer og jeg har aldri hørt om det så lenge jeg har jobbet på OSL ihvertfall.

Men det er slik at alle som jobber i SAS (og Dy og alle andre sleskaper) er bare mennesker og iblant så skjer det irrasjonelle ting, spesielt nå som presset bare blir mer og mer. Det må vi leve med. Så får man heller prøve å rydde opp i det på best mulig måte i ettertid...

Merrilfield
05-06-2007, 19:21
Folkens--jeg hadde IKKE tenkt å legge inn et bidrag på denne tråden---MEN:
Jeg vet at buksa rett og slett så for J---lig ut! Et ubestridelig faktum er atvedkommende som kommenterte den DUMMET seg ut --rett og slett.
Til alle dere generaliseringsnisser:
Han får pepper internt så det rekker. Han reflekterer IKKE en SAS holdning.
Tro meg! :-))

Someone
05-06-2007, 19:24
Shorts på fly er en uting uansett hvor man skal reise. Jeg har hullete bukser selv, men ville aldri finne på å ta dem på meg når jeg skal ut å reise og selv om jeg ofte har reist til varme strøk på ferie så har shorts aldri vært aktuellt. Men kan skifte når man kommer frem, men man behøver da ikke se ut som en dass når man reiser

Stian
05-06-2007, 19:29
Originally posted by Someone

Shorts på fly er en uting uansett hvor man skal reise. Jeg har hullete bukser selv, men ville aldri finne på å ta dem på meg når jeg skal ut å reise og selv om jeg ofte har reist til varme strøk på ferie så har shorts aldri vært aktuellt. Men kan skifte når man kommer frem, men man behøver da ikke se ut som en dass når man reiser

Så fordi du ikke flyr i shorts bør ingen andre gjøre det heller? Hva slags holdning er det?
Hvorfor er shorts en uting?

Concorde
05-06-2007, 19:34
Det er faktisk mulig å kjøpe finere shorts enn Adidas og jeg ser ikke problemet med å reise slik som man selv ønsker. Dette grenser til vannvidd at noen personer skal nærmest opptre som kles-politi for enkelte. Jeg reiste masse på ID90 med jeans og det helt uten problemer, det kommer helt an på hvordan man selv føler seg og er fornøyd med det.

Someone
05-06-2007, 19:42
Originally posted by Stian

Så fordi du ikke flyr i shorts bør ingen andre gjøre det heller? Hva slags holdning er det?
Hvorfor er shorts en uting?

Av samme grunn som at jeg ikke går i konfirmasjon i en utvasket T-skjorte eller kommer på jobben i slitte joggesko.

Jeg sier at ikke at man skal pynte seg, jeans (uten huller) er mer enn bra nok og er det jeg pleier å reise i selv, men det finnes en mellomting mellom dress og treningstøy

Stian
05-06-2007, 19:48
Originally posted by Someone

Originally posted by Stian

Så fordi du ikke flyr i shorts bør ingen andre gjøre det heller? Hva slags holdning er det?
Hvorfor er shorts en uting?

Av samme grunn som at jeg ikke går i konfirmasjon i en utvasket T-skjorte eller kommer på jobben i slitte joggesko.

Jeg sier at ikke at man skal pynte seg, jeans (uten huller) er mer enn bra nok og er det jeg pleier å reise i selv, men det finnes en mellomting mellom dress og treningstøy

Å reise med fly er vel ikke så forskjellig fra å reise med tog, buss eller andre transportmiddel. Man ser mennesker i alle slags klær på toget og bussen. Det er vel ganske naturlig at det samme gjenspeiler seg på fly. Det er jo ikke lenger slik at det er spesiellt "ekslusivt" å fly.

Someone
05-06-2007, 19:52
Originally posted by Stian
Å reise med fly er vel ikke så forskjellig fra å reise med tog, buss eller andre transportmiddel. Man ser mennesker i alle slags klær på toget og bussen. Det er vel ganske naturlig at det samme gjenspeiler seg på fly. Det er jo ikke lenger slik at det er spesiellt "ekslusivt" å fly.

Det har ikke noe med å være "eksklusivt" eller ikke, men mer skikk og bruk. Men du vil heller ikke se meg med shorts på tog eller buss.

Og som PA Viking er inne på, det er ikke kult å site å med leggene sine inntil andre fremmede mennesker og da er det greit å ha noe stoff imellom skulle man komme borti hverandre

EB
05-06-2007, 19:53
Det er heller ikke lenger forbeholdt de "eksklusive" å være rene og pene...(..i tøyet og ellers)

Stian
05-06-2007, 19:56
Det er vel bare å konstantere at det er forskjellige meninger om dette. Selv tar jeg overhode ikke anstøt av verken hullete olabukser eller bar hud. Jeg er av den formening at enhver må få ha på det han selv ønsker. Viktigere er det at man er ren og velstelt. Er man ikke det er man til sjenanse for andre.

sail4fun
05-06-2007, 20:01
Originally posted by Stian

Det er vel bare å konstantere at det er forskjellige meninger om dette. Selv tar jeg overhode ikke anstøt av verken hullete olabukser eller bar hud. Jeg er av den formening at enhver må få ha på det han selv ønsker. Viktigere er det at man er ren og velstelt. Er man ikke det er man til sjenanse for andre.

Helt rett , men om nabo pax sitter i singlett og shorts så er han tilsjenanse for meg og mange andre. Slik som på jobben, har man en kontor jobb så stiller man ikke i shorts , selv om man selv syntes man er "fin" , så er ikke skkert at alle syntes det, og litt hensyn bør man ta, ikke bare si at man en nyvasket.

Jack
05-06-2007, 20:02
Klesskode på fly…. Kan være noe for SAS?
Å sammenligne en flyreise med en konfirmasjon… artig…. Eller…. Kanskje mer latterlig!
Er man redd for at andre skal komme borti seg… da er kropskondom en god løsning? Og da kan vi andre kle oss som vi måtte ønske….
;) :wink

Stian
05-06-2007, 20:08
Originally posted by Jack

Klesskode på fly…. Kan være noe for SAS?
Å sammenligne en flyreise med en konfirmasjon… artig…. Eller…. Kanskje mer latterlig!
Er man redd for at andre skal komme borti seg… da er kropskondom en god løsning? Og da kan vi andre kle oss som vi måtte ønske….
;) :wink

Hehe, helt enig.
Er man redd for kroppskontakt skjønner jeg godt at det lett kan oppstå "gnissninger". Er glad jeg ikke lider av hudfobi :lol:
Vanlig sosial omgang med andre mennesker har jo en tendens til å inkludere en viss kroppskontakt. Skal man kle på seg i 30 varmegrader av frykt for å vekke anstøt har det gått for langt, mener nå jeg.

sail4fun
05-06-2007, 20:12
Originally posted by Stian

Originally posted by Jack

Klesskode på fly…. Kan være noe for SAS?
Å sammenligne en flyreise med en konfirmasjon… artig…. Eller…. Kanskje mer latterlig!
Er man redd for at andre skal komme borti seg… da er kropskondom en god løsning? Og da kan vi andre kle oss som vi måtte ønske….
;) :wink

Hehe, helt enig.
Er man redd for kroppskontakt skjønner jeg godt at det lett kan oppstå "gnissninger". Er glad jeg ikke lider av hudfobi :lol:
Vanlig sosial omgang med andre mennesker har jo en tendens til å inkludere en viss kroppskontakt. Skal man kle på seg i 30 varmegrader av frykt for å vekke anstøt har det gått for langt, mener nå jeg.

Cabin temp er vanligvis ikke 30 grader

Stian
05-06-2007, 20:18
Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by Stian

Originally posted by Jack

Klesskode på fly…. Kan være noe for SAS?
Å sammenligne en flyreise med en konfirmasjon… artig…. Eller…. Kanskje mer latterlig!
Er man redd for at andre skal komme borti seg… da er kropskondom en god løsning? Og da kan vi andre kle oss som vi måtte ønske….
;) :wink

Hehe, helt enig.
Er man redd for kroppskontakt skjønner jeg godt at det lett kan oppstå "gnissninger". Er glad jeg ikke lider av hudfobi :lol:
Vanlig sosial omgang med andre mennesker har jo en tendens til å inkludere en viss kroppskontakt. Skal man kle på seg i 30 varmegrader av frykt for å vekke anstøt har det gått for langt, mener nå jeg.

Cabin temp er vanligvis ikke 30 grader

Ofte føles det iallefall sånn.

dc-8-63
05-06-2007, 20:34
Originally posted by Someone

Shorts på fly er en uting uansett hvor man skal reise. Jeg har hullete bukser selv, men ville aldri finne på å ta dem på meg når jeg skal ut å reise og selv om jeg ofte har reist til varme strøk på ferie så har shorts aldri vært aktuellt. Men kan skifte når man kommer frem, men man behøver da ikke se ut som en dass når man reiser

Vel jeg tror du nok har vaert i kaldt klima alltfor lenge, se litt paa Tommy Bahama (http://www.tommybahama.com/index.jsp) som holder til nede i gata her....paa Business Class med Hawaiian vil jeg absolutt foretrekke klassiske shorts med Matchende skjorte fra Tommy Bahama fremfor jeans, aa kle seg etter forholdene er da bare sunn fornuft...og det kan man da absolutt gjoere med stil ogsaa.....og jeg skjoenner at P.A Viking ikke er saa vant med aa reise Business Class..saa til hans opplaering....det er vel umulig aa fysisisk komme i naerkontakt med med passajerens legger....det er faktisk ikke saa lett for de slanke av oss paa turist klasse heller...:lol: :p

Someone
05-06-2007, 20:44
Originally posted by Jack

Å sammenligne en flyreise med en konfirmasjon… artig…. Eller…. Kanskje mer latterlig!


Hvis du leser det jeg skrev en gang til vil du oppdage at jeg ikke sammenlignet flytur med en konfirmasjon, men brukte det som ett eksempel på at man skal kle seg etter forholdene

EB
05-06-2007, 21:09
Tror nok de fleste følelsen her i dette innlegget handler om SAS og ikke om klær...eller mangel på klær!

dc-8-63
05-06-2007, 21:18
Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by Stian

Originally posted by Jack

Klesskode på fly…. Kan være noe for SAS?
Å sammenligne en flyreise med en konfirmasjon… artig…. Eller…. Kanskje mer latterlig!
Er man redd for at andre skal komme borti seg… da er kropskondom en god løsning? Og da kan vi andre kle oss som vi måtte ønske….
;) :wink

Hehe, helt enig.
Er man redd for kroppskontakt skjønner jeg godt at det lett kan oppstå "gnissninger". Er glad jeg ikke lider av hudfobi :lol:
Vanlig sosial omgang med andre mennesker har jo en tendens til å inkludere en viss kroppskontakt. Skal man kle på seg i 30 varmegrader av frykt for å vekke anstøt har det gått for langt, mener nå jeg.

Cabin temp er vanligvis ikke 30 grader

Dude..!! javisst naar man har faatt snurr paa hoerfeoenerne saa blir det en OK temperatur etterhvert....men naar man staar paa bakken med all doere og sluser aapne i naermere 40 grader solstek...ja da er man glad at man sitter der i en lett bomullsskjorte og shorts....dog er man noe plaget av dere som sitter der og lukter svette i dress og jeans og kofte og greier!!!

MD11
05-06-2007, 21:28
Jeg hadde en pax ombord engang som satt i shorts og t-skjorte. Det var varmt både ute og inne i kabinen. Jeg reagerte ikke på shortsen men da han tok av seg t-skjorten under frokostserveringen ombord og satte seg til rette med hårete overkropp ga jeg høflig beskjed om at det ikke var akseptabelt. Han tok på seg skjorten umiddelbart og beklaget. I dette tilfellet dreide det seg rett og slett om ubetenksomhet, som i mange andre tilfeller også er saken, tror jeg da.

sail4fun
05-06-2007, 22:26
Originally posted by dc-8-63
...shorts....dog er man noe plaget av dere som sitter der og lukter svette i dress og jeans og kofte og greier!!!

Ja , jeg har desverre altfor få turer på BIZ, men jobber med saken, dog ikke i shorts

Det er vel en mellomting mellom mørk jeans med fleacegenser og hårete bein vi snakker om ?

Selv om jeg er "slank" så er å blir det trangt på de fleste 3&4 setere , og om naboen er over snittet stor og eller "tar for seg" av plass så blir det "kontakt", og jeg har _ikke_ hudfobi.

OJB
05-06-2007, 22:33
Originally posted by P.A. VIKING


Voksne menn sitter ikke i shorts på fly og "gnikker" seg inntil naboen med nakne bein, nei fyttikatta.
Godt sagt P.A.Viking. Jeg slutter meg til den.

OJB
05-06-2007, 22:34
Originally posted by Someone

Shorts på fly er en uting uansett hvor man skal reise. Jeg har hullete bukser selv, men ville aldri finne på å ta dem på meg når jeg skal ut å reise og selv om jeg ofte har reist til varme strøk på ferie så har shorts aldri vært aktuellt. Men kan skifte når man kommer frem, men man behøver da ikke se ut som en dass når man reiser
10-4 Someone

OJB
05-06-2007, 22:36
Originally posted by EB

Det er heller ikke lenger forbeholdt de "eksklusive" å være rene og pene...(..i tøyet og ellers)
Gullkorn EB...

Utflyttet
05-06-2007, 23:24
Originally posted by OJB
Det er nok av svetteluktene mannfolk som trenger noen råd på øret som denne karen fikk av en velmennende SAS desse i dette tilfellet.

Mens vi er i gang så la oss nå ta med alle av alle kjønn som vasser i parfymen eller etterbarberingsvannet. Har nettopp tilbragt 4,5t i et sete med en dame på tvers av midtgangen som defintivt utløste en god hodepine her og valgte å toppe av dritlukten under veis etter å ha blitt gjort oppmerksom på at jeg var allergiker og at det med overhengende sannsynlighet var henne som var årsaken til rennende øyner og nese...

-A

STARSHIP 2
06-06-2007, 00:00
Man skal være anstendig når man er ute å reiser blant folk, det er normal dannelse mener nå jeg.

Flyverten/innen overreagerte kraftig, men det er respektløst å komme kledd som en dass også, både ovenfor besetningen og medpassasjerer.

GFL
06-06-2007, 00:10
Jeg tar på meg litt penere klær når jeg flyr, men hullete bukse er trendy nå. Så deal with that, dere som er imot det. Folk må vel få gå i shorts på fly om man vil det. Hvis dere ikke vil sitte med disse, så kjøp biz-billett da hvis det er så nøye. For der er det sikkert færre som stiller med shorts og t-skjorte. Folk har forskjellige vaner og klesstil, så tåler dere ikke det, så hold dere hjemme da :lol:

Hva definerer du som dannet, og hva er en reise? Er det tog fra Oslo til Drammen?

OEH
06-06-2007, 00:16
Og ikke minst, hvem er det som bestemmer hva som er "dannet" nok? Klespolitiet? Er det udannet å gå i shorts i sterk sommervarme? Og er hullete bukser uakesptabelt? Det blir litt for dømmende dette. Kanskje problemt ligger hos de som tar seg nær av andre folks klesdrakt? De færreste går vel i singlet og shorts med mindre tempertauren tilseier det. Og i sterk sommervarme må det vel være ok å være litt mer lettkledd?

dc-8-63
06-06-2007, 00:37
Originally posted by OEH

Og ikke minst, hvem er det som bestemmer hva som er "dannet" nok? Klespolitiet? Er det udannet å gå i shorts i sterk sommervarme? Og er hullete bukser uakesptabelt? Det blir litt for dømmende dette. Kanskje problemt ligger hos de som tar seg nær av andre folks klesdrakt? De færreste går vel i singlet og shorts med mindre tempertauren tilseier det. Og i sterk sommervarme må det vel være ok å være litt mer lettkledd?

vel det er dannet aa stille med pene shorts med dertil skjorte paa Ritz Carlton Kapalua...men det er visstnok ikke godt nok for aa reise med SAS fra Oslo til Koebenhavn....enkelt valg..jeg lar vaere aa fly med SAS, men nyter i steden en kopp Kona Espresso paa Kapalua.....:p

sail4fun
06-06-2007, 00:40
Originally posted by dc-8-63

Originally posted by OEH

Og ikke minst, hvem er det som bestemmer hva som er "dannet" nok? Klespolitiet? Er det udannet å gå i shorts i sterk sommervarme? Og er hullete bukser uakesptabelt? Det blir litt for dømmende dette. Kanskje problemt ligger hos de som tar seg nær av andre folks klesdrakt? De færreste går vel i singlet og shorts med mindre tempertauren tilseier det. Og i sterk sommervarme må det vel være ok å være litt mer lettkledd?

vel det er dannet aa stille med pene shorts med dertil skjorte paa Ritz Carlton Kapalua...men det er visstnok ikke godt nok for aa reise med SAS fra Oslo til Koebenhavn....enkelt valg..jeg lar vaere aa fly med SAS, men nyter i steden en kopp Kona Espresso paa Kapalua.....:p

Nå har vel ikke SAS uttalt seg om short's .....

STARSHIP 2
06-06-2007, 00:40
Anstendig er et nøkkelord.. Hva som er anstendig er sefølgelig en ting man kan diskutere og aldri bli enige om, men jeg mener feks singlet eller kort løpeshorts ikke er passende, dvs uanstendig. Ifølge en skribent tidligere så var denne buksa ekstrem, kanskje viste det meste av trusa til denne karen, da er det uanstendig, uansett om det er mote eller ei..

Originally posted by OEH

Og ikke minst, hvem er det som bestemmer hva som er "dannet" nok? Klespolitiet? Er det udannet å gå i shorts i sterk sommervarme? Og er hullete bukser uakesptabelt? Det blir litt for dømmende dette. Kanskje problemt ligger hos de som tar seg nær av andre folks klesdrakt? De færreste går vel i singlet og shorts med mindre tempertauren tilseier det. Og i sterk sommervarme må det vel være ok å være litt mer lettkledd?

svar: normal folkeskikk, ikke hørt om, nei, kommer an på hullene, tror ikke problemet er de som tar seg nær av andre klesdrakt, ja.

OEH
06-06-2007, 00:44
Originally posted by JohnnyEagle

Anstendig er et nøkkelord.. Hva som er anstendig er sefølgelig en ting man kan diskutere og aldri bli enige om, men jeg mener feks singlet eller kort løpeshorts ikke er passende, dvs uanstendig. Ifølge en skribent tidligere så var denne buksa ekstrem, kanskje viste det meste av trusa til denne karen, da er det uanstendig, uansett om det er mote eller ei..

Originally posted by OEH

Og ikke minst, hvem er det som bestemmer hva som er "dannet" nok? Klespolitiet? Er det udannet å gå i shorts i sterk sommervarme? Og er hullete bukser uakesptabelt? Det blir litt for dømmende dette. Kanskje problemt ligger hos de som tar seg nær av andre folks klesdrakt? De færreste går vel i singlet og shorts med mindre tempertauren tilseier det. Og i sterk sommervarme må det vel være ok å være litt mer lettkledd?

svar: normal folkeskikk, ikke hørt om, nei, kommer an på hullene, tror ikke problemet er de som tar seg nær av andre klesdrakt, ja.

Normal folkeskikk har jeg hørt om ja. Det handler også om aksept for andres valg. Jeg mener fortsatt at problemet ligger mest hos de som tar seg nær av at folk går med shorts eller hullete bukser. Dersom man bevisst går inn for å provosere andre med klesdrakten er det selvsagt noe annet, men jeg ser ikke på verken shorts eller hullete bukser som en provokasjon.

STARSHIP 2
06-06-2007, 01:03
Originally posted by OEH

Originally posted by JohnnyEagle

Anstendig er et nøkkelord.. Hva som er anstendig er sefølgelig en ting man kan diskutere og aldri bli enige om, men jeg mener feks singlet eller kort løpeshorts ikke er passende, dvs uanstendig. Ifølge en skribent tidligere så var denne buksa ekstrem, kanskje viste det meste av trusa til denne karen, da er det uanstendig, uansett om det er mote eller ei..

Originally posted by OEH

Og ikke minst, hvem er det som bestemmer hva som er "dannet" nok? Klespolitiet? Er det udannet å gå i shorts i sterk sommervarme? Og er hullete bukser uakesptabelt? Det blir litt for dømmende dette. Kanskje problemt ligger hos de som tar seg nær av andre folks klesdrakt? De færreste går vel i singlet og shorts med mindre tempertauren tilseier det. Og i sterk sommervarme må det vel være ok å være litt mer lettkledd?

svar: normal folkeskikk, ikke hørt om, nei, kommer an på hullene, tror ikke problemet er de som tar seg nær av andre klesdrakt, ja.

Normal folkeskikk har jeg hørt om ja. Det handler også om aksept for andres valg. Jeg mener fortsatt at problemet ligger mest hos de som tar seg nær av at folk går med shorts eller hullete bukser. Dersom man bevisst går inn for å provosere andre med klesdrakten er det selvsagt noe annet, men jeg ser ikke på verken shorts eller hullete bukser som en provokasjon.

Folkeskikk er ikke at man skal syns alt er greit og være likegyldig. Om det er et bevisst valg å kle seg som en lasaron, javel, jeg syns ikke det er høfflig når man skal på flytur..

OEH
06-06-2007, 01:08
Heller en høflig "lasaron" enn en uhøflig men pent antrukket person, men det er nå meg.
Jeg tror ikke hva man har på seg har så mye med hvor høflig eller uhøflig man er.

dc-8-63
06-06-2007, 01:08
Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by dc-8-63

Originally posted by OEH

Og ikke minst, hvem er det som bestemmer hva som er "dannet" nok? Klespolitiet? Er det udannet å gå i shorts i sterk sommervarme? Og er hullete bukser uakesptabelt? Det blir litt for dømmende dette. Kanskje problemt ligger hos de som tar seg nær av andre folks klesdrakt? De færreste går vel i singlet og shorts med mindre tempertauren tilseier det. Og i sterk sommervarme må det vel være ok å være litt mer lettkledd?

vel det er dannet aa stille med pene shorts med dertil skjorte paa Ritz Carlton Kapalua...men det er visstnok ikke godt nok for aa reise med SAS fra Oslo til Koebenhavn....enkelt valg..jeg lar vaere aa fly med SAS, men nyter i steden en kopp Kona Espresso paa Kapalua.....:p

Nå har vel ikke SAS uttalt seg om short's .....

Nei det har kun de halv offesielle SAS talsmenn her paa forumet gjort.....:p :p :p

sail4fun
06-06-2007, 01:21
Originally posted by BU662

Nei det har kun de halv offesielle SAS talsmenn her paa forumet gjort.....

Kult! Jeg gir 12 points for beste kommentar noensinne:smile2


Ja det er "takken" man har igjen for å komme med informasjon, men i denne saken som i alle andre uttaler jeg meg som Geir ...


Syntes dere virkelig at jeg er så jævlig pro SAS ?, nei jeg uttaler meg nok ikke spesielt negativ om SAS , men jeg roser da heller ikke SAS opp i skyene, men prøver og komme med
fakta hvor jeg føler at det er riktig.

Dette har jo utartet seg til å bli det verste drittkasting forumet når det gjelder SAS.

Så spørr man seg hvorfor folk slutter å frekventere forumet ?

F..., jeg har bare kommentert at jeg ikke liker å sitte ved siden av svette hårete mannebein !

TOS
06-06-2007, 02:47
Jeg liker heller ikke å sitte ved siden av svette, hårete mannebein, men jeg synes likevel personlig at grensen går ved bar overkropp. Har man ellers relativt rene klær og ikke har for mye kroppslukt eller parfyme så får man akseptere det. Singlet er nå uansett ikke noe plagg å bruke (syns nå jeg...:smile2 ), men jeg aksepterer at andre synes noe annet.

Dette har vel knapt noe med SAS å gjøre, bortsett fra en CA som kanskje har dummet seg nokså mye ut....

EB
06-06-2007, 07:06
Hvordan tempraturen på Hawaii ble ledetråden til kleskoden mellom Oslo og Bodø lurer jeg på...;) Både DC-8-63 og jeg ble oppdratt til å reise pene i tøyet - shorts var aldri et alternativ den gang vi reiste på id billetter og det er det fortsatt ikke for meg - 19 år siden site jeg reiste på id. Kunne aldri tenke meg å gå på jobben i shorts heller - selv på en lørdag!

Stian
06-06-2007, 07:24
Originally posted by EB

Hvordan tempraturen på Hawaii ble ledetråden til kleskoden mellom Oslo og Bodø lurer jeg på...;) Både DC-8-63 og jeg ble oppdratt til å reise pene i tøyet - shorts var aldri et alternativ den gang vi reiste på id billetter og det er det fortsatt ikke for meg - 19 år siden site jeg reiste på id. Kunne aldri tenke meg å gå på jobben i shorts heller - selv på en lørdag!

Du må da kle deg så pent du bare vil. Det er ikke det som er poenget. Poenget er at du eller andre ikke skal bestemme hva JEG (eller andre) skal ha på meg når jeg flyr. Hvis jeg vil ha på meg shorts, grilldress eller singlet på en flyreise er det min sak, og ikke noe en eller annen flyvert skal bry seg med.
Det er da ganske utrolig hvordan enkelte bryr seg med hva andre velger å ha på seg. Kanskje man heller skulle passe sine egne saker?

AirbusTrond
06-06-2007, 07:26
En riktig festlig diskusjon, dette! Personlig synes jeg grensen går ved singlet - det bør ikke forekomme.. Og er det shorts, bør den være av en viss "kvalitet", dvs ikke treningsshorts. Dette gjelder uansett flystrekninger, og rett og slett av hensyn til medpassasjerer. Man sitter ganske tett, og ved matservering er det lite hyggelig og ha en fremmed manns bare skulder rett ved siden av seg. På charterfly på Syden er man selvsagt litt friere, men uansett sommervær ville jeg selv ikke reist med shorts på fly.

EB
06-06-2007, 07:35
Hvor kommer respekten for andre mennesker inn??? Det finnes vel passasjerer rundt deg som har en annen bakgrunn - kanskje religionen også setter kleskoden.

Jeg stiller INGEN krav til hva slags klær du har på deg - du må gjerne reise i grilldress - så lenge det dekker det meste av kroppen din!

Concorde
06-06-2007, 08:21
Nå står han frem:
"Jeg fikk klart inntrykk av at den kabinansatte mente at jeg var kledt som en backpacker og hørte hjemme på et tog. Ikke på et fly, sier Sogheim til Dagbladet.no"

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/06/502701.html

Thomas
06-06-2007, 08:35
...og med denne linken kan vi vel avkrefte med engang at dette ikke var noen ID90 passasjer?

Concorde
06-06-2007, 08:51
Originally posted by Thomas

...og med denne linken kan vi vel avkrefte med engang at dette ikke var noen ID90 passasjer?

Det har det vel aldri vært snakk om heller?

Someone
06-06-2007, 09:38
Originally posted by Stian


Du må da kle deg så pent du bare vil. Det er ikke det som er poenget. Poenget er at du eller andre ikke skal bestemme hva JEG (eller andre) skal ha på meg når jeg flyr. Hvis jeg vil ha på meg shorts, grilldress eller singlet på en flyreise er det min sak, og ikke noe en eller annen flyvert skal bry seg med.
Det er da ganske utrolig hvordan enkelte bryr seg med hva andre velger å ha på seg. Kanskje man heller skulle passe sine egne saker?

Dette handler ikke om å bestemme, men jeg, akkurat som deg, har den fulle rett til å mene hva jeg måtte mene om forskjellige menneskers klesstil (og alt mulig annet med dem). Det at enkelte da ikke tåler at man er uenige og har forskjellig synspunkter for da bli deres problem

Og selv om jeg mener shorts ikke hører hjemme på fly så har jeg da ikke argumentert for noe forbud.


Originally posted by dc-8-63

vel det er dannet aa stille med pene shorts med dertil skjorte paa Ritz Carlton Kapalua...men det er visstnok ikke godt nok for aa reise med SAS fra Oslo til Koebenhavn....enkelt valg..jeg lar vaere aa fly med SAS, men nyter i steden en kopp Kona Espresso paa Kapalua.....

Nok engang så handler det om å kle seg etter forholdene og omgivelsene. Å sammenligne påkledning i Oslo og Kapalula blir å sammenligne epler og pærer og ikke epler og epler

Herlov
06-06-2007, 09:54
Jeg har null problemer med å bruke shorts og en kortermet pique-skjorte eller t-skjorte på flyvninger. Jeg kler meg etter været utenfor flyet. Jeg svetter ikke i dressen til og fra flyet fordi man skal kle seg "dannet" når man er ute og flyr, men jeg klarer alltid å se "ordentlig" ut allikevel. :cool:

Balle Chlorin
06-06-2007, 09:55
Originally posted by MD11

Jeg hadde en pax ombord engang som satt i shorts og t-skjorte. Det var varmt både ute og inne i kabinen. Jeg reagerte ikke på shortsen men da han tok av seg t-skjorten under frokostserveringen ombord og satte seg til rette med hårete overkropp ga jeg høflig beskjed om at det ikke var akseptabelt. Han tok på seg skjorten umiddelbart og beklaget. I dette tilfellet dreide det seg rett og slett om ubetenksomhet, som i mange andre tilfeller også er saken, tror jeg da.

Var det kroppshårene, eller det faktum at han satt uten genser som gjorde at du reagerte?:D

OJB
06-06-2007, 10:03
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by OJB
Det er nok av svetteluktene mannfolk som trenger noen råd på øret som denne karen fikk av en velmennende SAS desse i dette tilfellet.

Mens vi er i gang så la oss nå ta med alle av alle kjønn som vasser i parfymen eller etterbarberingsvannet. Har nettopp tilbragt 4,5t i et sete med en dame på tvers av midtgangen som defintivt utløste en god hodepine her og valgte å toppe av dritlukten under veis etter å ha blitt gjort oppmerksom på at jeg var allergiker og at det med overhengende sannsynlighet var henne som var årsaken til rennende øyner og nese...

-A
Her tar du opp et viktig poeng Alex. Nå har jo røyking blitt forbudt de fleste offentlige plasser og det har jo hjulpet godt for allergikerne heldigvis. Jeg har en datter som er allergiker og vet hva du sikter til. I slike situasjoner du beskriver må det også kunne gå ann å bli plassert en annen plass på flyet for å redusere plagene alternativt sette dama med parfyme-ala-dunste på dass!

OJB
06-06-2007, 10:05
Originally posted by Someone

Originally posted by Stian


Du må da kle deg så pent du bare vil. Det er ikke det som er poenget. Poenget er at du eller andre ikke skal bestemme hva JEG (eller andre) skal ha på meg når jeg flyr. Hvis jeg vil ha på meg shorts, grilldress eller singlet på en flyreise er det min sak, og ikke noe en eller annen flyvert skal bry seg med.
Det er da ganske utrolig hvordan enkelte bryr seg med hva andre velger å ha på seg. Kanskje man heller skulle passe sine egne saker?

Dette handler ikke om å bestemme, men jeg, akkurat som deg, har den fulle rett til å mene hva jeg måtte mene om forskjellige menneskers klesstil (og alt mulig annet med dem). Det at enkelte da ikke tåler at man er uenige og har forskjellig synspunkter for da bli deres problem

Og selv om jeg mener shorts ikke hører hjemme på fly så har jeg da ikke argumentert for noe forbud.


Originally posted by dc-8-63

vel det er dannet aa stille med pene shorts med dertil skjorte paa Ritz Carlton Kapalua...men det er visstnok ikke godt nok for aa reise med SAS fra Oslo til Koebenhavn....enkelt valg..jeg lar vaere aa fly med SAS, men nyter i steden en kopp Kona Espresso paa Kapalua.....

Nok engang så handler det om å kle seg etter forholdene og omgivelsene. Å sammenligne påkledning i Oslo og Kapalula blir å sammenligne epler og pærer og ikke epler og epler
Deler dine kommentarer her Someone.

ANX
06-06-2007, 11:24
Jamen så SE på den buksa, da!!! Hadde IKKE likt å sitte ved siden av ham!

Linken som kanskje noen ikke har husket å lese. (http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/06/502701.html )

Det dreier seg vel om å ta hensyn til sine medmennesker??? Og vise litt sunn fornuft? Mange synes visst de har rett til å plage andre uansett måte (f.eks parfyme).

Purseren følte vel også ansvar for de passasjerer som var tvunget til å dele seterad med denne "velkledde" typen, selv om han uttrykte seg krøkkete.

Poden hadde tydeligvis planlagt med under 2 timer fra fly til konfirmasjonsmiddag, så da skulle dette kanskje vært antrekket der også?

Best var medpassasjeren som ble forarget - årlig 90 langflygninger med SAS og vurderer å bytte til Norwegian for å straffe SAS. Eh, langflygninger?

Skremmende mye drittslenging i kommentarene under artikkelen. Man bør vel ikke ta avisreportasjer som heeelt korrekt fremstilling av noe...

AirbusTrond
06-06-2007, 11:56
Og nå er det bare å spørre i vei...

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/06/502723.html

LN-BRK
06-06-2007, 11:57
Originally posted by ANX
Det dreier seg vel om å ta hensyn til sine medmennesker??? Og vise litt sunn fornuft? Mange synes visst de har rett til å plage andre uansett måte (f.eks parfyme).

....

Poden hadde tydeligvis planlagt med under 2 timer fra fly til konfirmasjonsmiddag, så da skulle dette kanskje vært antrekket der også?


Snakk om å dømme andre....og du snakker om å være medmenneske??

LN-BRK
06-06-2007, 12:00
Alle vet jo at de kabinansatte i SAS stort sett består av besteforeldre, og da sier det jo seg selv at slike holdninger vil komme til syne. Hvor mange har ikke opplevd og fått kommentarer fra sine besteforeldre på sine yngre dager grunnet påkledning? ;)

ANX
06-06-2007, 12:07
BRK - egentlig ikke fordømmelse, bare en slutning pga utsagnet.

Men man bør jo unngå det, for man vet aldri bakgrunnen og hele historien.

Slik som mange de siste dager krasst har fordømt noen på grunnlag av en avisartikkel...

The Ticketor
06-06-2007, 12:10
Jeg forstår godt at man reagerer på den buksa der, men å agere var nok ikke helt riktig. Jeg hadde aldrig funnet på å gå rundt i den buksa der, med mindre jeg holdt på å pusse opp eller male, og jeg synes at dette tyder på manglende respekt for andre. Men har han lov å reise med buksa? Ja det har han vel, like mye som jeg har lov å synes at han er en dust som går kledd sånn.

LN-BRK
06-06-2007, 12:12
Originally posted by ANX

Men man bør jo unngå det, for man vet aldri bakgrunnen og hele historien.



Så lenge SAS går så sterkt ut og beklager hendelsen, at slikt ikke skal forekomme, og tilbakeviser at de har kleskode, så kan man vel si at artikkelen gir et ganske godt bilde av virkeligheten? Hva mer trenger man å vite om bakgrunnen og hele historien når SAS reagerer som de gjør? :)

AirbusTrond
06-06-2007, 12:22
Originally posted by The Ticketor

Jeg forstår godt at man reagerer på den buksa der, men å agere var nok ikke helt riktig. Jeg hadde aldrig funnet på å gå rundt i den buksa der, med mindre jeg holdt på å pusse opp eller male, og jeg synes at dette tyder på manglende respekt for andre. Men har han lov å reise med buksa? Ja det har han vel, like mye som jeg har lov å synes at han er en dust som går kledd sånn.

Ja, dette synes jeg oppsummerer saken fortreffelig! :) Men ville kanskje brukt uttrykket "manglende omtanke" i stedet for "manglende respekt". :)

Concorde
06-06-2007, 12:45
Nettmøte på Dagbladet. no kl 13: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/06/502723.html

Fredrik Propell
06-06-2007, 13:50
Ehh okay, dette har jo eskalert seg litt ut av dimensjonene...
For det første, så ser han rejecta typen ut som en boms - fakta!
For det andre, så må den purseren(?) bli straffet eller refset for unødvendig negativ omtale i media osv, gjerne med sparken spør du meg. Spesielt når arbeidgiveren prøver å gjøre ting bedre.
Og for det tredje, så har strengt tatt en fjær blitt til fem hønns. Hvem tror at media er nøytral i en slik sak? Her har man bevist gjort ALT for å få denne historien til å virke mer utrolig en den er, som dresskode og prestige og alt det tullet som ikke er sant.
Og helt tilslutt, det at SAS må stille opp i nettmøte og forklare for "reisevante" nordmenn som har to reisedager i året at SAS IKKE har dresskode?! Folk er ikke helt riktige oppi hodene sine..
:clap


Og ærligtalt, burde ikke VI vite bedre en å denge løs på hverandre her inne og ødelegge stemningen på dette forumet, pga en FA/P som mistet fattningen?
hehe:rolleyes:

dc-8-63
06-06-2007, 16:33
Originally posted by OJB

Originally posted by Someone

Originally posted by Stian


Du må da kle deg så pent du bare vil. Det er ikke det som er poenget. Poenget er at du eller andre ikke skal bestemme hva JEG (eller andre) skal ha på meg når jeg flyr. Hvis jeg vil ha på meg shorts, grilldress eller singlet på en flyreise er det min sak, og ikke noe en eller annen flyvert skal bry seg med.
Det er da ganske utrolig hvordan enkelte bryr seg med hva andre velger å ha på seg. Kanskje man heller skulle passe sine egne saker?

Dette handler ikke om å bestemme, men jeg, akkurat som deg, har den fulle rett til å mene hva jeg måtte mene om forskjellige menneskers klesstil (og alt mulig annet med dem). Det at enkelte da ikke tåler at man er uenige og har forskjellig synspunkter for da bli deres problem

Og selv om jeg mener shorts ikke hører hjemme på fly så har jeg da ikke argumentert for noe forbud.


Originally posted by dc-8-63

vel det er dannet aa stille med pene shorts med dertil skjorte paa Ritz Carlton Kapalua...men det er visstnok ikke godt nok for aa reise med SAS fra Oslo til Koebenhavn....enkelt valg..jeg lar vaere aa fly med SAS, men nyter i steden en kopp Kona Espresso paa Kapalua.....

Nok engang så handler det om å kle seg etter forholdene og omgivelsene. Å sammenligne påkledning i Oslo og Kapalula blir å sammenligne epler og pærer og ikke epler og epler
Deler dine kommentarer her Someone.

Originally posted by Someone

Shorts på fly er en uting uansett hvor man skal reise. Jeg har hullete bukser selv, men ville aldri finne på å ta dem på meg når jeg skal ut å reise og selv om jeg ofte har reist til varme strøk på ferie så har shorts aldri vært aktuellt. Men kan skifte når man kommer frem, men man behøver da ikke se ut som en dass når man reiser


Det var setningen om at Shorts paa fly er en uting UANSETT hvor man skal reise som aapnet for mine kommentarer....jeg synes du er alltfor generel naar du avskriver shorts....mitt peong at er man kler seg etter forholdene og det utelukker ikke shorts....

:p

CK
06-06-2007, 16:33
skal vi roe oss litt ned, mine herrer?
Vi kan vel væe enig om at dette er et tema der vi er uenige?

dc-8-63
06-06-2007, 16:38
Originally posted by CK

skal vi roe oss litt ned, mine herrer?
Vi kan vel væe enig om at dette er et tema der vi er uenige?

Jeg maa aerlig si at jeg ikke ser noen store boelger i denne debatten....har selv opplevd stoerre boelger paa fergen inn til Seattle enn dette:p :p

Fly high
06-06-2007, 16:39
Enig. Nå har vel de fleste av oss markert hvor vi står. Og vi kan vel også være enige om at dette ikke dreier seg om SAS?

Du verden, dette ble litt av en diskusjon! Det må være varmen som gjør det ...;)

Edit: Det var altså CK jeg var enig med!

Someone
06-06-2007, 17:35
Originally posted by dc-8-63

Det var setningen om at Shorts paa fly er en uting UANSETT hvor man skal reise som aapnet for mine kommentarer....jeg synes du er alltfor generel naar du avskriver shorts....mitt peong at er man kler seg etter forholdene og det utelukker ikke shorts....

:p

Tror egentlig vi er enige, men at jeg hadde tankene i det kalde nord når jeg skrev:p :lol:

Tommy777
06-06-2007, 17:58
Her må jeg si meg fullstendig enig med EB og Someone. Det verste med å reise ekstremt ofte i USA er amerikanernes totale mangel på respekt for sine medpassasjerer. Nå er sommeren ankommet for full musikk og hva innebærer det?? Joda, amerikanske menn liker å sitte på Business og First i shorts som viser deres leverhvite ben. Etter de har satt seg ned tar de av seg skoene UTEN SOKKER selvsagt og voila! Et par gule føtter kommer til syne og blir synlige gjennom hele flighten og lunsjen..

Jeg kler meg ikke opp for å reise, men kler meg pen i tøyet fordi jeg ønsker det selv, samt av respekt for mine medpassasjerer. Det å reise i premium kabiner skal være en fest, man kler seg deretter..

Vår SAS venninne tok dog meget hardt i her... Vi snakker om en klasse flygninger på norsk innenriks. Jeg har selv dongeribukser som kom levert nye med mindre hull i. Vi snakker om både Evisu og Ben Sherman med bukser som koster masse penger (hullene er ikke den størrelsen den unge mannen hadde da han fikk kjeft av en SAS burugle, men dog). Jeg reiser gjerne i dongeri, men det må se skikkelig og rent ut, ville ikke gått i en slik dongeribukse med et slikt stort hull i.. det ser bare harry ut.. Og hvite sokker??? De skal kun brukes til å trene i..

OEH
06-06-2007, 20:13
Tommy777: Så hullete bukser er ok bare de er dyre nok og hullene ikke for store? Javel.

Min siste ord i denne saken er at jeg ikke begriper at denne buksa er noe å hisse seg opp for. Jeg synes selv ikke slike bukser er pent, og kunne aldri tenke meg å gå i en sånn selv. Men slike bukser ser man da overalt nå om dagen. Tydeligvis er det mote i noen ungdomsmiljøer. Slikt bør man da faktisk takle, også ombord i SAS-fly.

ThomAAs
06-06-2007, 20:45
Hjelpes, det er jo ikke grenser for hva som er uanstendig å gå kledd i... Fantastisk av SAS :cry:

EB
06-06-2007, 22:16
Morsomt å høre folk snakke om denne saken i dag kontra i går... Etter at fyren lot seg avbilde i dagens Dagbladet er ikke lenger SAS den store RENE, PENE ulven...:D Nå får plutselig SAS forståelse...men det burde ikke reaksjonen til den ansatte få.

GFL
06-06-2007, 23:27
Originally posted by Tommy777

Jeg reiser gjerne i dongeri, men det må se skikkelig og rent ut, ville ikke gått i en slik dongeribukse med et slikt stort hull i.. det ser bare harry ut..

For din del ja, men nå er vel du ingen moteløve kanskje...:lol: Merker det er mye + 30 folk her...^_^

Tommy777
06-06-2007, 23:35
Originally posted by GFL

Originally posted by Tommy777

Jeg reiser gjerne i dongeri, men det må se skikkelig og rent ut, ville ikke gått i en slik dongeribukse med et slikt stort hull i.. det ser bare harry ut..

For din del ja, men nå er vel du ingen moteløve kanskje...:lol: Merker det er mye + 30 folk her...^_^

Jeg er litt av en moteløve. Vil også påstå at EB er ganske så mote bevisst

Blackhawk
07-06-2007, 00:13
Ut fra hvordan han så ut på bildet, synes jeg ærlig talt - at han ikke var kledd for å fly med noen flyselskap. Det er jo tydelig at han også selv synes at klærne var litt "så som så", siden han hadde gjort visse justeringer (bl.a. at boxershortsen ikke skulle synes så godt gjennom buksa osv.)

Dag Viking
07-06-2007, 00:52
Jeg ser heller at mine medpassasjerer er sjuskete kledd enn at de lukter vondt, tar opp HELE overhead til sine mange kolli, prater i mobiltelefonen så høyt at hele kabinen hører det når flyet er på bakken, eller at de er så feite at de stjeler plass fra medpassasjerene.

Shorts er ok å gå i, det er jo bissniss casual i sørstatene:wink (jeg har aldri gjort det, og kommer ikke til å gjøre det heller, med mindre det er øyhopping i karibien!)
Sandaler uten sokker kan jeg derimot styre meg for.

KennethGS
07-06-2007, 01:01
Originally posted by Dag Viking

Sandaler uten sokker kan jeg derimot styre meg for.

Tror ikke jeg ser noe dummere enn sokker i sandalene... :rolleyes:

...og ellers så driter jeg igrunn i hva folk har på seg ombord i fly, bare de har noe mer enn ei underbukse på seg...

Dag Viking
07-06-2007, 01:04
Originally posted by KennethGS
Tror ikke jeg ser noe dummere enn sokker i sandalene... :rolleyes:



Kanskje du er en av de mer sofistikerte her inne?:cool:

Bedre at naboen har en hvit sokk enn å se rett på gule tær hvis man skal prøve å innta en eller annen form for mat eller drikke.'

Å ta på seg et par sandaler/tøfler når man har satt seg vel ned i setet på en langtur er ikke den verste følelsen. De er alltid med i carry-on på langtur.

KennethGS
07-06-2007, 01:42
Originally posted by Dag Viking

Kanskje du er en av de mer sofistikerte her inne?:cool:


Tviler jeg på, men jeg klarer å tygge og svelge maten uten å la meg påvirke naboens tær... Jeg bryr meg rett og slett ikke... :rolleyes:

Tommy777
07-06-2007, 02:08
Originally posted by KennethGS

Originally posted by Dag Viking

Kanskje du er en av de mer sofistikerte her inne?:cool:


Tviler jeg på, men jeg klarer å tygge og svelge maten uten å la meg påvirke naboens tær... Jeg bryr meg rett og slett ikke... :rolleyes:

Asked and answered:rolleyes:

KennethGS
07-06-2007, 03:34
Originally posted by Tommy777

Originally posted by KennethGS

Originally posted by Dag Viking

Kanskje du er en av de mer sofistikerte her inne?:cool:


Tviler jeg på, men jeg klarer å tygge og svelge maten uten å la meg påvirke naboens tær... Jeg bryr meg rett og slett ikke... :rolleyes:

Asked and answered:rolleyes:

Ja, jeg kan ikke komme på en eneste god grunn til at jeg skal gidde å bry meg, langt mindre irritere meg, over andres valg av antrekk? Det er tross alt så mye annet man kan irritere seg over, om man ikke skal kaste bort tid på å irritere seg over slike bagateller..

Nå som været er nydelig, så er det langt mer artig å irritere seg over hvor latterlig overbeskyttet syklister er i trafikken...
Det burde vært skuddpremie på syklister i tights på veien når det er en sykkelsti rett ved siden av... ...og bonus for å ta de som sykler flere i bredden... :lol:

Tommy777
07-06-2007, 03:46
Originally posted by KennethGS

Originally posted by Tommy777

Originally posted by KennethGS

Originally posted by Dag Viking

Kanskje du er en av de mer sofistikerte her inne?:cool:


Tviler jeg på, men jeg klarer å tygge og svelge maten uten å la meg påvirke naboens tær... Jeg bryr meg rett og slett ikke... :rolleyes:

Asked and answered:rolleyes:

Ja, jeg kan ikke komme på en eneste god grunn til at jeg skal gidde å bry meg, langt mindre irritere meg, over andres valg av antrekk? Det er tross alt så mye annet man kan irritere seg over, om man ikke skal kaste bort tid på å irritere seg over slike bagateller..

Nå som været er nydelig, så er det langt mer artig å irritere seg over hvor latterlig overbeskyttet syklister er i trafikken...
Det burde vært skuddpremie på syklister i tights på veien når det er en sykkelsti rett ved siden av... ...og bonus for å ta de som sykler flere i bredden... :lol:

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg

Nå er det sjelden man ser nakne tær på fly i Skandinavia. Dag og jeg kjenner veldig godt til de gule føttene her i USA. Hadde du reist mye her tror jeg du hadde ombestemt deg..

Blackhawk
07-06-2007, 03:47
Nå som været er nydelig, så er det langt mer artig å irritere seg over hvor latterlig overbeskyttet syklister er i trafikken...
Det burde vært skuddpremie på syklister i tights på veien når det er en sykkelsti rett ved siden av... ...og bonus for å ta de som sykler flere i bredden... :lol:

"Been there, done that!" Vanket dog ingen premie overhodet, faktisk det motsatte.. *grrr*

Balle Chlorin
07-06-2007, 09:54
Det ble litt latter hjemme i stua når vi så en ny SAS reklame på TV i går, hvor 4-5 (SASdamer?), ga en annen dame beskjed om å kle seg litt mer moderne :colgate: Det blir litt av det samme som når SAS under en av sine streiker for et års tid siden reklamerte på TV og i aviser med at "Du skal altid hjem", mens samtlige fly sto på bakken. Litt uheldige med timingene her.....

Dag Viking
07-06-2007, 10:35
Originally posted by KennethGS
Ja, jeg kan ikke komme på en eneste god grunn til at jeg skal gidde å bry meg, langt mindre irritere meg, over andres valg av antrekk?

Tror ikke jeg ser noe dummere enn sokker i sandalene

Bryr du deg, eller bryr du deg ikke?:D

The Ticketor
07-06-2007, 10:38
Touché!

WestAir
07-06-2007, 11:25
Etter min mening handler dette mye om alder. Selvfølgelig kan en ungdom reise i shorts eller hullete jeans, men når man er over 25 år må man kle seg penere. Ingenting er mer latterlig enn mennesker som forsøker å se yngre ut enn det de er ved å kle seg ungdommelig.

Bizflyer
07-06-2007, 11:33
Hva med å lage en poll her?

Shorts på fly er OK!

Shorts på fly er IKKE OK!

Så ser vi hva som får flertall, og så sender vi SAS resultatet av avstemmingen slik at de kan tilpasse sine kleskoder i henhold til dette!

Enkelt?

BF:cool2

imm
07-06-2007, 11:34
Originally posted by WestAir

Etter min mening handler dette mye om alder. Selvfølgelig kan en ungdom reise i shorts eller hullete jeans, men når man er over 25 år må man kle seg penere. Ingenting er mer latterlig enn mennesker som forsøker å se yngre ut enn det de er ved å kle seg ungdommelig.

Etter min mening handler dette mye om status. Noen (særlig de som jobber i flyene) synes det å fly er veldig glamorøst, og at man bør kle seg deretter. Passasjerene synes ikke det å fly er glamorøst. Det hører fortiden til. Det har ikke (endel av) de ansatte oppdaget ennå.
Det er bemerkelsesverdig at den kabinansatte har sagt at dette antrekket passet for togreise, ikke for flyreise. Hva er den prinsippielle forskjellen? Ikke skjønner jeg.


IMM

Stian
07-06-2007, 11:52
En annen bemerkelsesverdig ting her er at både denne flyverten og purseren insisterte på at det er dresscode ombord i SAS-fly, men SAS-ledelsen sier at noe sånt ikke eksisterer.
Vet ikke de ansatte hva som er praksis i det selskapet de jobber? Eller snakker de mot bedre vitende?

EB
07-06-2007, 13:01
Jeg setter de samme kravene ombord på tog, på restauranter og andre steder der man møter ulike mennesker som du kjenner og/eller ikke kjenner.

Har ingen ting med status å gjøre...det er lenge siden det å være ren og pen var noe som var styrt av klasse...

Stian
07-06-2007, 13:05
Du setter altså krav til hvordan mennesker du omgåes skal kle seg?

imm
07-06-2007, 13:11
Originally posted by EB

Jeg setter de samme kravene ombord på tog, på restauranter og andre steder der man møter ulike mennesker som du kjenner og/eller ikke kjenner.

Har ingen ting med status å gjøre...det er lenge siden det å være ren og pen var noe som var styrt av klasse...


Du missforstår meg nok litt.
Poenget er at i dette tilfellet mente den kabinansatte at passasjeren var kledd for å kunne dra på tog, men ikke til å dra på fly. Og for meg (og deg) er dette akkurat likestilt. Men ikke for flyverten/flyvertinnen. Og det er det jeg mener med er forskjellen i status: De ansatte ser på det å fly som noe glamorøst, og at man bør kle seg deretter, mens å ta tog ikke er glamorøst, og man derfor kan komme som man vil.
Skjønner du bedre hva jeg mener nå?
For meg er det likegyldig om det er fly, tog, buss eller båt. Jeg kler meg likt uansett.
Og for meg er det også likegyldig hvordan andre kler seg. Innen rimelighetens grenser.
Man kommer ikke i speedo badebukas på flyet, ei heller i butikken eller på toget.


IMM

EB
07-06-2007, 13:40
Hvis alle tenkte litt selv, så seg i speilet før de gikk ut ville det vel ikke være nødvendig med en slik debatt...

litt-amatør
07-06-2007, 13:50
Det er sikkert riktig at denne mannen ikke burde vært behnaldet slik han ble, men jeg kan altså ikke unngå å ha betydelig sympati med SAS/mannskapet her. Jeg antar at han var flere hakk verre under flyturen enn da han hadde pyntet seg.

Det dreier seg, som det blir sagt av flere her, om respekt for sine medpassasjerer osv. Selvsagt skal man heller ikke blande seg så veldig borti hva andre synes, men det går grenser. Å høre skrekkhistoriene fra USA virker skremmende! Sånn skal ikke skje!

Blackhawk
07-06-2007, 14:12
Uansett hvilke transportmidler man velger, så reiser man ikke alene. Det er tross alt medpassasjerer som også skal samme vei, og så lenge man befinner seg i det "sosiale rom" - bør et minimum av kleskodeks gjelde.

Noen skal jo alltid på død og liv sprenge grenser, og det skal nærmest gå "sport" i - å se så ille ut som mulig. Greit nok at de yngre og at et spesiellt motebilde for ta skylda for en del, men når man runder 18 år osv. synes jeg det er på tide å våkne.

Og hvis sommervarmen nærmest skal sette til side, alt som heter sunn fornuft - så er det kanskje noen som gjerne vil reise slik ombord på fly?:
http://www.jaunted.com/files/3/borat_cannes_2.jpg

OJB
07-06-2007, 14:30
Originally posted by EB

Hvis alle tenkte litt selv, så seg i speilet før de gikk ut ville det vel ikke være nødvendig med en slik debatt...
Godt sagt EB , men nå har vel alle fått luftet sine meninger skulle jeg tro.

Fly high
07-06-2007, 14:52
Originally posted by EB

Hvis alle tenkte litt selv, så seg i speilet før de gikk ut ville det vel ikke være nødvendig med en slik debatt...

Og det utsagnet sier vel noe om hva som er kjernen for hele diskusjonen: Folk er forskjellige, har forskjellige syn på hva som er passende - iog da hjelper det ikke et døyt å "se seg i speilet". For man kan synes det er OK i egne øyne, mens sokkekledde sandalister synes det er forskrekkelige tilstander ...

Denne debatten kan gå i det uendelige ...

The Ticketor
07-06-2007, 14:57
Jeg tror vi har nått et punkt der vi neppe kommer noe lenger. Tror vi setter strek der.