PDA

View Full Version : SAA i problemer


Someone
04-06-2007, 22:56
http://www.moneyweb.co.za/mw/view/mw/en/page62093?oid=138649&sn=Detail

De resterende 6 747-400 skal ut av flåten og Paris og Zurich vill bli droppet. Mer overaskende er at de blør penger på LHR rutene

ThomAAs
04-06-2007, 23:05
Jøss, den kom som en overraskelse... Trodde ikke det stod så dårlig til :(

litt-amatør
05-06-2007, 00:41
Hvis de taper masse på London og må kutte ut Paris må jeg si de er i problmer ja. Trodde heller ikke det var så dårlig tilstand på SAA.

Tommy777
05-06-2007, 00:50
Jøss.. de var smarte nok til å kjøpe brukte 345er for litt siden :rolleyes:

CK
05-06-2007, 11:37
ZRH har jo vært kjent lenge. Planen har vært å flytte cap til MUC

sirpjalle
06-06-2007, 12:39
Finner denne (http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=11744) på takeoff.dk

sirpjalle
06-06-2007, 12:40
Og denne (http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=11736) på samme sted.

Take Off - Daily

South African Airways dropper jumbojets for at spare milliarder
South African Airways står foran en omfattende omstrukturering og milliardbesparelser. Star Alliance-medlemmet vil indstille flyvningerne med sine Boeing 747’ere, fyre 30 % af sin administration og opdele selskabet i syv datterselskaber.

Det sker alt sammen for at få selskabet til igen at give overskud, siger SAA’s koncernchef, Khaya Ngqula. Han sagde ved sin tiltrædelse, at hans turnaround af selskabet ikke ville tage hensyn til nogen “hellige køer,” skriver ATWonline.com på baggrund af oplysninger fra South African Airways.

Koncernchefen forventer at SAA kan give overskud indenfor halvandet år. ”Men for at det kan lade sig gøre at vi nødt til at efterse samtlige vores forretningsområder,” siger han.
Sparemålet for SAA er næsten 400 mio. dollars, 2,2 milliarder kr.

Som led i planen parkerer sydafrikanerne deres seks Boeing 747-400 og skærer ned på ambitionerne om at flyve langruter. Bl.a. lukkes ruten til Paris senere i år.

I stedet vil South African Airways koncentrere sig mere om at flyve indenrigs i Sydafrika og indenfor Afrika.

”70 % af udenlandske turister til Sydafrika kommer fra lande i Afrika,” siger Ngqula som begrundelse for den øgede satsning på afrikanske ruter. SAA vil derfor lave flere alliancer med andre afrikanske flyselskaber.

Endelig opdeles SAA i syv uafhængige datterselskaber – og der fjernes i første omgang 150 job på ledelsesniveau. SAA har tidligere luftet planer om at komme af med 1.000 medarbejdere i administrationen.

MartinL
06-06-2007, 14:17
De har i alle fall svaert daarlig utnyttelse av flaaten sin inn og ut av London. Det staar nesten alltid men faa unntak 4-5 maskiner fjernparkert der de gangene jeg er der.
Og oftest staar de der svaert lenge foer de flyr sydover igjen!

Someone
30-08-2007, 19:38
http://www.fin24.co.za/articles/default/display_article.aspx?Nav=ns&ArticleID=1518-24_2172311

Og problemene virker å fortsette for SAA og pengene renner ut

Someone
03-11-2007, 16:10
Siste ordinere 747 flight for SAA var for 2 dager siden så nå er det kun Airbus på SAA sine langruter

Blubird
03-11-2007, 16:58
6 jumboer på bakken, skulle representere en viss kapasitetsreduksjon det gitt.

Trety
03-11-2007, 19:21
Samtidig som det reduserer kapasiteten så vil vel SAA nå ha en enhetlig langdistanseflåte (A340 i diverse utgaver) med de driftsfordeler dette har for dem. De har fremdeles tilsammen 12 -200/-300 og 9 -600 og å i tillegg skulle operere 6 B744 er jo ikke gratis.