PDA

View Full Version : Kjøpepress på Gardermoen

TG923
04-06-2007, 12:55
Flere flypassasjerer har klaget til Forbrukerombudet over kjøpepress på Gardermoen. Grunn: De mener det burde vært mulig å slippe å gå gjennom taxfree-området på hovedflyplassen når man er utenlandspassasjer

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/04/502453.html

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=156852

CK
04-06-2007, 12:56
samme som man opplever som utenlandspax på f.eks. TRD og SVG og BGO også. På TRD er det helt IKEA-tendenser, der du må gå i sikk-sakk for å komme til gate

Someone
04-06-2007, 13:09
Når man går gjennom den nye sikkerhetskontrollen i København så endar man opp midt inne i tax-free butikken!

TOS
04-06-2007, 13:52
Personlig så klarer jeg, og det helt uten problemer, å gå gjennom en butikk uten å bli fristet til å kjøpe noe jeg ikke vil. Jeg tilskriver dette til kontoen for å ha lite å gjøre....:smile2

LN-KGL
04-06-2007, 14:00
Kanskje det er på tide at flyplassene blir et mer riktig navn:
Oslo Airport/Gardermoen Mall
Stockholm Airport/Arlanda Mall
Copenhagen Airport/Kastrup Mall
:
:
Og slikt forsetter det ... nesten - unntaket finnes og det er Stavanger Lufthavn:
- Første etasje innsjekk og ankomst innland - ikke en kioskflekk en gang og den ensomme brusautomaten som stod hadde lappen "I ustand".
- Andre etasje er det bare en Narvesen på innsiden av sikkerhetenssonen - og i går var det ikke enkelt med X antall med bonger pålydende kr75 fra Norwegian som skulle noe å spise. Resultatet var over 15 minutter venting for å betale for en halvliter Cola.
- "Spise"plassen i øverste etasje var heller ikke noe å skryte av - mer dvaskere hamburger skal man lete lenge etter.

Jeg vet at SVG er under ombygging (med takkeplakat på ytterdøren), men nå har de gått over to måneder siden sist, og det har kommet fnugg videre i treflisleggingen fra Narvesen og utover forbi gatene 17, 18 og 19.

Med andre ord, det må finnes en balanse mellom ingenting og enda mer enn alt. De tre største har helt klart gått banans.

OJB
04-06-2007, 14:33
Avansert pølsebod med landingsmuligheter..........

Isbamse
04-06-2007, 15:01
Originally posted by OJB

Avansert pølsebod med landingsmuligheter..........

Dvs omtrent som pølsebod med drivstoff= bensinstasjon

Utflyttet
04-06-2007, 15:06
Jeg kan gi en annen grunn til at dette er et sant lite helvete, i mangel av styggere ord. Som allergiker sliter jeg stort med en del parfymer. Det er noen merker som bruker usannsynlig mye kunstig vanilje, som gjør at jeg fint kan ende opp med en god migrene av å bare gå igjennom disse områdene.

-A

sirpjalle
04-06-2007, 16:03
Og i Stavanger er det motsatt (http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article2804128.ece)

Someone
04-06-2007, 17:58
På Kastrup med den nye sikkerthetskontrollen havner man også midt i tax-free butikken.

Så mens FBU var en kafeteria med landingsmuligheter er OSL ett kjøpesenter med det samme

storg
04-06-2007, 18:40
Å klage på osl blir for dumt. Du må faktisk ikke fysisk inn i butikkene, og klarer du ikke å gå forbi en butikk da har du et problem som helsevesnet bør se på og ikke forbrukermyndighetene. Det finnes mange flyplasser som er verre enn Osl. Nei, dette blir for dumt. Eneste jeg har sympati med er de som er allergikere.

EB
04-06-2007, 18:42
Helt enig med storg...

Superhai
04-06-2007, 18:51
Originally posted by storg

Du må faktisk ikke fysisk inn i butikkene, og klarer du ikke å gå forbi en butikk da har du et problem som helsevesnet bør se på og ikke forbrukermyndighetene.

Hvis du går utenom butikken og skal utenlands må du gå igjennom et felt hvor du passerer en vakt og et skilt hvor det står "for authorized personnel only". Vakten er der for å 'kaste deg inn i butikken', men tror ikke de tvinger noen ennå. Men jeg tror nok OSL kommer til å kreve det hvis det er få som klager.

LN-KOG
04-06-2007, 19:55

Å klage på osl blir for dumt. Du må faktisk ikke fysisk inn i butikkene, og klarer du ikke å gå forbi en butikk da har du et problem som helsevesnet bør se på og ikke forbrukermyndighetene. Det finnes mange flyplasser som er verre enn Osl. Nei, dette blir for dumt. Eneste jeg har sympati med er de som er allergikere.

storg, dette er et utsagn som faller på sin egen urimelighet og usaklighet. Dessuten heter firmaet OSL :drunk:

Dette viser at Avinor og deres datterselskap driver kjøpesentre og all aktivitet relatert til luftfart burde skilles ut ASAP.

DCHalvorsen
04-06-2007, 20:19
I prinsippet har disse brennevinsutsalgene, sigarettsjappene og parfymebulene ingenting på terminal for reisende å gjøre. De er en påminnelse om en tid da staten sponset de rike flyreisende med avgiftsfrie varer. Nå farer alt slags folk rundt om på taxfree ofte med miner som var de ut av kirkeveggen revne djevler.

De kan senke prisene på en del av disse gjeve taxfreevarene i vanlige norske butikker, så blir vi kanskje kvitt denne uverdige og latterlige svenskehandelen også.

Someone
04-06-2007, 20:28
Men når butikker og andre kommersielle ikke-flyrelaterte ting står for over 50% av inntektene så har ikke Avinor råd til å la være

N2630B
04-06-2007, 21:25
Virkelig helt meningsløse klager.
Men det er vel typisk at nordmenn klager på ting som skjer i like stor grad i andre land, og som strengt talt, mest sansyneligvis aldri kommer til å endre seg.

Men problemet er vel heller at OSL er for "smal", og det er derfor en reisende blir sendt rett inn i tax-free sjappa.

Ikke vet jeg, men jeg tviler nå på at trenden noen gang kommer til å endre seg.
Som sagt tidligere, tjener jo tross alt OSL/Avinor på salget derifra.

WestAir
04-06-2007, 21:28
Originally posted by sirpjalle

Og i Stavanger er det motsatt (http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article2804128.ece)

Denne katastrofen var hovednyhet på forsiden av RA i dag... Jeg blir flau (på vegne av avisen, ikke flyplassen).

ThomAAs
04-06-2007, 22:08
Det er bare at normenn ikke klarer å la være å shoppe hver gang de går gjennom. Noen som husker den som var der da flyplassen åpnet? Det var tider...

storg
04-06-2007, 22:30
Originally posted by LN-KOG

storg, dette er et utsagn som faller på sin egen urimelighet og usaklighet. Dessuten heter firmaet OSL :drunk:

Dette viser at Avinor og deres datterselskap driver kjøpesentre og all aktivitet relatert til luftfart burde skilles ut ASAP.

Det er ikke noe tvil om at Avinor og OSL driver med business. Men som sagt det er fult mulig å gå utenom butikkene. Selv om gud og hvermansen absolut skal stoppe opp og lage kork der, og da er det lettere å gå gjennom butikken. Men det er et valg som er opp til den enkelte. Det finnes grenser for hva samfunnet skal beskytte enn mot.

Bluejuice
04-06-2007, 23:03
jeg syns det er verre å ha de som skal prakke på paxen kreditkort like før man forsvinner ned til flytoget eller det står noen å skal stikke til deg en konvolutt som står Silver Fripolise eller ett eller annet.. Det syns jeg er verre, folk har det travelt nok som de har det når de kommer på flyplassen

Falcon
04-06-2007, 23:43
(...) Men som sagt det er fult mulig å gå utenom butikkene. Selv om gud og hvermansen absolut skal stoppe opp og lage kork der, og da er det lettere å gå gjennom butikken. Men det er et valg som er opp til den enkelte. Det finnes grenser for hva samfunnet skal beskytte enn mot.

Hva har "samfunnet" å gjøre med OSLs planlegging av arealene? Det er flyplassens oppgave å beskytte oss som reiser mot unødige hindre.

FlightDeck
05-06-2007, 00:12
På Flesland MÅ alle gå gjennom tax-free butikken - inkludert kassene - for å komme til utenlandsbutikkene.

Tommy777
05-06-2007, 01:18
Må si at jeg overhodet ikke bryr meg en døyt om dette er kjøpepress eller ikke. Vi er voksne mennesker, makan til å sy puter under arma på folk skal man lete lenge etter (Se: Typisk norsk)

Dog er jeg helt enig i at sånn det er lagt opp nå er det en skikkelig flaskehals når syden/DY reisende med 3 timer til avgang stopper opp rett innenfor BP sjekk og mekker skikkelig kork, særlig om morran... Dette har irritert meg siden det kom, det må finnes en bedre løsning. Sinnsykt irriterende når man har dårlig tid...

OEH
05-06-2007, 02:05
Synes også dette at man tvinges inn i en butikk er en uting. Har irritert meg over det fra dag 1, og synes det er bra at folk sier ifra. Håper riktig mange klager så det kanskje blir en forandring.

EB
05-06-2007, 07:28
Hvem er det som i disse dager har dårlig tid på en flyplass??? Amatører?

JetBlue
05-06-2007, 08:28
Originally posted by OEH

Synes også dette at man tvinges inn i en butikk er en uting. Har irritert meg over det fra dag 1, og synes det er bra at folk sier ifra. Håper riktig mange klager så det kanskje blir en forandring.

Les noen av svarene her - poenget er jo nettopp at man IKKE må innom butikkene. Klarer man ikke å passére en taxfreebutikk uten å måtte gå inn, ja, da sliter man med andre ting enn påtvunget kjøpepress.

SQ 777
05-06-2007, 09:04
Samme folkene som ikke greier å gå utenom tax-freen, er de samme som de spillegale ?? Som det heller ikke er synd på.:p

Tommy777
05-06-2007, 09:07
Originally posted by EB

Folk som reiser mye i jobben????

LN-KGL
05-06-2007, 09:29
Originally posted by Tommy777

Originally posted by EB

Folk som reiser mye i jobben????

Og de som står i uendelige køer for å sjekke inn, køer for baggage drop og køer for sikkerhetskontroll - ikke mye tid til annet da.

TG923
05-06-2007, 09:32
Her ble det mye fram og tilbake. Hva er egentlig riktig? Havner man rett inn i tax-free når man går i det høyre løpet inn mot utland (slik man skal gjøre som passasjerer) eller gjør man ikke? Er det mulig å gå utenom tax-free? Det er vel det som er poenget her.

JetBlue
05-06-2007, 10:01
Originally posted by TG923

Her ble det mye fram og tilbake. Hva er egentlig riktig? Havner man rett inn i tax-free når man går i det høyre løpet inn mot utland (slik man skal gjøre som passasjerer) eller gjør man ikke? Er det mulig å gå utenom tax-free? Det er vel det som er poenget her.

Man kan passére taxfree-butikken, det betyr ikke at man må inn i selve butikkområdet. Om enkelte mener at dette er det samme som kjøpepress, det skjønner jeg ikke.

Derimot har jeg stor forståelse for allergikere som sliter, det ligger en eim av parfyme over hele området, hvilket er påtrengende.

OEH
05-06-2007, 10:17
Originally posted by JetBlue

Originally posted by OEH

Les noen av svarene her - poenget er jo nettopp at man IKKE må innom butikkene. Klarer man ikke å passére en taxfreebutikk uten å måtte gå inn, ja, da sliter man med andre ting enn påtvunget kjøpepress.

For min del handler det ikke om at jeg ikke klarer å la være å kjøpe, men at jeg selv vil velge om jeg vil inn i en butikk eller ikke.
Fortell meg gjerne hvordan man unngår å komme rett inn i taxfree butikken på Gardermoen.

FlightDeck
05-06-2007, 11:52
Originally posted by Tommy777
Dog er jeg helt enig i at sånn det er lagt opp nå er det en skikkelig flaskehals når syden/DY reisende med 3 timer til avgang stopper opp rett innenfor BP sjekk og mekker skikkelig kork, særlig om morran... Dette har irritert meg siden det kom, det må finnes en bedre løsning. Sinnsykt irriterende når man har dårlig tid...

Ja, for det kan jo ikke være SAS-reisende på vei til Syden... Bare DY.

Stian
05-06-2007, 11:56
Mange som er allergiske mot parfyme. Nå synes folk flest det er en selvfølge at allergikere skånes for tobakksrøyk. Men parfyme er like ille for mange.
Å komme inn på en taxfree-butikk er ingen fornøyelse for ikke-allergikere, merker selv at jeg blir kvalm. Hvordan det må være for folk som er allergiske kan man bare tenke seg.

learjet
05-06-2007, 13:44
Originally posted by TG923

Slik det er lagt opp nå så havner du rett inn i taxfree når du går inn igjennom BP sjekken ("Høyre inngang" - Venstre er jo for ansatte) HVIS man tar en 90 grader mot venstre så er det en gang forbi taxfree. I åpningen av denne er det skiltet med STAFF ONLY/KUN FOR ANSATTE Her står det nå ofte en ustskremt adecco medarbeder og påser at ingen går igjennom.

Rent praktisk så er det greit å ha minst mulig passasjerer i denne gangen, for her er det bla mye transport av traller etc, og da blir det veldig trangt. For i dette området er det veldig trangt.

Etter hva jeg har forstått så kan man gå rundt hvis man ber om det. Men vil jo tro at det her som ellers i Adecco kan man møte på noen som er litt mer firkantet enn andre.... Så for en alergiker så skal det bare være å gå rundt.

S

MountainDew
05-06-2007, 13:49
Kommentar i feil tråd :drunk:

DYflyer
05-06-2007, 21:22
Originally posted by learjet

Etter hva jeg har forstått så kan man gå rundt hvis man ber om det. Men vil jo tro at det her som ellers i Adecco kan man møte på noen som er litt mer firkantet enn andre.... Så for en alergiker så skal det bare være å gå rundt.

Men da er jo spørsmålet, hva gjør folk flest når det står skilt med "staff only" og vektere som ber deg gå igjennom butikken? De færreste vil vel da be om å få gå gjennom koridoren. Hvor reelt er i så fall valget om å få gå utenom butikken? At man "tvinges" gjennom butikken på andre flyplasser er vel ingen grunn til at en slik uting skal innføres på OSL.

learjet
05-06-2007, 21:49
Eng med deg DYflyer, vaglet er ikke så veldig reelt. Jeg tenkte mest på de med allergi etc, som da burde slippe å utsette seg for "problemer" Det er viktig at de vet om mulighetene.

Og plutselig utvikler 50% av de reisene ved OSL parfmeallerg:p

S

amatør
06-06-2007, 07:13
Dette landet her lager problemer av mye rart. Det er HELT frivillig om man vil handle noe som helst eller ikke!! Kjøpepress, my ass. :mol

AirbusTrond
06-06-2007, 07:56
Får håpe at T2-planene skyter fart etter denne kritikken. Aften hadde i går et stort oppslag om saken. Det verste er at man ødelegger mye av den luftige arkitekturen bygget hadde til å begynne med, og en del av kunsten er også fjernet. Med T2 kan kanskje hovedbygget i noen grad tilbakeføres slik det var ment. Man må prøve å beholde særpreget.

Jeg synes ikke det er greit at man på vei til gate MÅ gå gjennom en butikk full av parfyme og flasker hver gang man skal reise utenlands. En flyplass hovedformål må være å få fram passasjerene, og da må utformingen og arkitekturen lage gode løsninger som gjør at dette skjer effektivt (og gjerne med fin arkitektur som gjør at man føler seg vel). Det er verken effektivt eller elegant å legge passasjen rett gjennom en butikk!

Når noen hevder at det er så "typisk norsk" å klage på kjøpepress etc, vil jeg like gjerne hevde at det noe som er "typisk norsk" så er det denne småharrye taxfreehandelen før sydenturen. Og hadde det ikke vært for denne utbredte fritidssysselen hadde butikken neppe vært så stor.

JetBlue
06-06-2007, 08:53
Får håpe at T2-planene skyter fart etter denne kritikken. Aften hadde i går et stort oppslag om saken. Det verste er at man ødelegger mye av den luftige arkitekturen bygget hadde til å begynne med, og en del av kunsten er også fjernet. Med T2 kan kanskje hovedbygget i noen grad tilbakeføres slik det var ment. Man må prøve å beholde særpreget.

Enig! Harry er bare fornavnet på mye av det som skjer der oppe for tiden.

Det vesentlige er jo nettopp som du skriver, den opprinnelig flotte flyplassen, er i ferd med å få et umiskjennelig preg av en markedsplass. Totaliteten i deler av terminalen er helt borte, og nå spørs det jo om T2 kan bøte på noe av dette.

Men, i nesten 5 år til må vi slite med dagens opplegg, dét kan bli 5 lange år.

DYflyer
06-06-2007, 19:08
Kan ikke si jeg føler kjøpepress av å måtte gå igjennom butikken. Det som er noe helt annen som irriterer meg. Nemmelig at jeg må bane meg vei gjennom trengselen av folk som vurderer om de skal kjøpe med seg ferie-drammen her eller om de skal ta sjansen på at den er noen kroner billigere på Mallorca. Eller skal vurdere hver eneste parfyme i butikken både to og tre ganger (før de finner ut at den de har holder foreløpig, og kjøper ett lass med pirat-kopier i Tyrkia istedenfor). At dagens terminal er blitt for liten er en ting, men hvorfor i all verden skal man gjøre stedet enda trangere? For ordens skyld, jeg vet at svaret er penger, men det er ikke mindre irriterende av den grunn.