View Full Version : Ny rute fra OSL?
Fant dette på SvenskaFlygbolag:
"Under perioden mars till maj 2008
kommer researrangören Ving flyga till
Las Vegas i USA från Stockholm/Arlanda.
Det blir en avgång varje söndag med en
Airbus A330 från flygbolaget MyTravel Airways.
Flygplanet mellanlandar i Oslo på ut/hemresan."
Blir vell mange pokerkonger fra østlandsområdene som kommer til å bruke denne
ruten framover nå:)
Flyr de med en "business" klasse også????
Concorde
02-06-2007, 06:26
Det sto en reportasje om dette i en eller annen avis for noen uker siden.
Fant link: http://forbruker.no/reise/article1681788.ece
Originally posted by EB
Flyr de med en "business" klasse også????
Ja, i følge Vings flyprogram (http://ving.no/dynamic/dynamicLeftTextBlank.aspx?Dynamic_Id=52585&newsId= 3564) i alle fall:
USA, Las Vegas Søn 16/3 - 11/5 MyTravel Airways A332/A333
USA, Las Vegas med GoldenClass Søn 16/3 - 20/4 MyTravel Airways A332
USA, Las Vegas med GoldenClass Søn 27/4 - 11/5 MyTravel Airways A333
Dette stemmer. De har en A330 ledig på våren og bruker den til en litt "crazy" destinasjon. Flyet har RoyalClass foran og oppgradering koster vel 2500 kr. Vel anvendte penger år man skal fly langt.
RoyalClass
Brede skinnseter med ekstra benplass , velkomstdrink, treretters middag, drikke til maten (ikke champagne) , kaffe avec, hodetelefoner, aviser og separat innsjekking. Inntil 30 kg fri bagasje.
Småbarn under 2 år kan ikke bestille oppgraderte flyseter.
Mener dette var oppe tidligere i vår:question:
Jepp, nå kan spillegale nordmenn fly direkte til paradis.:D
Også må en jo ikke glemme at de har skiller på flyene mellom der familier med barn/babyer og der de uten skal sitte.. ikke noe skille, bare preseated vel.
Eller er det et annet flyselskap..
Uansett, om en skal på en slik tur, så er det nok vel brukte penger på en oppgradering ja :)
ENGM RAMP
02-06-2007, 17:35
Dette har da vært oppe for flere måneder siden....
Tommy777
21-06-2007, 01:27
Eller man kan reise med VS non stop fra London og ankomme i live...
Originally posted by Tommy777
Sorry at jeg sier det Mr Er-det-ikke-9-meter-til-setet-foran-så-er-det-for-trangt, men med tanke på hvor mange som faktisk overlever det å fly med MyTravel, både på korte og lange strekninger, så er vel ikke dette annet enn tåpelig kasting av dritt fordi det ikke møter din standard?
Tommy777
21-06-2007, 02:12
Originally posted by Cedlind
Sorry at jeg sier det Mr Er-det-ikke-9-meter-til-setet-foran-så-er-det-for-trangt, men med tanke på hvor mange som faktisk overlever det å fly med MyTravel, både på korte og lange strekninger, så er vel ikke dette annet enn tåpelig kasting av dritt fordi det ikke møter din standard?
Ro deg ned et par hakk, kamerat... Jeg bare påpeker alternativer for folk som ønsker å reise på business...
Og BTW, BD flyr også non stop fra MAN til Vegas.. Men det også tåpelig kasting av dritt... :rolleyes:
Jeg regner med at folkene i tråden som synes LH økonomi til EZE blir ganske så trangt også driver med "tåpelig kasting av dritt"???
http://forum.scanair.no/read.php?TID=19928 :rolleyes:
Ikke alle har like preferanser, det er en stor jordklode med mange forskjellige meninger
Kom deg ned på et saklig nivå, så tar jeg mer enn gjerne diskusjonen.....
Ro deg ned et par hakk, kamerat... Jeg bare påpeker alternativer for folk som ønsker å reise på business...
Og BTW, BD flyr også non stop fra MAN til Vegas.. Men det også tåpelig kasting av dritt... :rolleyes:
Jeg regner med at folkene i tråden som synes LH økonomi til EZE blir ganske så trangt også driver med "tåpelig kasting av dritt"???
http://forum.scanair.no/read.php?TID=19928 :rolleyes:
Ikke alle har like preferanser, det er en stor jordklode med mange forskjellige meninger
Kom deg ned på et saklig nivå, så tar jeg mer enn gjerne diskusjonen.....
Tja, jeg skjønner argumentet ditt, og drittkastingen her ligger i formuleringen..
Det å hentyde at man dør av å fly ikke-biz er vel ikke direkte saklig det heller?
Handlet ikke denne tråden om en ny rute fra OSL da?
rute og rute? Det er vel charter....?
Charter er da en rute det også. På et vis :)
Skal noen dra til LAS så for guds skyld på på "The Strip". Det er der det skjer og der det er liv... Just my :2cents
Er enig med Tommy777 flyv evt. via London med VS og ankom levende. MyTravel's A330 fly indretning både på 200 og 300 versionerne er et helvede....og det siger jeg som selv tidligere har arbejdet for MyTravel koncernen i flere år.
RoyalClass i 200 versionen er derimod et rigtig godt køb. 7 sæder i breden i stedet for 9 (ja, Airbus standard er 8, men MyTravel har 9 sæder), 35-36 tommer sæde afstand mod ca 30 på turist, bedre mad, gratis drikkevarer, seperat check-in på mange destinationer, lounge adgang ved afrejse fra Skandinavien (dog ikke alle steder, mener bl.a. ikke Oslo!!). Så alt i alt ikke et business produkt, men et produkt som ligner SAS Economy Extra meget. Alt dette. for 2000-2500 kr i tillæg retur.
Har selv 3 gange fløjet København-Phuket med MyTravel på deres A330-200 og alle 3 på Royal Class. Havde jeg ikke fået plads på Royal havde jeg rejst med et andet selskab. Deres turist klasse vil jeg ikke udsætte mig selv for på så lang en tur. Korte turer indenfor Europa er noget andet.
Originally posted by TheDane
Er enig med Tommy777 flyv evt. via London med VS og ankom levende. MyTravel's A330 fly indretning både på 200 og 300 versionerne er et helvede....og det siger jeg som selv tidligere har arbejdet for MyTravel koncernen i flere år.
Og hvor mye er prisforskjellen på VS Upper Class (som jeg regner med Tommy777-økonomi-er-ikke-for-folk mener) og MyTravel fra Oslo?
Utflyttet
21-06-2007, 10:25
Tja, jeg skjønner argumentet ditt, og drittkastingen her ligger i formuleringen..
Det å hentyde at man dør av å fly ikke-biz er vel ikke direkte saklig det heller?
For å si det som det sant er, VS har en veldig bra premium economy. Selv om jeg og liker meg i kabiner med få seter, så skal det være sagt, at skulle jeg reise langt og F/biz var utelukket så ville VS sin premium econonmy være fra oppe på listen. Tross alt, med de kan man reise upper deck på en 744 uten å betale skjorten. ;)
-A
Originally posted by gustavf
Og hvor mye er prisforskjellen på VS Upper Class (som jeg regner med Tommy777-økonomi-er-ikke-for-folk mener) og MyTravel fra Oslo?
Nu skriver Tommy777 absolut ingenting om Upper Class. Det er muligt at han mener det, men han nævner ingenting om dette. Derudover er VS MEGET bedre end MyTravel selv på alm. turisk klasse. Ellers har VS et Economy Premium produkt som lige er forbedret og super godt. Prisen på dette er heller ikke så tosset. Kan ikke priserne i hovedet, men ved at fx New York fra København med SK eller BA som feeder kan ofte fåes til omkring 6000-7000 DKK retur.
Derudover finder jeg det faktisk lidt fornærmende at klade en person for ting som "Økonomi-er-ikke-for-folk" eller endnu værre "Mr Er-det-ikke-9-meter-til-setet-foran-så-er-det-for-trangt". Muligt at Tommy777 rejser meget Business, så godt for ham, bare det var mig. Men derfor behøver man ikke komme med nedladende navne om andre pga det!!
Ellers har VS et Economy Premium produkt som lige er forbedret og super godt. Prisen på dette er heller ikke så tosset. Kan ikke priserne i hovedet, men ved at fx New York fra København med SK eller BA som feeder kan ofte fåes til omkring 6000-7000 DKK retur.
Det er jo nesten direkte billig for eco premium!
Originally posted by Someone
Ellers har VS et Economy Premium produkt som lige er forbedret og super godt. Prisen på dette er heller ikke så tosset. Kan ikke priserne i hovedet, men ved at fx New York fra København med SK eller BA som feeder kan ofte fåes til omkring 6000-7000 DKK retur.
Ja, men det er så heller ikke "normal" prisen, men en pris med restriktioner og med et begrænset antal pladser. Kan endda være enkelte afgange hvor prisen ikke findes. Så skal normalt bestilles i ganske god tid. Men bestemt en god pris. København-London med BA eller SK er dog på normal economy class.
Utflyttet
21-06-2007, 10:55
Nu skriver Tommy777 absolut ingenting om Upper Class.
Men når vi først snakker om det. VS sin lounge for Upper Class på Heathrow er noe av det mest fantastiske som finnes av lounger. Nå har jeg på planen å prøve LHR-NBO med VS på vintern en gang, så da får jeg prøvd Upper Class også. Har hørt mye fint om de. :)
-A
Da må Virgin sin economy extra være langt bedre enn BA sin iallefall, for den var ikke verdt pengene. Svært lite som skilte fra vanlig economy, men prisen var såvidt jeg husker en god del høyere.
Ja, men det er så heller ikke "normal" prisen, men en pris med restriktioner og med et begrænset antal pladser. Kan endda være enkelte afgange hvor prisen ikke findes. Så skal normalt bestilles i ganske god tid. Men bestemt en god pris. København-London med BA eller SK er dog på normal economy class.
OK takk.
Selger forresten SAS Economy Extra restricted billetter ala Z-Business?
OK takk.
Nej, mener det ikke. Men efter sigende skulle SAS kraftigt ha vurderet det. Z-business er jo også ganske nyt på SAS. Men der er dog ind i mellem kampagne priser på Economy Extra, som er helt okay. Men ikke nogen fast lav pris med restriktioner, mig bekendt.
Twin Otter
21-06-2007, 12:23
Bare en liten drømmetanke her: Ville det være mulig å slenge seg på bare mellom OSL og Arlanda? Vet det er litt annerledes når det er rutefly, men hvorfor ikke?
Originally posted by Twin Otter
Bare en liten drømmetanke her: Ville det være mulig å slenge seg på bare mellom OSL og Arlanda? Vet det er litt annerledes når det er rutefly, men hvorfor ikke?
Nej, det er absolut ikke muligt. Ikke at det ikke ville være lovligt, men traditionel charter fungere slet ikke sådan. Så skal der jo åbnes check-in osv hvilket koster og det giver charterselskaberne en række nyr forpligtelser. Hvis nu maskinen er forsinket pga teknisk fejl, så kan det være at man indsætter to mindre maskiner en direkte til OSL og en direkte til ARN. Charter er en helt anden verden end rutefly.
Twin Otter
21-06-2007, 14:58
Nej, det er absolut ikke muligt. Ikke at det ikke ville være lovligt, men traditionel charter fungere slet ikke sådan. Så skal der jo åbnes check-in osv hvilket koster og det giver charterselskaberne en række nyr forpligtelser. Hvis nu maskinen er forsinket pga teknisk fejl, så kan det være at man indsætter to mindre maskiner en direkte til OSL og en direkte til ARN. Charter er en helt anden verden end rutefly.
I see and totally understand. Tenkte bare på gamle historier om folk som flyr CPH - LHR med Varig også videre. Finnes jo sikkert noen tråder om det temaet også.
I see and totally understand. Tenkte bare på gamle historier om folk som flyr CPH - LHR med Varig også videre. Finnes jo sikkert noen tråder om det temaet også.
Det er litt annerledes da dette er rutefly med blant annet interlining etc etc
Var vel mulig å kjøpe billett på Condor mellom OSL-BGO. Men det var ikke direkte billig, men mener da bestemt å huske det...
Originally posted by GFL
Var vel mulig å kjøpe billett på Condor mellom OSL-BGO. Men det var ikke direkte billig, men mener da bestemt å huske det...
Ja, tror jeg var muligt. Men Condor's flyvninger er heller ikke "lukkede" charterflyvninger. Det er hvad der ofte kaldes "Semicharter" (hovedparten er solgt på forhånd til diverse charterbureauer). Condor er IATA selskab, har interline aftaler, sine flyvninger indlagt til salg i GDS'erne (Amadeus osv). Der er derfor meget stor forskel MyTravel og Condor's måde at drive forretning på.
Uddybning:
Tendensen i mange lande, bl.a. Tyskland er at grænsen mellem lavpris flyselskaber med rene lavpris ruteflyvninger og charter flyselskaber med rene charterflyvninger mere eller mindre er forsvundet eller ved at forsvinde. Denne proces har været i gang i mange år. Således at selskaber som Condor samtidig både er et lavpris flyselskab og et charter flyselskab og det vel og mærke på samme flyvninger. Dette ses endnu meget sjældent i Skandinavien. Vi har også selskaber som flyver både lavpris ruteflyvning og charterflyvning, fx Sterling og FlyNordic. Men flyvningerne blandes ikke sammen. Det er to forskellige salgsafdelinger som varetager hvert sit område. Jeg ved at Sterling i ganske ganske få tilfælde har forsøgt lidt med "semicharter" modellen. SAS har vist også gjordt det på nogle få flyvninger bl.a. nogle Stockholm/ARN - Beirut hvis jeg ikke husker fejl. Men vi er på charterområdet i Skandinavien helt enkelt bagefter mange andre lande. Jeg er ganske sikker på at fremtidens charterrejser i Skandinavien vil ske mere og mere på semicharterflyvninger. Dette er i mange tilfælde også med til at gøre charterrejsen mere fleksibel, hvor man ikke vælger en fast rejselængde og så skal rejse fx om lørdagen. Men derimod har valget mellem flere udrejse og hjemrejse dage i ugen, og dermed kan skabe en rejse med den længde som lige passer til den enkelts ønsker.
espenlok
21-06-2007, 23:07
Hvis jeg ikke tar helt feil flyr vel Air Malta slik semicharter fra Norge til Malta (altså store deler av setene på ruteflyet er solgt til charterselskapene). Så det finnes da her også...
Egentlig er det jo det samme charterselskapene gjør med hotellene. De kjøper en god del sengeplasser fast hele sesongen, men hotellet kan utmerket godt selge senger også til de som kommer på døra, eller reserverer direkte hos hotellet.
Tommy777
21-06-2007, 23:25
OK takk.
Nej, mener det ikke. Men efter sigende skulle SAS kraftigt ha vurderet det. Z-business er jo også ganske nyt på SAS. Men der er dog ind i mellem kampagne priser på Economy Extra, som er helt okay. Men ikke nogen fast lav pris med restriktioner, mig bekendt.
Stemmer. Kampanjebilletter t/r USA i Economy Extra bookes i S klasse og koster ca. NOK 10K t/r