PDA

View Full Version : Noen inntrykk fra ukens SAS flighter

Bizflyer
01-06-2007, 16:44
Var i Stockholm denne uken og vil dele noen inntrykk og tanker jeg fikk i den anledning.

Fløy KRS-CPH-ARN og samme vei tilbake.

Først med CRJ til CPH. 13 pax i et 50 pers fly.
Her ble det champers i plastglass. Det er nytt for meg at de nå også serverer brennetrevin på intrascandinaviske ruter. Så det ble feiret med en Cognac. Og som ikke det var nok fikk jeg også prøvd en Humlefryd fra Skands bryggeri, spesial tappet for SAS. Den var også ny.

FIkk en tur i Scandiavian Lounge på Kastrup og det var greit for flyet til ARN ble 1t 10 min forsinket. Så også at TG's flight til BKK gikk en time forsinket. I loungen så jeg i StandBy (et magasin for reisebransjen) at man kunne få biz class billetter med Austrian fra CPH til BKK ned i 13 000 dkk. Det må jo sies å være en knallpris!!

På vei inn i flyet står jeg ved siden av co-piloten og spør hvorfor vi ble forsinket, og han svarer at de måtte bytte fly da det vi egentlig skulle ha var mer enn 2 timer forsinket, og sanndelig hadde ikke dette flyet også kommet inn for sent. Vel ombord og på plass sier kapteinen over pa'en at vi var forsinket pga at det flyet vi egentlig skulle ha hadde gått i stykker. Det ble da litt latter i kabinen. Jeg kan jo se for meg hvordan et fly "kan gå i stykker".

Vel oppe igjen ble det mer champers. Denne gangen med ordentlig glass. Det var en ny type glass jeg ikke har sett hos SK før. Dette så nesten ute som en liten vase med inn-hakk på midten av glasset. Men schjamppissen smakte fortreffelig den. Det ble sandelig tid til både øl og cognac igjen.

Jeg stusset på noe i Scanorama magasinet. I den bakerste delen er det alltid vist SAS' rutekart. På den internasjonale delen har man jo streker ut fra CPH til BKK, PEK, NRT osv. Jeg stusset litt på at man har tegnet opp en stiplet linje fra CPH til Hong Kong og Kuala Lumpur. Beskrivelsen på den stiplede linjen er at dette er code-share ruter (det var også stiplet linje mellom BKK og SIN). Meg bekjent finnes det da ingen dirkete linjer fra CPH til HKG og KUL. Hva er det SAS roter med her?

I Stockholm fikk vi oss en tur ut i skjærgården med Cinderella 2 ut til Sandhamn. Avg kl 18 og retur kl 22. Fin restaurant ombord med utmerket mat og drikke. En slik tur kan sterkt anbefales. Man får se mye av skjærgården. Her kjørte vi i sikk-sakk mellom store passasjerskip og flere cruiseskip som hadde besøkt Stockholm. Desverre var været overskyet og det var faktisk ganske så tett havtåke ytterst. Men temp'en var bra.

I går var det så retur. SAS SE flyr igjen så alt var på rute. Fikk en tur i loungen på ARN først, og flyturen var grei nok. Sov hele veien så ikke noe spennende her.

På CPH rakk vi en middag på Hereford Steakhouse. Mye penger å betale for middels ok mat. Men egentlig det beste alternativet på Kastrup uten at det sier så mye. Mens vi satt der så vi en VIP kolonne kjøre forbi ute mellom flyene. En limmo med flagg foran. Kanskje skulle den danske dronningen på tur? Noen som vet???

Siste hopp til KRS gikk med en full CRJ. Sov der også!

I skrivende stund er det blitt fredag ettermiddag, så da er det sandelig på tide å dra hjem å få seg en liten lur!

God helg!

BF:cool2

EB
01-06-2007, 17:41
Bra rapport!!! Har du prøvd den nye tapas restauranten ved inn/utgangen til B-finger`n? Meget bra!!!

Tommy777
01-06-2007, 18:45
Takk for fin rapport!

Ser bra ut det her! Ingen tvil at det svinger at de som betaler mye for billettene endelig får noe igjen intra Skandinavisk.

Var det noe mat i tillegg til all denne drikken? Og var det to eller 3 klasser ombord mellom CPH-ARN-CPH?

MountainDew
02-06-2007, 01:01
Det var da volsomt til drikking :old he he...Takk for rapporten!

Bizflyer
02-06-2007, 01:12
Originally posted by EB

Bra rapport!!! Har du prøvd den nye tapas restauranten ved inn/utgangen til B-finger`n? Meget bra!!!

Ja, har prøvd den en gang, og var ikke spesielt imponert. Foretrekker Steakhouset da. For ikke å snakke om pølsevognen på motsatt side av inngangen til SAS loungene. Alltid godt med danske pølser!!

TG923
02-06-2007, 01:14
Originally posted by Bizflyer

I loungen så jeg i StandBy (et magasin for reisebransjen) at man kunne få biz class billetter med Austrian fra CPH til BKK ned i 13 000 dkk. Det må jo sies å være en knallpris!!

Fantastiske Business Class kampagne priser!

Rejseperiode: 01. april - 31. oktober 2007
Bookingperiode: 01. april - 15. juni 2007
Minimum stay: Ingen
Maximum stay: til 31. oktober 2007
Børne/ Baby rabat: Ja

Prøv vores behagelige "Lie-Flat Sleeper" sæde samt vores udsøgte servicekoncept med bl.a. 6 retters goumet menu til destinationerne nedenfor:

Delhi - København fra DKK14.352

Mumbai - København fra DKK14.352

Bangkok - København fra DKK14.739

Tokyo - København fra DKK20.217

http://www.aua.com/dk/dan/Offers/specials/default.htm

Bizflyer
02-06-2007, 01:43
Originally posted by Tommy777

Takk for fin rapport!

Ser bra ut det her! Ingen tvil at det svinger at de som betaler mye for billettene endelig får noe igjen intra Skandinavisk.

Var det noe mat i tillegg til all denne drikken? Og var det to eller 3 klasser ombord mellom CPH-ARN-CPH?

Ja, vi fikk samme type matboks både KRS-CPH og CPH-ARN. Den bestod av en halv skive rugbrød hvor den ene delen var dekket med 2 tykke osteskiver, og den andre halvdelen av en form for skinke. Pluss salat og tørket tomat. Det smakte helt ok, men det var jo egentlig bare en liten munnfull. I tillegg var der en kaffekopp, en boks vann og liten sjokoladebit.

På returen var det samme matkonsept, men da var pålegget egg og røkelaks på den ene lille halvdelen og spekeskinke på den andre. Jeg stod over maten på begge leg'ene. Mest pga at jeg hater røkelaks!:old

Det er 2 klasser både KRS-CPH og CPH-ARN. Economy Extra hvor alt er gratis og Economy hvor man må kjøpe det man måtte ønske og spise/drikke.

Så det er riktig som du sier, at vi som betaler mye for billetten opplever at SAS har gjeninnført servicen.

Nå har jeg desverre ingen erfaring med Bizclass ut i Europa med SK etter omleggingen. Jeg fløy sist på SK biz fra CPH til LHR i januar, og da var det ledig midtsete og varmt måltid. Da var det samme drikkevarer på biz og eco extra. Er det noen som vet om det har blitt noe mer forskjell nå?

Bizflyer
02-06-2007, 01:46
Originally posted by MountainDew

Det var da volsomt til drikking :old he he...Takk for rapporten!

Yes! Når man betaler mye for billetten, så må man jo få noe igjen for pengene!!

Glemte visst å fortelle at det ble endel gin/tonic i loungen, pluss at vi måtte smake på cognacen, Heineken og de forskjellige hvitvinene der oppe i den skandinaviske stue!

Var det galt av oss?;)

EB
02-06-2007, 06:27
Nødvendigvis ikke fordi man betalte så mye for billetten - holder vel at man er norsk for å drikke MYE når det er "gratis"!

Bizflyer
02-06-2007, 14:32
Originally posted by EB

Nødvendigvis ikke fordi man betalte så mye for billetten - holder vel at man er norsk for å drikke MYE når det er "gratis"!

Takk, men den beskyldningen føler jeg ikke hører hjemme for undertegnede! At man derimot er tørst og har ettermiddagen og kvelden fri og er i godt selskap er vel en bedre betegnelse.

For ordens skyld ble det skyllet ned kun ren cola på returen, så da ble vel gjennomsnittet under middels, vil jeg tro!;)

Tommy777
02-06-2007, 17:47
Originally posted by Bizflyer

Originally posted by EB

Takk, men den beskyldningen føler jeg ikke hører hjemme for undertegnede! At man derimot er tørst og har ettermiddagen og kvelden fri og er i godt selskap er vel en bedre betegnelse.

For ordens skyld ble det skyllet ned kun ren cola på returen, så da ble vel gjennomsnittet under middels, vil jeg tro!;)

Dager på business skal nytes med alt de serverer, særlig Champers

Bizflyer
02-06-2007, 22:56
Hør Hør!!

BF:old

gustavf
06-06-2007, 21:27
Humlefryd! Det var nytt for meg at det endelig var et flyselskap som satser på skikkelig øl ombord.

Et lite søk på nettet avslører at de etterhvert skal gå over til en stout. Dette håper jeg inderlig er en trend som fortsetter, for man fortjener da godt øl også i lufta.

Er det kun SAS DK og noen som vet om det er planer om å selge dette også på økonomi?

Someone
06-06-2007, 22:23
Originally posted by gustavf

Er det kun SAS DK og noen som vet om det er planer om å selge dette også på økonomi?

Såvidt jeg har forstått er det kun SAS DK men at det også selges på økonomi