LN-KGL
21-05-2007, 23:36
Vår opprinnelige plan om bare tre flyturer under denne touren sprakk på Duxford - Classic Wings' tilbud var for godt! Enden på visa ble at tre av oss tok en tur i deres Dragon Rapide, mens sistemann som hadde fløyet Rapiden før satset på en flytur med en Tiger Moth.
Før vi kom oss til Imperial War Museum i Duxford, hadde vi vært både på RAF Museum Hendon og North Weald Airfield Museum - og på sistnevnte plass ble det også tid til å ta en tur på innsiden der flere eldre utgaver ble sett og fotografert. Det ble også tid til å ta en tur inn på flyklubbens pub. Dette og mer vil bli rapportert på PLANE-SPOTTER.com i nær fremtid, men som en lite teaser - her et bilde av to Douglas-damer på North Weald:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/NorthWealdAirfield2007/2xDC-4s.jpg
Men så tilbake til våre flyturer på Duxford. Første mann ut var KOG, og her er fem små av ham hentet fra videoen jeg tok.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/Duxford_2007/KOG_flying_Tiger_Moth.jpg
Mens han var i lufta tok også vi av med Dragon Rapiden - her er fem til fra videoen
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/Duxford_2007/3_flying_Dragon_Rapide.jpg
Disse fem siste må jeg kanskje kommentere:
1. bilde - Falcon tar bilde av Rapiden med sin nye N95. Bilde hans ble så sendt med MMS til CK med kommentarer - CK responderte temmelig raskt og jeg skal ikke fortelle hvilken finger han hadde tatt bilde av ...
2. bilde - en fornøyd Fellowship
3. bilde - en passering over museumet på Duxford - den amerikanske avdelingen er den store bygningen nederst til venstre
4. bilde - selvsagt må et vingebilde til
5. bilde - sekunder før touch down på rullebane 06
Så er spørsmålet om opplevelsen svarte til forventningen. Den som klarest gav uttrykk for glede var KOG - med stjerner i blikket fortalte han "Jeg har flydd Tiger Moth, ja riktig flydd med stikka. Hadde det ikke vært for at dere var i nærheten, så hadde jeg fått landet den også!"
For oss i Rapiden kan jeg bare uttale meg for hva jeg selv følte, og det var sterk beundring og forundring over hvor nydelig det var å fly et slikt gammelt fly. Disse menneskene hos deHavilland visste absolutt hvordan fly skulle lages, og det var slett ikke uten grunn at flytypen ble benyttet i rutetrafikk til langt inn på 1970-tallet. Vår Fellowship så også ut til storkose seg ombord, mens Falcon var litt mer skeptisk. Smilet til Falcon kom ikke frem før han hadde fått seg en Victoria fruktkake og en Spitfire Real Ale etter flyturen :D
Til slutt får jeg slenge på et bilde fra RAF-museet i London
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/RAF_Museum_2007/Bleriot.jpg
Før vi kom oss til Imperial War Museum i Duxford, hadde vi vært både på RAF Museum Hendon og North Weald Airfield Museum - og på sistnevnte plass ble det også tid til å ta en tur på innsiden der flere eldre utgaver ble sett og fotografert. Det ble også tid til å ta en tur inn på flyklubbens pub. Dette og mer vil bli rapportert på PLANE-SPOTTER.com i nær fremtid, men som en lite teaser - her et bilde av to Douglas-damer på North Weald:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/NorthWealdAirfield2007/2xDC-4s.jpg
Men så tilbake til våre flyturer på Duxford. Første mann ut var KOG, og her er fem små av ham hentet fra videoen jeg tok.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/Duxford_2007/KOG_flying_Tiger_Moth.jpg
Mens han var i lufta tok også vi av med Dragon Rapiden - her er fem til fra videoen
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/Duxford_2007/3_flying_Dragon_Rapide.jpg
Disse fem siste må jeg kanskje kommentere:
1. bilde - Falcon tar bilde av Rapiden med sin nye N95. Bilde hans ble så sendt med MMS til CK med kommentarer - CK responderte temmelig raskt og jeg skal ikke fortelle hvilken finger han hadde tatt bilde av ...
2. bilde - en fornøyd Fellowship
3. bilde - en passering over museumet på Duxford - den amerikanske avdelingen er den store bygningen nederst til venstre
4. bilde - selvsagt må et vingebilde til
5. bilde - sekunder før touch down på rullebane 06
Så er spørsmålet om opplevelsen svarte til forventningen. Den som klarest gav uttrykk for glede var KOG - med stjerner i blikket fortalte han "Jeg har flydd Tiger Moth, ja riktig flydd med stikka. Hadde det ikke vært for at dere var i nærheten, så hadde jeg fått landet den også!"
For oss i Rapiden kan jeg bare uttale meg for hva jeg selv følte, og det var sterk beundring og forundring over hvor nydelig det var å fly et slikt gammelt fly. Disse menneskene hos deHavilland visste absolutt hvordan fly skulle lages, og det var slett ikke uten grunn at flytypen ble benyttet i rutetrafikk til langt inn på 1970-tallet. Vår Fellowship så også ut til storkose seg ombord, mens Falcon var litt mer skeptisk. Smilet til Falcon kom ikke frem før han hadde fått seg en Victoria fruktkake og en Spitfire Real Ale etter flyturen :D
Til slutt får jeg slenge på et bilde fra RAF-museet i London
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/RAF_Museum_2007/Bleriot.jpg