PDA

View Full Version : Mona Jomås sint på SAS


AirbusTrond
21-05-2007, 16:55
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=188097

Er det dama som lyver, evt ikke har fått med seg alt som har skjedd, eller kan virkelig SAS gjøre en slik tabbe?

Dag Viking
21-05-2007, 17:02
For en sutring. Det skjer over alt, hele tiden.

Men... De burde vel strengt tatt frivillige først, deretter folk på Happybilletter.

FBU
21-05-2007, 17:03
Dama lyver nok ikke, men hun har sansynligvis ikke fått med seg at det er blitt spurt etter frivilige. Nå kjenner ikke jeg den aktuelle avgangen, men jeg vet at enkelte morgenavganger er det bortimot umulig å få tak i frivillige til å stå igjen. Når revenue i tillegg er lagt opp slik at det bare er solgt C klasse billetter på avgangen, da blir det siste man som er sjekket inn som må stå igjen (bortsett fra EBG/EBP).

Kjipt, men helt i tråd med regelverket!

Vede
21-05-2007, 17:18
Fly Norwegian, de overbooker ikke.

TG923
21-05-2007, 17:22
Litt tungvint å fly med Norwegian fra Kristiansand til Bergen kanskje... :old

TOS
21-05-2007, 17:24
Originally posted by TG923

Litt tungvint å fly med Norwegian fra Kristiansand til Bergen kanskje... :old

Man kan vel strengt tatt reise via STN til BGO fra KRS....:smile2

intransfer
21-05-2007, 17:25
Originally posted by FBU

Kjipt, men helt i tråd med regelverket!

He he, akkurat som Posten pleier å si. Det er ikke akkurat gøy å være kunde i butikker som har slike regelverk. Felles for dem alle er som oftes at kundegrunnlaget er og blir det samme uansett hva de gjør.

Someone
21-05-2007, 17:30
Tja, som student håper jeg alltid på at det er overbooket.

Ser heller ikke problemet med det når det statistisk sett er endel som ikke møter opp til en avgang og det derfor på sikt lønner seg å overbooke selv om det tydeligvis har skjedd en glipp og servicen (ikke sørvis som det grufullt står i artikkelen) ikke har vært slik den burde her. Men det er da ikke noe å løpe til VG for dette her. Tydeligvis en PR-kåt dame og det er agurktid i VG redaksjonen

Tommy777
21-05-2007, 19:05
Kun i Norge, Ring VG... :rolleyes:


Dette høres fishy ut.. Det høres jo helt koko ut at de hiver av folk med fullprisbilletter...

LN-KOG
21-05-2007, 19:31
Originally posted by Tommy777

Kun i Norge, Ring VG... :rolleyes:


Dette høres fishy ut.. Det høres jo helt koko ut at de hiver av folk med fullprisbilletter...



Ikke hvis det bare er folk med fullprisbilletter på avgangen:cry:

Tommy777
21-05-2007, 19:54
Originally posted by LN-KOG

Originally posted by Tommy777

Kun i Norge, Ring VG... :rolleyes:


Dette høres fishy ut.. Det høres jo helt koko ut at de hiver av folk med fullprisbilletter...



Ikke hvis det bare er folk med fullprisbilletter på avgangen:cry:

Ikke akkurat veldig sannsynlig

storg
21-05-2007, 20:26
Dette er en F50 rute som har vært full vær gang jeg har fløyet den. Så det skulle jo ikke vært helt usansynnlig at det var få billig billetter, men ikke en eneste en hm. Lurer på når de kom til flyplassen jeg, og hvor mange som hadde sjekket inn.

LN-KOG
21-05-2007, 20:29
Originally posted by Tommy777

Ikke akkurat veldig sannsynlig

Hvorfor ikke?

laurenz
21-05-2007, 20:32
Originally posted by Tommy777

Originally posted by LN-KOG

Originally posted by Tommy777

Kun i Norge, Ring VG... :rolleyes:


Dette høres fishy ut.. Det høres jo helt koko ut at de hiver av folk med fullprisbilletter...



Ikke hvis det bare er folk med fullprisbilletter på avgangen:cry:

Ikke akkurat veldig sannsynlig

Ikke så veldig nei. Men det gjøres feil, det kan ha vært hektisk/kaotisk på gaten. Noen ganger står valget mellom å få flyet på ruten eller å følge regelverket. Da går kanskje heller flyet på rute!
Men unasett hvordan mann håndterer slikt. Overbooking er kjipt for den som står igjen og det er en uting når det skjer. Passasjeren har lov til å bli sur! Om det er noen som burde komme på trykk er en annen sak.

Hilsen,
Laurenz

Tommy777
21-05-2007, 20:47
Vel, kjempebra for SAS da! Kanskje på tide med en annen type materiell??

Uansett, overbooking er en del av hverdagen i bransjen. Overhode ikke noe å sutre over, dog er det jo kjipt å stå igjen... :angry:

gustavf
21-05-2007, 21:39
Hvordan prioriterer SAS hvem som ikke får blitt med?

krølle
21-05-2007, 22:00
Originally posted by Vede

Fly Norwegian, de overbooker ikke.

Neivel????


[]DY542 []11MAY07[] [ ALT
[
[ 733 DY733 LNKKU
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1 CODE2
[ 11MAY OSL SVG 1625 1720 1651 1700 1738 1742 PO: 20 ED: 6
[
[ PO - OVERSALES, BOOKING ERRORS
[ ED - DEPARTURE CONTROL SYSTEMS OWNED BY AIRCRAFT OPERATOR
[
[
[
[
[
[
:clap

FBU
21-05-2007, 22:03
Originally posted by gustavf

Hvordan prioriterer SAS hvem som ikke får blitt med?Ved denied boarding skal billigste billettklasse uten videreforbindlese offloades. Blir sådd tvil om lenger oppe i debatten om det var bare fullprisbilletter solgt. Kan si at på enkelte avganger som er typiske foretningsavganger blir det kun solgt billetter i C. klasse

Prioriteringen er her ihvertfall veldig enkel for bakkepersonelet:p

Vede
21-05-2007, 22:07
Originally posted by krølle

Originally posted by Vede

Fly Norwegian, de overbooker ikke.

Neivel????


[]DY542 []11MAY07[] [ ALT
[
[ 733 DY733 LNKKU
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1 CODE2
[ 11MAY OSL SVG 1625 1720 1651 1700 1738 1742 PO: 20 ED: 6
[
[ PO - OVERSALES, BOOKING ERRORS
[ ED - DEPARTURE CONTROL SYSTEMS OWNED BY AIRCRAFT OPERATOR
[
[
[
[
[
[
:clap


Jeg var faktisk på jobb denne dagen og fikk oppleve dette kaoset som skjedde.
Og Norwegian overbooker ikke, her hadde det skjedd en feil i systemet som gjor at det plutselig var for mange folk på flyet.

Fly high
21-05-2007, 22:23
Originally posted by Someone servicen (ikke sørvis som det grufullt står i artikkelen)

Jo, sørvis er fullt lovlig å skrive, og det har det vært i flere år.

Ellers overrasker det meg at noen mener man "ikke bør sutre" over ikke å komme med flyet. Selvsagt bør man det! Skulle bare mangle! Jo flere slike saker som brettes ut, jo større er sjansen for at flyselskaper endrer på rutinene.

tabrenna
21-05-2007, 22:25
Originally posted by intransfer

He he, akkurat som Posten pleier å si.


Som den postmannen er jeg litt spent på hva du mente med denne??

Someone
21-05-2007, 22:33
Originally posted by Fly high

Originally posted by Someone servicen (ikke sørvis som det grufullt står i artikkelen)

Jo, sørvis er fullt lovlig å skrive, og det har det vært i flere år.



Jeg vet det, men det gjør ikke saken noe bedre!

Dag Viking
21-05-2007, 22:44
Originally posted by Fly high
Ellers overrasker det meg at noen mener man "ikke bør sutre" over ikke å komme med flyet. Selvsagt bør man det! Skulle bare mangle! Jo flere slike saker som brettes ut, jo større er sjansen for at flyselskaper endrer på rutinene.



Håper for all del ikke rutinene med overbooking endres, for da stiger billettprisene.

Om man blir utsatt for DB en gang eller to i løpet av livet, og får en "rimelig" kompensasjon, så har man et ganske stort eksponeringsbehov dersom man lager avis-sak av det.

Det er samme folkene som står ved gaten og diskuterer med gatepersonellet og klager når flyet er forsinket pga dårlig vær, samme gjengen som klager når de ikke blir oppgradert selv om de er gullkunder. Noen vier livet til klaging, noen biter i det sure eplet og ser fremover.

Det var klagingen fra meg i dag:wink

krølle
22-05-2007, 01:11
Originally posted by Vede

Originally posted by krølle

Originally posted by Vede

Fly Norwegian, de overbooker ikke.

Neivel????


[]DY542 []11MAY07[] [ ALT
[
[ 733 DY733 LNKKU
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1 CODE2
[ 11MAY OSL SVG 1625 1720 1651 1700 1738 1742 PO: 20 ED: 6
[
[ PO - OVERSALES, BOOKING ERRORS
[ ED - DEPARTURE CONTROL SYSTEMS OWNED BY AIRCRAFT OPERATOR
[
[
[
[
[
[
:clap


Jeg var faktisk på jobb denne dagen og fikk oppleve dette kaoset som skjedde.
Og Norwegian overbooker ikke, her hadde det skjedd en feil i systemet som gjor at det
plutselig var for mange folk på flyet.

Feil, eller bevisst. booker du mer seter en det er plass til så har du en ????
Riktig overbooking:old

Trety
22-05-2007, 01:17
Originally posted by FBU
Kjipt, men helt i tråd med regelverket!

Nuvel. Basis i kundebehandling er å holde den setningen for seg selv. Å innta en byråkratisk holdning er omtrent det samme som å be kundene (for uinnvidde: De som faktisk betaler lønnen din...) om å finne en annen leverandør neste gang!
Det hersker ingen tvil om at ansvaret ligger på SAS, og jeg må også si at jeg hadde blitt mektig forbanna om jeg hadde blitt nektet boarding med en fullprisbillett - regelverket til SAS blir rimelig uinteressant i den sammenhengen. Særlig når møtet mitt hadde gått i dass...! Og man betaler faktisk ganske mye ekstra for å sikres en plass ombord. Så å ikke forstå hvorfor kunden blir sint og forteller om det blir nesten bare dumt. For å si det sånn, hadde kunden hatt en Happy-billett hadde neppe VG giddet å skrive om den.

FBU
22-05-2007, 02:09
Originally posted by Trety

Originally posted by FBU
Kjipt, men helt i tråd med regelverket!

Nuvel. Basis i kundebehandling er å holde den setningen for seg selv. Å innta en byråkratisk holdning er omtrent det samme som å be kundene (for uinnvidde: De som faktisk betaler lønnen din...) om å finne en annen leverandør neste gang!
Det hersker ingen tvil om at ansvaret ligger på SAS, og jeg må også si at jeg hadde blitt mektig forbanna om jeg hadde blitt nektet boarding med en fullprisbillett - regelverket til SAS blir rimelig uinteressant i den sammenhengen. Særlig når møtet mitt hadde gått i dass...! Og man betaler faktisk ganske mye ekstra for å sikres en plass ombord. Så å ikke forstå hvorfor kunden blir sint og forteller om det blir nesten bare dumt. For å si det sånn, hadde kunden hatt en Happy-billett hadde neppe VG giddet å skrive om den.Selvfølgelig ligger ansvaret på SAS, men jeg regner med at SAS har kalkulert inn hvor mye det koster å gå med ledige seter på samtlige avganger, kontra den negative opplevelsen ett fåtall opplever ved overbookinger.
Du må huske på at i de aller aller fleste tilfeller så klarer man å få frivilige til å stå over avgangen.
SAS ber i mottsetning til enkelte andre selskaper etter frivilige til å stå over en avgang. Noen praktiserer at siste innsjekete passasjer skal tas av ufrivillig, og opperer kun med en type kompensasjon (involuntery denied boarding)

Det er ikke uvanlig med mellom 10-15 noshow på enn fullstapet avgang i morgen rushet.

CK
22-05-2007, 08:52
overbooking er en kalkulert risiko som de fleste tradisjonelle flyselskaper gjør nettopp fordi det er så enorme penger å tjene på det. Når man vet at X% av passasjerene ikke møter opp til en avgang ("no-shows" fordi de f.eks. har fleksible billetter), det møter opp Y% flere pax til avgangen (folk med fleksible billetter som bare møter opp - "go-shows"), gjør man et regnestykke (den faktiske algoritmen er noe mer komplisert) basert på antall plasser ombord minus no-shows pluss go-shows, legger inn verdien av en ny pax mot kostnaden ved denied-boarding etc. I regnestykket regnes også faktorer som hvor lenge det er til neste avgang og om dette er siste flighten på dagen (da øker kostnaden ved å la pax stå igjen) eller om det f.eks. er lille julaften eller noe sånt.

Det aller meste av tiden går det greit, og beregningene slår til, noen ganger må man be om frivillige til å stå over, og ytterst sjelden får man ingen frivillige til å vente på neste flight (som i dette tilfellet), og da finnes det visse kriterier man bruker for å velge ut hvem den stakkaren er som må stå igjen (og som selvsagt får rikelig med kompensasjon for dette).

LN-KGL
22-05-2007, 09:34
Kanskje jeg bør bidra med en liten spinn på temaet?
- De som har kjøpt de billigste billettene har helt klart planlagt sin reise lang tid på forhånd, og for dem er det viktig å komme frem til riktig tid.
- De som kjøper de dyreste billettene har ikke helt peiling på hva planlegging er, derfor tar de også risken med å bli avvist.

Nye tanker kanskje?

Dette ovenfor var vel litt provokatorisk, men jeg fatter ikke at noen kan selge mer enn man har - og for flyselskapene er et sete et sete og ikke 1,06 sete. Alternativet er den løsningen NOR-WAY Bussekspress praktiserer med setegaranti, men da må ekstra materiell være tilgjengelig overalt i nettet. Denne løsningen vil vel bli for dyr for SAS, ikke sant?

Jeg tror det ikke var uten grunn at EU-kommisjonen vedtok de nye transportregler. Det var for å styrke passasjerenes rettigheter - at kunden får hva han har kjøpt. At SAS tjener på å spekulere i disse rettighetene, viser vel at kompansjonebeløpene til passasjerene er for små til at det svir nok i pungen. Kanskje er løsning kan være å tredoble kompansasjonen for å komme blårussens spekulasjoner til livs?

storg
22-05-2007, 10:06
Det jeg sliter litt med å forstå er at folk mener at SAS tjener på å spekulere i overbooking. Det er nå engang slik at SAS både yter en service og maksimerer sine inntekter slik at de f.eks kan konkurere på pris. Hvis de ikke overbooker så vil prisene på setene kunne bli høyere og man vil ha fly som letter med tomme seter.

Jeg skjønner at det er forbannet iriterende å bli satt igjen, og at kompansasjon kanskje ikke er godt nok. Men å si at overbooking er en u-ting bare på grunn av de gangene det går galt, det blir for dumt. Det som derimot er viktig er at SAS blir flinkere på å håndtere disse situasjonene. Og gjøre det på en mest mulig smertefri måte. De kan vel også tjene på å kjøre en litt lettere overbooking.

jb1
22-05-2007, 10:47
SAS og andre flyselskaper kunne bli flinkere til å håndtere slike situasjoner. Det burde være mulig å kontakte folk på forhånd for å spørre om de kunne tenke seg å være frivillige "bli stående igjen" om flyet skulle vise seg å bli fullt. Jeg har selv opplevet å bli kastet av hvor jeg bad svært pent om å få være med, da det passet særdeles å bli stående igjen, uansett kompensasjonen jeg ble lovet. Ingen bønn, det ble å bli stående igjen og det var heller ikke spurt etter frivillige.

Someone
22-05-2007, 11:02
Det kan vel også ha noe med hvilken flyplass man er på hvor godt man håndterer det. Både på OSL og CPH har det godt veldig bra, ikke bare har de spurt etter frivillige, men det kom også opp tilbud når jeg sjekket inn på automat en gang.

Problemet i denne situasjonen er ikke at flyet fra KRS ble overbooket, men at de håndterte overbooking dårlig og det var en pr-kåt yrkesklager som ble denied boarding.



Kanskje jeg bør bidra med en liten spinn på temaet?
- De som har kjøpt de billigste billettene har helt klart planlagt sin reise lang tid på forhånd, og for dem er det viktig å komme frem til riktig tid.
- De som kjøper de dyreste billettene har ikke helt peiling på hva planlegging er, derfor tar de også risken med å bli avvist.

Jeg vil helle si det er motsatt

TOS
22-05-2007, 11:09
Originally posted by Someone


Kanskje jeg bør bidra med en liten spinn på temaet?
- De som har kjøpt de billigste billettene har helt klart planlagt sin reise lang tid på forhånd, og for dem er det viktig å komme frem til riktig tid.
- De som kjøper de dyreste billettene har ikke helt peiling på hva planlegging er, derfor tar de også risken med å bli avvist.

Jeg vil helle si det er motsatt

Jeg er nesten tilbøyelig til å være litt enig med -KGL, men jeg ser selvsagt også den andre siden av saken. Min holdning er at om jeg vet når jeg må være et sted så kan jeg like godt kjøpe en fastlåst billett og spare penger på det. jeg forventer da at jeg faktisk får være med flyet.

CK
22-05-2007, 11:15
det har vel noe med hvilke krav man har. Når jeg drar på ferietur med familien, har jeg tid til å vente en time eller to på OSL mot kompensasjon. Når jeg skal ha et møte i Stockholm kl 11 kan jeg IKKE vente. Sånn har de fleste det.

Og, det er ikke bare en fordel for flyselskapene å overbooke, men også en enorm fordel for kundene når de MÅ ha plass på flyet. Jeg tror det ville være større kundestorm om folk ikke fikk kjøpe billett eller komme med på et fly som ikke er fullt, enn de få tilfellene der man har en ekte involuntary denied boarding. Som sagt er det i de aller fleste tilfellene en eller flere som velger å gå av.

CK
22-05-2007, 11:15
det har vel noe med hvilke krav man har. Når jeg drar på ferietur med familien, har jeg tid til å vente en time eller to på OSL mot kompensasjon. Når jeg skal ha et møte i Stockholm kl 11 kan jeg IKKE vente. Sånn har de fleste det.

Og, det er ikke bare en fordel for flyselskapene å overbooke, men også en enorm fordel for kundene når de MÅ ha plass på flyet. Jeg tror det ville være større kundestorm om folk ikke fikk kjøpe billett eller komme med på et fly som ikke er fullt, enn de få tilfellene der man har en ekte involuntary denied boarding. Som sagt er det i de aller fleste tilfellene en eller flere som velger å gå av.

TOS
22-05-2007, 11:27
Originally posted by CK

det har vel noe med hvilke krav man har. Når jeg drar på ferietur med familien, har jeg tid til å vente en time eller to på OSL mot kompensasjon. Når jeg skal ha et møte i Stockholm kl 11 kan jeg IKKE vente. Sånn har de fleste det.


Det kan så være, men det er ikke alle som reiser på møter/konferanser osv. som reiser på fullprisbilletter, men som likevel må være på plass til et gitt tidspunkt. At jeg velger å reise med ikke-flex billetter selv om jeg skal på noe som jeg anser som viktig, så betyr ikke det at jeg burde kastes av til fordel for en som har betalt for en dyrere billett. Når jeg inngår en kontrakt med et flyselskap så lover selskapet å levere en transporttjeneste som motytelse (spesifisert på tid/sted osv.). Om det er slik at det er mer sannsynlig at en med lavprisbillett kastes av så bør kanskje dette komme frem som en av ulempene med å kjøpe billige billetter: "Skal du være sikker på å komme frem så kjøp full fleks...".

Noen ovenfor snakker om klekkelig kompensasjon når man blir "kastet av" flyet, og så nevnes det i et annet innlegg eller i en avisartikkel en sum på 250 euro. I mine øyne er ikke det en klekkelig sum (og det selv om billettprisen kanskje i utgangspunktet var lavere enn dette)....

Dag Viking
22-05-2007, 11:32
Ikke helt enig med KGL her.
Reiser jeg på happy så har jeg trolig valgt den billigste avgangen den dagen, og det er egentlig likegyldig når på dagen jeg kommer fram. Reiser jeg på fullpris så skal jeg f.eks rekke en flight videre på heliporten, og trenger å komme med akkurat den flighten jeg er booket på hos SAS.

Bli kastet av på happy gjør meg ikke så mye, det betyr bare litt ekstra tid med bærbar pc på flyplassen, men blir jeg kastet av med fullpris kan det bli litt problemer.

Slik vil jeg anta det er for mange.

TOS
22-05-2007, 11:39
Originally posted by Dag Viking

Ikke helt enig med KGL her.
Reiser jeg på happy så har jeg trolig valgt den billigste avgangen den dagen, og det er egentlig likegyldig når på dagen jeg kommer fram. Reiser jeg på fullpris så skal jeg f.eks rekke en flight videre på heliporten, og trenger å komme med akkurat den flighten jeg er booket på hos SAS.

Bli kastet av på happy gjør meg ikke så mye, det betyr bare litt ekstra tid med bærbar pc på flyplassen, men blir jeg kastet av med fullpris kan det bli litt problemer.

Slik vil jeg anta det er for mange.

Som jeg skriver ovenfor så er det nok ikke slik for alle. I min bransje så er det svært få som reiser på fullprisbilletter selv om man skal på en konferanse e.l. og trenger å være på et gitt sted til et gitt tidspunkt. Når jeg vet at konferansen starter kl. 10.00 på dato sånn og sånn så er det liten vits å betale mange tusen ekstra for flybilletten. Jeg har aldri regnet det som mindre sannsynlig at jeg skulle få være med flyet enn de få gangene jeg reiser full fleks, og kan ikke annet enn å skjønne at det er helt urimelig at jeg skulle kastes av med en happybillett. Jeg ville iallefall ikke vært veldig happy etter det....:smile2

Flyer
22-05-2007, 11:41
Det er greit å håndtere overbooking HVIS det er noen frivillige og HVIS det er Happy-billetter på flighten. I denne situasjonen var det booket 53 c-klasse billetter (Fokker50), og ingen var frivillige. At alle som har booket c-klasse dukker opp skjer helt ekstremt sjelden, no-show på 20 pax er helt vanlig på en 737.

Da har man en utfordring som løses på best mulig måte: Passasjeren som dessverre blir plukket ut får 4000 NOK å bruke på billetter, eventuelt 2000 NOK cash i hånden. Hun blir også fraktet raskeste mulige vei dit hun skal.

Selvsagt er hun ikke happy med dette, men stort sett alle flyselskap opererer slik for å kompensere for no-show. Jeg ser på forumet at DY aldri overbooker. I så fall er det svært imponerende å ha den kabinfaktoren de har.

:)

TOS
22-05-2007, 11:46
Jeg har ingen problemer med at selskapene overbooker som prinspipp, men ville nok ikke vært spesielt happy om jeg ble kastet av ufrivillig fordi jeg hadde kjøpt en lite fleksibel billett. Som oftest er det vel noen frivillige. Står det forøvrig noe i kontrakten jeg inngår med f.eks. SAS at dette er prioriteringen (dvs. billigste billett av først om det ikke er frivillige)?

The Ticketor
22-05-2007, 11:52
Her er utdrag fra SK CoC gjeldende overbooking:

9.5 NEKTET OMBORDSTIGNING OG NEDGRADERING I KLASSE OMBORD

9.5.1 For å sikre flest mulig passasjerer plass i våre fly, og ettersom vi vet at en del passasjerer ikke møter opp til de flyavgangene hvor de har reservert plass, aksepterer vi flere plassreservasjoner enn det flyet har kapasitet til (såkalt ”overbooking”). Vi, og de fleste andre flyselskap, har en kompensasjonsordning for passasjerer som har fått bekreftet sin reservasjon, men som blir nektet ombordstigning eller blir nedgradert i klasse fordi det ikke er ledige seter. Vi forsøker, så langt det er mulig, å skaffe plass til de passasjerer som har bekreftet reservasjon. Når vi velger ut passasjerer for ombestilling eller nedgradering i klasse, forsøker vi alltid først å finne personer som frivillig gir avkall på sin reserverte plass. Det skal imidlertid alltid tas hensyn til den enkelte flyplass spesielle sikkerhets- og/eller operasjonelle krav.

9.5.2 Dersom vi ikke kan oppfylle bekreftet reservasjon, skal vi, i samsvar med gjeldende lov og våre kompensasjonsordninger på dette området, kompensere de passasjerer som rammes. Detaljer om denne kompensasjonsordningen kan fås ved henvendelse til oss eller våre autoriserte agenter.

9.5.3 Dersom du innehar en bekreftet reservasjon på et angitt fly og du nektes ombordstigning eller blir nedgradert i klasse utelukkende fordi vi har overbooket, har du krav på å motta kompensasjon i samsvar med gjeldende lov og/eller våre kompensasjonsordninger på dette området.

9.5.4 I tilfelle overbooking vil vi i tillegg til nevnte kompensasjon også dekke rimelige utgifter til kost og losji fram til neste tilgjengelige avgang.

TOS
22-05-2007, 11:55
Originally posted by The Ticketor

Her er utdrag fra SK CoC gjeldende overbooking:

9.5 NEKTET OMBORDSTIGNING OG NEDGRADERING I KLASSE OMBORD


I utklippet som det henvises til står det ingenting som kan gi meg en indikasjon på at det er de med billige billetter som skal "kastes av" først, men det er mulig at jeg leser litt kjapt og har misst noe.

The Ticketor
22-05-2007, 11:58
Først frivillige, som det står. Er det ingen frivillige så må selskapet selvfølgelig ha sine egne rutiner, og at pris da er en faktor er ikke rart.

TOS
22-05-2007, 12:04
Originally posted by The Ticketor

Først frivillige, som det står. Er det ingen frivillige så må selskapet selvfølgelig ha sine egne rutiner, og at pris da er en faktor er ikke rart.

Om det er frivillige så er det jo ikke noe problem. Da aksepterer man kompensasjonen som god nok for å vente til neste fly - dvs. at ulempen du påføres ikke er større enn "gevinsten". Pris er selvsagt en mulig faktor, men som jeg skriver så har det aldri falt meg inn at dette er et kriterium (dvs. det har aldri noe selskap fortalt meg). Jeg lever dermed i villfarelsen om at jeg er like sikker på å komme med flyet om jeg er booket i L-klasse som i C-klasse. Jeg har reist noen ganger, og de fleste gangene på billetter som ikke er fleks, men har aldri tenkt den tanken - kall meg gjerne naiv...:smile2

Edit: Jeg tror ærlig talt jeg ville blitt like lite happy om jeg ble kastet av med happy-billett som med fleks billett (om jeg hadde noe "viktig" jeg skulle være med på).

ATC-flyradar
22-05-2007, 12:08
Selv har jeg opplevd "overbooking" fra London til Oslo med SAS og der gikk skrankepersonell å forespurte om noen frivillige kunne vente til ikke neste fly (fullt), men neste der igjen mot noen pund.

Nei, takk når man har vært i møter hele dagen, stresset til å komme til tube 3 og gjennom alt dærre der og så "kan de vente noen timer på fly......"

Jeg takket nei, og skjønner alle som måtte hjem der og da og har betalt for det - så får problemet ligge hos flyselskapet som spekulerer i dette, ta støyten selv.

Service - det er SHELL det :)

Jan

Dag Viking
22-05-2007, 12:14
Jeg synes det er helt riktig at jo mer man betaler for å fly, jo sikrere skal man være for å komme med. Selskapet vil jo ta seg best av de som legger igjen mest pr sete.

Kanskje DB-lista tar hensyn til EB-status også? Selv om ikke flightene i Norge gir poeng, så antar jeg at SAS har kontroll på hvem som legger igjen hvor mye penger. F.eks vil nok alle med TPC-kort rangeres etter hvor mye de flyr hvert år. Padion er vel alltid garantert plass (?)

Denne flighten må forresten ha gått veldig i pluss. Tipper de fikk inn ca 100 000kr. Hva er de faste og variable kostnadene med denne F-50 flighten? 50 000?

sk931
22-05-2007, 12:15
Originally posted by Vede

Fly Norwegian, de overbooker ikke.
Flyver de så med tomme sæder ??

Hilsen
Ole

LN-KOG
22-05-2007, 12:20
Hvilken verden lever dere i? Kanskje jeg burde si: Hvilken tid lever dere i?

Den tid da forretningsreisende betalte fullpris er forlengst forbi. I de rimelig store selskapene jeg kjenner best, er regelen billigste billett pluss-minus to timer av ønsket avgangstidspunkt og det er firmaets reisebyrå som avgjør. Det er kun i helt spesielle tilfeller og over lange avstander der man skal komme fram opplagt at man får reise businessklasse. Dette er kostnader på bunnlinja som ingen kan løpe fra. Det er bedre å betale 10 x 2000 enn én billett til 20,000.

Argumentet til CK faller på sin egen urimelighet. Han må gjerne stå igjen på OSL når flyet videre til feriedestinasjonen forlater CPH.

LN-KOG
22-05-2007, 12:20
Originally posted by sk931

Originally posted by Vede

Fly Norwegian, de overbooker ikke.
Flyver de så med tomme sæder ??

Hilsen
Ole


Non-refundable tickets, my friend :colgate: No show, your problem.

Dag Viking
22-05-2007, 12:25
Originally posted by LN-KOG

Hvilken verden lever dere i? Kanskje jeg burde si: Hvilken tid lever dere i?

De 53 som hadde booket på denne flighten lever fremdeles i en tid da man flyr C-klasse. C-klasse er kanskje litt feil navn, siden man har samme kabin, men full fleks blir solgt som C.

Det samme gjør veldig mange off-shoreabreidere som pendler opp og ned langs norges kyst

The Ticketor
22-05-2007, 12:27
Dag Viking,

I mine tidligere arbeidsgivere så var det også en faktor ja. Prioritetslisten var veldig lang på AY husker jeg, mange hensyn som skulle tas. På MH så jeg den nok aldri og i MA var det en litt kortere utgave av AY sin.

imm
22-05-2007, 12:59
Overbooking er en del av hverdagen. Sånn er det bare. Og det som ihvertfall bør gjøres er å spør etter frivillige mot en gitt kompensasjon. Og melder det seg ingen, kan man jo lage en slags "auksjon", og at kompensasjonen heves helt til noen melder seg. Alt er til salgs, bare prisen er rett.

En ting jeg reagerer på, er når talsmenn for selskaper kommer med ren løgn. Og i dette tilfellet gjør informasonssjef Thomas Midtveite det. "Selskapet tjener ingen ting på overbooking" sier han. Det er jo tullball å si noe sånnt. Hvorfor i all verden overbooker selksapet da? 3 flere solgte seter pr. fly gir da mer penger i kassa, sant?

Nei, si som sant er: "Vi overbooker fordi da tjener vi mer penger". Vær i det minste ærlig når ting skal sies.

Superhai
22-05-2007, 13:10
Legene, tannleger overbooker, frisører gjør det, hoteller, ferger og tog, veldig mange som også yter service gjør det. Hvis man har vært i andre land (særlig usa), så vet man at håndteringen til SAS er god. Det skjer dog feil eller misforståelser. Men de artiklene som kommer opp i VG eller større aviser er ofte overdrevet.

CK
22-05-2007, 13:31
Originally posted by LN-KOG

Argumentet til CK faller på sin egen urimelighet. Han må gjerne stå igjen på OSL når flyet videre til feriedestinasjonen forlater CPH.

har man connections skal man selvsagt med - og pax med connections prioriteres. Kommer de ikke med, ordnes det selvsagt ny routing helt frem til endelig destinasjon, og gjerne med upgrade og det hele.

zico77
22-05-2007, 14:18
Ja, overbooking er noko herk!! Kan godt forstå at ingen flyselskaper ønsker å fly med tommer seter. Derimot, kan konsekvensen for å bli ståande igjen bli seriøst kostbar for den enkelte.

Skulle eg ha booka meg eit kurs 3-4 mnd i forveien, noko eg faktisk gjere og vil gjere i framtida, til priser mellom 10-20.000,-, og så risikere å stå igjen fordi eit flyselskap har overbooka flighten -ja då skal eg love at eg hadde tordna svart! Dette ser jo ikkje feks SAS på. Og: Kva koster til eksempel eit tomt sete? Kan det feks veie opp prisen den enkelte plutselig kan sitte med? Tviler eg sterkt på. Gi meg navnet på den sivilisten som blar opp 20.000,- for så å kaste disse i dass.

Og; når SAS først driver med overbooking; Skal liksom nokon som har kjøpt seg lowfare fordi det var det einaste dei hadde til reisa, bli kasta av? eller fordi det var den einaste flighten som var mulig fordi alle andre har høgare prisklasse? Nei, når fullpris og buisness i utgangspunktet er årsaken til overbooking, som det er blitt poengtert, så bør vertfall business bli kasta av.

TheDane
22-05-2007, 14:31
Originally posted by TOS

Originally posted by The Ticketor

Først frivillige, som det står. Er det ingen frivillige så må selskapet selvfølgelig ha sine egne rutiner, og at pris da er en faktor er ikke rart.

Om det er frivillige så er det jo ikke noe problem. Da aksepterer man kompensasjonen som god nok for å vente til neste fly - dvs. at ulempen du påføres ikke er større enn "gevinsten". Pris er selvsagt en mulig faktor, men som jeg skriver så har det aldri falt meg inn at dette er et kriterium (dvs. det har aldri noe selskap fortalt meg). Jeg lever dermed i villfarelsen om at jeg er like sikker på å komme med flyet om jeg er booket i L-klasse som i C-klasse. Jeg har reist noen ganger, og de fleste gangene på billetter som ikke er fleks, men har aldri tenkt den tanken - kall meg gjerne naiv...:smile2

Edit: Jeg tror ærlig talt jeg ville blitt like lite happy om jeg ble kastet av med happy-billett som med fleks billett (om jeg hadde noe "viktig" jeg skulle være med på).

Naturligvis bliver man lige sur/trist om man bliver kastet af et fly på en C klasse billet eller en super billig Y klasse billet.

MEN det er da absolut logik at et flyselskab vælger pax med billigste billet først hvis der ikke er frivillige også selvom det ikke står skrevet i billetreglerne. En C klasse pax er i udgangspunkitet en bedre kunde end en billig Y klasse pax. Naturligvis kan der være EBP/EBG/EBS (eller tilsvarende Star Alliance kunder) som rejser på billige Y-klasse billetter, men så springer man dem over da de selvom de er på billig billetter er bevidste bedre kunder. Ja, så kan der være en kunde på en billig Y klasse billet som måske engang kan blive en EBG kunde eller noget sådan, men det kan man ikke tage i betragtning. Det er jo ikke en kommunistisk verden vi lever i. Penge og status bestemmer, slut finale.

De fleste IATA selskaber jeg kender offloader nogenlunde efter følgende plan:

1. Frivillige...

2. Hvis ikke frivillige eller ikke nok frivillige, efter følgende ca. liste:

2.a ID Non-revenue pax (fx personale på ferierejse på standby billet)
2.b ID Renenue pax (fx ansatte i rejsebureauer som er på helt specielle rabat billetter)
2.c Alm. revenue pax, billigste booking klasse først (dog er status passager, fx EBG, ofte undtaget/springes over)

Herudover tager man nogle gange ikke arbejdende personale på tjeneste rejse af flyet for Alm. revenue, hvis det ikke påvirker den eller de flyvninger som personalet er på vej til.

FBU
22-05-2007, 14:43
Originally posted by imm

Overbooking er en del av hverdagen. Sånn er det bare. Og det som ihvertfall bør gjøres er å spør etter frivillige mot en gitt kompensasjon. Og melder det seg ingen, kan man jo lage en slags "auksjon", og at kompensasjonen heves helt til noen melder seg. Alt er til salgs, bare prisen er rett.

En ting jeg reagerer på, er når talsmenn for selskaper kommer med ren løgn. Og i dette tilfellet gjør informasonssjef Thomas Midtveite det. "Selskapet tjener ingen ting på overbooking" sier han. Det er jo tullball å si noe sånnt. Hvorfor i all verden overbooker selksapet da? 3 flere solgte seter pr. fly gir da mer penger i kassa, sant?

Nei, si som sant er: "Vi overbooker fordi da tjener vi mer penger". Vær i det minste ærlig når ting skal sies.Helt feil!.. Man har ikke auksjoner. Enten får man frivillige av til fastsatt beløp eller så offloader man ufrivillig og betaler ut DB kompensasjon i henhold til EU direktivet.

å drive "auksjon" i gaten for å få av passasjerer frivilig er ikke SAS sin policy.

Isbamse
22-05-2007, 15:19
Originally posted by Dag Viking

Jeg synes det er helt riktig at jo mer man betaler for å fly, jo sikrere skal man være for å komme med. Selskapet vil jo ta seg best av de som legger igjen mest pr sete.


Helt uenig - har man kjøpt billett har man inngått en kontrakt om at selskapet frakter en fra A til B for en gitt pris, på de betingelsene som er angitt. C-pax betaler for fleksibilitet, setekomfort, servering etc, men alle vil være sikre på å bli med. Med mindre det er spesifisert at man går ut først er overbooking selskapets problem, og en auksjon i gate burde være eneste løsning. i motsatt fall har ikke selskapet oppfylt sin del av kontrakten.

SK1399
22-05-2007, 15:28
Originally posted by TheDane


De fleste IATA selskaber jeg kender offloader nogenlunde efter følgende plan:

1. Frivillige...

2. Hvis ikke frivillige eller ikke nok frivillige, efter følgende ca. liste:

2.a ID Non-revenue pax (fx personale på ferierejse på standby billet)
2.b ID Renenue pax (fx ansatte i rejsebureauer som er på helt specielle rabat billetter)
2.c Alm. revenue pax, billigste booking klasse først (dog er status passager, fx EBG, ofte undtaget/springes over)

Herudover tager man nogle gange ikke arbejdende personale på tjeneste rejse af flyet for Alm. revenue, hvis det ikke påvirker den eller de flyvninger som personalet er på vej til.

Mja..

En ID Nonrev går alltid av før frivillige. Man hiver ikker i land en frivilig, og betaler vedkommende kompensajson, for så å ta med en IDnonrev pax på samme flight :old

TOS
22-05-2007, 15:36
Originally posted by Isbamse

Originally posted by Dag Viking

Jeg synes det er helt riktig at jo mer man betaler for å fly, jo sikrere skal man være for å komme med. Selskapet vil jo ta seg best av de som legger igjen mest pr sete.


Helt uenig - har man kjøpt billett har man inngått en kontrakt om at selskapet frakter en fra A til B for en gitt pris, på de betingelsene som er angitt. C-pax betaler for fleksibilitet, setekomfort, servering etc, men alle vil være sikre på å bli med. Med mindre det er spesifisert at man går ut først er overbooking selskapets problem, og en auksjon i gate burde være eneste løsning. i motsatt fall har ikke selskapet oppfylt sin del av kontrakten.

Helt enig - dette er noe jeg også har forsøkt å få frem i denne tråden. Sålenge jeg som pax ikke har fått beskjed om denne prioriteringen så kan ikke det være en prioriteringsmekanisme som jeg kan akseptere.

Jeg har mer forståelse for at selskapet prioriterer gode kunder, som EBS, EBG osv., enne at man går på bookingklasse.

Fly high
22-05-2007, 15:47
Originally posted by TOS Sålenge jeg som pax ikke har fått beskjed om denne prioriteringen så kan ikke det være en prioriteringsmekanisme som jeg kan akseptere.

Helt enig!

Concorde
22-05-2007, 16:04
Her kom avslutningen av VG's sak: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=188213

TheDane
22-05-2007, 16:16
Originally posted by SK1399

Originally posted by TheDane


De fleste IATA selskaber jeg kender offloader nogenlunde efter følgende plan:

1. Frivillige...

2. Hvis ikke frivillige eller ikke nok frivillige, efter følgende ca. liste:

2.a ID Non-revenue pax (fx personale på ferierejse på standby billet)
2.b ID Renenue pax (fx ansatte i rejsebureauer som er på helt specielle rabat billetter)
2.c Alm. revenue pax, billigste booking klasse først (dog er status passager, fx EBG, ofte undtaget/springes over)

Herudover tager man nogle gange ikke arbejdende personale på tjeneste rejse af flyet for Alm. revenue, hvis det ikke påvirker den eller de flyvninger som personalet er på vej til.

Mja..

En ID Nonrev går alltid av før frivillige. Man hiver ikker i land en frivilig, og betaler vedkommende kompensajson, for så å ta med en IDnonrev pax på samme flight :old


Ja, naturligvis........min fejl :)

Superhai
22-05-2007, 16:36
Originally posted by SK1399

Mja..

En ID Nonrev går alltid av før frivillige. Man hiver ikker i land en frivilig, og betaler vedkommende kompensajson, for så å ta med en IDnonrev pax på samme flight :old


Det er ikke alltid tilfelle, mech som skal til en AOG eller passive/deadhead crew etc er nonrev, men de må med for å unngå å innstille et annet fly...

Det er ytterst sjelden at man ikke finner frivillige, og ytterst sjelden av de tilfellene man ikke finner en løsning som går ann å akspetere for alle parter. Så ja det er lønnsomt, og kostnadene som evt kan utløses vil nok være 'akseptable'. Vil fortsatt bare si at dette er langt fra unikt for SAS.

The Ticketor
22-05-2007, 17:30
Hvilket reflekteres i dethan skrev her:

Herudover tager man nogle gange ikke arbejdende personale på tjeneste rejse af flyet for Alm. revenue, hvis det ikke påvirker den eller de flyvninger som personalet er på vej til.

imm
22-05-2007, 22:38
Originally posted by FBU

Originally posted by imm

Overbooking er en del av hverdagen. Sånn er det bare. Og det som ihvertfall bør gjøres er å spør etter frivillige mot en gitt kompensasjon. Og melder det seg ingen, kan man jo lage en slags "auksjon", og at kompensasjonen heves helt til noen melder seg. Alt er til salgs, bare prisen er rett.

Helt feil!.. Man har ikke auksjoner. Enten får man frivillige av til fastsatt beløp eller så offloader man ufrivillig og betaler ut DB kompensasjon i henhold til EU direktivet.

å drive "auksjon" i gaten for å få av passasjerer frivilig er ikke SAS sin policy.


Jeg uttrykte meg kanskje litt feil. Jeg mente da absolutt ikke at dette var SAS sin policy å ha auksjon. Men jeg sa at ved overbookinger (gjelder alle selskaper) bør man først spør etter frivillige, og tilby de en kompensasjon.
Og så foreslår jeg videre at dersom ingen melder seg frivillig til å stå over, kan kompensasjonen økes, intill noen melder seg. Da unngår man ihvertfall at noen som skal noe svært svært viktig blir tatt av. Hvordan du fikk dette til å bli at jeg mente dette var slik SAS praktiserte, vet ikke jeg. Det var bare et forslag på hvordan ting kunne bli gjort...


IMM