LN-KGL
20-05-2007, 21:43
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/MayTour2007/Banner.jpg
Som dere ser av mosaiken ovenfor - dette var første del av fire herværendes tur med følgende stopp underveis:
- Stockholm-Arlanda
- London City
- RAF Museum London
- North Weald Airfield Museum
- Imperial War Museum Duxford
- Manchester Ringway og ZuluKilo
Alle tre flyturene vi hadde var med fly som fløy for SAS
- OSL-ARN SAS Sverige 737-683
- ARN-LCY Transwede/SAS Sverige Avro RJ70
- MAN-OSL SAS Braathens 737-683
Denne første delen omhandler bare innsjekk og flighten til ARN, og det å komme seg ombord til rett tid var litt av en prøvelse denne fredagen (27. april). Jeg har aldri opplevd så kaotiske tilstander på OSL noen gang, det var mennesker over alt man kunne stå og gå. Det er greit at noe kan skyldes CAUs ville streiker, men når en ankommer flyplassen 1 time og 20 minutter før planlagt avgang så bør det rekke i massevis. Det tok ikke lang tid før tre av oss bestemte oss for IKKE å benytte de normale innsjekkskrankene, her måtte automatene tas i bruk for i det hele tatt komme oss ombord. Det at vår venn Falcon var forsinket gjorde ikke saken bedre, vi tre musketerer ble enige om å sette lærlingen på plass fortest mulig. Hvor vidt vi lykkes med det kommer vi tilbake med i senere rapporter. ;)
Vi hadde nå alle fått vår destinasjontag på koffertene, og da var det å stille seg i drop off køen. Lurer litt på om forholdet mellom antall SAS-automater og skranker for innlevering er er feil - i hvert fall gikk det rundt 20 minutter før vi ble kvitt vår kofferter. Neste kø var så valutakøen - rommet med valuta-minibanker var full av mennesker, men jeg fikk mine tilmålte SEK og GBP. Så var en klar for fjerde kø - sikkerhetskontrollen. Var heldig med valget og etter å ha fått ut ThinkPaden av en full PhotoTrekker, tatt av seg klokken og buksebeltet var det å snegle seg fremover i køen for gjennomlysning. For første gang på OSL kom jeg meg gjennom sikkerhetskontrollen uten ekstrakontroll av fotosekken, men det tok sin tid å sikre buksen igjen ;).
Forhåpentligvis var jeg med dette ferdig med køer så tidlig på morgenen, men den-gang-ei. Heldigvis var det ikke noen kø i billettkontrollen inn til utenlandsavdelingen, men etter å tatt en liten detour innom taxfreen får å plukke opp en kartong med sigaretter for å ha med på turen var man i betale-for-sigarettene-kø igjen. Etter endelig å fått betale for lasten min var det rundt 15 minutter til planlagt avgang til ARN, og uten noen frokost denne morgenen var man kanskje litt grumpy - UpperCrust here I come. Etter å ha gulpet ned en ost-og-skinke-baguette sammen halvliter Pepsi på rekordtid var jeg endelig klar for ombordstigning og underlig nok var også de bak skranken også klar - nå var det å fiske frem boardingcard og pass. Alle tre musketerer var samlet under ombordstigningen, men vår førstereisgutt var ikke å se - og siden han hadde vindussete, måtte han som straff ta til takke med midtsetet mellom undertegnede og KOG. Ut fra forrige setning så kan det utledes at Falcon rakk flighten, og dere kan gjette hvem som fikk vindusplassen :D
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/NO/OSL_2007-04-27/ParkedAircraft.jpg
Sa jeg at flighten ut fra OSL ble forsinket? Ja, den ble bortimot 15 minutter forsinket og siden vi var parket på sørsiden av utlandspiren og avgangen ble innledet fra Alpha 1 - så ble mer tid enn normalt benyttet før vi var i luften. Endelig var vi airbourne, men tror du ikke SAS Sverige skulle reklamere for sin nye service på morgenavgangene som startet i mai - vi fikk GRATIS frokost! Det var ikke store frokosten (en eske inneholdende juice, en kaffe/tekopp, en boks med skinke, ost, salatblad og tomat og de kom rundt med varmt bakverk), og for meg var det flere år siden jeg hadde opplevd noe spisende gratis hos SAS. Men hvor lenge var Adam i paradis? Fra 1. mai må en betale en halv hundrings for "herligheten" hvis man flyr Economy - heldigere er Extra-folket, de vil få det gratis etter 1. mai også. BUSene helt foran får varm frokost også etter 1. mai - vi lenger bak bare kjente lukten - noen som har sett en flagrende nese? Siden vi er inne på lukt og smak - den eneste store skuffelsen var kvaliteten på teen de servert denne morgen - kan vel best karakteriseres som brunfarget vann.
Så litt om siste del av flyturen til Arlanda og da spesielt nedstigningen - flighten var klarert for en såkalt grønn landing og kan best karakteriseres som en trinnløs nedstigning til vi var nede på Bana 3. Dette funkt glimrende! Etter å ha bremset opp var det å komme oss til Teminal 5 med både Whisky og Zulu - og ved gaten var vi dokket bare rundt fem minutter etter schedule. Spørsmålet er så: Når får vi grønne landinger på Gardermoen?
Det tok ikke mange minuttene å bevege seg til bagasjeutlevering, og i motsetning til OSL så fungerer bagasjehåndteringen på Arlanda - et par minutter venting så hadde alle fire fått våre kofferter.
Hvilke konklusjoner kan vi trekke ut fra denne turen? Jo, følgende:
- OSL er nedslitt, har ikke kapasitet til å håndtere dagens passasjerantall og behjelpelig personell ingenstedsnærværende. Vi traff på en eldre dame fra USA som nesten var på gråten - hun kunne ikke finne frem i jungelen - og vi kunne ikke være til stor hjelp heller.
- SAS Sveriges flight til ARN er et bra alternativ, men ingen stor opplevelse for en tekjenner.
- Grønn landing er glimrende!
- ARN har virkelig forbedret seg på de siste årene - vekk er mye av de brune triste fargene og lyse lokaler og butikker er blitt dagens devise - og så har de en bagasjehåndtering som fungere. Her har OSL mye å lære!
Mer bilder fra turen vil dere finne om litt på PLANE-SPOTTER.com
Som dere ser av mosaiken ovenfor - dette var første del av fire herværendes tur med følgende stopp underveis:
- Stockholm-Arlanda
- London City
- RAF Museum London
- North Weald Airfield Museum
- Imperial War Museum Duxford
- Manchester Ringway og ZuluKilo
Alle tre flyturene vi hadde var med fly som fløy for SAS
- OSL-ARN SAS Sverige 737-683
- ARN-LCY Transwede/SAS Sverige Avro RJ70
- MAN-OSL SAS Braathens 737-683
Denne første delen omhandler bare innsjekk og flighten til ARN, og det å komme seg ombord til rett tid var litt av en prøvelse denne fredagen (27. april). Jeg har aldri opplevd så kaotiske tilstander på OSL noen gang, det var mennesker over alt man kunne stå og gå. Det er greit at noe kan skyldes CAUs ville streiker, men når en ankommer flyplassen 1 time og 20 minutter før planlagt avgang så bør det rekke i massevis. Det tok ikke lang tid før tre av oss bestemte oss for IKKE å benytte de normale innsjekkskrankene, her måtte automatene tas i bruk for i det hele tatt komme oss ombord. Det at vår venn Falcon var forsinket gjorde ikke saken bedre, vi tre musketerer ble enige om å sette lærlingen på plass fortest mulig. Hvor vidt vi lykkes med det kommer vi tilbake med i senere rapporter. ;)
Vi hadde nå alle fått vår destinasjontag på koffertene, og da var det å stille seg i drop off køen. Lurer litt på om forholdet mellom antall SAS-automater og skranker for innlevering er er feil - i hvert fall gikk det rundt 20 minutter før vi ble kvitt vår kofferter. Neste kø var så valutakøen - rommet med valuta-minibanker var full av mennesker, men jeg fikk mine tilmålte SEK og GBP. Så var en klar for fjerde kø - sikkerhetskontrollen. Var heldig med valget og etter å ha fått ut ThinkPaden av en full PhotoTrekker, tatt av seg klokken og buksebeltet var det å snegle seg fremover i køen for gjennomlysning. For første gang på OSL kom jeg meg gjennom sikkerhetskontrollen uten ekstrakontroll av fotosekken, men det tok sin tid å sikre buksen igjen ;).
Forhåpentligvis var jeg med dette ferdig med køer så tidlig på morgenen, men den-gang-ei. Heldigvis var det ikke noen kø i billettkontrollen inn til utenlandsavdelingen, men etter å tatt en liten detour innom taxfreen får å plukke opp en kartong med sigaretter for å ha med på turen var man i betale-for-sigarettene-kø igjen. Etter endelig å fått betale for lasten min var det rundt 15 minutter til planlagt avgang til ARN, og uten noen frokost denne morgenen var man kanskje litt grumpy - UpperCrust here I come. Etter å ha gulpet ned en ost-og-skinke-baguette sammen halvliter Pepsi på rekordtid var jeg endelig klar for ombordstigning og underlig nok var også de bak skranken også klar - nå var det å fiske frem boardingcard og pass. Alle tre musketerer var samlet under ombordstigningen, men vår førstereisgutt var ikke å se - og siden han hadde vindussete, måtte han som straff ta til takke med midtsetet mellom undertegnede og KOG. Ut fra forrige setning så kan det utledes at Falcon rakk flighten, og dere kan gjette hvem som fikk vindusplassen :D
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/NO/OSL_2007-04-27/ParkedAircraft.jpg
Sa jeg at flighten ut fra OSL ble forsinket? Ja, den ble bortimot 15 minutter forsinket og siden vi var parket på sørsiden av utlandspiren og avgangen ble innledet fra Alpha 1 - så ble mer tid enn normalt benyttet før vi var i luften. Endelig var vi airbourne, men tror du ikke SAS Sverige skulle reklamere for sin nye service på morgenavgangene som startet i mai - vi fikk GRATIS frokost! Det var ikke store frokosten (en eske inneholdende juice, en kaffe/tekopp, en boks med skinke, ost, salatblad og tomat og de kom rundt med varmt bakverk), og for meg var det flere år siden jeg hadde opplevd noe spisende gratis hos SAS. Men hvor lenge var Adam i paradis? Fra 1. mai må en betale en halv hundrings for "herligheten" hvis man flyr Economy - heldigere er Extra-folket, de vil få det gratis etter 1. mai også. BUSene helt foran får varm frokost også etter 1. mai - vi lenger bak bare kjente lukten - noen som har sett en flagrende nese? Siden vi er inne på lukt og smak - den eneste store skuffelsen var kvaliteten på teen de servert denne morgen - kan vel best karakteriseres som brunfarget vann.
Så litt om siste del av flyturen til Arlanda og da spesielt nedstigningen - flighten var klarert for en såkalt grønn landing og kan best karakteriseres som en trinnløs nedstigning til vi var nede på Bana 3. Dette funkt glimrende! Etter å ha bremset opp var det å komme oss til Teminal 5 med både Whisky og Zulu - og ved gaten var vi dokket bare rundt fem minutter etter schedule. Spørsmålet er så: Når får vi grønne landinger på Gardermoen?
Det tok ikke mange minuttene å bevege seg til bagasjeutlevering, og i motsetning til OSL så fungerer bagasjehåndteringen på Arlanda - et par minutter venting så hadde alle fire fått våre kofferter.
Hvilke konklusjoner kan vi trekke ut fra denne turen? Jo, følgende:
- OSL er nedslitt, har ikke kapasitet til å håndtere dagens passasjerantall og behjelpelig personell ingenstedsnærværende. Vi traff på en eldre dame fra USA som nesten var på gråten - hun kunne ikke finne frem i jungelen - og vi kunne ikke være til stor hjelp heller.
- SAS Sveriges flight til ARN er et bra alternativ, men ingen stor opplevelse for en tekjenner.
- Grønn landing er glimrende!
- ARN har virkelig forbedret seg på de siste årene - vekk er mye av de brune triste fargene og lyse lokaler og butikker er blitt dagens devise - og så har de en bagasjehåndtering som fungere. Her har OSL mye å lære!
Mer bilder fra turen vil dere finne om litt på PLANE-SPOTTER.com