PDA

View Full Version : OSL-ARN med SAS Sveriges 736

LN-KGL
20-05-2007, 21:43
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/MayTour2007/Banner.jpg

Som dere ser av mosaiken ovenfor - dette var første del av fire herværendes tur med følgende stopp underveis:
- Stockholm-Arlanda
- London City
- RAF Museum London
- North Weald Airfield Museum
- Imperial War Museum Duxford
- Manchester Ringway og ZuluKilo

Alle tre flyturene vi hadde var med fly som fløy for SAS
- OSL-ARN SAS Sverige 737-683
- ARN-LCY Transwede/SAS Sverige Avro RJ70
- MAN-OSL SAS Braathens 737-683

Denne første delen omhandler bare innsjekk og flighten til ARN, og det å komme seg ombord til rett tid var litt av en prøvelse denne fredagen (27. april). Jeg har aldri opplevd så kaotiske tilstander på OSL noen gang, det var mennesker over alt man kunne stå og gå. Det er greit at noe kan skyldes CAUs ville streiker, men når en ankommer flyplassen 1 time og 20 minutter før planlagt avgang så bør det rekke i massevis. Det tok ikke lang tid før tre av oss bestemte oss for IKKE å benytte de normale innsjekkskrankene, her måtte automatene tas i bruk for i det hele tatt komme oss ombord. Det at vår venn Falcon var forsinket gjorde ikke saken bedre, vi tre musketerer ble enige om å sette lærlingen på plass fortest mulig. Hvor vidt vi lykkes med det kommer vi tilbake med i senere rapporter. ;)

Vi hadde nå alle fått vår destinasjontag på koffertene, og da var det å stille seg i drop off køen. Lurer litt på om forholdet mellom antall SAS-automater og skranker for innlevering er er feil - i hvert fall gikk det rundt 20 minutter før vi ble kvitt vår kofferter. Neste kø var så valutakøen - rommet med valuta-minibanker var full av mennesker, men jeg fikk mine tilmålte SEK og GBP. Så var en klar for fjerde kø - sikkerhetskontrollen. Var heldig med valget og etter å ha fått ut ThinkPaden av en full PhotoTrekker, tatt av seg klokken og buksebeltet var det å snegle seg fremover i køen for gjennomlysning. For første gang på OSL kom jeg meg gjennom sikkerhetskontrollen uten ekstrakontroll av fotosekken, men det tok sin tid å sikre buksen igjen ;).

Forhåpentligvis var jeg med dette ferdig med køer så tidlig på morgenen, men den-gang-ei. Heldigvis var det ikke noen kø i billettkontrollen inn til utenlandsavdelingen, men etter å tatt en liten detour innom taxfreen får å plukke opp en kartong med sigaretter for å ha med på turen var man i betale-for-sigarettene-kø igjen. Etter endelig å fått betale for lasten min var det rundt 15 minutter til planlagt avgang til ARN, og uten noen frokost denne morgenen var man kanskje litt grumpy - UpperCrust here I come. Etter å ha gulpet ned en ost-og-skinke-baguette sammen halvliter Pepsi på rekordtid var jeg endelig klar for ombordstigning og underlig nok var også de bak skranken også klar - nå var det å fiske frem boardingcard og pass. Alle tre musketerer var samlet under ombordstigningen, men vår førstereisgutt var ikke å se - og siden han hadde vindussete, måtte han som straff ta til takke med midtsetet mellom undertegnede og KOG. Ut fra forrige setning så kan det utledes at Falcon rakk flighten, og dere kan gjette hvem som fikk vindusplassen :D

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/NO/OSL_2007-04-27/ParkedAircraft.jpg

Sa jeg at flighten ut fra OSL ble forsinket? Ja, den ble bortimot 15 minutter forsinket og siden vi var parket på sørsiden av utlandspiren og avgangen ble innledet fra Alpha 1 - så ble mer tid enn normalt benyttet før vi var i luften. Endelig var vi airbourne, men tror du ikke SAS Sverige skulle reklamere for sin nye service på morgenavgangene som startet i mai - vi fikk GRATIS frokost! Det var ikke store frokosten (en eske inneholdende juice, en kaffe/tekopp, en boks med skinke, ost, salatblad og tomat og de kom rundt med varmt bakverk), og for meg var det flere år siden jeg hadde opplevd noe spisende gratis hos SAS. Men hvor lenge var Adam i paradis? Fra 1. mai må en betale en halv hundrings for "herligheten" hvis man flyr Economy - heldigere er Extra-folket, de vil få det gratis etter 1. mai også. BUSene helt foran får varm frokost også etter 1. mai - vi lenger bak bare kjente lukten - noen som har sett en flagrende nese? Siden vi er inne på lukt og smak - den eneste store skuffelsen var kvaliteten på teen de servert denne morgen - kan vel best karakteriseres som brunfarget vann.

Så litt om siste del av flyturen til Arlanda og da spesielt nedstigningen - flighten var klarert for en såkalt grønn landing og kan best karakteriseres som en trinnløs nedstigning til vi var nede på Bana 3. Dette funkt glimrende! Etter å ha bremset opp var det å komme oss til Teminal 5 med både Whisky og Zulu - og ved gaten var vi dokket bare rundt fem minutter etter schedule. Spørsmålet er så: Når får vi grønne landinger på Gardermoen?

Det tok ikke mange minuttene å bevege seg til bagasjeutlevering, og i motsetning til OSL så fungerer bagasjehåndteringen på Arlanda - et par minutter venting så hadde alle fire fått våre kofferter.

Hvilke konklusjoner kan vi trekke ut fra denne turen? Jo, følgende:
- OSL er nedslitt, har ikke kapasitet til å håndtere dagens passasjerantall og behjelpelig personell ingenstedsnærværende. Vi traff på en eldre dame fra USA som nesten var på gråten - hun kunne ikke finne frem i jungelen - og vi kunne ikke være til stor hjelp heller.
- SAS Sveriges flight til ARN er et bra alternativ, men ingen stor opplevelse for en tekjenner.
- Grønn landing er glimrende!
- ARN har virkelig forbedret seg på de siste årene - vekk er mye av de brune triste fargene og lyse lokaler og butikker er blitt dagens devise - og så har de en bagasjehåndtering som fungere. Her har OSL mye å lære!

Mer bilder fra turen vil dere finne om litt på PLANE-SPOTTER.com

Someone
20-05-2007, 22:03
Fin rapport, men hvorfor valgte dere manuell-innsjekk fra starten av? Trodde det bare var pensjonister og "førstereisende" som brukte de:p

LN-KGL
20-05-2007, 22:09
Svaret er todelt - først vi vurderte manuell innsjekk og grunn til at vi vurderte det var at vi skulle videre med en SAS-flight fra ARN senere på dagen og håpet var å få til en gjennomgående innsjekk av bagasjen.

MountainDew
20-05-2007, 23:50
Gleder meg til resten av rapporten :smile2 Ta bilde av mat også

Blubird
22-05-2007, 21:09
Ble det opplyst fra kontoret at det var en grønn landing?

TOS
22-05-2007, 22:02
Fint med mer av rapporten fra turen!

Min erfaring er at det beste er å bruke minibankene inne på utenlandspiren. Det er stort sett alltid mindre kø der enn utenfor sikkerhetskontrollen.

Eriksan
23-05-2007, 19:45
Originally posted by LN-KGL

Fra 1. mai må en betale en halv hundrings for "herligheten" hvis man flyr Economy - heldigere er Extra-folket, de vil få det gratis etter 1. mai også. BUSene helt foran får varm frokost også etter 1. mai - vi lenger bak bare kjente lukten - noen som har sett en flagrende nese?

Korreksjon: Inflight produktet til SAS på Intrascand er ikke tredelt som du antyder her, de som har betalt Biz og Extra sitter i samme kabin med gratis servering hele dagen. Forskjellen på Biz og Extra billetten er lounge tilgang og flere bonuspoeng i C,D,J,Z kontra Y,S,B. Eco har mistet gratis frokost fra 1. mai.

LN-KGL
23-05-2007, 22:38
Originally posted by E.N.

Fra 1. mai må en betale en halv hundrings for "herligheten" hvis man flyr Economy - heldigere er Extra-folket, de vil få det gratis etter 1. mai også. BUSene helt foran får varm frokost også etter 1. mai - vi lenger bak bare kjente lukten - noen som har sett en flagrende nese?

Korreksjon: Inflight produktet til SAS på Intrascand er ikke tredelt som du antyder her, de som har betalt Biz og Extra sitter i samme kabin med gratis servering hele dagen. Forskjellen på Biz og Extra billetten er lounge tilgang og flere bonuspoeng i C,D,J,Z kontra Y,S,B. Eco har mistet gratis frokost fra 1. mai.

Tror du må sjekke det en gang til E.N. - det ble opplyst på flyet at SAS Sverige serverer gratis varm frokost til Business-passasjerer, gratis kald frokostboks til Economy Extra-passasjerer og kald frokostboks kan kjøpes for de i vanlig Economy Class. Smågrisen var klart merket med forskjellige soner for de tre klassene på vei til Stockholm med stickers på setetoppen der grensen var, og med denne tredelingen i frokostservering må kabinen også deles opp. Uten det vil det være umulig å se forskjell på Biz- og Extra-folk.

Det skulle ikke forundre meg at SAS Norge har en annen løsning og kjører kaldmat til både Biz- og Extra-folket, og derfor ikke trenger å splitte opp de to gruppene. Et felles servicenivået for alle de tre selskapene (SE,NO,DK) ser ut til å være umulig å få til. Er det ikke en reklame som sier "relanserer service"? :huh:

Tommy777
23-05-2007, 23:04

Originally posted by E.N.

Tror du må sjekke det en gang til E.N. - det ble opplyst på flyet at SAS Sverige serverer gratis varm frokost til Business-passasjerer, gratis kald frokostboks til Economy Extra-passasjerer og kald frokostboks kan kjøpes for de i vanlig Economy Class. Smågrisen var klart merket med forskjellige soner for de tre klassene på vei til Stockholm med stickers på setetoppen der grensen var, og med denne tredelingen i frokostservering må kabinen også deles opp. Uten det vil det være umulig å se forskjell på Biz- og Extra-folk.

Det skulle ikke forundre meg at SAS Norge har en annen løsning og kjører kaldmat til både Biz- og Extra-folket, og derfor ikke trenger å splitte opp de to gruppene. Et felles servicenivået for alle de tre selskapene (SE,NO,DK) ser ut til å være umulig å få til. Er det ikke en reklame som sier "relanserer service"? :huh:

Det skal være 2 klasser mellom OSL-ARN. Economy og Economy Extra, det er infoen jeg har fått..... :drunk:

Someone
23-05-2007, 23:47
Nå skjønner heller jeg ingen ting. Har flere turer med SAS DK på intra-scand siden omlegingen og det har kun vært to klasser ombord, eco extra og p(unishment)-class

TG923
24-05-2007, 01:20
Hvis man ser på "Alt om reisen" på de svenske sidene står det ingen ting om inter-skandinaviske flyvninger, bare innenriks, Europa og Asia/USA.

Betyr det at SAS SE følger Europakonseptet på linjene til Norge og Danmark?
http://www.sas.se/sv/Misc/Arkiv/Under-resan/Mat-och-dryck-ombord/Inrikes/

Tommy777
24-05-2007, 01:25
Originally posted by TG923

Hvis man ser på "Alt om reisen" på de svenske sidene står det ingen ting om inter-skandinaviske flyvninger, bare innenriks, Europa og Asia/USA.

Betyr det at SAS SE følger Europakonseptet på linjene til Norge og Danmark?
http://www.sas.se/sv/Misc/Arkiv/Under-resan/Mat-och-dryck-ombord/Inrikes/

Ja, akkurat som i Norge.. Innenriks og utenriks. Innenriks en klasse med gratis frokost, samt kaffe/te resten av dagen.

Utenfor Norge: 2 eller 3 klasser. (economy/economy extra og economy/economy extra/business.) Varierer fra destinasjon til destinasjon.

TG923
24-05-2007, 01:31
Ser hva du skriver, men informasjonen er jo langt mer detaljert på de norske sidene om akkurat dette. Når KGL har opplevd noe annet er det jo lov å lure.

Tommy777
24-05-2007, 01:33
Originally posted by TG923

Ser hva du skriver, men informasjonen er jo langt mer detaljert på de norske sidene om akkurat dette. Når KGL har opplevd noe annet er det jo lov å lure.

Ja, denne informasjonen er rimelig forvirrende og overhodet ikke det SAS har informert om.

Tommy777
24-05-2007, 01:36
I følge EBs rapport var det kun 2 klasser, ikke sant EB?

http://forum.scanair.no/read.php?TID=18762

Dog er det vel ingen andre som har testet OSL-ARN?

LN-KGL
24-05-2007, 01:43
Jeg tror vi har funnet årsaken - tre selskaper - tre forskjellige konsepter.

Da får en velge rett selskap mellom hovedstedene - og ekstra vanskelig blir det når også ARN-CPH og OSL-CPH blir todelt. Vi får sette igang med å pugge rutenummer ;)

Eriksan
24-05-2007, 20:48
Dette var merkelig! All kommunikasjon ut fra SAS sier at det er to-klasse konsept ombord på Intrascand, men at man tilbyr business billetter som gir lounge tilgang, flere EB-poeng og 30 kg baggasje. Jeg hadde en tur til ARN i april med en SAS SE 736 (flightnr. som begynner på 4-hundre tallet) og satt i Economy Extra kabinen, ingen business klasse å se da. Ut fra din erfaring og info på www.sas.se tyder ting på at SAS SE kjører 3-klasse konsept, selv om jeg har vanskeligheter med å tro det.

Her er førvrig bilde av frokosten: (noen som kjenner igjen gamle eco-frokosten?)

http://home.no/simoni/IMG_0883_.jpg

Thomas
24-05-2007, 21:10
Mmmm, blir sulten av det bildet!

LN-KGL
24-05-2007, 22:26
E.N., du fikk et halvt egg - vi ble avspist med en liten cherrytomat - og sur var den og :(

Fellowship
25-05-2007, 00:23
Jeg kan bare bekrefte KGL´s fortelling fra kabinen til SAS Sverige denne morgenen. Hyggelig crew, og de delte oss inn i 3 ulike grupper, ja. Satt selv også ved midtgangen, og hadde god oversikt over hva som foregikk i kabinen.

Fremme ved det første målet, Arlanda, ble vi delt i 2 grupper. KGL og KOG forsvant til egne avtaler, mens Falcon og jeg benyttet apostlenes hester for å gå Arlanda-terminalene på langs. Det tar like lang tid som det som står som angitt på Arlandas webside, minst! Og da snakker vi om effektiv gang-tid, uten stans for å se på fly, eller kjøpe seg noe på veien.

Da vi kom til det første store vinduet, i overgangen fra Terminal 5 til Sky City, så vi en langveisfarende fugl komme inn mot gate rett foran oss. Flott maskin som kommer til Arlanda 3x pr uke.

Fellowship
25-05-2007, 00:29
Etter å ha gått videre nedover langs det store vinduet ut mot oppstillingsplassen med bane 01L/19R i bakgrunnen, ble det bruk for å være "rask i avtrekkeren" da ingen av oss visste at SAS-avgangen til Chicago var klar til avgang.

Så her er SE-REF "skutt rett fra hofta" :)

Fellowship
25-05-2007, 00:41
Vi gikk så videre for å finne ut av hva som var Terminal 4, Terminal 3 og Terminal 2, og det fant vi ut av...

Man kan gå utover den piren som er Terminal 3, der var det bare Skyways-fly å se.
Derfra ser man gjennom vinduer i retning over mot Terminal 4, slik de 2 neste bildene viser.

1 Skyways Fokker 50 som strarter opp propellene, og
2 SAS´LN-RMS ved siden av LN-RPS ved Terminal 4 for svensk inrikes.

På motsatt side, sørover, ser man over mot frakt-terminalen, og et fjernparkeringsområde. Dessuten kan man se fly som går ut eller inn til Terminal 2, slik den fra Gule sider, nei fra Hapag-Lloyd Express viser oss.. se bilde 3 under.

Fellowship
25-05-2007, 00:50
Siste fortelling i denne omgang bler et raskt møte med Terminal 2, der var det ingen fly å se når man ikke skulle sjekke inn.

Så spurte vi om hvilken buss som gikk retning Utsiktsplattformen, og fikk et velment svar. Bussholdeplassen fant vi lett, men den anbefalte bussen gikk nok bare halvparten av den veien vi skulle. Men en hyggelig og velmenede sjåfør ga oss retningen videre. "Det er langt å gå dit... " var hans siste hilsen.

Nå hadde begge vi som gikk der hatt Oksenøyveien som skolevei, og vi lot oss ikke skremme.

Men denne kom før oss, gitt. Skutt fra hofta igjen, i det den passerer mot broen vi skal forbi for å nå vårt mål, 9M-MRQ etter landing på bane 3, dvs bane 01R.

Tommy777
25-05-2007, 21:55
Originally posted by Fellowship

Jeg kan bare bekrefte KGL´s fortelling fra kabinen til SAS Sverige denne morgenen. Hyggelig crew, og de delte oss inn i 3 ulike grupper, ja. Satt selv også ved midtgangen, og hadde god oversikt over hva som foregikk i kabinen.

Fremme ved det første målet, Arlanda, ble vi delt i 2 grupper. KGL og KOG forsvant til egne avtaler, mens Falcon og jeg benyttet apostlenes hester for å gå Arlanda-terminalene på langs. Det tar like lang tid som det som står som angitt på Arlandas webside, minst! Og da snakker vi om effektiv gang-tid, uten stans for å se på fly, eller kjøpe seg noe på veien.

Da vi kom til det første store vinduet, i overgangen fra Terminal 5 til Sky City, så vi en langveisfarende fugl komme inn mot gate rett foran oss. Flott maskin som kommer til Arlanda 3x pr uke.

Så de serverte full business servering OSL-ARN, samt annen servering på Extra og gratis frokost til resten av flyet?? Håper det var 5 FAs ombord slik at de rakk denne serveringen.