DCHalvorsen
20-05-2007, 19:48
Vil nødig kritisere, men synes nok mange av trip reportene her i forbausende grad minner om blogger for folk som har tenkt seg på reise.
Men - her er det nå et lite bidrag for de som orker å lese lange tekster på skjerm:
Bergen – Berlin
Dag og dato: Tirsdag 15. mai 2007
Flight: DY 1162
Flyselskap: Norwegian
Ordinær rute: 09:20 – 11:20
Fly: LN-KKC Boeing 737-3Y5, bygget 1993
Sete: 03A
Billettpris: NOK 412,00
Av alle ting greide jeg å rote med flybusstidene og møtte frem ved den gamle trikkesløyfen på Minde i den tro at flybussen ville komme dit ca 07:40 – men det var avgangen over Fyllingsdalen, så min buss kom ikke før nærmere 08:00. Bussen var middels besatt, og turen gikk greit ut til Flesland, kun litt saktegående trafikk (som vanlig) ved Lagunen. Var på Flesland 08:22.
Jeg gikk rett til innsjekk. Kun en luke var betjent, og foran meg stod ca 15 reisende, og køen bak meg vokste raskt. Men så ble ytterligere to luker betjent, og da gikk ekspedisjonen ganske radig. Jeg ekspederte en koffert, og slapp å betale noe for den siden jeg hadde bestilt billettene før Norwegian innførte reisegodsavgift. Derimot hadde jeg vært inne på nettet og oppgradert billetten med en vindusplass.
Sikkerhetskontrollen forløp helt knirkefritt, ikke pep det på meg, og ikke var det kø. På Utland var det ikke så mange reisende. Jeg rakk en kopp kaffe innen ombordstigningen startet fra gate 23 klokken 08:57. Som ut av intet oppstod det en lang kø foran skranken.
Ombordstigningen var fullført klokken 09:13, og jeg overhørte at kabinpersonalet hadde talt 124 hoder om bord. De fleste reisende lot til å være norske, og det største utenlandske innslaget lot til å være polske arbeidsfolk. Kunne tro de ville benyttes DY’s avganger til Polen, men så er det jo ikke særlig langt fra Berlin til Vest-Polen og i tillegg gode togforbindelser. Senere på reisen, på toget inn til Berlin, overhørte jeg en penere eldre bergensfrue klage sterkt over disse polakkene – hun hadde sittet midt blant dem, og det hadde luktet fælt av svette. Ja, ja, uten svette kan vel selv ikke polakker bygger Norge. Det satt en ved siden av meg også, men han sov hele reisen. Langt bak i kabinen skrek en baby barmhjertighetsløst omtrent hele turen, og jeg var glad jeg ikke satt i nærheten.
Push Back fulgte 09:18, og foran oss ut mot rullebanen takset Widerøes LN-WIO. Selv tok vi av 09:26 mot nord og fløy omtrent inn i en regnbyge. Vi kom ut av skyen i det vi var over Ulriken, og der lå det faktisk et tynt lag med snø.
Da vi nærmet oss Sørlandskysten klarnet det, og jeg kom som vanlig opp i stor grubling over hvor vi befant oss. Fullt så vanskelig var det ikke når vi kom inn over Jylland. Hirtshals er meget lett gjenkjennelig fra luften. Vi passerte Nord-Jylland i sydøstlig retning og fløy etter hvert over Storebælt og ut over det danske Sydhavet. Inn mot Tyskland skyet det til.
Kaptein Knudsen meldte seg og fortalte vi ville lande på Schönefeld hele 20 minutter før ruten. Inn over mot Berlin fløy vi gjennom uendelige skybanker innen vi tok bakken 10:59 i lett regnvær. Vi ble loset inn til det som vel er C-terminalen på flyplassen. Like bak oss kom for øvrig LN-KKO ”Henrik Ibsen” i ruten fra Oslo. Bagasjen kom forholdsvis raskt.
Så var det bare å spasere bort til stasjonen. Inn til Berlin kan man velge mellom regiontogene, som bruker litt over halvtimen til Bahnhof Zoologischer Garten eller S-Bahn som bruker 20 minutt mer til samme stasjon. Jeg satte meg på S9 for den gikk med det samme, men måtte da døyve hele lokaltrafikken gjennom Berlin.
Et mellomspill den 18. mai.
Denne dagen gjorde jeg noe jeg aldri har gjort før. Jeg tok med meg dynax’en og tamrom-objektivet (70-300), satte meg på bussen opp til Tegel og oppsøkte den store takterrassen. I løpet av knappe to formiddagstimer fotograferte jeg alle innkommende fly, 20 i tallet og de fleste hverdagsmaskiner fra Lufthansa og Air Berlin. (De som lurer på hvorfor jeg ikke legger ut noen av bildene, skal vite at denne mannen holder seg til lysbilder, og vil gjøre det så lenge slik film selges). Denne spotter-debuten gav for så vidt mersmak. På terrassen var det trivelig i solskinnet, og der oppe var alle slags folk, alt fra fotografer som meg til småbarnsmødre, hele familier, kjærestepar, ja, og så et par eldre engelske spottere. Sistnevnte hadde kun med kikkert, men noterte til gjengjeld hver bevegelse nøyaktig ned i noen tykke bøker.
Berlin – Bergen
Dag og dato: Søndag 20. mai 2007
Flight: DY 1161
Flyselskap: Norwegian
Ordinær rute: 10:00 – 12:00
Fly: LN-KKO ”Henrik Ibsen” Boeing 737-3Y0, bygget 1991
Sete: 04A
Billettpris NOK 633,47
Så var det ikke annet for enn å komme seg hjem igjen. Jeg bodde i nærheten av Bahnhof Zoo og gikk bort dit litt over 07:00 og tok et regionaltog ut til Schönefeld slik at jeg var der klokken 08:00. På SFX er det slik at man får skrinet all bagasje med en gang man kommer inn i terminalen. Det var faktisk ikke få som måtte åpne kofferter og bager etter denne prosessen. Innsjekk gikk radig, det samme gjorde sikkerhetskontrollen for meg. Men en yngre mann der oppe fikk åpnet toalettvesken i alles påsyn og måtte gå kanossagang bort til søppeldunken med all verdens flytende og halvflytende remedier. Han var hummerrød i ansiktet etter denne uverdige seansen.
I den gode timen jeg tilbrakte på terminalen, så slo det meg at det stadig var et opprop av reisende som ble bedt om å møte på bagasjekontrollen. Jeg stod tilfeldigvis ved siden av noen eldre berlinere da en eller annen Frau med et balkanklingende navn som skulle til Zagreb ble ropt i denne sammenhengen. ”Ja, ja, sie hat wahrscheinlich die Bombe in Koffer verjessen”, kom det godmodig fra den ene, og vi kunne ikke annet enn å flire, både berlinerne og jeg.
Mens jeg stod med vinduet i C-terminalen og ventet på ombordstigning kom 4X-EAA til israelske El Al taksende inn til terminalen, og det flyet hadde faktisk militær ekskorte i form av et pansret kjøretøy med maskingevær.
Ombordstigningen til DY flight 1161 startet 09:49 og var komplett ti minutter senere. Vi gikk om bord fra gate 12 og fikk gå ut til flyet. Været i Berlin var flott, med sol og over 20 varmegrader. Samtidig med oss klokken 10:00 hadde Rossija en flight til St. Petersburg, og Tupolev’en takset rett foran oss. I forhold til Tegel er nok flyene på SFX en tanke mer eksotiske. Ved siden av oss på terminalen stod for øvrig Germanwings D-AKNF – det rutemalte flyet med reklame for Park Inn-hotellene.
Om bord i KKO var det godt belegg, ikke helt fullt, men nesten. Vi tok av 10:17 og var lovet en flytid på 1:45. Mot nord var det flott utsikt over Berlin, men så skyet det til. Det klarnet igjen da vi kom inn over Øresund, og vi som satt venstre side hadde en enestående utsikt over Kastrup og København. Vi fløy da i 34 000 fots høyde, og Kastrup fortonet seg som en småflyplass der nede. Vi så både fly som landet og tok av. Klarværet holdt seg helt opp til norskekysten. I kabinen var det stille og rolig, og personalet fra Norwegian var først rundt med salg av mat og drikke og så med tax free, og var i tillegg svært blide og hyggelige.
11:36 startet innflyvingen til Flesland, og det første synet av bakken under skydekket var faktisk Nordhordlandsbroen nord fra Bergen. Derfra gikk det i stødig kurs ned mot Flesland, hvor vi tok bakken 11:59, et minutt før ruten.
Den lengste køen inne på Utland var ikke i tax free-butikken, men i luken som refunderer moms. En stor reisegruppe spanjoler hadde åpenbart forkjøpt seg på noe i dyre Norge, og ville i hvert fall nå ha litt av pengene tilbake. Bagasjen kom relativt raskt, og jeg rakk en flybuss 12:30. Den var fullsatt av reisende.
Men - her er det nå et lite bidrag for de som orker å lese lange tekster på skjerm:
Bergen – Berlin
Dag og dato: Tirsdag 15. mai 2007
Flight: DY 1162
Flyselskap: Norwegian
Ordinær rute: 09:20 – 11:20
Fly: LN-KKC Boeing 737-3Y5, bygget 1993
Sete: 03A
Billettpris: NOK 412,00
Av alle ting greide jeg å rote med flybusstidene og møtte frem ved den gamle trikkesløyfen på Minde i den tro at flybussen ville komme dit ca 07:40 – men det var avgangen over Fyllingsdalen, så min buss kom ikke før nærmere 08:00. Bussen var middels besatt, og turen gikk greit ut til Flesland, kun litt saktegående trafikk (som vanlig) ved Lagunen. Var på Flesland 08:22.
Jeg gikk rett til innsjekk. Kun en luke var betjent, og foran meg stod ca 15 reisende, og køen bak meg vokste raskt. Men så ble ytterligere to luker betjent, og da gikk ekspedisjonen ganske radig. Jeg ekspederte en koffert, og slapp å betale noe for den siden jeg hadde bestilt billettene før Norwegian innførte reisegodsavgift. Derimot hadde jeg vært inne på nettet og oppgradert billetten med en vindusplass.
Sikkerhetskontrollen forløp helt knirkefritt, ikke pep det på meg, og ikke var det kø. På Utland var det ikke så mange reisende. Jeg rakk en kopp kaffe innen ombordstigningen startet fra gate 23 klokken 08:57. Som ut av intet oppstod det en lang kø foran skranken.
Ombordstigningen var fullført klokken 09:13, og jeg overhørte at kabinpersonalet hadde talt 124 hoder om bord. De fleste reisende lot til å være norske, og det største utenlandske innslaget lot til å være polske arbeidsfolk. Kunne tro de ville benyttes DY’s avganger til Polen, men så er det jo ikke særlig langt fra Berlin til Vest-Polen og i tillegg gode togforbindelser. Senere på reisen, på toget inn til Berlin, overhørte jeg en penere eldre bergensfrue klage sterkt over disse polakkene – hun hadde sittet midt blant dem, og det hadde luktet fælt av svette. Ja, ja, uten svette kan vel selv ikke polakker bygger Norge. Det satt en ved siden av meg også, men han sov hele reisen. Langt bak i kabinen skrek en baby barmhjertighetsløst omtrent hele turen, og jeg var glad jeg ikke satt i nærheten.
Push Back fulgte 09:18, og foran oss ut mot rullebanen takset Widerøes LN-WIO. Selv tok vi av 09:26 mot nord og fløy omtrent inn i en regnbyge. Vi kom ut av skyen i det vi var over Ulriken, og der lå det faktisk et tynt lag med snø.
Da vi nærmet oss Sørlandskysten klarnet det, og jeg kom som vanlig opp i stor grubling over hvor vi befant oss. Fullt så vanskelig var det ikke når vi kom inn over Jylland. Hirtshals er meget lett gjenkjennelig fra luften. Vi passerte Nord-Jylland i sydøstlig retning og fløy etter hvert over Storebælt og ut over det danske Sydhavet. Inn mot Tyskland skyet det til.
Kaptein Knudsen meldte seg og fortalte vi ville lande på Schönefeld hele 20 minutter før ruten. Inn over mot Berlin fløy vi gjennom uendelige skybanker innen vi tok bakken 10:59 i lett regnvær. Vi ble loset inn til det som vel er C-terminalen på flyplassen. Like bak oss kom for øvrig LN-KKO ”Henrik Ibsen” i ruten fra Oslo. Bagasjen kom forholdsvis raskt.
Så var det bare å spasere bort til stasjonen. Inn til Berlin kan man velge mellom regiontogene, som bruker litt over halvtimen til Bahnhof Zoologischer Garten eller S-Bahn som bruker 20 minutt mer til samme stasjon. Jeg satte meg på S9 for den gikk med det samme, men måtte da døyve hele lokaltrafikken gjennom Berlin.
Et mellomspill den 18. mai.
Denne dagen gjorde jeg noe jeg aldri har gjort før. Jeg tok med meg dynax’en og tamrom-objektivet (70-300), satte meg på bussen opp til Tegel og oppsøkte den store takterrassen. I løpet av knappe to formiddagstimer fotograferte jeg alle innkommende fly, 20 i tallet og de fleste hverdagsmaskiner fra Lufthansa og Air Berlin. (De som lurer på hvorfor jeg ikke legger ut noen av bildene, skal vite at denne mannen holder seg til lysbilder, og vil gjøre det så lenge slik film selges). Denne spotter-debuten gav for så vidt mersmak. På terrassen var det trivelig i solskinnet, og der oppe var alle slags folk, alt fra fotografer som meg til småbarnsmødre, hele familier, kjærestepar, ja, og så et par eldre engelske spottere. Sistnevnte hadde kun med kikkert, men noterte til gjengjeld hver bevegelse nøyaktig ned i noen tykke bøker.
Berlin – Bergen
Dag og dato: Søndag 20. mai 2007
Flight: DY 1161
Flyselskap: Norwegian
Ordinær rute: 10:00 – 12:00
Fly: LN-KKO ”Henrik Ibsen” Boeing 737-3Y0, bygget 1991
Sete: 04A
Billettpris NOK 633,47
Så var det ikke annet for enn å komme seg hjem igjen. Jeg bodde i nærheten av Bahnhof Zoo og gikk bort dit litt over 07:00 og tok et regionaltog ut til Schönefeld slik at jeg var der klokken 08:00. På SFX er det slik at man får skrinet all bagasje med en gang man kommer inn i terminalen. Det var faktisk ikke få som måtte åpne kofferter og bager etter denne prosessen. Innsjekk gikk radig, det samme gjorde sikkerhetskontrollen for meg. Men en yngre mann der oppe fikk åpnet toalettvesken i alles påsyn og måtte gå kanossagang bort til søppeldunken med all verdens flytende og halvflytende remedier. Han var hummerrød i ansiktet etter denne uverdige seansen.
I den gode timen jeg tilbrakte på terminalen, så slo det meg at det stadig var et opprop av reisende som ble bedt om å møte på bagasjekontrollen. Jeg stod tilfeldigvis ved siden av noen eldre berlinere da en eller annen Frau med et balkanklingende navn som skulle til Zagreb ble ropt i denne sammenhengen. ”Ja, ja, sie hat wahrscheinlich die Bombe in Koffer verjessen”, kom det godmodig fra den ene, og vi kunne ikke annet enn å flire, både berlinerne og jeg.
Mens jeg stod med vinduet i C-terminalen og ventet på ombordstigning kom 4X-EAA til israelske El Al taksende inn til terminalen, og det flyet hadde faktisk militær ekskorte i form av et pansret kjøretøy med maskingevær.
Ombordstigningen til DY flight 1161 startet 09:49 og var komplett ti minutter senere. Vi gikk om bord fra gate 12 og fikk gå ut til flyet. Været i Berlin var flott, med sol og over 20 varmegrader. Samtidig med oss klokken 10:00 hadde Rossija en flight til St. Petersburg, og Tupolev’en takset rett foran oss. I forhold til Tegel er nok flyene på SFX en tanke mer eksotiske. Ved siden av oss på terminalen stod for øvrig Germanwings D-AKNF – det rutemalte flyet med reklame for Park Inn-hotellene.
Om bord i KKO var det godt belegg, ikke helt fullt, men nesten. Vi tok av 10:17 og var lovet en flytid på 1:45. Mot nord var det flott utsikt over Berlin, men så skyet det til. Det klarnet igjen da vi kom inn over Øresund, og vi som satt venstre side hadde en enestående utsikt over Kastrup og København. Vi fløy da i 34 000 fots høyde, og Kastrup fortonet seg som en småflyplass der nede. Vi så både fly som landet og tok av. Klarværet holdt seg helt opp til norskekysten. I kabinen var det stille og rolig, og personalet fra Norwegian var først rundt med salg av mat og drikke og så med tax free, og var i tillegg svært blide og hyggelige.
11:36 startet innflyvingen til Flesland, og det første synet av bakken under skydekket var faktisk Nordhordlandsbroen nord fra Bergen. Derfra gikk det i stødig kurs ned mot Flesland, hvor vi tok bakken 11:59, et minutt før ruten.
Den lengste køen inne på Utland var ikke i tax free-butikken, men i luken som refunderer moms. En stor reisegruppe spanjoler hadde åpenbart forkjøpt seg på noe i dyre Norge, og ville i hvert fall nå ha litt av pengene tilbake. Bagasjen kom relativt raskt, og jeg rakk en flybuss 12:30. Den var fullsatt av reisende.