PDA

View Full Version : Flere airBaltic-ruter fra Liepaja ?


sirpjalle
16-05-2007, 10:21
Flyselskapet airBaltic planlegger flere nye uter fra provinsbyen Liepaja i Latvia. Både Oslo, Helsinki og Stockholm skal være blant de destinasjonen som vurderes. Les også: Kommunal støtte garanterer for flyruter (http://www.boarding.no/art.asp?id=26552)

Link (http://www.boarding.no/art.asp?id=26588)

dimmaua
16-05-2007, 14:51
Vet noen hvilket selskap skal betjene Liepaja-CPH? Det står ATR-72 i planen og at dette blir "operert av partner selskap". Hvilket selskap kan dette være? Noen ideer?

TheDane
16-05-2007, 17:27
Originally posted by dimmaua

Vet noen hvilket selskap skal betjene Liepaja-CPH? Det står ATR-72 i planen og at dette blir "operert av partner selskap". Hvilket selskap kan dette være? Noen ideer?

Iflg. hvad jeg kan finde skal CPH-LIEPAJA (LPX) flyves med en ATR-42. Det som er "spændende" er at flyvningerne på denne rute påbegyndes i København om formiddagen og går retur til København om aftenen. Imellem Københavns flyvningerne ser det ud til at samme maskine skal flyve LPX-HAM-LPX.

Så København og Hamburg flyvningerne går iflg. www.airbaltic.com dagligt således:

10.20 CPH - LPX 12.50 ATR42
13.20 LPX - HAM 14.15 ATR42
14.45 HAM - LPX 17.50 ATR42
18.10 LPX - CPH 18.40 ATR42

Så denne "partner" kunne meget vel være et dansk selskab. Her har jeg så to bud Cimber Air som jo er ganske tæt partner med SAS (som jo ejer en stor del af AirBaltic) eller DAT (Danish Air Transport) som mig bekendt har en maskine stående i København over dagen som ellers flyver Bornholm morgen og aften (har dog ikke checket helt præcis om afgangstiderne ville kunne passe ind). Skal jeg sætte penge på enten Cimber eller DAT, så tror jeg det er Cimber Air.

OBS! LPX-RIGA flyves af AirBaltic selv med Fokker 50.

FlightDeck
16-05-2007, 17:37
Blant de nye destinasjonene som vurderes finnes både Oslo, Helsinki og Stockholm. (...) Han utelukker heller ikke at det kan bli flyvninger mellom Liepaja og en rekke byer i Russland.

Hvorfor denne voldsomme troen på Liepaja? Noen erfaringer?

PP
16-05-2007, 22:41
Originally posted by TheDane

Originally posted by dimmaua

Vet noen hvilket selskap skal betjene Liepaja-CPH? Det står ATR-72 i planen og at dette blir "operert av partner selskap". Hvilket selskap kan dette være? Noen ideer?

Iflg. hvad jeg kan finde skal CPH-LIEPAJA (LPX) flyves med en ATR-42. Det som er "spændende" er at flyvningerne på denne rute påbegyndes i København om formiddagen og går retur til København om aftenen. Imellem Københavns flyvningerne ser det ud til at samme maskine skal flyve LPX-HAM-LPX.

Så København og Hamburg flyvningerne går iflg. www.airbaltic.com dagligt således:

10.20 CPH - LPX 12.50 ATR42
13.20 LPX - HAM 14.15 ATR42
14.45 HAM - LPX 17.50 ATR42
18.10 LPX - CPH 18.40 ATR42

Så denne "partner" kunne meget vel være et dansk selskab. Her har jeg så to bud Cimber Air som jo er ganske tæt partner med SAS (som jo ejer en stor del af AirBaltic) eller DAT (Danish Air Transport) som mig bekendt har en maskine stående i København over dagen som ellers flyver Bornholm morgen og aften (har dog ikke checket helt præcis om afgangstiderne ville kunne passe ind). Skal jeg sætte penge på enten Cimber eller DAT, så tror jeg det er Cimber Air.

OBS! LPX-RIGA flyves af AirBaltic selv med Fokker 50.

Ruten komme til at blive fløjet af DAT - eller rettere sagt DOT (DANU ORO TRANSPORTAS).

PP
21-05-2007, 13:49
CPH anser Liepaja ruten som en vigtig udvikling i bestræbelserne på at være knudepunkt for Baltikum - fra cph.dk:

Ny rute styrker Københavns position som knudepunkt for flytrafik til og fra Baltikum (http://www.cph.dk/CPH/DK/PRESSE/Nyheder/2007/knudepunkt+baltikum.htm)