PDA

View Full Version : Finnair selger 2 MD-11


SK931
15-05-2007, 13:19
Finnair sells two Boeing MD-11 aircraft

Finnair is selling the last two Boeing MD-11 aircraft in its ownership to Russian airline Aeroflot. The aircraft which are currently serving in Finnair’s long-haul traffic will be transferred to the new owner in November 2008 and July 2009. The value of the sale is several tens of millions of euros.

Finnair operates altogether seven MD-11 aircraft, five of which have leasing agreements ending in the next few years. Finnair is retiring the aircraft type by the end of 2010 after which the long-haul fleet will consist of Airbus A330 and A340 aircraft exclusively.

“There is great demand for MD-11 aircraft in the market now, so the time of the sale was fortunate. We have timed the sale as well as the end of the leases of the MD-11s with the orders of new Airbuses. We will move to a new type of aircraft in our long-haul seamlessly and at a quickened pace. The new aircraft significantly improve fuel and eco-efficiency as well as the passenger comfort,” says Finnair CFO Lasse Heinonen.

Finnair has orders for four new Airbus A340 aircraft, the first of which will arrive already at the end of May. In 2009-10 the long-haul fleet will grow with a further six new A340s or A330s. In addition Finnair has four options for Airbus wide body aircraft. In 2014-16 part of the long-haul fleet will be renewed with new technology Airbus A350XWB aircraft, 11 of which are on order with a further four options.

Finnair’s long-haul network will have ten Asian destinations in the coming summer, six of which will be operated daily. Finnair’s Asian traffic is expected to grow by over 30 per cent this year.

MD11
15-05-2007, 13:36
En æra er snart over for AY's arbeidshest gjennom nærmere 20 år:exclamati Etter 2010 er det kun KLM og World som da opererer MD11 i pax versjon.

Someone
15-05-2007, 13:51
Originally posted by MD11

En æra er snart over for AY's arbeidshest gjennom nærmere 20 år:exclamati Etter 2010 er det kun KLM og World som da opererer MD11 i pax versjon.

Og det spørs hvor mye mer etter 2010 KLM også vil holde på sine. KLM sin MD-11 flåte sliter med til tider store tekniske problemer

FlightDeck
15-05-2007, 14:59
Det blir trist når MD-11 går ut. Men kommersielt sett er det på tide at Finnair kutter dem ut, synes egentlig de er litt sent ute allerede. Uansett - jeg gleder meg til å fly Finnairs MD-11 til Hong Kong om en måned - det blir kanskje min siste tur med dette vidunderet...

Blubird
15-05-2007, 23:08
Trøsten er at vi fortsatt vil se maskinene i luften som fraktmaskiner i lang tid fremover.

MountainDew
16-05-2007, 02:25
Originally posted by Someone

Originally posted by MD11

En æra er snart over for AY's arbeidshest gjennom nærmere 20 år:exclamati Etter 2010 er det kun KLM og World som da opererer MD11 i pax versjon.

Og det spørs hvor mye mer etter 2010 KLM også vil holde på sine. KLM sin MD-11 flåte sliter med til tider store tekniske problemer

Hva er det som plager maskinene til KLM? MD er kjent for å ha bygget solide fly

Someone
16-05-2007, 08:21
Originally posted by MountainDew


Hva er det som plager maskinene til KLM? MD er kjent for å ha bygget solide fly

MD-11 er vel unntaket som bekrefter reglen. For, ja de er stilige, men de er noen skikkelige rakleværk!

Tommy777
16-05-2007, 08:39
Originally posted by SK917


Finnair’s long-haul network will have ten Asian destinations in the coming summer, six of which will be operated daily. Finnair’s Asian traffic is expected to grow by over 30 per cent this year.




Likte denne kommentaren... Klart, når de dumper prisene kommer selvsagt veksten..

Det er ingenting som gjør MD 11 verre enn noen andre fly der ute. Har selv hatt gleden av å fly MD11 flere ganger og jeg har ingenting å utsette på komforten

MD11
16-05-2007, 09:08
Originally posted by Someone

Originally posted by MountainDew


Hva er det som plager maskinene til KLM? MD er kjent for å ha bygget solide fly

MD-11 er vel unntaket som bekrefter reglen. For, ja de er stilige, men de er noen skikkelige rakleværk!

Dette er feil. KLM har kun 10 MD11 i sin flåte og hvis tekniske problemer oppstår blir det store problemer i driften. Ikke uten grunn at KLM nå oppgradert flyene innvendig:D

Someone
16-05-2007, 09:47
Originally posted by MD11

Dette er feil. KLM har kun 10 MD11 i sin flåte og hvis tekniske problemer oppstår blir det store problemer i driften. Ikke uten grunn at KLM nå oppgradert flyene innvendig:D

Jo, men det skjer ofte at de har teknisk. Så en oversikt på a.net hvor det visste seg at AMS-YUL ruten som skal opereres av MD-11 måtte man i Mars i over 70% av tilfellene av tilfellene bruke 330/777/747 fordi en MD stod med snag ett eller annet sted (og siden YUL er den siste MD ruten ut fra AMS om dagen er det normalt den som får lide)

Tommy777
16-05-2007, 10:30
Originally posted by Someone

Originally posted by MD11

Dette er feil. KLM har kun 10 MD11 i sin flåte og hvis tekniske problemer oppstår blir det store problemer i driften. Ikke uten grunn at KLM nå oppgradert flyene innvendig:D

Jo, men det skjer ofte at de har teknisk. Så en oversikt på a.net hvor det visste seg at AMS-YUL ruten som skal opereres av MD-11 måtte man i Mars i over 70% av tilfellene av tilfellene bruke 330/777/747 fordi en MD stod med snag ett eller annet sted (og siden YUL er den siste MD ruten ut fra AMS om dagen er det normalt den som får lide)

Lurer på hvor mye snag vi ser på SAS sine Trent drevne A330s når de er like gamle.... Tipper det blir MYE verre

amatør
16-05-2007, 11:49
Originally posted by Tommy777

Originally posted by Someone

Originally posted by MD11

Dette er feil. KLM har kun 10 MD11 i sin flåte og hvis tekniske problemer oppstår blir det store problemer i driften. Ikke uten grunn at KLM nå oppgradert flyene innvendig:D

Jo, men det skjer ofte at de har teknisk. Så en oversikt på a.net hvor det visste seg at AMS-YUL ruten som skal opereres av MD-11 måtte man i Mars i over 70% av tilfellene av tilfellene bruke 330/777/747 fordi en MD stod med snag ett eller annet sted (og siden YUL er den siste MD ruten ut fra AMS om dagen er det normalt den som får lide)

Lurer på hvor mye snag vi ser på SAS sine Trent drevne A330s når de er like gamle.... Tipper det blir MYE verre
Ja, og det virker ikke som SAS har planer om å bytte de ut med det første..

Concorde
16-05-2007, 13:05
Allerede postet
Linken fjernet