sail4fun
04-11-2004, 08:19
VG: Dette mener vi om reiselivsbedriftene (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101078)
Vi digger danskebåt mer enn SAS og NSB
Vi liker Color Line, men har dårlig inntrykk av NSB: Den nye profilundersøkelsen fra analyseinstituttet MMI viser hva vi synes om reiselivsbedriftene.
Av SVEN A BUGGELAND
BÅT PÅ TOPP: Vi har et positivt inntrykk av Color Line . . . Espen Braata
VG Nett følger:
Luftfart
Reiselivsnyheter
Finn billige flybilletter her
Savn etter snøen?
...les hva du kan forvente deg på Vågå...
Mer på activedestination.no
Skriv om din reise!
I Lesernes Reisebrev forteller leserne om sine spennende reiser verden rundt. Les brevene eller skriv et selv. Premier til beste brev! Misnøyen er stor også med SAS-konsernet og SAS Braathens. Deres lille propellfetter - Widerøe - har folk flest betydelig mer sympati for.
- Folk kjenner oss kysten rundt. Vi oppfattes som et selskap som trygt frakter dem hjem. Vi gjør det lettere å leve i dette langstrakte landet, sier Widerøes informasjonssjef Gøril Wiker.
Det SAS-eide flyselskapet er bare slått av Color Line. Rederiet har 4,2 millioner passasjerer i året og gleder seg over å toppe reiselivsrankingen.
Godt inntrykk
MMI-direktør Erik Dalen viser til at Color Line har markedsført seg godt. Særlig med cruisefarten kan selskapet påberope seg å skape glede.
- Selv negative hendelser som motorhavarier og brann har rederiet vendt til det positive ved å vise gode sikkerhetsrutiner, påpeker Erik Dalen.
Nettrabatt kr 100 på sagasolreiser.no
Velkommen til Saga Solreiser Hit reiser du med Saga Bestill fly + hotell Bestill kun hotell Restplasser Storbyer med Saga Sagas hjemmeside Alltid oppdaterte restplasser finner du her
Andelen som har godt inntrykk av Color Line, har falt fra 66 prosent i 2003 til 57 prosent i år, uten at rederiet selv har noen forklaring.
MMI-direktør Erik Dalen tror det blir spennende å se hvilke positive utslag det nye, luksuriøse skipet «Color Fantasy» gir for rederiets profil.
SAS-konsernet er i fritt fall hva omdømme angår. Mens syv av ti hadde et godt inntrykk i 1994, ser bare tre av ti like positivt på bedriften i år.
- Først førte streiker til at folk knapt våget å stole på at de kom frem med SAS. Så ble selskapet rammet av krisen i luftfarten, sier Dalen.
- Men jeg tror også mange synes at SAS misbrukte markedsmakt ved å spise Braathens. Folk er kritiske til selskapets håndtering av nedbemanning.
Det sammenslåtte SAS Braathens kommer bedre ut enn SAS-konsernet. Erik Dalen sier at Braathens er blitt en slags kjæledegge for de reisende.
Også NSB har en trist utvikling: For ti år siden hadde 76 prosent av befolkningen et godt inntrykk av statsbanene. I dag er andelen 30 prosent.
- Først ble NSB straffet for ikke å holde ruten. Så reiste tekniske uhell spørsmål ved sikkerheten. Og til sist kom Åsta-ulykken, sier Erik Dalen.
- De siste årene er NSB på vei oppover, fra et svært lavt nivå. Publikum har ingen grunnleggende negativ holdning til statlig jernbanedrift.
Nederst på MMI-rankingen ligger flyselskapet Norwegian. Dalen mener nykomlingen ikke skal deppe - det tar tid å bygge en bedrifts omdømme.
- Det er i hvert fall fint at så få har et dårlig inntrykk av Norwegian, i motsetning til konkurrentene, sier informasjonssjef Anne Grete Ellingsen.
PS: Norges største reisebyråkjede, VIA, er svært anonym for folk flest: Ni prosent har et godt inntrykk, fire prosent et dårlig inntrykk - mens 87 prosent svarer «Vet ikke» i MMI-undersøkelsen.
(VG 03.11.04 kl. 13:30)
Vi digger danskebåt mer enn SAS og NSB
Vi liker Color Line, men har dårlig inntrykk av NSB: Den nye profilundersøkelsen fra analyseinstituttet MMI viser hva vi synes om reiselivsbedriftene.
Av SVEN A BUGGELAND
BÅT PÅ TOPP: Vi har et positivt inntrykk av Color Line . . . Espen Braata
VG Nett følger:
Luftfart
Reiselivsnyheter
Finn billige flybilletter her
Savn etter snøen?
...les hva du kan forvente deg på Vågå...
Mer på activedestination.no
Skriv om din reise!
I Lesernes Reisebrev forteller leserne om sine spennende reiser verden rundt. Les brevene eller skriv et selv. Premier til beste brev! Misnøyen er stor også med SAS-konsernet og SAS Braathens. Deres lille propellfetter - Widerøe - har folk flest betydelig mer sympati for.
- Folk kjenner oss kysten rundt. Vi oppfattes som et selskap som trygt frakter dem hjem. Vi gjør det lettere å leve i dette langstrakte landet, sier Widerøes informasjonssjef Gøril Wiker.
Det SAS-eide flyselskapet er bare slått av Color Line. Rederiet har 4,2 millioner passasjerer i året og gleder seg over å toppe reiselivsrankingen.
Godt inntrykk
MMI-direktør Erik Dalen viser til at Color Line har markedsført seg godt. Særlig med cruisefarten kan selskapet påberope seg å skape glede.
- Selv negative hendelser som motorhavarier og brann har rederiet vendt til det positive ved å vise gode sikkerhetsrutiner, påpeker Erik Dalen.
Nettrabatt kr 100 på sagasolreiser.no
Velkommen til Saga Solreiser Hit reiser du med Saga Bestill fly + hotell Bestill kun hotell Restplasser Storbyer med Saga Sagas hjemmeside Alltid oppdaterte restplasser finner du her
Andelen som har godt inntrykk av Color Line, har falt fra 66 prosent i 2003 til 57 prosent i år, uten at rederiet selv har noen forklaring.
MMI-direktør Erik Dalen tror det blir spennende å se hvilke positive utslag det nye, luksuriøse skipet «Color Fantasy» gir for rederiets profil.
SAS-konsernet er i fritt fall hva omdømme angår. Mens syv av ti hadde et godt inntrykk i 1994, ser bare tre av ti like positivt på bedriften i år.
- Først førte streiker til at folk knapt våget å stole på at de kom frem med SAS. Så ble selskapet rammet av krisen i luftfarten, sier Dalen.
- Men jeg tror også mange synes at SAS misbrukte markedsmakt ved å spise Braathens. Folk er kritiske til selskapets håndtering av nedbemanning.
Det sammenslåtte SAS Braathens kommer bedre ut enn SAS-konsernet. Erik Dalen sier at Braathens er blitt en slags kjæledegge for de reisende.
Også NSB har en trist utvikling: For ti år siden hadde 76 prosent av befolkningen et godt inntrykk av statsbanene. I dag er andelen 30 prosent.
- Først ble NSB straffet for ikke å holde ruten. Så reiste tekniske uhell spørsmål ved sikkerheten. Og til sist kom Åsta-ulykken, sier Erik Dalen.
- De siste årene er NSB på vei oppover, fra et svært lavt nivå. Publikum har ingen grunnleggende negativ holdning til statlig jernbanedrift.
Nederst på MMI-rankingen ligger flyselskapet Norwegian. Dalen mener nykomlingen ikke skal deppe - det tar tid å bygge en bedrifts omdømme.
- Det er i hvert fall fint at så få har et dårlig inntrykk av Norwegian, i motsetning til konkurrentene, sier informasjonssjef Anne Grete Ellingsen.
PS: Norges største reisebyråkjede, VIA, er svært anonym for folk flest: Ni prosent har et godt inntrykk, fire prosent et dårlig inntrykk - mens 87 prosent svarer «Vet ikke» i MMI-undersøkelsen.
(VG 03.11.04 kl. 13:30)