PDA

View Full Version : flugstatistik.de , for en CA i SAS Norge

sail4fun
09-05-2007, 21:46
Noen ganger så spørres det jo om hva/hvordan man scheduleres, og variasjoner så her er
et eksempel fra virkeligheten , dette skulle tilsvare ca 3 1/2 mnd på 100% stilling , og det ligger kun 5 leg's med WF som privat reiser i dette

anders320
09-05-2007, 22:42
Og hva er en CA i SAS Norge?

Bizflyer
09-05-2007, 22:47
CA = Cabin Attendant (cabincrew, stewardesse, flyvertinne osv!)

BF:cool2

Tommy777
10-05-2007, 08:14
Eller FA (Flight Attendant) som det heter her i US and A...

Interessant.. Jeg blir knust på antall legs, men på totalt antall kilometer flydd, slo jeg denne FAen i 2006 :) (fløy ca. 360.000 miles i 2006)

The Ticketor
10-05-2007, 13:35
Nå får jeg dårlig samvittighet for å ikke å ha holdt loggen min oppdatert. Hadde kanskje ikke stillt i denne klassen uansett nei..

sail4fun
25-08-2007, 22:16
Tilsvarende for 6 mnd produksjon

anders320
25-08-2007, 22:34
Morsom oversikt!
Trodde faktisk at en CA i 100% stilling arbeidet mer enn 58 timer/mnd. (353 timer i lufta/6=58)

Jobber du (P.A) som Cabin Crew?

ATC-flyradar
25-08-2007, 22:36
Hallo -er dette din statestikk som yrkesflyver ??

Eller er dette noe annet ?? er ikke helt med :D

Jan

LN-KGL
25-08-2007, 22:37
Det er vel fruen som er CA han har oversikt over :-p

sail4fun
25-08-2007, 22:37
Dette blir vel rundt 700Blockhour pr år

ATC-flyradar
25-08-2007, 22:43
Originally posted by ATC-flyradar

Hallo -er dette din statestikk som yrkesflyver ??

Eller er dette noe annet ?? er ikke helt med :D

Jan

Hva er det ???????????????

Jan

sail4fun
25-08-2007, 23:21
Originally posted by andeik

Morsom oversikt!
Trodde faktisk at en CA i 100% stilling arbeidet mer enn 58 timer/mnd. (353 timer i lufta/6=58)

Jobber du (P.A) som Cabin Crew?

Husk blockhours er _ikke_ hele arbeidstiden.

Snittet for cabinen i SAS Braathens (som var navnet i 2006....) var i følge årsrapporten 614blockhours/Y.

Nei , jeg jobber ikke som CA (og det skal de reisende være glade for) , men kona gjør det og det skal de reisende være glade for .

FBU 4EVER
26-08-2007, 11:42
Det blir forøvrig feil å dele antallet timer med 12 for å få gjennomsnittstimer pr. mnd. Man må dele på 11,siden man har 4 uker ferie pr. år.
Jeg hadde 86 block hours i juli.Dette skulle bli 946 block hours på årsbasis.Myndighetene setter en grense på 900,så her må det justeres noe over tid.

Block Hour= Tiden fra "off block" (dvs. push-back) til "block on" (dvs fremme ved gate og parkeringsbremsen sttes på.

Duty Hour= Tiden fra man sjekker inn til en arbeidsøkt til man sjekker ut,ev. sjekker inn på hotell med tilgang til 8 timer hvile.

sail4fun
26-08-2007, 14:15
? Har dere mye avgang ? , i følge Bolagets rapport for 2006 så hadde piloter i SAS I 574 Block hour i 2006 , men er det for mange papir piloter i IC så den reele belastningen på dere ute på linjen blir mye høyere ( Relativ stor overhead grunnet liten flåte men alikevel mange stabs pilot stillinger som må fylles ? )

ATC-flyradar
26-08-2007, 15:36
Originally posted by FBU 4EVER

Det blir forøvrig feil å dele antallet timer med 12 for å få gjennomsnittstimer pr. mnd. Man må dele på 11,siden man har 4 uker ferie pr. år.
Jeg hadde 86 block hours i juli.Dette skulle bli 946 block hours på årsbasis.Myndighetene setter en grense på 900,så her må det justeres noe over tid.

Block Hour= Tiden fra "off block" (dvs. push-back) til "block on" (dvs fremme ved gate og parkeringsbremsen sttes på.

Duty Hour= Tiden fra man sjekker inn til en arbeidsøkt til man sjekker ut,ev. sjekker inn på hotell med tilgang til 8 timer hvile.

Det du mener med block er reelle timer i Cockpit, men dere har vel oppmøtetid til planlegging av vær/vind/temp - ruteplanlegging ( kanskje ikke på innenlands flyvning) sammen med copilot og cabinsjeff osv. Du får vel betalt for alt annet arbeide utenfor cockpit ??

Hva er snitt arbeidstid for piloter i dag ?
Hva er snitt arbeidstid for crew i dag ?

Hva regnes av arbeidstid/fritid ved ruter som man må overnatte på hotel ??

Snitten må vel veien i pr mnd eller pr år for å riktige timer. Spørsmålet gjelder 100% stillinger.

Jan

FBU 4EVER
26-08-2007, 16:57
Originally posted by ATC-flyradar

Originally posted by FBU 4EVER

Det du mener med block er reelle timer i Cockpit, men dere har vel oppmøtetid til planlegging av vær/vind/temp - ruteplanlegging ( kanskje ikke på innenlands flyvning) sammen med copilot og cabinsjeff osv. Du får vel betalt for alt annet arbeide utenfor cockpit ??

Hva er snitt arbeidstid for piloter i dag ?
Hva er snitt arbeidstid for crew i dag ?

Hva regnes av arbeidstid/fritid ved ruter som man må overnatte på hotel ??

Snitten må vel veien i pr mnd eller pr år for å riktige timer. Spørsmålet gjelder 100% stillinger.

Jan

Les innlegget mitt så skjønner du at block hours er tiden flyet er i BEVEGELSE.Før dette har vi 30-45 minutter i cockpit til checklister,lasting/programmering av computere og checklister. Før dette har vi ca. 1 time på crewrommet til å planlegge flyvningen på basis av materiale vi får fra Flight Planning-kontoret,vi regner ut endelig mengde med drivstoff,vi møter kabinbesetningen på deres briefingrom og forteller om flytid,vær og vind samt områder med forventet turbulens slik at de kan planlegge sine serviceoperasjoner deretter.

Les innlegget mitt,så skjønner du at duty hours er tiden fra man sjekker inn til tjeneste til man sjekker ut med derpå følgende hvileperiode enten i egen seng eller på et hotell.Sengehvile på 8 timer eller mer regnes ikke som duty.

Vi har iflg. kollektivavtalen en 45-timers arbeidsuke (duty hours).Hvor mye flytid man får,er avhengig av programmet.Noen får en t/r Madeira eller Kanariøyene.Det gir 14 timer duty,men kanskje bare 10-11 timer block hours.En annen dag får man f.eks. t/r Paris først,så en t/r Bergen.Skal vi si 10 timer duty,7 timer block?

P.A.Viking: Hva som skjedde i 2006 er ikke relevant overhodet for langrutepiloter anno 2007.Et tillegg til K-avtalen i vinter tok fra oss 25% av fritiden mellom to slynger samt åpnet for muligheten til å fly inntil 100 block hours/mnd. Dette er rimelig heftig for en kortrutepilot.For en langrutepilot med tidsforskjell og uregelmessig søvnmønster er dette uholdbart i lengden. Sykefraværet steg rimelig raskt fra 1,2% til 6,7%. Og det var før jeg ble satt på bakken av min flylege!

Thomas
26-08-2007, 17:15
Continental betaler sine piloter fra "brakes released" til "brakes on"..

FBU 4EVER
26-08-2007, 17:30
Originally posted by Thomas

Continental betaler sine piloter fra "brakes released" til "brakes on"..

Det er vanlig blant amerikanske selskaper.De fleste andre har faste månedslønninger pluss diverse tillegg.Da kan man tillate seg at flyvningen kanskje blir kortere enn planlagt uten at det får økonomiske konsekvenser for pilotene.Amerikanske piloter har en tendens til å fly lange og sakte innflygninger,bl.a. og er heller ikke så keen'e på å fly direkte fra et punkt til et punkt lenger ned på flight plan'en dersom det sparer tid.Blir mer tid fra "brake release" til "brakes on" på den måten.

ATC-flyradar
26-08-2007, 19:03
Takk for bra info FBU 4EVER.

Jan

sail4fun
19-11-2007, 21:38
En liten oppdatering , nå med ca 10 mnd produksjon

paer
20-11-2007, 12:08
Spännande att se detta! :)

Men jag måste bara fråga - har du en speciell förkärlek för tyska, eller har du något specifikt emot den engelska versionen? www.flightmemory.com
Det ska funka att logga in på den med samma detaljer som flugstatistik.de (du behöver bara acceptera några TOC's).

sail4fun
20-11-2007, 13:32
Joda Paer , men 25år i Tysk selskap har satt sine spor.
Neste oppdatering, med "individliste" skal komme fra www.flightmemory.com ...

/G

paer
20-11-2007, 14:29
Joda Paer , men 25år i Tysk selskap har satt sine spor.
Neste oppdatering, med "individliste" skal komme fra www.flightmemory.com ...

/G

Hehe... :D
Jag kunde bara inte hålla mig! ;)

Tack för uppdateringarna! Kul att se hur livet är i luften...

sail4fun
22-11-2007, 22:57
For "tallslukere", her er -1- år's produksjon for CA på "kort"
626 (614) Timer er vel omtrent det som fra snittet for 2006 i SAS Norge.
Airplane lista inneholder ~54*737'ere , hvem mangler ;)

gardkarlsen
23-11-2007, 07:13
Hei

Det tok sin tid å legge inn alle flyturene mine i flightmemory.com - men nå er de på plass og jeg må bare vedlikeholde plassen når jeg er ute å flyr. Så min oversikt er ganske komplett bortsett fra et 50 talls turer til Bergen i jobbsammenheng ;)