PDA

View Full Version : En liten Hovedstadstriangeltur - uten fly

Martin
09-05-2007, 02:58
Tillater meg og skrive en liten tripreport om en ganske så flyløs tur (i værste fall tar jeg FLYtoget inn til Oslo før avreise...).

Etter og ha tatt ut en fridag tidligere i år, fant jeg ut at jeg skulle bruke de "resterende fire" uka etter pinse.. Etter diverse planlegginger om Kielferger, Trondheimstog, og Bergensfly, Endte jeg opp med at jeg og min søster skulle ta en tur til København med DFDS - Helt til jeg plutselig "oppdaget" at hun ikke var gammel nok. DFDS opererer med to forskjellige aldersgrenser for reise uten foresatte - 20 på minicruise, og 18 på enkeltreiser/turer med minst en natt i mellom båtreisene - og min søster er 19..

Sendte også en mail til DFDS for å oppklare dette, og det viste seg at jeg tydeligvis ikke ville fungere som foresatt for henne. Minicruise var derfor uaktuelt, og med en natt i Køben ville vi begynt og touche borti min søsters arbeidsdager

Et alternativ var også at vi tok båten den ene veien, og fløy tilbake, men flyselskapene skulle ha forholdsvis mye for å fly oss fra CPH til OSL den aktuelle dagen.

Løsningen ble da et svenskt transportselskap, nemlig SJ. Javisst, skal man ta et tog fra Oslo til København, må man ta svenskt tog.

Routingen er også interresant. Først tar vi et tog fra Oslo til Södertälje (en by ca. 20 minutter sør for Stockholm i følge SJ's rutetabell..), med avgang fra Oslo på ettermiddagen på søndagen (1. pinsedag), med ankomst i Södertälje på kvelden Hvorfor vi ikke kan få bli med toget fra Oslo helt til Stockholm, for å hoppe på Malmøtoget der, aner jeg ikke. Kunne bestilt hver for seg, selvfølgelig, men da ville Stockholm-Malmø alene kostet mer enn vi betaler for hele denne turen.

Etter to timer på en svensk jernbanestasjon, hopper vi på et nattog til Malmø, hvor vi er litt over halv sju neste morgen, før et tredje tog tar oss over broen, den siste halvtimen til København, med ankomst litt over halv åtte.

Så blir det å tilbringe noen timer i København, før MS "Pearl of Scandinavia" frakter oss hjem igjen.

Med bilige togbilletter og en vanlig, innvendig lugar, havner vi såvidt på en tusenlapp hver (inkl. frokostbuffet på båten..) - Litt av greia var at turen skulle være nettopp billig..

Håper på en liten tripreport, og forhåpentligvis med bilder når jeg kommer tilbake..

EB
09-05-2007, 06:21
God tur... Gleder meg til å lese mere...

Martin
11-05-2007, 21:59
Og da hadde man fått billettene til toget, trykket på godt, gammeldags (svensk) papir, sendt i en konvolutt via posten. tror det er dette man kaller "papirbilletter" :colgate:

DFDS derimot, lar deg hvertfall printe ut papiret selv...

Martin
29-05-2007, 12:23
Og da var turen unnagjort, med stor suksess.

Turen begynte på søndag, da jeg parkerte bilen på Gardermoen, og satte meg på flytoget til Oslo. Møtte min søster utenfor Peppes Pizza neserst i Karl Johan, og turen begynte der med en pizza og pils/cola.

Klokken kvart på fire, nærmet det seg avgang, og vi fant oss til rette på plassene våre, i SJ sine ikke akkurat så altfor nye vogner. Men setene var greie, og benplassen var mer enn god nok. Knyttnevetesten ble bestått med glans.

Turen foregikk uten de helt store begivewnhetene, annet enn at det kom folk både av og på på de fleste stasjonene, og hvertfall i vår del av toget så det ut til å være et greit belegg, og vi ankom Södertälje etter rutetabellen.

Södertälje S er forresten en liten stasjon, som stort sett ligger oppå en bro, og hvor kiosken nede på bakkenivå er stengt på en søndagskveld. I tillegg var det omtrent ingenting i nærområdet heller, annet enn en liten harepus som plutselig hoppet foran oss mens vi var på "sightseeing".

23:30 ankom toget fra Stochholm, som skulle gå som nattog til Malmø. Dessverre tok det tid før vi kom oss avgårde, for ca. 20 meter ut fra stasjonen stoppet toget, før det rygget tilbake. Det ble så kunngjort på PA at det var en teknisk feil med lokomotivet, og at vi måtte vente på et nytt lok fra Stockholm. ca. 1,5 time etter skjema, kom vi oss avgårde..

"Men det som var i støkker på den bilen han hadde var ji akkurat det som var i støkker på det andre" sa Øystein Sunde, og det tror jeg gjelder lokomotiver også. Da vi ankom Linköping i tre-tiden på natten, skjedde det igjen. Noen meter ut fra perrongen, før det sa stopp. Av og til prøvde de å dra avgårde, men stoppet etter et par meter hver gang.. Denne gangen ble det ikke ropt opp no på PA-anlegget, men jeg overhørte en samtale mellom konduktøren og noen andre passasjerer, og da fikk jeg høre at det var samme feil på det nye lokomotivet også... Da vi dro derfra, hadde vi tilsammen tre timers forsinkelse..

Bortsett fra det, så var det ålreite vogner, med gode seter. Benplassen ble avgjort av vedkommende som satt foran deg, for her var alle setene plassert i grupper på fire, to med og to mot fartsretnigen. Nummereringen på disse, var sånn at jeg og min søster hadde fått de to setene som var ved vinduet.. Men siden de to som hadde midtgangsetene allerede hadde satt seg ved siden av hverandre, så tok vi de to andre setene, og alle var nok minst like fornøyd med det. Klarte til og med og duppe av et par ganger..

Utpå morgenkvisten, ble det til ogmed annonsert et ekstra stopp, slik at passasjer som egentlig skulle vært med andre tog videre fra andre steder allikevel kunne komme seg dit de skulle. Bra gjort av SJ! Da vi ankom Malmø litt senere, hadde vi også tatt igjen halvparten av forsinkelsen, slik at vi ikke ankom København mer enn en time for sent, noe som egentlig ikke gjorde noen ting for vår del, da den timen antageligvis hadde gått med til venting allikevel.

Etter et kort opphold i Malmø, satte vi oss så på toget som skulle frakte oss over Øresundsbroen, som forøvrig var tåkebelagt, slik at jeg så absolutt ingenting.

Ellers la jeg merke til en artig liten detalj på dette toget: Informasjon på skjermer, annonseringer på PA-anlegget byttet faktisk språk da vi passerte grensen.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0543.jpg

Grei benplass i SJ's andreklasse-kupe.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0544.jpg

Moi!

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0548.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0549.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0556.jpg

Södertälje stasjon.

Resten av turen, samt noen flere bilder kommer senere i dag.

Martin
29-05-2007, 22:31
Ankomst København var i halv-ni-tiden, og til å begynne med skjedde det ikke stort. Dagen gikk ellers med til litt spising, en kjapp tur innom "Ripleys Believe it or not", som vi plutselig oppdaget hadde åpnet, slik at vi kunne gå dit mens vi ventet på at voksmuseet skulle åpne, som vi endte med å ikke besøke allikevel... Tuslet så nedover Strøget, tuslet en runde rundt Nyhavn, samt en tur over mot Kvæsthusbroen (DFDS' gamle anløpshavn..), for å finne et hotell som min søster mente hun hadde bodd på engang.. Avsluttet med is og pils/cola på Kongens Nytorv, før bussen tok oss til DFDS-terminalen, og M/S Pearl of Scandinavia. Enkelte har kanskje "Crown of Scandinavia som sin favoritt, men etter å ha reist med begge to (Crown i fjor, og Pearl for to år siden), så var det på en måte litt godt å komme tilbake til Pearl.

Etter ankomst DFDS-terminalen, ble det litt venting før innsjekking åpnet, men når den gjorde det, gikk det fort.. Men jeg synes godt DFDS kunne tenkt ut et slags kø-opplegg. Mens vi (og flere bak oss..) stod og ventet, kom alle de som bare hadde vært noen timer i land (som ikke må sjekke inn på nytt) gående mellom køen og skranken, og da de åpnet en tredje skranke, rakk jeg ikke bort pga. "pensjoniststrømmen", før noen andre plutselig tok den skranken fra en helt annen retining..

Etter innsjekk, gikk vi ombord, og fant lugaren, som var av typen "Innvendig lugar med køyeseng - altså ingen fancye Commodore-lugarer som bl.a. Blackhawk snakker så varmt om (Jeg MÅ prøve en sånn lugar en gang..). Men de har sine fordeler:

- Kort vei, da de billigste lugarene ligger på lavere dekk
- Et bad som er "effektivt" lite. Man kan dusje mens man sitter på do!
- Og ikke minst, de er billige!

Mat skulle også spises ombord, og valget falt på buffet-restauranten "7 Seas", hvor man for 216 (danske) kroner kan spise så mye man vil (Egentlig ikke, da man faktisk ikke disponerer bordet mer enn 1 time og 45 minutter, men det holdt lenge allikevel..).

Etter to turer de to siste årene, med tilhørende middag i 7 Seas begge ganger, ble jeg faktisk imponert! Denne buffeten overgikk de to forrige med glans! Noe som riktignok trakk litt ned, var naboene, men det skal ikke DFDS lastes for. To mødre med tilsammen 4 barn, som bl.a. skulle leke at de var på "fiin restaurant". Ikke ante jeg at man krabbet under andres bord på fine restauranter.. Men vi fikk da spist, og den hyggelige, tykke gamle danske kelneren unnskyldte bråket etter at de hadde gått..

Så ble kvelden avsluttet i "Columbus Nightclub" med et par drinker (takk til servitør Mette L, som introduserte meg for den fantastisk gode "Mojito Royal", som også var en av de dyreste forresten..), og tilhørende østeuropeisk danseband. Ja, jeg liker faktisk de bandene som spiller på sånne båter, da de har en tendens til å plukke ut låter jeg faktisk liker.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0573.jpg

Her gjør jeg et forsøk på skape et nytt slagord for Icelandair

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0595.jpg

"When in Rome do as the romans do, when in Copenhagen, do as the copenhagers do.."

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0600.jpg

M/S Pearl Of Scandinavia

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/IMG_0601.jpg

Noen medpassasjerer. Jeg trenger vel ikke å nevne at det ble en hel**kes fest ombord??

Så håper jeg bare ingen henger meg for at jeg poster en flyløs tripreport..
Jo forresten, jeg så en fyr med en Aeroflot t-skjorte på toget..

Someone
29-05-2007, 22:42
Fin rapport. :)

Tror forresten ikke danskene er spesielt flinke generelt på det med kø opplegg. Det er ihvertfall mitt inntrykk

EB
30-05-2007, 06:17
Veldig bra rapport...selv om jeg nok også er av de som foretrekker Crown...

AirbusTrond
30-05-2007, 16:29
Super rapport! Regner med at det tåles både tog og båt på dette forum .. Selv ville jeg nok vært skeptisk til tog, men båt er jo bedre enn fly hvis man har god tid - spesielt på utreise. Hva er egentlig hovedforskjellen på de to båtene? Jeg har bare reist med Crown av en eller annen pussig grunn...

Martin
30-05-2007, 16:54
Forskjellen er vel at Pearl fremstår som hakket nyere, selv om hun faktisk er den eldste båten, bygd ca. 1989, men kjøpt av DFDS og satt inn på OSL-CPH i 2001. Crown fikk DFDS splitter ny i 1994, tror jeg det var..

Av personlig erfaring, liker jeg lugarene til Pearl hakket bedre enn den jeg bodde på på Crown i fjor. De virker nyere. Og av en eller annen grunn, så trives jeg bedre i "7 Seas" ombord på Pearl, enn i samme restaurant på Crown.

Martin
30-05-2007, 16:57
Originally posted by AirbusTero

Selv ville jeg nok vært skeptisk til tog

Som nevnt lenger opp, så ble det tog fordi alt av flybilletter var for dyrt, og fordi min søster var for ung til å ta båten begge veier. Men i ettertid, så angrer jeg så absolutt ikke. Det tar lenger tid, men noen ganger er det ålreit å reise sakte også.. Nå gleder jeg meg nesten enda mer til togturen jeg skal på i Juli.

Spanair
30-05-2007, 18:45
Fin rapport.... Bra at det er noe annet enn alle disse biz flight rapportene også :colgate: (no hard feelings..:p )

Savipix
01-06-2007, 08:50
Det är väl ändå Södertälje Syd och inte Södertälje? ^_^

MountainDew
02-06-2007, 01:10
Så ut som noen livlige eldre damer du var på tur med :cheers:

Martin
02-06-2007, 01:31
Originally posted by Savipix

Det är väl ändå Södertälje Syd och inte Södertälje? ^_^

Selvfølgelig, det har du rett i. Stasjonen vi var på heter Södertälje Syd

Er Södertälje så stort da?