View Full Version : Australia og New Zealand fra USA på First Class
Tommy777
08-05-2007, 23:05
Travel Itinerary:
Oct 4th 5:00PM UA943 ORD-LAX B767-300ER Seat 11 A and B, Economy Plus, upgrade pending
Oct 4th 10:39PM UA839 LAX-SYD B744 Seat 1 A and J. International First Class Suites
Oct 6th EK418 9:15AM SYD-AKL BOEING 777-300ER, Seat 7 J and K. Business Class
Business Class Limo
The Westin Auckland, Lighter Quay
7. Oktober: Auckland-Queenstown med NZ647 kl 2:25PM
Hertz: Ford V6 Escape
Grand Mercure Hotel St Moritz Queenstown
9. Okotber: Queenstown-Christchurch med NZ5386 kl 4:10PM. One Class
Chateau on the Park, Christchurch
10. Oktober: Christchurch-Auckland med NZ526 kl 12:50PM. One Class
Hyatt Regency Auckland
Oct 11th 8:50AM QF164 AKL-SYD B763 Business Class, Seat 3 AB
Oct 11th 2:15 PM DJ846/374 SYD-MEL-HOB 737 One Class
Hertz: Toyota Yaris or similar
The Henry Jones Art Hotel, Spa Suite, Hobart, Tasmania
Hatherley House, Superior Spring Suite Package, Launceston, Tasmania
Oct 13th 11:10 AM DJ367/987 HOB-MEL-OOL 737 One Class
Hotell: Sheraton Mirage Resort and Spa Gold Coast.
Oct 18th 1:55PM DJ514 OOL-SYD
Hotell: Sheraton on the Park.
Oct 20th UA840 SYD-LAX 744 sete 4E and F International First Class.
Oct 20th UA116 LAX-ORD, 767-300 seat 5F and 5E International Business Class
Vel, dette var litt artig.
På lørdag satt jeg hjemme og surfet på internet etter en lang flyuke. En FT venninne kom på MSN og fortalte at Orbitz solgte billetter LAX-AKL i full C til USD1200+!!
Jeg heiv meg på telefonen til kona og fikk tilsagnet til å kansellere Italia og Alaska turen mot en tur til Down Under.
Søkte frem datoene og vips! Der var billettene for totalt USD2900 i full C t/r LAX-SYD-AKL-SYD-LAX!!
Jeg grep billettene og kjøpte også en ekstra til meg selv for senere bruk.
Søndags aften var det noen som hadde snappet opp tilbudet på FT og helvete brøt løs. Hundrevis av billetter gikk i løpet av søndags natt/mandags morran før UA satt en stopper for galskapet. Billettene var gyldig og UA bestemte seg for at folk kunne reise. Jeg måtte dog gjøre en liten endring på returen. Etter prisen var tilbake til vanlig, ringte jeg i dag til UA for å gjøre om returen... Personen på 1K desken var mindre samarbeidsvillig og hadde fått beskjed om at disse "feilbillettene" kunne ikke endres. Skulle være glad for feilen og holde kjeft var egentlig det hun sa. Siden billettene var booket i full C, ba jeg om å få snakke med en supervisor. Etter en liten debatt om reglene for denne typen billetter, var vi ganske enige: denne billetten burde jeg kunne få endre uten at de re-priset den. Dog hadde damen fått streng beskjed: Disse billettene skulle IKKE endres.. Hun tilbød seg å kontakte WHQ og komme tilbake. Det gjorde hun med et positivt resultat. De ville gjøre et spesielt tilfelle og booke om siden jeg var en såpass bra kunde... :angry:
Så da var det bare å hive seg i booking av hotell og diverse. Masse nye flyselskaper, masse Champis og mange nye steder å besøke.
Tipper dette kan bli bra!!!
Heldigris, var akkurat for sent ute, hvis ikke ville både Australiatur og gullkort vært i boks:angry:
send en PM om du trenger tips for Gold Coast, Brisbane og Queensland. Har bodd der i to år!:)
Griseheldig med den! Takk for tipset, men desverre passet timingen daarlig ... hadde det vaert andre veien, hadde jeg nok slaatt til!
Men:
Oct 4th UA121 ORD-LAX B753 ... tror jeg ikke ......
Tommy777
09-05-2007, 00:34
Originally posted by LN-MOW
Griseheldig med den! Takk for tipset, men desverre passet timingen daarlig ... hadde det vaert andre veien, hadde jeg nok slaatt til!
Men:
Oct 4th UA121 ORD-LAX B753 ... tror jeg ikke ......
Hehe, ikke jeg heller. Skal seff være en 752, ja
Hvor mye er "vanlig" pris? Og forresten, hvordan skjer sånne feil? Trodde det satt folk i selskapene døgnet rundt å passet på dette her, spesielt med de dyrste billettene...Men ganske deilig å dra iland disse billettene, kan jeg tenke meg..
Tommy777
09-05-2007, 00:44
Originally posted by GFL
Hvor mye er "vanlig" pris? Og forresten, hvordan skjer sånne feil? Trodde det satt folk i selskapene døgnet rundt å passet på dette her, spesielt med de dyrste billettene...Men ganske deilig å dra iland disse billettene, kan jeg tenke meg..
He he, gå til www.united.com og sjekk LAX-AKL-LAX. Business prisen er ca. USD 10.000 i full C, så vi "sparte" 17.000 daler.. Fullpris business billetter er grisedyre
Det som er fint med disse billettene er at de er oppgraderbare med United 1K kuponger til internasjonal First Class, såkallte SWUs. Det er umulig å oppgradere rabatterte business billetter eller økonomi billetter til First Class med såkallt United Suite, helt flate, private senger. Derfor er disse billettene ekstra attraktive..
UA kan ikke følge veldig godt med... En kompis fant billettene fredags kveld. Søndagskveld slapp bomben på FLyertalk og billettene var tilgjengelig til mandags formiddag
Tommy777
10-05-2007, 01:06
Noen som har vært i Tasmania??
Heldiggris!!! Dette ligner jo "tabben" med billige billetter til PVG i C klasse med SAS. Jeg skal forøvrig til AKL i november/desember. Betaler 28000.- i C klasse med SK/SQ fra OSL via LHR og SIN. Mulig at det blir en rapport da!
Tommy777
10-05-2007, 19:36
Vel, heldig og heldig.. ;)
Rutene fra USA til Australia er jo regulert slik at QF og UA suger så mye de kan ut av passasjerene. Så nettopp derfor var dette et ekstra bra tilbud.
Tommy777
15-05-2007, 02:35
I dag kom papirbillettene for Emirates og Qantas leggen. Limoservice fra AKL til hotellet courtesy of Emirates har jeg også fått en kupong for. Så når vi lander i AKL stor det en kar med hatt og venter på oss. Free of charge :D
Tommy777
21-05-2007, 19:45
Var på Flyertalk treff i NYC i helgen. Av 25 deltakere, hadde 18 sikret seg dette tilbudet til AKL. En av deltakerne hadde kjøpt 5 stk!!
Tommy777
18-06-2007, 22:47
Etter noen tips fra en Flyertalk kompis, har vi bestemt oss for å gjøre om på New Zealand besøket.
Vi blir kun et døgn i AKL og tar deretter turen til Queenstown hvor vi blir 3 netter. Flightene går med Air New Zealand. Kommer tilbake til AKL og tar en natt der før vi fortsetter til Australia
Tommy777
16-08-2007, 03:19
OK, da er Air New Zealand flightene booket og betalt. Det var bra vi ventet, fikk billettene bra mye billigere på en kampanje.
Her er reiseruta:
9. Okotber: Queenstown-Christchurch med NZ5386 kl 4:10PM
10. Oktober: Christchurch-Auckland med NZ526 kl 12:50PM
Totalpris ble 426 USD for oss to. Not bad!
Tommy777
17-09-2007, 06:19
Dagen i dag ble brukt til planlegging og diverse innkjøp. Det ble noen reisebøker, samt litt annet tidsfordriv til lange flytrurer.
Det har også kommet equipment change begge veier mellom ORD-LAX. Det blir 763 a'la innenriks på turen bortover og den internasjonal versjon på returen, noe som er meget gode nyheter fordi internasjonal business er ti ganger bedre enn innenriks F. (vi har jo økonomi billetter og oppgraderer på den delen av turen. Opp fra Y-innenriks F ene veien og Y-C andre veien).
Det skal også shoppes inn en ny ryggsekk denne uken.
Det nærmer seg heldigvis!
Må si at misunnelsen er stor!
Gleder meg til å få høre alle detaljene, og håper du greier å få knipsa noen bilder mens du sitter der..? ;)
i har jo økonomi billetter og oppgraderer på den delen av turen. Opp fra Y-innenriks F ene veien og Y-C andre veien).
.. og hvis det er fullt? :D
Originally posted by Thomas
i har jo økonomi billetter og oppgraderer på den delen av turen. Opp fra Y-innenriks F ene veien og Y-C andre veien).
På UA kan man så vidt jeg vet forhåndoppgradere hvor man er sikret plass
Tommy777
17-09-2007, 15:32
Originally posted by LN-RRL
Må si at misunnelsen er stor!
Gleder meg til å få høre alle detaljene, og håper du greier å få knipsa noen bilder mens du sitter der..? ;)
Bilder i boetter og spann loves!
Tommy777
17-09-2007, 16:09
Originally posted by Thomas
Er du oppgradert, er plassen garantert. Paa returen har jeg brukt saakalt "Confirmed Regional 1 Upgrade certs". Jeg faar 2 slike hvert kvartal jeg flyr mer enn 10K miles som 1K medlem (disse kupongene faar kun 1K medlemmer). Oppgradering skjer ved booking dersom det er seter tilgjengelig. Nedgradering har jeg aldri opplevd. Dersom saa skjer, har man akkurat samme rettigheter som betalte billetter i klassen du har oppgradert til. Disse kupongene kan brukes til oppgraderes i Region 1, nord amerika og karibien.
Andre veien mellom ORD-LAX bruker jeg saakalt "500 milers". Den som har hoeyest status faar bekreftet oppgraderingen foerst. 1K faar bekreftet plass 100 timer foer avreise, Premier Executive 72 timer (*Gold) og Premier (*Silver) 48 timer. Slike 500 milers kan opptjenes av alle medlemmer uansett statusnivaa. De kan ogsaa kjoepes av GM. De er ogsaa de eneste kuponger som ikke bekreftes ved bestilling.
Paa strekken t/r Sydney, er vi allerede i betalt internasjonal business. Der har jeg brukt saakalte "System Wide Upgrade" for aa komme til internasjonal First Class. Disse kupongene deles de 6 ut gratis av hver gang du re-kvalifiserer til 1K. Du kan oppgradere uansett flight paa UA bekreftet ved bestilling eller LH paa stand by. Disse kupongene ruler.
Haaper denne forklaringen hjelper.
Tommy777
04-10-2007, 05:05
Da er det kvelden før avreise. Alle dingser er ladet, inkludert 2 kamera, 3 Ipods, head set etc etc etc.
Fruen ville gjerne lage rapporten sammen med meg og vil sende linken til sine amerikanske venner. Skriver derfor rapporten på engelsk fra nu.
Everyone: It's the night before our big trip and we just finished packing everything. We managed to keep within our two 60 liter back packs. We will not be checking them for our flights tomorrow (mainly because we don't trust UAs ability to get our bags to our destination across the world....) Because we are in First, it shouldn't be a problem bringing these back packs on board, they are not that big.
BTW, here's the entire itinerary:
Travel Itinerary:
Oct 4th 5:00PM UA943 ORD-LAX B767-300ER Seat 11 A and B, Economy Plus, upgrade pending
Oct 4th 10:39PM UA839 LAX-SYD B744 Seat 1 A and J. International First Class Suites
Oct 6th EK418 9:15AM SYD-AKL BOEING 777-300ER, Seat 7 J and K. Business Class
Business Class Limo
The Westin Auckland, Lighter Quay
Hertz: Ford V6 Escape
Grand Mercure Hotel St Moritz Queenstown
9. Okotber: Queenstown-Christchurch med NZ5386 kl 4:10PM. One Class
Chateau on the Park, Christchurch
10. Oktober: Christchurch-Auckland med NZ526 kl 12:50PM. One Class
Hyatt Regency Auckland
Oct 11th 8:50AM QF164 AKL-SYD B763 Business Class, Seat 3 AB
Oct 11th 2:15 PM DJ846/374 SYD-MEL-HOB 737 One Class
The Henry Jones Art Hotel, Spa Suite, Hobart, Tasmania
Hatherley House, Superior Spring Suite Package, Launceston, Tasmania
Oct 13th 11:10 AM DJ367/987 HOB-MEL-OOL 737 One Class
Hotell: Sheraton Mirage Resort and Spa Gold Coast.
Oct 18th 1:55PM DJ514 OOL-SYD
Hotell: Sheraton on the Park.
Oct 20th UA840 SYD-LAX 744 sete 4E and F International First Class.
Oct 20th UA116 LAX-ORD, 767-300 seat 5F and 5E International Business Class
We will write our first part of the report from the UA International First Lounge at LAX tomorrow night.
Enjoy!
Finn en feil: Toyota Yaris passer liksom ikke inn sammen med First Class, Business Class, Hyatt Hotels etc...^_^
Tommy777
04-10-2007, 15:09
Originally posted by EB
Finn en feil: Toyota Yaris passer liksom ikke inn sammen med First Class, Business Class, Hyatt Hotels etc...^_^
Det er vi vel helt enig i ^_^ Siden jeg har President Circle Hertz medlemskap blir jeg automatisk bekreftet i den beste bilen de har tilgjengelig ved ankomst, saa det blir nok ikke noe Yaris, nei ^_^
Neste feil: Back Pack...lukter inter rail laaaang vei!!!
AirbusTrond
04-10-2007, 19:27
Originally posted by EB
Neste feil: Back Pack...lukter inter rail laaaang vei!!!
Back Pack er det eneste som gjelder om man ikke skal reise bare fra A til B og fra B til A tilbake, mener nå jeg..
.. .men de lysestakene ville jeg kanskje droppet... ^_^
God tur & takk for at vi vår være med!
Tommy777
04-10-2007, 22:32
Da var vi i gang. Skriver på norsk, fruen får selv ta seg av den engelske delen... Sitter nå i UAs International F lounge på ORD. Godt kamuflert, men jeg har jo vært her før. Det er en stilig lounge med fine møbler og dusj fasiliteter. Mat og drikke er det nok av. Luksus dersom man er vant til amerikanske lounge, helt normalt (bortsett fra mengden av brennevin) for oss europeere. Det som har skjedd siden sist er at Moet Chandon er ut, Korbel aka SØPPEL er inn... Hjelpe meg for en nedtur!!. Positivt dog at de deler ut gratis internet kort for folk med egen laptop.
Her er noen bilder
Tommy777
04-10-2007, 22:33
Merk Korbel flaska nede ved siden av øl. Utvalget av øl og alkohol er meget bra, noe av det beste jeg har sett i en lounge. Maten er delikat og smakte godt. Det er tilsammen ca. 10 personer i loungen.
Skimter baade Glenfiddich og Remy .. Da er iallefall primaerbehocene dekket!
Hva er det som er feil med ryggsekk? Oss Road Warriers som farter rundt med laptop har intet annet alternativ dersom man skal ha med seg det man trenger .. laptop-bag er bare saa ut ... :p
Tommy777
05-10-2007, 23:54
Originally posted by LN-MOW
Skimter baade Glenfiddich og Remy .. Da er iallefall primaerbehocene dekket!
Hilser fra Emirates loungen i Sydney. Her mangler det ikke Single Malt. 4 forskjellige god merker å velge mellom.
En utrolig flott reise over Stillehavet, 13 timer og 55 minutter tok det. Fikk sove nesten 8 timer!
Hvor skal man starte??
La oss starte i Chicago. En skikkelig sliten 767 sto og ventet på oss ved gate C11. Selvsagt hadde jeg blitt oppgradert og ikke fruen.... Det ble Economy Plus, så 36" holder til 4 knyttnever. Det var første gangen jeg har reist med UAs 767 domestic to klasse versjon. Hjelpe meg hvor sjæbby de er bak!. Ingenting virket, silikon var brukt flittig for å tette lekasjer i luftanlegget. Flyturen gikk fort og vi benyttet anledningen til å bruke en del av mine gratis vouchere for brennevin ombord. Man mottar 20 slike vouchere hvert år, siden man ofte blir oppgradert, har jeg godt over 50. ^_^
Landet før rute i LA og ble møtt av UA personell som eskorterte oss til UAs First lounge. Foran oss la fruen merke til at det var noen som hadde Flyertalk tag på veskene sine. Ganske riktig, et eldre ektepar var på vei samme vei som oss! Vi inviterte dem med i loungen og koste oss noen timer der.
Denne UA F loungen hadde faktisk ekte champers, men mat tilbudet var glissent. Siden det kun var vår avgang som gjensto, var det lite folk i loungen.
35 minutter før avgang kom damen og eskorterte oss ombord i flyet og introduserte oss til purseren. Skikkelig profft opplegg.
Vi fant våre Suiter 1 A og J helt fremme i nesen på 744en. Meget privat og skapet foran ble kun brukt til vår bagasje, så det var ikke forstyrrende.
Champis kom raskt på bordet, vi snakker om skikkelige greier. Sjekk ut vinlista lengre ned i posten.
Vi pushet 5 minutter før rute og tok av mot vest. United Suites imponerer selv om de begynner å bli litt gamle. Bortsett fra IFE er alt moderne og kan måle seg med alle andre internasjonale First Class produkter. 5 retter ble det, kjendis kokk Charlie Trotter står nå for menyen så det smakte virkelig bra!
Suiten ble enkelt gjort om til seng og fruen slokna meget raskt. Senga er helt flat og du kan felle ned armlenene slik at man lett ligger behagelig på siden. Jeg synes dog at madrassen er litt tynn. Det var litt turbulens, men det gikk selvsagt meget lett å sove.
Ankom kl 0600 i Sydney og kom oss lett igjennom sikkerhetskontrollen, Emirates lounge ligger 15 meter unna international transfer området. Kan med hånda på hjertet si at dette er den beste loungen jeg har vært i på lenge, inkludert SQ F. For en line up! For en service! Det ble en dusj i Molton Brown Spa området, litt frokost, skikkelig Espresso, litt Champagne etc. De har en egen lounge quality controller som tar bilde av alle retter før de settes ut. Han følger med på alt som skjer. Tok et bilde av han ^_^
Alt mellom himmel og jord kan du få her, inkludert forkost på bestilling.
Vi er klar for rad 7 på Emirates 777-300 ER som går om ca. timen. Fikk plass i lille kabinen helt fremst der det kun er to rader. Mer følger! Nå til menyer og bilder!!
Tommy777
06-10-2007, 00:09
Bilder
Tommy777
06-10-2007, 00:14
Mer bilder
Tommy777
06-10-2007, 00:15
Siste bilde. Menyen postes når vi kommer frem, EK annonserte akkurat boarding
Foreløpig takk for alle beskrivelser og bilder. :exclamati ;)
Morsomt å følge med...venter på mere!!!
litt-amatør
08-10-2007, 12:19
Flotte bilder og rapport, fikk skikkelig inntrykk av atmosfæren. Her er det jammen bare å glede seg til fortsettelsen!
Tommy777
10-10-2007, 01:08
Etter halvannen time i Emirates Loungen var det på tide å avslutte en lang ferd fra Chicago. Emirates ventet oss på siste leg fra SYD-AKL. Turen med Emirates var over all forventning. En frisk 777-300ER disket opp med friske blomster over hele kabinen, helt nytt AVOD system, men setene er vel litt old school og kunne ikke legges helt flate. Det er vel plan om aa bytte disse ut ganske snart. Det spilte liten rolle for oss som kun hadde en flight paa 2 timer og 50 minutter. Vi ble som sagt tidligere plassert i mini kabinen rett bak 8 seter i F. Set up paa Emirates business var 2+3+2, vi hadde en to seter paa rad 7. De serverte raskt Champagne, juice eller vann i skikkelige glass. Moet Chandon var det som ble servert i Business. Det ble servert brunch, har menyen og vil poste denne senere. Presentasjonen var helt fantastisk, det samme var crewet ombord. De var dog litt statiske, a la SQ. Alt var selvsagt perfekt og vi smakte paa en del av de 5 vinene som var tilgjengelige.
Landet i Auckland 5 minutter foer rute og siden vi hadde back packs ombord, slapp vi unna baggasje hallen. Passkontrollen var kjemperask, som sikkert mange vet, er de ekstremt noye med hva du tar med deg inn i landet her. All baggasje ble sjekket, de leter etter frukt, ferske ting mm. Det var omtrent som Hawaii. Her i NZ var det rimelig godt organisert slik at det tok ikke mange minuttene foer vi var ute i fri luft. Der sto vaar limo sjaafoer og ventet paa oss med sin Ford Fairlaine :D
Turen til Westin tok knappe 25 minutter. Westin Auckland er splitter nytt. Vi bodde paa poeng og ble oppgradert til en Junior Suite med et flott Spa bad. Tok bilder. Kjempe flott hotell. De gir ogsaa gratis adgang til executive suiten som hadde godt utvalg av mat og brennevin mellom 5-9 hver kveld og full frokost mellom 6-10. Det bar tidlig til sengs etter en lang reise....
høres ut som en herlig reise! Ser fram til fortsettelsen med flere beskrivelser og bilder.
MountainDew
14-10-2007, 00:01
Veldig bra! Ja dette blir spennende fremover. Du var heldig med kjendis Charlie Trotter maten. Jeg sendte den i retur :p
Tommy777
19-10-2007, 10:18
Som tidligere rapportert, var vi relativt slitne da vi ankom Westin Auckland. Flyet til Queenstown gikk dog ikke foer paa tidlig ettermiddag, slik at vi fikk tatt en spasertur rundt i byen.
All Blacks spilte jo kamp klokka 0800 paa morran. I executive loungen var det flere som hadde linet seg opp rundt TVen og spiste frokost. Vi ble introdusert til Marmaid, et gjaer paalegg som smakte - merkelig... Ellers var det en flott frokost og maskiner tilgjengelig gratis for innsjekk og surfing. Vi klarte ikke aa sjekke inn til vaar ANZ flight, maatte ta det paa flyplassen. Sol og flott vaer, gatene i Auckland var oede grunnet rugby kampen. Stakk hodet innom en lokal pub nede ved Steinlager seilbaaten paa kaia, New Zealand ledet 13-3 ved pause mot Frankrike. Det saa ut til aa gaa veien. Vi spaserte opp til parken, videre til Ponsonby, et hipt omraade med masse kafeer og butikker. Det ble et lite pitstop der foer vi spaserte tilbake til hotellet. New Zealand hadde i mellomtiden klart aa bli slaatt ut av VM med et 18-20 tap ^_^ .
Mange som hang med geipet. Vi pakket sammen og sjekket ut av hotellet.
Westin Auckland: Det beste Westin hotellet jeg har bodd paa. Manageren er tidligere manager av Four Seasons Canary Warf i London. Han har laert sin stab opp. Kjempefin platinum oppgradering og et hotell jeg garantert vil komme tilbake til. Terningkast 6 av 6 mulige.
Vi hadde jo ikke Emirates limo (eller Ford Fairlaine som bilen het) ut til flyplassen og ba conciergen om tips. Tips i Auckland: SuperShuttle er veien aa gaa til og fra flyplassen. 25 dollar pr. pers, 5 dollar ekstra pr. ekstra passasjer. Taxi kommer paa 70 daler +.
Vel fremme ved innenriksterminalen var det bare aa sjekke inn paa Star Gold skranken. En hyggelig dame tok seg av bagasjen. Denne ble merket med Koru Priority tag og sendt avgaarde. Air New Zealand har innenriks lounger paa de fleste flyplassene i NZ. Denne loungen hadde full buffet, samt rundt 20 sorter pils. I tillegg masse vin og brennevin. De tilbyr ogsaa gratis Wlan. Saa for oss med Star Gold er NZ kjempebra!
En 737-300 ventet paa oss og som dere ser paa bildet, var det rimelig trangt om plassen ombord. Setene var dog nye og kabinen var meget fresh. Den fremste delen av flyet hadde nesten ingen passasjerer, vi hadde rad 1 og halve rad 2 for oss selv. Vi kom oss avgaarde paa rute.
Alt bortsett fra kaffe, te og vann kostet penger ombord, dog var paaslaget til ANZ relativt lite. Vi hadde jo forsynt oss godt av buffeten i loungen, ble kun et glass vann paa oss.
Innflygningen til Queenstown var fantastisk. Tok et par bilder.
Air New Zealand innenriks er helt greit. De er kjipe med poenger, servering er ok, loungene er flotte. Bra service. Omtrent som SAS innenriks minus lounger og gratis vann..
Vaar bagasje kom ut foerst. Vi var fremme i Queenstown uten noen problemer.
Laster opp en del bilder nu. Kommer med resten naar vi er tilbake loerdag.
Tommy777
19-10-2007, 10:20
Bilder fra Emirates flighten, hotellet i Auckland, innenriks loungen til ANZ paa AKL og "limoen" Emirates fiksa for oss :p
Tommy777
22-10-2007, 05:57
Etter ankomst Queenstown plukket vi opp vår leiebil, en Ford Escape som var knallrød. Er lenge siden jeg har kjørt bil med rattet på gærne siden, så jeg passet på å booke automatgir. Queenstown er en relativt liten by så det gikk greit å navigere seg rundt.
Vi sjekket inn på Grand Mercure Hotel, som lå i gangavstand til sentrum. Resepsjonen på hotellet minnet om et skihotell i Sveits og var flott. Vi hadde bestilt et rom med utsikt og ble tildelt et rom i 6. etasje med flott utsikt over innsjøen. Helt grei standard, men ikke noe spesielt. Utsikten var dog verdt pengene. Terningkast 4 av 6
Slengte raskt fra oss bagasjen for å sjekke ut byen. Queenstown er utelukkende en turist destinasjon. Både priser og type butikker og restauranter bekreftet dette. Vi var der mellom ski og sommersesongen, så det var ikke veldig busy. Fant oss en vinbutikk som hadde samme smake systemet som Whole Foods her i USA. Du legger et kredittkort som depositum og får et kort som kan brukes til vinsmaking. Flaskene er montert til en dispenser, du stikker inn kortet og velger størrelse og voila, du blir tildelt vin. Etterpå gjør man opp for det man har drukket.
Etter test av diverse lokale Shriraz, et par Pinot og enda flere Sav Blanc kjente vi at jet lag fortsatt var tilstede. Gutta i vinbutikken anbefalte Ferg Burger som skulle ha verdens beste burgere! Sjappa hadde åpningstider det står respekt av: fra sju om morran til fem om morra :) Burgerne smakte, det gjorde også det lokale brygget vi bestilte til burgern. Er nok den største burgern jeg noen gang har prøvd meg på, god var den også, men Bjerkvikingen er fortsatt favoritten. Fergburger anbefales dog. Skikkelig god mat og kjempestemning 22 timer i døgnet. For en pengemaskin denne sjappa må være.. http://www.fergburger.com/
Etter maten bar det tilbake til hotellet og rett i bingen. Sjekka ut solnedgangen fra baren ved resepsjonen. Det ble tidlig kveld i 9 tia.
Neste dag hadde vi et ganske tett program, så det var greit at vi tok tidlig kveld. Frokost litt over klokka sju, deretter bar turen til Wanaka. Det var litt kaldt på morran, faktisk bare en 7-8 grader. Vi kom opp i ca. 16 grader senere på dagen. Vi valgte å kjøre over fjellet, noe som viste seg være en god ide. Litt svingete, men for en natur! Vi ankom Wanaka ved 10 tiden og spaserte litt rundt i sentrum. Deretter var det vingård besøk på programmet. Quartz Reef var første stopp. De produserer bl.a. en av verdens beste Methode Traditionelle. Helt konge. Det ble smakt og flaske innkjøpt. Vi var de eneste som var på besøk denne morran og fikk omvisning av en av eierne. Anbefales. Dette er så nært Champagne som det kan bli.
http://www.quartzreef.co.nz/chauvetvintage.html
Etter en sprudlende start ble det stopp hos Gibbston, trolig den mest kjente vinprodusenten i området. Bortsett fra oss var det kun 2 andre par på besøk pluss 2 busslaster med japanere. Det ble smakt 8 forskjellige viner (kun rødt), mye bra der også.
Amisfield var siste vingård vi besøkte. De er mest kjent for sin meget respekterte gourmet restaurant på vingården. En 9 retter kosta rundt 90 NZ dollar. Vi lyktes ikke å få bord søndag, mandag var de stengt slik at vi ikke fikk testet restauranten. Igjen var det kun vi som var på besøk denne mandagen. Vinen var bob bob og langt fra det beste du finner i NZ. Restauranten var flott, synd vi ikke fikk prøvd denne ut..
http://www.amisfield.co.nz/
Etter vinturen bar det tilbake til Queenstown og en kjapp pizza på byens beste pizzarestaurant, The Cow. Pizzaen var kjempebra, men ligg unna hvitløksbrødet. Det var godt, men på størrelse med et stor kneipbrød...
Vi hadde litt dårlig tid, slik at vi måtte ta med oss pizzaen til TSS Earnslaw som vi hadde booket en tur med. Skikkelig gammel steamboat som skulle ta oss rundt på fjorden og på besøk til en bondegård. Vi ankom 3 minutter før avgang og som forventet, var det skikkelig fuktig og varmt ombord ^_^ . Vi fant oss et bord, bestilte drikke og nøt resten av pizzaen med en fantastisk natur som bakgrunn. Etter ca. 30 minutter ankom vi bondegården som lå helt for seg selv. Her ble det omvisning, afternoon tea med påfølgende saueklipping demo ^_^
http://www.everythingqueenstown.com/item/44/Real+Journeys++TSS+Earnslaw+Steamboat
Etter to timer, bar det tilbake til Queenstown og et lite pitstop på hotellet. På middagsmenyen var det Bombay Palace som skulle besøkes. Helt grei indisk restaurant med lave priser minutter fra hotellet.
Vi klarte å holde oss våken helt til klokka 10 denne dagen :D
Opp tidlig igjen på tirsdag, vår siste dag i Queenstown. Etter frokost bar det rett til Kiwi Bird Park som ligger rett ved taubanen i Queenstown. Var interessant å se Kiwi fugler i livet. De er natt fugler slik at det ikke var lov å ta bilde av dem i det mørke rommet. Interessante skapninger.
Deretter bar det opp i fjellheisen. Kanon utsikt, anbefaler å prøve ut Luge banen som ligger på toppen. Skikkelig vittig go cart uten motor..
http://www.skyline.co.nz/
Deretter bar det til Arrowtown, en liten landsby et par mil øst for Queenstown. Ble en god lunsj ute i sola.
Etter lunsj bar det til flyplassen. Bilen ble returnert og vi bega oss opp i NZ loungen som igjen bød på massevis av mat og drikke. Flyet, en ATR, kom inn litt sent og vi kom oss avgårde bare litt etter rute. En innkommende Qantas 737, samt en NZ A320 på vei til Sydney sørget for at det ble litt ekstra venting. Det er ikke taxi baner på denne flyplassen så her må man pent vente og taxe ned til enden av rullebanen.
Tok av mot sør og etter litt navigering mellom fjell, var vi på cruise høyde. Samme servering som på 737ene til NZ. Gratis kaffe, te og vann. Det var bedre plass ombord denne ATRn enn på 737en til NZ.
Grått i været da vi ankom Christchurch. Siden vi hadde såpass god erfaring med SuperShuttle i Auckland, valgte vi å bruke en lignende tjeneste i Christchurch. Mye kortere fra flyplassen i Christchurch, så vi sparte neppe mer enn 10 NZD på å bruke denne shuttlen.
Vi droppa bagasjen på ”slottet” der vi skulle bo, Chateau on The Park. Jeg hadde oppgradert til såkallt Premier service, kosta 30 NZdollar ekstra og ga bedre rom med morgenkåpe, diverse spa ting, gratis frokost og ubegrenset kaffe i hotellets ”starbucks”. Rommet var helt greit, stort med en egen liten hage. Hotellet får 4 av 6 mulige. Hotellet hadde egen shuttle ned til sentrum av byen som lå ca. 3 km unna. Shuttlene gikk hver halvtime. Vi oppdaget også at de hadde gratis shuttle til flyplassen noen ganger daglig. Det passet heldigvis med vår avgang dagen etter. Vi spaserte rundt i byen, fikk tatt noen bilder. Det var godt å komme seg ut av turistfella Queenstown. Flott by med normale priser. Det ble et par øl på en lokal kneipe i sentrum før vi tok middagen på en kjempebra japansk restaurant. Det var Teppanyaki style slik at det ble hyggelig prat med et spansk par på ferie og et lokalt par på date.
Deretter bar det til hotellet. Opp tidlig, god frokost på hotellet. Dette var første dagen det ikke var sol fra skyfri himmel. Ble en liten spasertur i lett regn ned til botanisk hage som ligger i parken hotellet ligger inntil. Mer regn gjorde at vi tok oss tilbake til hotellet tidligere enn planlagt. Vi tok shuttlen til flyplassen der All Blacks akkurat hadde landet. Flyplassen var kaos. Tusenvis av fans hadde tatt turen for å møte sine helter. Tok noen bilder. Det viste seg dog at halve laget skulle videre til Auckland, så vi møtte dem både NZ loungen og deretter på flyet.
Hele crewet ombord hadde på seg All Black uniformer og var klare for sine utslåtte helter. Vi kom oss avgårde med vår 737-300 på rute. Vi var situert på rad 2, laget rett bak oss. Ble en bra, kort tur med litt ekstra snadder på grunn av at All Blacks var ombord.
Da vi landet Auckland, ventet kaoset på All Blacks. 3 flighter med Air New Zealand innenriks var over og de imponerer. Alle ansatte var meget hyggelige og servicen var utmerket. Vår priority bagasje kom ut aller først etter 2 av 3 flightene, den siste kom vår bagasje ut som nummer 4 og 6. Som Farmer, lurer jeg også på hvorfor man ikke klarer å få dette til i Skandinavia. Flott buy on board meny, essensielle ting er gratis. Det eneste som skuffet var dårlig plass til beina på 737ene deres, samt overhodet ikke poeng på de billigste billettene.
Vi tok SuperShuttle inn til Hyatt hotellet der vi var blitt oppgradert til Regency Club etasje. Hotellet var flott, men gjengen som jobbet der var langt under par. Nøkkelkortene til rommet vårt fungerte ikke og det tok 4 turer til resepsjonen før dette var i orden. Staben var veldig lite hjelpsom og jeg måtte ta med meg manageren opp før noen trodde på at låsen var ødelagt..
Det ble et besøk i spaet til hotellet. De har blandt annet et 25 meter svømmebasseng. Det koster dog penger for gjester uten status å besøke dette området. Jeg er mid tier i Hyatt, noe som ga oss black out på 5 timer i døgnet for å besøke treningsfasilitetene. Grunnen til dette er at hotellet driver et treningssenter der de selger medlemskap til folk i Auckland, hotellgjester kommer i andre rekke. Vi trente ikke, men det var rimelig folksomt i basseng og andre fasiliteter.
Internet skulle de 40 NZD for, frokost kostet 40 NZD..
Vi gjorde litt shopping i Auckland og spiste middag på en italiensk restaurant rett nede i gata fra hotellet. Godt og rimelig. Dårlig vær denne kvelden slik at vi tok oss tilbake til hotellet rett etter middag.
Hadde booket SuperShuttle fra hotellet kl 0700. For å toppe oppholdet, fikk vi ikke den bestilte vekkingen, så back up vekkingen vår ti over halv sju.
Etter litt stress kom vi oss avgårde. På flyplassen hadde Qantas egen innsjekkings lounge for business og first passasjerer. Det var bare å sette fra seg tingene du ville sjekke inn og ta plass i salongen så ville damen komme over med boarding passene når man var ferdig. Det var også en egen deklarasjons agent som sjekket passet og tok skjemaet du må fylle ut. Dette gjorde at sikkerhetskontrollen gikk lynkjapt og man slipper å stå i kø for å levere dette skjemaet. Skikkelig eksklusivt opplegg. Kan nevnes at NZ har samme type lounge i andre enden av innsjekkingsområdet og som Star Gold (eller C og F pax) kan man få samme behandlingen hos dem.
Fruen stakk i tax free mens jeg sjekka ut loungen til Qantas. Loungen lå vis a vis NZs meget flotte lounge og var en stor nedtur etter den eksklusive innsjekkingen. Tomme fat og elendig utvalg av frokost. Tok en kopp te og et glass juice.
767en til Qantas var litt sliten (dog mye bedre enn UAs innenriksmaskiner...) og plassen i business var omtrent som innenriks F i USA. Servicen var veldig lik det man finner hos BA, korrekt og høflig.
Det vanket Moet Chandon før avgang og etter avgang kom de rundt med drikke. Som man kan se på bildene var det en bra presentasjon, dog var de posjerte eggene gjennomkokt. De kom også rundt med egne DVD spillere for lån på turen. 20 titler lå det i mappen alle fikk utdelt. De viste også film på de gamle Tvene, Die Hard 3 gikk denne dagen.
Landet 15 minutter før rute i Sydney, vårt New Zealand besøk var over...
Rapporten fra Australia kommer senere denne uken. Nå til bilder og menyer.
UA LAX-SYD First Class
Champagne
Laurent Perrier 1997
Drappier Millesime Exception 2000
White
Jean-Marc Brocard Chablis 2004 Montmains
Marie Antoinette Vincent Poilly Fuisse 2003
Kim Crawford 2006 Marlborough Sauvignon Blanc
Markham Vineyards Sauvignon Blanc
Red
Chateau Cos Labory 2002 Saint Estephe Medoc
Chateau Camensac 2002 Haut Medoc
Kunde Estate Merlot 2003 (Sonoma)
Penfolds Bin 2 Shiraz-Mourvedre 2004 Australia
Port
Sandeman Founders Reserve Porto
To begin
Soup
Curry Tomatoe Soup
Salad
Fresh seasonal greens
Hot basil parsley shrimp
Classic Caesar or roasted garlic vinaigrette
Main
Charlie Trotter:
Grilled sea bass and creamy stone ground grits, braised collard greens with bacon and organic tomato-herb finishing sauce
Wild Mushroom and coriander braised celery with farfalle pasta
Not Charlie Trotter:
Pan seared veal medallions with morel sauce, Yukon mashed potatoes with parsley and Swiss chard.
French style chicken stuffed with apricots and spinach with balsamic cherry sauce.
Express dine
Any of the above entrees, fresh seasonal greens with ranch dressing and Elis Belgian Chocolate Cheesecake for dessert
Dessert
Ice cream with Sundae toppings
Cheese
Jarlsberg, Reny Picot Fontina, St Andre Triple Crème
And more..
Fresh Strawberries with brown sugar and sour cream dip
Midflight snack
Sandwiches, Lays potato chips, Ghirardelli chocolate and granola bars
Prior to arrival
Florentine quiche with Hollandaise sauce, sautéed sausage and crispy bacon
Or
Charlie Trotter: Fresh seasonal fruit plate
Emirates flight SYD-AKL Business Class
Brunch
Fresh seasonal fruits
Main
Plain omelette. With cheese and herbs, accompanied by røsti potatoes, oven roasted Roma tomato and field mushrooms
Astralian mixed grill. Including beef tenderloin, lamb cutlet and chicken sausage, served with baked tomato, fresh spinach leaves and roast potatoes
Steamed barramundi fillet (252 calories)
Served with carrots, broccolini, shiitake mushrooms and steamed rice
International cheese selection
Emmental, Leicester and Feta
Bread Basket
Selection of bread, croissants and breakfast pastries
Chocolate savarin
Champagne
Moet Chandon Brut Imperial
White
Chateau des Fesles Chenin Sec 2004
Scotchmans Hill Chardonnay 2005
Red
Chateauneuf du Pape Les Sinard 2004
The Ned, Pinot Noir, 2004 New Zealand
Qantas AKL-SYD Business Class
Breakfast
Feijoa Fruit Energiser
Orange Juice
Your choice of
Continental Breakfast
Fresh Seasonal Fruit
Yoghurt
Muesli
Or Cereal Selection and a choice of Warm Bakery Items
Hot Breakfast
Fresh seasonal fruit
Poached Eggs with Bacon and English Spinach
Or
Mushroom Omelette with slow roasted roma tomatoes
choice of Warm Bakery Items
Tommy777
22-10-2007, 06:01
Bilde 1: Feijoa juice og te i QF C
Bilde 2: NZ A320 og B777 i AKL
Bilde 3: Litt Moet Chandon paa morran i QF C
Bilde 4: Trist Qantas lounge i AKL
Bilde 5: Ikke akkurat kjempeplass i QF C
Bilde 6: Som innenriks USA, brede seter i QF C
Tommy777
22-10-2007, 06:05
Mer bilder
Tommy777
22-10-2007, 06:22
mer
Tommy777
22-10-2007, 06:24
Bildene fra Nikon D80en kommer senere i uka, de er for store og jeg må resize dem noe skikkelig.....