PDA

View Full Version : - KLM hjalp nazister med å flykte

Trety
08-05-2007, 08:42
http://www.nettavisen.no/verden/article1026082.ece

Det nederlandske flyselskapet KLM blir nå beskyldt for å ha bistått nazister med å flykte til Sør-Amerika.

Utflyttet
08-05-2007, 08:46
Og skal vi grave i dette så la oss nå enten henge ut halve europa, eller la det ligge. Det er mange som har lik i lasten fra WWII og ikke minste fra det som skjedd ei 45 og 46 rundtom.

-A

LN-KOG
08-05-2007, 09:44
Og la oss heller ikke glemme alle allierte selskaper som eide selskaper i Tyskland - gjerne via Sveits, Spania eller Portugal... Det er jo også en del selskaper som endret navn etter krigen.

Dette er forøvrig en stor sak i nederlandske nettaviser.

DY Tech
08-05-2007, 09:47
De som evt. var involvert i dette er nok døde forlengst også.

sk931
08-05-2007, 10:08
Det er altså 60 år siden...mange af dem der deltog dengang er ikke mere....
----
Mange industri selskaber, der idag lever i bedste velgående, var involveret
i meget smuds lige efter WW2....jeg synes man skal lade det hvile..
Jeg ved godt at meget ikke tåler dagens lys, men KLM og andre var små fisk i det
spil...Største skurk i "arbejdet med at hjælpe tyskere der ikke havde rent mel i posen"
efter WW2 er efter min mening, den katolske kirke.

Hilsen
Ole

Fly high
08-05-2007, 12:17
Originally posted by ph-ndr

Og skal vi grave i dette så la oss nå enten henge ut halve europa, eller la det ligge. Det er mange som har lik i lasten fra WWII og ikke minste fra det som skjedd ei 45 og 46 rundtom.

-A

Det er vel ikke "vi" som skal grave, og det er da bra at man spavender den offisielle historien slik at sannheten kommer fram? Flere eksisterende bedrifter bygger sin velstand på skitne eller i alle fall tvilsomme disposisjoner under krigen. Nylig ble den norske politisjefen i Oslo under krigen revet ned av Milorg-heltepidestallen fordi det viser seg at det var han som fylte opp transportskipet Donau med 530 norske jøder som ble sendt til Tyskland.

Det er en god del folk som opplevde krigen som ennå er i live. På gata i dag møtte jeg en mann med mørkeblå blazer med medaljer på brystet, grå bukser og beret på hodet. Han hadde trolig vært med på kransenedleggelse i forbindelse med frigjøringsdagen. Poenget mitt er at mange har sterke følelser fortsatt til det som skjedde. Noe kan sikkert ligge, men det er bra at man får fram hva som virkelig skjedde, i alle fall i de store linjene.

Fram til relativt nylig har okkupasjonen av Norge vært fremstilt omtrent som om annenhver nordmann var en krigshelt som drev med sabotasje mot tyskerne. Fordi noen fortsatt jobber med å grave, vet vi at dette ikke er et riktig bilde.