View Full Version : Emirates bestiller 4 nye A380
Emirates har offentligjort at de har bestilt 4 nye 380 og har dermed 47 under bestilling:
http://www.eads.com/1024/en/pressdb/pressdb/Airbus/20070507_airbus_emirates_a380.html
Når blir de første A380 levert til kunder? Og med hvilken hastighet?
Tim Clark i Emirates er tydeligvis en dyktig taktiker med å få Boeing og Airbus til konkurere med hverandre.
Et veldig interessant trekk dette her.Handelen inngår nok i forhandlingene om kompensasjonen for sene leveranser av øvrige A380.
fokkeren
07-05-2007, 13:01
Er det noen som veit hvor mange A380 det må lages for å nå breakewen:question:
Originally posted by storg
Når blir de første A380 levert til kunder? Og med hvilken hastighet?
SQ skal vel få 1 til høsten også blir det vel levert 10-12 i 2008, før produksjonen ventes å nå normalt nivå i 2010
ENGM RAMP
07-05-2007, 13:34
Jeg leste et sted om at de må lage rundt 400 !!! stk eller noe nå for å gå break-even?
sirpjalle
07-05-2007, 13:46
Originally posted by fokkeren
Er det noen som veit hvor mange A380 det må lages for å nå breakewen:question:
Originally posted by ENGM RAMP
Jeg leste et sted om at de må lage rundt 400 !!! stk eller noe nå for å gå break-even?
Kan nok sikkert stemme det, iflg Tech Republic (http://articles.techrepublic.com.com/2100-22_11-6168588.html) har de 156 ordre fra 14 kunder. Har et stykke igjen da.... Iflg theregister.co.uk (http://www.theregister.co.uk/2006/10/20/a380_break_even/) må de ha 420 kontra 270 enheter for å break-even
Men det er jo ingen tvil at Airbus sliter, A380 var jo og er et ambiøst prosjekt, der de har satset "all or nothing", og det har jo ikke gått som smurt. Resultatet har jo bla vært at ordre har blitt kanselert...
Airbus unions seek job cut plan access (http://www.boston.com/news/world/europe/articles/2007/04/27/airbus_unions_seek_job_cut_plan_access/)
Airbus confirms 10,000 job cuts (http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/6402859.stm)
EADS' Airbus to cut 2,300 jobs in Toulouse, 2,300 in Hamburg - union source (http://www.forbes.com/afxnewslimited/feeds/afx/2007/04/27/afx3662370.html)
I følge The Boston Globe (http://www.boston.com/news/world/europe/articles/2007/04/27/airbus_unions_seek_job_cut_plan_access/) så har Airbus brent av 5 mrd. Euro. (Ref: Two years in accumulated delays to Airbus' A380 superjumbo have wiped about 5 billion euros ($6.5 billion) off profit forecasts for 2006-2010.)
Originally posted by storg
Når blir de første A380 levert til kunder? Og med hvilken hastighet?
Som nevnt:
Originally posted by Someone
SQ skal vel få 1 til høsten også blir det vel levert 10-12 i 2008, før produksjonen ventes å nå normalt nivå i 2010
Første levering er planlagt i oktober, med første flight for SQ i november mellom SIN-SYD. Dog, dette kan muligens framskyndes noe. Neste maskin er deretter planlagt levert i februar neste år.
Planen var 1 maskin i år, 13 neste år, 25 i 2009, og 45 i 2010. Den opprinnelige planen gikk på 2 i 2006, 25 i 2007, 37 i 2008, 45 i 2009 og 50 i 2010. Med andre ord ble det en differanse på 75 maskiner, og forsinkelsen ligger på 22 måneder.
Originally posted by OJB
Et veldig interessant trekk dette her.Handelen inngår nok i forhandlingene om kompensasjonen for sene leveranser av øvrige A380.
Og kanskje også tar høyde for kanselleringen av 18 A346...:exclamati
Originally posted by fokkeren
Er det noen som veit hvor mange A380 det må lages for å nå breakewen:question:
I 2005 lå dette tallet på 270. I fjor høst ble tallet justert opp til 420. Det som er verdt å merke seg var at disse tallene var beregnet utifra et forhold mellom €/$ på 1,12, et tall som nå er nærmere 1.4. Antallet maskiner for å nå breakeven er flytende, det må justeres etter kursene, men med dagens forskjell mellom euro og dollar må antallet økes en hel del fra 420.
Originally posted by sirpjalle
Kan nok sikkert stemme det, iflg Tech Republic (http://articles.techrepublic.com.com/2100-22_11-6168588.html) har de 156 ordre fra 14 kunder. Har et stykke igjen da....
Men det er jo ingen tvil at Airbus sliter, A380 var jo og er et ambiøst prosjekt, der de har satset "all or nothing", og det har jo ikke gått som smurt. Resultatet har jo bla vært at ordre har blitt kanselert...
Jeg vil tro at Airbus nok vil få en del nye ordre når de viser at de kan levere på avtalt tid. Det er jo der mye av problemet ligger nå, at man ikke vet når man får flyene. Det gjør det mildt sagt vanskelig å drive flyselskap.
Når det gjelder tiltakene i Airbus som går på flytting av arbeid og oppsigelser av ansatte er vel det en fare for at det burde vært gjort uansett. Men at man har kunnet bruke A380 som et argument.
sirpjalle
07-05-2007, 14:14
Oversikt ordre så langt pr. 19. oktober 2006
A380 ORDERS SO FAR
Emirates: 43 aircraft
Lufthansa: 15
Qantas: 12
Air France: 10
Singapore Airlines: 10
Fedex: 10
International Lease Finance: 10
UPS: 10
Thai Airways: 6
Virgin Atlantic: 6
Korean Air Lines: 5
Etihad Airways: 4
Qatar Airways: 2
China Southern Airlines: 5
Kingfisher Airlines: 5
Malaysia Airlines: 6
Source: Airbus
Link (http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6067540.stm)
Originally posted by storg
Jeg vil tro at Airbus nok vil få en del nye ordre når de viser at de kan levere på avtalt tid. Det er jo der mye av problemet ligger nå, at man ikke vet når man får flyene. Det gjør det mildt sagt vanskelig å drive flyselskap.
Om du spurte Airbus, på vegne av et flyselskap, når en kunne få levert første A380 om du la inn en ordre, så ville du fått et rimelig presist svar. Airbus har en plan, og de gjør sitt for å følge denne. Om Airbus ikke hadde greid å beregne dette ville de ikke holdt ut lenge i bransjen. Men selvsagt kan ting skje underveis som gjør at leveranse forskyves.
En oppdatert oversikt per 7. mai 2007:
Emirates: 47 aircraft
Lufthansa: 15
Qantas: 20
Air France: 10
Singapore Airlines: 19
International Lease Finance: 10
Thai Airways: 6
Virgin Atlantic: 6
Korean Air Lines: 5
Etihad Airways: 4
Qatar Airways: 2
China Southern Airlines: 5
Kingfisher Airlines: 5
Malaysia Airlines: 6
Totalt 160 firm.
Endringer er +4 til EK, +9 til SQ, +8 til QF, kansellasjoner fra FedEx og UPS på ti hver, at ILFC endret 2 A380F (ment for Emirates) til A380, og ILFC og VS utsatte levering til 2013.
sirpjalle
07-05-2007, 15:19
Originally posted by brendas
Originally posted by storg
Jeg vil tro at Airbus nok vil få en del nye ordre når de viser at de kan levere på avtalt tid. Det er jo der mye av problemet ligger nå, at man ikke vet når man får flyene. Det gjør det mildt sagt vanskelig å drive flyselskap.
Om du spurte Airbus, på vegne av et flyselskap, når en kunne få levert første A380 om du la inn en ordre, så ville du fått et rimelig presist svar. Airbus har en plan, og de gjør sitt for å følge denne. Om Airbus ikke hadde greid å beregne dette ville de ikke holdt ut lenge i bransjen. Men selvsagt kan ting skje underveis som gjør at leveranse forskyves.
En oppdatert oversikt per 7. mai 2007:
Emirates: 47 aircraft
Lufthansa: 15
Qantas: 20
Air France: 10
Singapore Airlines: 19
International Lease Finance: 10
Thai Airways: 6
Virgin Atlantic: 6
Korean Air Lines: 5
Etihad Airways: 4
Qatar Airways: 2
China Southern Airlines: 5
Kingfisher Airlines: 5
Malaysia Airlines: 6
Totalt 160 firm.
Endringer er +4 til EK, +9 til SQ, +8 til QF, kansellasjoner fra FedEx og UPS på ti hver, at ILFC endret 2 A380F (ment for Emirates) til A380, og ILFC og VS utsatte levering til 2013.
Leste i dag på nettet, har selvfølgelig ikke klart å spore opp siden igjen, men artikkelsen sier at Rolls Royce har lagt ned produksjonen av motorenen til A380 grunnet usikkerheten rundt bla. produksjonen, oppsigelsene og leveringsvanskene til Airbus. viser til denne: Men selvsagt kan ting skje underveis som gjør at leveranse forskyves.
Originally posted by sirpjalle
Leste i dag på nettet, har selvfølgelig ikke klart å spore opp siden igjen, men artikkelsen sier at Rolls Royce har lagt ned produksjonen av motorenen til A380 grunnet usikkerheten rundt bla. produksjonen, oppsigelsene og leveringsvanskene til Airbus. viser til denne: Men selvsagt kan ting skje underveis som gjør at leveranse forskyves.
Lagt ned har de nok ikke, men de har såvidt jeg vet midlertidig stoppet den da det ikke er noe vits å bygge motorer som går rett på lageret
fokkeren
07-05-2007, 15:32
Takker så mye for informasjonen angåene breakewen på A380,ser ut for meg det blir vanskelig nøtt å knekke.
Originally posted by fokkeren
Takker så mye for informasjonen angåene breakewen på A380,ser ut for meg det blir vanskelig nøtt å knekke.
Det blir neppe så mye vanskligere for Airbus enn det var for Boeing når 747 kom på markedet. Likevel har 747 programmet vært en kjempesuksess.
Det kommer nok 380 til å bli også om få år.
Det er jo nesten en dråpe i havet bestilling... Men alt hjelper er det noe som heter :old
Noen hadde vel allerede avskrevet 380`n...
sirpjalle
07-05-2007, 19:40
Originally posted by Someone
Originally posted by sirpjalle
Leste i dag på nettet, har selvfølgelig ikke klart å spore opp siden igjen, men artikkelsen sier at Rolls Royce har lagt ned produksjonen av motorenen til A380 grunnet usikkerheten rundt bla. produksjonen, oppsigelsene og leveringsvanskene til Airbus. viser til denne: Men selvsagt kan ting skje underveis som gjør at leveranse forskyves.
Lagt ned har de nok ikke, men de har såvidt jeg vet midlertidig stoppet den da det ikke er noe vits å bygge motorer som går rett på lageret
Someone: Helt korrekt, det var en feilformulering, de har ikke lagt ned, men de har satt produksjonen på hold..... SORRY!
Originally posted by OJB
Det blir neppe så mye vanskligere for Airbus enn det var for Boeing når 747 kom på markedet. Likevel har 747 programmet vært en kjempesuksess.
Det kommer nok 380 til å bli også om få år.
Men så var nå markedet et helt annet dengang, og ei fantes det heller andre alternativer når det kom til langdistanse.
Hovedproblemet til A380en, i mine øyne, er at Airbus lanserte den ca et halvt tiår for tidlig, om de hadde ventet noen år kunne forventet levetid til A380(-familien) vært forlenget med flere tiår...
Ja, det blir søkt å snakke om noe som kan skje flere tiår fram i tid, men når en har følgende i tankene:
1) motorene som driver A380en vil ligge et godt stykke bak motorene som blir satt i kommersiell drift neste år, og her snakker vi om 6-8% (og da har jeg tatt høyde for noe bedre fuel burn på GP 7200en)
2) ved å vente fem-seks år kunne Airbus brukt materialer som brakte OEW på A380en ned med flere titalls tonn.
Tingene over hadde gjort det umulig for Boeing å gjøre det de gjorde med 748en, det ville gjort det umulig å forbedre et design som har sine røtter 40år tilbake i tid.
Og om Airbus skal benytte seg av nye motorer, og endre materialbruken (og da snakker jeg ikke om å bruke GLARE i steden for aluminium) i fremtiden blir programmet fort svært mye dyrere enn de 17-18 mrd dollarene det ligger på nå...
Ja, A380en kommer til å bli produsert i et større antall enn det Airbus har ordre på i dag, men det blir neppe så rosenrødt som de har sett for seg (750 maskiner,) ikke slik maskinen er i dag.
Originally posted by ThomAAs
Det er jo nesten en dråpe i havet bestilling... Men alt hjelper er det noe som heter :old
Sant, og det blir ikke den siste fra EK, skal ikke se bort ifra at det kommer en mer betydelig bestilling derfra senere i år. Dessuten er det gode muligheter for å se en annonsering fra Asia i morgen eller de neste dagene, og da fra en kunde som ikke har stått på A380-ordrelista til nå...
Jeg antar det ikke er fra Japan, siden de helt tydelig har sagt at de går for hyppighet fremfor større fly...
Itillegg forventes da at Kingfisher skal innløse sine 5 opsjoner i firm options de nærmeste dagene. 380 er forresten på PR til India i disse dager
Originally posted by ThomAAs
Jeg antar det ikke er fra Japan, siden de helt tydelig har sagt at de går for hyppighet fremfor større fly...
Tenk mye større enn Japan ;) Og ja, i Japan kommer en neppe til å se noen A380...
Og når vi er inne på 380....her er MSN005 som har hatt den tvilsomme æren å bli brukt til statisktesting....men den har i det minste blitt døpt Pamela
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=618908
Originally posted by brendas
Første levering er planlagt i oktober, med første flight for SQ i november mellom SIN-SYD. Dog, dette kan muligens framskyndes noe.
SQ har bekreftet at første maskin vil ha EIS i slutten av november, og dette blir eneste maskin som blir levert i dag.
Originally posted by brendas
SQ har bekreftet at første maskin vil ha EIS i slutten av november, og dette blir eneste maskin som blir levert i dag.
Hva er EIS?
Originally posted by Trety
Hva er EIS?
Entry Into Service:hi2
Originally posted by brendas
Entry Into Service:hi2
Åja...:lol: Tok bare litt tid for en enkel gutt fra Drammen! ^_^