View Full Version : SAS flytter rutedrift til Norge
AirbusTrond
07-05-2007, 10:25
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.2383412
Dag Viking
07-05-2007, 10:37
:clap :clap
Flott å se at man treffer tiltak!
sirpjalle
07-05-2007, 10:40
Etter den siste streiken SAS-ledelsen funnet ut at noe må gjøres, og varslet i forrige uke oppsigelser i Danmark. Resultatet blir omlegging av 13 ruter mellom København og Oslo og 15 ruter til og fra Stockholm, skriver den danske reiseavisen standby.dk.
Totalt blir rundt 200 danske kabinansatte berørt. Hvor mange nye arbeidsplasser omleggingen fører til i Norge, er ennå ikke kjent. Omleggingen skal ifølge konserndirektør i SAS, John Dueholm, skje i løpet av seks måneder.
Meget intressant lesning, slik jeg ser det tyder det det på at SAS DK har sagt, nok er nok. Dette får konsekvenser og straff, men samtidig virker det som om de tar ansvar og vil bygge opp SAS til et merkevarenavn som har rent mel i posen... :clap
Positivt, kanskje jeg og kan like SAS bedre etter hvert. (bryr meg egentlig ikke om SAS er delt op i tre, er på mange måter en vanlig kunde/forbruker og ser på SAS som en merkevare, ikke tre og vil ha den tjenesten jeg eventuelt kjøper og ikke risikere annet) :)
http://forum.scanair.no/read.php?TID=18811&page=1
Bizflyer
07-05-2007, 11:13
Er det bare meg, eller er det flere som er overbevist om at en slik beslutning vil føre til enda flere danske streiker???
BF:cool2
Jøss, hadde trodd det skulle bli en 50:50 fordeling og ikke 100:0. Men betyr dette at SK DK skal beholde SVG og BGO rutene og SK NO får "bare" OSL ruten? Og hva med CPH-GOT?
Og vil SAS DK overføre noen MDer til SE og NO få ett par 737 fra SE?
Men det er en ulempe med det, når omleggingen skjer vil det eneste valget stå mellom om jeg flyr en classic gris (DY) eller nest generation gris (SK) når jeg skal hjem, og ikke noe mer buss eller MD.
Det var overraskende at de ikke delte på alle rutene til Norge/Sverige fra Danmark, det kan jo komme en streik eller andre problemer her og hos Søta Bror også.
Originally posted by Bizflyer
Er det bare meg, eller er det flere som er overbevist om at en slik beslutning vil føre til enda flere danske streiker???
Beslutningen er som forventet av SAS konserledelsen.
CAU må jo gjerne streike for denne beslutningen og, men da vil de så definitivt sette siste spiker i egen kiste...
fokkeren
07-05-2007, 12:58
Hva motrekk CAU nå:question: Redd att går til sreik nok en gang:(
Her er ihvertfall CAUs første reaksjon:
http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=12891
Det var da en veldig forsiktig reaksjon fra CAU....
"SAS er arbejdsgiver, og leder og fordeler arbejdet som de finder bedst." Fra CAU!!!!!
Jøss? Har Verner begynt å gå på Prozak?;)
Desk pilot
07-05-2007, 13:24
Jøss? Har Verner begynt å gå på Prozak?
Kanskje det skjedde noe på CAU-møtet i forrige uke som vi ikke kjenner til...
Originally posted by Someone
"SAS er arbejdsgiver, og leder og fordeler arbejdet som de finder bedst." Fra CAU!!!!!
Tydligen inte bara en tablett utan hela burken !!
Originally posted by RolfL
Tydligen inte bara en tablett utan hela burken !!
Tipper en 10èr på at VLJ ikke er CAU formand efter ders næste generalforsamling...
---
I en konflikt som den CAU var ude i er det som regel "bydrengene og pigerne" som
fører bestyrelsens beslutning ud i livet, og i dette tilfælde gav det altså ikke den ønskede virkning, nærmest tværtimod...Sov sødt CAU
Hilsen
Ole
Får SAS Norge tilført flere fly da eller? Kan jo umulig greie dette med dagens flypark..:rolleyes:
Originally posted by Desk pilot
Jøss? Har Verner begynt å gå på Prozak?
Kanskje det skjedde noe på CAU-møtet i forrige uke som vi ikke kjenner til...
Jeg tror bestemt at CAU har fått innsyn fra konsernledelsen alle reaksjonene fra SAS' sine storbruker kunder som har muligens skremt vannet av CAU for en periode fremover.
Originally posted by Boeing
Får SAS Norge tilført flere fly da eller? Kan jo umulig greie dette med dagens flypark..:rolleyes:
Kunne jo tænkes at visse SAS Norge ruter nedlægges !!!
Hilsen
ole
KennethGS
07-05-2007, 16:36
Originally posted by sk931
Hilsen
ole
...og hva skulle SAS DK gjort med flyene de ikke lengre bruker?
Er vel mer sannsynlig at man flytter MD'er fra Danmark til Sverige, og griser fra Sverige til Norge?
Originally posted by gustavf
Her er ihvertfall CAUs første reaksjon:
http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=12891
CAU, med Røde Verner i spissen, har skjønt at nå er det alvor. Les forøvrig innholdet nøye,
.....Selv om CAU tager afstand fra arbejdsnedlæggelsen, har vi svært ved, at tro at SAS ledelse skulle vælge, at træffe så vidtrækkende beslutninger på et så tyndt grundlag. SAS Danmark går rigtig godt, vores indtjening stiger, vort overskud stiger og vi får, dag for dag, flere passagerer. Set ud fra et økonomisk synspunkt, er der ikke nogen baggrund for en sådan beslutning.....
Siste setning er interessant, dette mener altså CAU gir grunnlag godt nok for streiker og andre arbeidsforstyrrelser. Send RV til månen, der har har enda mindre bakkekontakt!
sail4fun
07-05-2007, 17:01
? Hva er det faktisk Dueholm har sagt , er det sagt osl-cph-osl ruten, eller blir Norge-Danmark for til OSL-CPH, og KRS/BGO/SVG glemmes
13 t/r er jo gange nøyaktig halve DK-NO produksjonen om man teller opp OSL/KRS/SVG/BGO-CPH.
/G ?
Originally posted by KennethGS
Originally posted by sk931
Hilsen
ole
...og hva skulle SAS DK gjort med flyene de ikke lengre bruker?
Er vel mer sannsynlig at man flytter MD'er fra Danmark til Sverige, og griser fra Sverige til Norge?
Hva gjør man med pilotene? De er på samme senioritetsliste!
Originally posted by BU662
Jeg er ikke sikkert hvor lenge de utleide maskiner blir hos Air Europa. Noen som vet? Ellers beholder man noen Classics noen lengre.
Er det 7 800 som Air Europa fortsatt har fra SAS?
Og FlyGlobespan har vel ogse 3 600 som er leiet fra SAS eller tar jeg feil nå?
FlightDeck
07-05-2007, 20:05
SAS må jo få tilført en del flere fly for å kunne drifte en slik ruter. Holder det med bare 737?
Er det 7 800 som Air Europa fortsatt har fra SAS?
Og FlyGlobespan har vel ogse 3 600 som er leiet fra SAS eller tar jeg feil nå?
Air Europa har 4 -800 (leased om jag inte har fel) och Flyglobespan har 4 -600 (sålda av SAS om jag inte har fel)
Børsen spekulerer i at denne omlægning evt. ikke kommer til at betyde fyringer i SAS DK - muligheden er flytte personalet rundt til europæiske ruter.
SAS gør alvor af danske trusler
(http://borsen.dk/nyhed/108930/)
Desuden interessant hvad der skal ske med A321'erne i SAS DK's flåde - denne type er jo ganske velegnet til hovedstads-trianglen.
Problemet for SAS er vel at BGO, SVG og KRS ikke er store nok baser at det er vits å basere flere fly der.
Ett fly som flyr CPH-BGO/CPH/KRS selv med nightstop, vil vel være rimeligere enn å starte crewbaser (evt bygge opp større crewbaser) på BGO/SVG/KRS, som strengt tatt er utestasjoner og langt fra det som kan kalles Hub'er.
sail4fun
07-05-2007, 21:20
Det er jo crewbase i SVG.
crewbase BGO base vurderes.
sirpjalle
07-05-2007, 21:52
Sånn på tampen av dagen...
STREIKEBRÅKET I SAS: - Vi straffer ingen (http://e24.no/boers-og-finans/article1774514.ece)
Helt klart ingen straff...bare sunn fornuft!!!
Originally posted by EB
Helt klart ingen straff...bare sunn fornuft!!!
Det må jo være en sannhet med store modifikasjoner. Sunn fornuft-biten er jeg enig i, men at dette ikke er straff er noe helt annet. Etter utsagn om "nok er nok" og fra konsernsjefen så kan vel ikke dette oppfattes som noe annet enn straff til SAS DK sine ansatte. Dueholm sier i intervjuet at dette ikke er straff, men kundedrevet. Det spiller vel ingen rolle for kundene om det er SAS DK eller SAS NO som driver rutene mellom Norge og Danmark så lenge de flyr...? Og der ligger nok mye av motivasjonen også - nemlig å sørge for at de flyr, og da er man igjen tilbake til straffeaspektet.
Straff eller ikke straff , straff er en akseptert form for reaksjon. Så om vi kaller det reaksjon eller straff fra konsernledelsens side så spiller det ingen rolle. Som EB sier, det er ren sunn fornuft som her må til.
Som nevnt, så tror jeg det er snakk om en jevn fordeling av OSL/KRS/SVG/BGO. At det ikke er crewbase i KRS og BGO tror jeg ikke er store hindringen. Crewet klarer vel fint en runde f.eks. OSL-BGO-CPH-OSL ?
Sånn ved nærmere studie ser det også ut som om KRS flys hovedsakelig av Cimber, så der blir man kanskje ikke så berørt?
TRD-CPH flys at WF og kanskje KRS-CPH også kunne flys med WF Q400. SK bruker jo Q400 på KRS.
Bizflyer
08-05-2007, 13:16
Originally posted by MD11
TRD-CPH flys at WF og kanskje KRS-CPH også kunne flys med WF Q400. SK bruker jo Q400 på KRS.
Det er riktig at de gjør det på 2 av de daglige avgangene. På de øvrige 2 er det Cimber Air som opererer for SAS med en CRJ200.
Problemet er vel at SAS Norge ikke har noen Q400 i flåten. Da tror jeg vel mer på at de ville få til en rotasjon i forhold til fokker 50 flåten som jo allikevel benyttes fra KRS til både SVG og BGO.
Vel det tar ikke mye a overföre flere fly fra SAS DK til SAS NO og SAS SE.
Saken er om SAS er villige a ta vekk alle norske ruter fra SAS DK. Dette er jeg ikke sikkert pa. En deling av ansvaret kan ogsa vaere en god lösning.
Samtidlig vil jeg tror det er smartere a snakke med sine grönne venner. La ta over SVG-CPH eller noen avganger og samtidlig stopper WF ABZ-SVG, hvor SAS NO kan ökes. Det virker litt smartere. WF har dermed flere ruter til/fra CPH og SAS NO kan tilby mer belley kapasitet mellom SVG og ABZ.
ABZ er en gullrute og WF vil nok ikke gi fra seg den uten videre. Inntjeningen er nok høyere enn på CPH.
Det bør være deling av alle skandinaviske ruter...
sail4fun
09-05-2007, 12:28
http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=12902
Medlemsmeddelelse - brev til Mats Jansson
På ekstraordinært AFS (sammenslutning af alle faglige organisationer i Danmark), blev det i dag besluttet, at melde afbud til fagligt dialogmøde med administrerende direktør, Mats Jansson.
Baggrund for afbuddet, skal ses i de sidste ugers hændelser og brevet sendt til den øverste ledelse i Stockholm, finder du i sin fulde ordlyd nedenfor.
Hilsen
Bestyrelsen
København den 9. maj 2007
Mats Jansson
CEO
SAS AB
Kære Mats Jansson,
På AFS mødet i dag blev der drøftet at, medarbejderne i Danmark undrer sig over din beslutning om at flytte produktionen af SAS’ skandinaviske ruter fra København til Stockholm og Oslo.
Vi er enige med dig i kundeperspektivet, og at overenskomststridige arbejdsnedlæggelser er uhensigtsmæssige og ødelæggende for SAS.
Vi glæder os over din erklæring om, at SAS lever af og for sine kunder. Vi forstår, at du ønsker at sende kunderne et klart signal, om at de i fremtiden kan regne med, at SAS-fly afgår som planlagt. Tænk på hvor stærkt et signal, det ville have været, hvis du kunne have fortalt omverdenen, at du havde indgået en aftale med medarbejderne om, at ledelse og medarbejdere løser sine indbyrdes problemer i mindelighed – i stedet for at demonstrere, at i vores selskab vinder den, der p.t. kan tilføje ”fjenden” de største tab!
I stedet for en dialog har du nu foranstaltet en straffeaktion over for CAU – en straffeaktion som så oven i købet også straffer alle de andre medarbejdergrupper, der netop ikke har iværksat overenskomststridige arbejdsnedlæggelser. Det får os til at spørge, hvad skal flyttes – og hvorhen – hvis vores svenske eller norske kolleger nedlægger arbejdet overenskomststridigt? Er det nu rettesnoren for koncernledelsens strategiske beslutninger?
Vi har nu en situation, hvor et utal af arbejdspladsens presserende problemer ikke er blevet løst, og en ny koncernledelse – som vi forventede repræsenterede en ny begyndelse – har meldt ud, at her bruger man ultimative sanktioner over for skyldige såvel som over for uskyldige!
Er der måske slet ikke tale om en straffeaktion, men om en strategisk beslutning?
1. Hvor er så Cost Benefit-analysen bag beslutningen?
2. Hvor er SWOT-analysen bag beslutningen?
3. Har sagen været behandlet i SAS Airline Danmarks bestyrelse?
4. Hvorfor har emnet ikke været forhandlet med de relevante faglige organisationer i Danmark, Norge og Sverige i henhold til gældende aftale, regler og lovgivning?
5. Hvorfor har emnet ikke været oppe i SU i Danmark?
Alle medarbejdere i SAS forstår, at produktivitet og effektivitet er umådelig vigtig.Men vi undrer os over, at ingen griber ind over for den ringe basekvalitet, der er en konsekvens af salget af Component, og de alt for mange afskedigelser i Teknisk Afdeling, som tilsammen har kostet selskabet mindst 300 mio. skr. om ikke 400 mio. skr. Alle ved, at det i dag faktisk er umuligt at sælge Teknisk Afdeling, som ligger i ”shambles”, mens Components’ leverance er under al kritik.
Vi havde håbet på, at din tiltrædelse indvarslede en ny oprigtighed og fairness, og vi er pikerede over, at medarbejdere nu igen skal stå til offentlig spanking og gøres til syndebuk, mens inkompetente – og umådeligt bekostelige – ledelsesdispositioner forbigås i tavshed.
Du råder som øverste chef for SAS over mere end 30.000 kompetente og loyale medarbejdere, der alle som én ønsker at bære SAS frem til succes. Vi udgør en enorm ressource, som blot venter på at blive motiveret af ambitioner og visioner.
Vores forventninger er ikke urimelige – moderne medarbejdere af den type, som SAS’ kernekunder venter at møde, er kompetente, engagerede, handler selvstændigt under ansvar – og arbejder under vilkår, der levner dem mulighed for tilfredsstillende professionelle udfordringer i kombination med et fornuftigt privatliv.
Vi håber at SAS er villig til at indgå i dialog med medarbejderne og deres repræsentanter om dette vedvarende og konstruktive forandringsarbejde.
I overbevisning om at noget sådant ikke er på agendaen for det ca. 90 min møde, vi er inviteret til onsdag den 9. maj 2007 kl. 17.00 til ca. 18.30 på Radisson SAS Arlandia Hotel ved Arlanda, melder vi hermed afbud til mødet, men ser frem til snarest muligt at mødes med dig under omstændigheder, der giver både tid og anledning til at indlede den nødvendige dialog og et forpligtende samarbejde.
Med venlig hilsen,
Underskrifter fremgår af det fremsendte original brev som også er faxet.
P.S. Vi er ikke imod, men åbne og villige til at afprøve ny idéer. Vi ved alle, at den stræben mod forbedringer også indebærer fejltrin. Vi mener dog, at din beslutning i denne sag er et fejltrin, som bør korrigeres.
Fredrik Propell
09-05-2007, 12:37
I stedet for en dialog har du nu foranstaltet en straffeaktion over for CAU - en straffeaktion som så oven i købet også straffer alle de andre medarbejdergrupper, der netop ikke har iværksat overenskomststridige arbejdsnedlæggelser. Det får os til at spørge, hvad skal flyttes - og hvorhen - hvis vores svenske eller norske kolleger nedlægger arbejdet overenskomststridigt? Er det nu rettesnoren for koncernledelsens strategiske beslutninger?
For meg ser det ut som om de ikke har skjønt noenting av hva som foregår her! Det er jo gang på gang bevist at NO og SE er MYE mer å stole på når det gjelder arbeidsnedleggelser:old
Først ber CAU om dialog også når de blir innkalt til dialogmøte med Jansson så takker de nei? Dette er vel bare desperate trekk fra en organisasjon som ennå ikke har skjønt at det ikke er de som bestemmer i SAS
Fredrik Propell
09-05-2007, 12:58
Det kommer vel snart en ny streik. Jeg kan smelle det...
Synd for SAS. Det kan ruinere heile selskap. Mens med dagens topp ledelse i STO har store tvil at noen ting vil forandre seg. De forsatt ikke erkjenner at top motiverte medarbeider er den nökkelen til suksess.
Det hva skjer na er det vaerste hva kunne skje. Man intensiverer fra konsernledelsen side den gamle stride mellom SAS DK, SAS SE og SAS NO. Sikkert vil ikke SAS NO eller SAS SE na komme ut og si "Stop, vi ikke vil ha disse ruter".
For en god del danske ansatte ved CPH kan bild ses ut slik: Vi mister jobbene vare uansett, om vi streiker eller ikke...
Nå får du ikke håpe på det beste her enda... :sarc Jeg tror CAU faktisk denne gangen vet bedre en å ødelegge for alle andre, de er da lengst inne mennesker de å, eller?
Først ber CAU om dialog også når de blir innkalt til dialogmøte med Jansson så takker de nei? Dette er vel bare desperate trekk fra en organisasjon som ennå ikke har skjønt at det ikke er de som bestemmer i SAS
Det er ikke kun CAU det her...
AFS: Ansattes fælles Råd....Altså alle fagforeningene
Hilsen
Ole
PS: men jeg forstår egentlig ikke hvorfor de melder fra....de beder jo en dialog..
men at melde afbud "en block" sender ikke noget positivt signal
Huff og huff , det lover ikke godt dette her. Enda en spiker i kista for SAS DK....
Dersom det ikke blir ro i SAS DK nå tror jeg de blir ofret for at SAS SE og NO satser og lever videre som egne enheter. Det gir i alle fall den svenske regjeringen gode grunner til å sette fortgang i salgsplanene sine derom er ingen tvil.
Her i bedriften følger vi med og mest mulig av europareiser og IC bestilles via andre hub'er og selskaper for tiden slik at man ikke skal bli "stuck" hvis det tilspisser seg igjen og ender opp med streiker i SAS DK.
sirpjalle
14-05-2007, 08:43
kan legge til en link til
Flytter fly til Norge (http://e24.no/naeringsliv/article1775505.ece)
13 ruter skal driftes fra Norge. Omleggingen vil berøre 200 SAS-ansatte i Danmark, og det vil sannsynligvis medføre oppsigelser i SAS i Danmark. Her hjemme vil SAS Braathens behøve flere fly og mer personell for å drive de nye rutene.
Beslutningen om å flytte driften av rutene vekk fra Danmark, kommer etter en periode med store konflikter i flykonsernets danske virksomhet. En naturlig tanke er derfor at endringene i SAS nå kommer som et svar - og en straff - på ulovlige konflikter og streiker.
John Lyng leder Norsk kabinforening, som representerer de kabinansatte med SAS-bakgrunn i SAS Braathens, mener danskene urettmessig har fått enerett på å bemanne og få inntektene fra de viktige flyvningene mellom København og de norske byene, gjennom en omorganisering for noen år siden.