PDA

View Full Version : AA-pilotene vil ha 30.5% loennsoekning

LN-MOW
04-05-2007, 19:01
De er ikke snaue, disse gutta! AAskipper - kommentar?

http://news.airwise.com/story/view/1178234421.html

TOS
04-05-2007, 19:16
Da må vel ha såpass for å ikke få reallønnsnedgang....:smile2

LN-BRK
04-05-2007, 19:51
Netjets-pilotene gikk opp 40% i lønn i fjor.

viking737
05-05-2007, 00:12
30% er minimum for aa komme opp til samme kjopekraft vi hadde foer vi tok
23% lonnskutt i 2003.

LN-BRK
05-05-2007, 00:24
Med den pilotmangelen som begynner å gjøre seg gjeldende i bransjen, også etterhvert i Norge, så tror jeg selskapene er nødt til å åpne lommeboka på en eller annen måte. Enten blårussen vil eller ikke!

Dag Johnsen
05-05-2007, 13:18
Heisann!

viking737 30% er minimum for aa komme opp til samme kjopekraft vi hadde foer vi tok 23% lonnskutt i 2003.

Hva betyr dette ...? Jeg vet ikke i farten hva lønnen til AA's piloter var i 2003, men problemet var, slik jeg ser dette, en lønnsøkning for pilotgruppene som var fullstendig ute av kontroll mot slutten av 90 årene og tidlig i 2000 årene. Dette var primært et resultat av United Airlines' ESOP program der pilotene satt i styret og stemte for sine egene lønnsøkninger, men selvfølgelig etterfulgt av de forskjellige selskapene... Var lønnskuttet i 2003 et forsøk på å få pilotlønnene tilbake til et akseptabelt nivå...?

OK! Da setter jeg meg opp for "hugg" fra våre pilotvenner her på forumet...:p

Dag

Dag Viking
05-05-2007, 13:42
Hva med å ha en litt mer fornuftig lønnskala, der man slipper å fly for mindre enn mcdonaldsgutta tjener i starten på sin karriere?
Begynnerlønnen for å være FO på f.eks ERJ-145 eller CRJ-200 i Mesa er latterlig lav, og stakkarene som skal fly 50 passasjerer har litt studielån.
Litt høyere begynnerlønn og litt lavere topplønn hadde nok passet mange, siden det er tidlig i livet man har de store etableringskostnader.

Om jeg husker riktig så fant jo SAS på et sjakktrekk når de skulle kutte pilotkostnader, nemlig å innføre 5 lønnstrinn under dagens system, som først kommer i bruk når det en gang i fremtiden ansettes nye flygere.

Dessverre er det jo pampene med maksimal ansinitet som blir satt til å forhandle frem lønnen.

Jeg tror jeg spyr av denne sure bransjen.

Nå får jeg vel så øra flagrer, men who cares:wink

Dag Johnsen
05-05-2007, 14:19
Heisann Dag (Viking) og god morgen fra Houston!

Dette er jeg 100% enig med deg i, og jeg har alltid lurt på hvorfor det er en så forskrudd payscale...? Grunnen er vel som du sier er at de litt "eldre" pilotene forhandler lønningene og dette går oftest på bekostning av de litt "yngre" pilotene.

Litt overflatisk sett fra et selskaps syn er det et bestemt antall piloter som må til for å operere et bestemt antall fly, og det er stort sett likeverdig hvordan lønnene er fordelt på venstre og høyre sete...:rolleyes:

Dag

MountainDew
05-05-2007, 15:21
Godt skrevet Dag & Dag! Helt enig i at pengene må fordeles bedre mellom fersk/gammel pilot.

LN-MOW
05-05-2007, 16:20
Naa er det vel litt feil aa sammenligne nybegynnere i Mesa med kapteiner i AA. Jeg er sikker paa at ferske piloter i AA tjener betydlig bedre enn kolleger i Mesa med tilsvarende ansennitet ..

Men ellers er jeg enig paa prinsipiell bakgrunn i at balansen godt kunne vaert litt bedre ..

Har vi to AA-piloter paa forumet naa?

Tommy777
05-05-2007, 16:47
Dette var et rimelig heftig (og uventet) krav. AA har store utfordringer i tiden fremover. Flyelskapet øker ikke og har en flyflåte som trenger utskifting. Som CO Dag sier, den sinnsyke lønnsgaloppen som bla. AA pilotene hadde frem til begynnelsen av 2000 tallet, gjør at det enda vil være lenge før de kommer i nærheten av å tape kjøpekraft i forhold til normal lønnsvekst..

Tror det skal et par heftige multi milliard års overskudd fra AA før man bør begynne å rasle med denne sabelen...

Dag Viking
05-05-2007, 18:58
Originally posted by LN-MOW

Naa er det vel litt feil aa sammenligne nybegynnere i Mesa med kapteiner i AA. Jeg er sikker paa at ferske piloter i AA tjener betydlig bedre enn kolleger i Mesa med tilsvarende ansennitet ..

Joda, det er forskjell på en fersk FO (de finnes vel ikke pr i dag) i AA og en fersk FO i Mesa.

Likevel, forskjellen på en begynnerlønn og en topplønn i AA er stor. En kilde sier at man begynner på 35 dollar pr time for en pilot med null ansinitet. Dette gjelder for både capt og FO, på alle flytyper. Topplønnen derimot, er avhengig av flytype og om man er capt eller FO. Topplønnen er 199 dollar pr time. Man må f.eks jobbe i 9 år som MD80 FO, før man er oppe på halve lønnen til en 777 capt med 12års ansinitet. Er det rettferdig? Neppe. Det er et godt tegn på et pampevelde!

Se http://airlinepilotcentral.com/airlines/legacy/american.html

http://airlinepilotcentral.com/images/stories/airlines/pay_american2006.gif

Hei til deg også Dag! Hils kjente...

TOS
05-05-2007, 19:08
Jeg skjønner meg ikke på logikken i denne lønnsfastsettingen. En kaptein med 12 år i jobben tjener på 757 30 USD mindre per time enn samme person om han/hun hadde jobbet på 777; dvs. drøyt 300.000 NOK mer for 777 kapteinen per år (om tallene i tabellen stemmer). Man skulle tro at det var mer stas å fly 777, som er et nyere og mer moderne fly og at man derfor ikke skulle behøve å lokke erfarne kapteiner over fra 757 til 777. I mitt hode skulle det bety at man skulle kunne betale dem det samme eller mindre enn en 757 kaptein, og iallefall ikke mer.:huh:

Vi snakker vel også om en årslønn på omtrent 2 millioner NOK for 777 kaptein med 12 år i stolen, så det kan ikke være at de er plaget med å ikke ha til smør på maten....:-p

CFM
05-05-2007, 19:29
I noen selskap er det tradisjon for at større fly betyr større lønn.
Men jeg fortsår ikke helt hvordan du kommer fram til 2 mill. i årslønn.
De har vel neppe særlig mye mere enn 75 flytimer i måneden og med 900t i året og dagens kurs kommer jeg på knapt 1,1 mill. fortsatt til smør og salt på maten, men er jo et stykke til 2 mill.

TOS
05-05-2007, 20:15
Originally posted by CFM

I noen selskap er det tradisjon for at større fly betyr større lønn.
Men jeg fortsår ikke helt hvordan du kommer fram til 2 mill. i årslønn.
De har vel neppe særlig mye mere enn 75 flytimer i måneden og med 900t i året og dagens kurs kommer jeg på knapt 1,1 mill. fortsatt til smør og salt på maten, men er jo et stykke til 2 mill.

OK. Jeg regnet bare som vanlig med det som normalt sett er et årsverk og som jeg antok lå bak timelønnssatsene. Dvs. ca 1700 timer. Det er mulig at det ikke er riktig og at faktisk flytimer skal ligge til grunn. Det vet kanskje noen andre her inne.

Dag Viking
05-05-2007, 20:20
Det stemmer at man får pr time, så et vanlig årsverk kan man se langt etter.
Derimot får man en del i tillegg til timelønna i tabellen, blandt annet diett. Hvor mye dette er snakk om vet jeg ikke, men jeg så en gang hele tariff-avtalen til NW-pilotene. Det var pussig å se at de hadde tillegg som økte jo lenger man fløy, jo tyngre flyet var, og jo flere passasjerer flyene var konfigurert for.

Jeg vil anta at om man har 199 dollar pr time, så blir årslønna godt over 200k. Kanskje 250k.

viking737
06-05-2007, 13:59
Det er vanlig aa faa betalt for ca 1000 timer i aaret, de fleste flyr ikke saa mange timer.
FAA sier max 1000 timer flytid pr aar, men med ferie, duty rigs etc, kan du fly
7-800 timer eller mindre og likevel faa betalt for 1000.
Dietten er ikke mye aa snakke om,$ 1.95 per time borte fra basen, sjelden mer
en 5oo daler i maneden.

FBU 4EVER
06-05-2007, 14:26
Når man snakker om lønnsbetingelser og -gap i USA,så er man på en helt annen planet.Mot slutten av 90-tallet var det kappløp mellom visse flyselskap om å ha de best betalte pilotene.Delta var langt oppe,og vekslet vel med Cathay(?) om ledelsen flere ganger.Tror makslønn for en Jumboskipper endte opp kloss oppunder $400.000/år.Vi andre,bl.a. i SAS,kunne bare stå å måpe til det hele.Det var uvirkelig.Så kom 9/11 og lønnsras med 30-60%.

Det ble nevt i et tidligere svar at pilotforeningene i SAS krevde 5 lønnstrinn under dagens nivå.Feil! Det var ledelsen som ville ha det,men for å redde andre deler av K-avtalen,gikk man med på dette kravet ettersom det på daværende,og nåværende,tidspunkt ikke ville være aktuelt med noen nyansettelser.Med 300+ piloter på gress som skal inn på sine plasser først,og en gryende pilotmangel også i SAS,tror jeg disse fem lønnstrinnene forsvinner som dugg for solen.
Gjennomsnittsalderen for pilotkorpset i SAS er nå 49 år.Bare så jeg har sagt det.Ting MÅ skje!

LN-BRK
06-05-2007, 15:02
Originally posted by FBU 4EVER
Gjennomsnittsalderen for pilotkorpset i SAS er nå 49 år.Bare så jeg har sagt det.Ting MÅ skje!

Er gj.snittsalderen så høy som 49 år? Må bare dobbeltsjekke, for det høres noe "ekstremt" ut :)

FBU 4EVER
06-05-2007, 15:37
Originally posted by LN-BRK

Originally posted by FBU 4EVER

Er gj.snittsalderen så høy som 49 år? Må bare dobbeltsjekke, for det høres noe "ekstremt" ut :)

49 år pr. skrivendes. Blir 48 ved utgangen av 2007 og div. pensjoneringer