PDA

View Full Version : Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....


Tommy777
02-05-2007, 20:30
Her er en ny en... Sitter ombord i en 75 på ORD med teknisk. Kapteinen var på hornet og sa at de hadde et teknisk problem med trykkabinen, de kunne fortsatt fly, men på en lavere høyde. Vi måtte derfor etterfylle mer drivstoff.

Er dette normalt?

Thanks

atck
02-05-2007, 20:46
Ja. Rundt 10.000 fot. No sweat.

K

Tommy777
02-05-2007, 20:48
Originally posted by atck

Ja. Rundt 10.000 fot. No sweat.

K

Par fjell i Rockies som er mye høyere enn det..

Jumper G5
02-05-2007, 21:05
Dersom det er en av aircondition-pakkene så flyr det antakeligvis under FL250, i tilfelle den andre også ryker. Er det trykkabinen i det hele blir turen lav, 10 000 fot eller lavere.

LN-MOW
02-05-2007, 21:09
Hvis begge ryker, ror jeg ikke de har lov til aa fly med pax heller ..

LN-BRK
02-05-2007, 22:07
Hvis du også lurer på det med etterfylling av fuel, så skyldes det at flyet bruker mer fuel i lavere høyde så derfor må det etterfylles :)

ATC-flyradar
02-05-2007, 22:12
hm - hm - hm - mye synsing - eksperter på plass, eller blir dette en utgave av Donald Duck. hehehe:lol:

Savipix
02-05-2007, 22:13
Originally posted by ATC-flyradar

hm - hm - hm - mye synsing


Hvor da?

sail4fun
02-05-2007, 22:14
? , dette er jo facts fra 2 piloter , en atc og en med "laaang erfaring" , synsing ?

Concorde
02-05-2007, 22:16
Jeg har selv vært med på en tur på 10000 fot fra MUC til FBU og om det var feil med trykk kabinen husker jeg ikke.. Fin tur ble det i hvertfall!

ATC-flyradar
02-05-2007, 22:21
Sorry, ville bare få opp flere meninger - tuller :D

Jan

Tommy777
03-05-2007, 01:38
Vel, vi cruiset på FL340 istedetfor FL390, de etterfyllte bare 3000 pounds.. Flighten var helt normal.

jeg er ikke pilot men jeg må ærlig talt si at jeg ikke har hørt noe slikt før

OJB
03-05-2007, 11:31
Jeg har fløyet med SK MD80 ved 2 anledninger den samme strekningen,SVG-OSL, av samme grunn som over i 10000ft. Det var noen fine turer over fjellet i motsetning til det som er vanlig flyhøyde i FL290 på strekningen.
Jeg fikk tatt noen fine slides på turen over.Skal se om jeg kan få scannet noen å legge ut her.

Kua
04-05-2007, 00:12
Originally posted by OJB

Jeg har fløyet med SK MD80 ved 2 anledninger den samme strekningen,SVG-OSL, av samme grunn som over i 10000ft. Det var noen fine turer over fjellet i motsetning til det som er vanlig flyhøyde i FL290 på strekningen.
Jeg fikk tatt noen fine slides på turen over.Skal se om jeg kan få scannet noen å legge ut her.


SK MD80 flyr ikke i FL100 fordi det er et problem med aircondition systemene. Du har kun lov til å ta av med et system u/s og da er minstehøyden som nevnt tidligere FL250. Hvis du mister den siste aircondition pack i luften vil trykket i kabin til slutt bli det samme som utenfor og FL100 blir resultatet. Hvis en SAS MD80 har fløyet i FL100 hele veien med pax er det fordi besetningen ville nyte utsikten, noen som ikke er ulovlig eller useriøst, men ikke bra i disse miljøtider. Drivtofforbruket i FL100 er mye større enn i FL290. Forskjellen mellom FL340 og FL390, som nevnt tidligere, er mye mindre.

OJB
04-05-2007, 10:14
Originally posted by Kua

Originally posted by OJB

Jeg har fløyet med SK MD80 ved 2 anledninger den samme strekningen,SVG-OSL, av samme grunn som over i 10000ft. Det var noen fine turer over fjellet i motsetning til det som er vanlig flyhøyde i FL290 på strekningen.
Jeg fikk tatt noen fine slides på turen over.Skal se om jeg kan få scannet noen å legge ut her.


SK MD80 flyr ikke i FL100 fordi det er et problem med aircondition systemene. Du har kun lov til å ta av med et system u/s og da er minstehøyden som nevnt tidligere FL250. Hvis du mister den siste aircondition pack i luften vil trykket i kabin til slutt bli det samme som utenfor og FL100 blir resultatet. Hvis en SAS MD80 har fløyet i FL100 hele veien med pax er det fordi besetningen ville nyte utsikten, noen som ikke er ulovlig eller useriøst, men ikke bra i disse miljøtider. Drivtofforbruket i FL100 er mye større enn i FL290. Forskjellen mellom FL340 og FL390, som nevnt tidligere, er mye mindre.
Styremennene opplyste ved begge anledinger til oss kunder at det var problem med trykk kabin systemet derav lav flyhøyde. Om det var en unnskylding for å nyte utsikten vites ikke av meg , men i utgangspunktet tror jeg på hva folk sier.
Jeg har slides fra turen over og skal forsøke å scanne noen bilder og legge dem ut her til beskuelse.