Eriksan
19-04-2007, 23:49
Jeg dropper rapporten fra Intrascand legs i denne rapporten og hopper rett til noe jeg hadde sett frem til i lang tid, å teste SAS sin nye business sleeper.
Tirsdag 3. april: SK943 CPH-ORD 15:35, sete 4A+B
På plass ytterst i C-piren nesten en time før avgang, sto både OY-KBI som SK937 til Seattle og vår maskin OY-KBN utenfor vinduene i ventehallen. Dette var for øvrig min første tur til statene uten New York som destinasjon.
http://home.no/simoni/img_0891_.jpg
Etter en drøy halvtimes pining i varmen ytterst på C-piren ble min kollega og jeg ønsket velkommen ombord fra to smilende FA. Inn første til venstre etter ombordstigning var det svært behagelig med en sval luft. Vi fant våre plasser på rad 4 og kort tid etter ble våre jakker tatt hånd om, og brettet med jus, vann og champagne kom rundt. Valget falt selvfølgelig på Henriot 99 for oss begge, noe som smakte herlig selv om det ble servert fra (hard)plast glass.
http://home.no/simoni/img_0894_.jpg
Det fylte seg brukbart opp i den første passasjerkabinen og jeg talte 23 hoder fordelt på de 34 setene. Det første som slo meg var at beinplassen opplevdes som utrolig bra, dog føltes setet i sin "oppreiste" posisjon som noe rett i ryggen. Boarding completed før oppsatt tidtabell, og vi var i lufta rundt 15 minutter etter tidtabell etter take-off nordover fra CPH.
http://home.no/simoni/img_0895_.jpg
Etter setebelteskiltet ble slukket la jeg setet litt bakover og hevet leg-resten til en behagelig stilling. FA delte ut SAS sitt comfort kit der jeg umiddelbart tok ut sokkene og fikk av meg skoene. Som jeg har registrert på tidligere interkontinentale tripreports her inne, er det flere som ønsker å lese menyene. Tok derfor med meg menyen etter flighten for å presentere den for dere (tar den engelske versjonen):
---------------------------------------------------------------
Menu
A snack with your drink?
Breasola, Mozzarella and sun-blushed tomato skewer
The big deal
Our menu for this flight offers these choices
Green leaf salad with dressing of the day
First course
Fresh prawns and vichyssoise sauce with bleak roe
Main course
Sautéed hoki fish fillet with parsley butter served with braised potato, leek and mushrooms and fresh tomato
Pork tenderloin served with bean ragoût, grilled zucchini and mixed pepper, chili and garlic relish
Dijon mustard coated roast lamb served with potato wedges, ratatouille and lamb jus
Chili cabbage with rice salad and coconut sauce (vegetarian)
Cheese
Spanish Manchego and Italian Teleggio served with plum chutney and crackers
A sweet finish
Mocca and nut fragelité cake and seasonal fresh fruit salad
------------------
Light and quick
If you prefer a lighter option, you can order our quick meal with your drink and we will serve you as soon as possible
- Green leaf salad
- First course
- Cheese
Make yourself at home
Stroll over to the buffet area any time between meals and help yourself to cold drinks, real espresso or cappuccino and fresh fruit, ice cream, sandwiches or snacks
Before landing
Main course
Open sandwiches of smoked salmon with lemon and of roast beef with remoulade, crispy onion and horseradish
Dessert
Fresh fruit and almond cake
------------------
Wine (jeg tar kun headingen, dropper Oz Clarke sin beskrivelse av hver enkelt vin)
Champagne
1999 Henriot (58% Pinot Noir, 42% Chardonnay)
White wine
Pouilly Blanc Fume, Jean Claude Chatelain, Les Berthies 2005
Anselmi San Vincenzo 2005
Red wine
Babich Winemakers, Reserve Pinot Noir 2004
Clos de los Siete 2004
---------------------------------------------------------------
Til snacken, der vi også fikk en pose salte og gode cashew nøtter, valgte jeg å ta et glass champagne. Denne gang i et skikkelig Orrefors glass, og det merkes på smaken da champagnen fort blir tam i et plastglass.
http://home.no/simoni/img_0898_.jpg
Etter en drøy time i lufta kom FA rundt med hvite duker og ikke lenge etter kom de på en ny runde med drikkevognen. Jeg registrerte at Henriot 99 flasken fortsatt sto øverst på vognen sammen med de røde og hvite, og tenkte at det ville smake til rekene i forretten. Som dere vet blir maten på SK intercont alltid servert med plast over Royal Copenhagen porselenet, noe dere ser godt på bildet under der plasten over ostefatet er urørt.
http://home.no/simoni/img_0901_.jpg
Valget mellom fire forskjellige hovedretter burde passe enhver gane på slike reiser, og for meg sto valget mellom svin og lam. Valget falt til slutt på lammet, selv etter en stunds skepsis etter å ha lest Tommy777 sin erfaring med lam a'la Lufthansa. Jeg angret absolutt ikke på det i etterkant, kjøttet var både mørt og smaksrikt og tilbehøret og sausen gjorde det til en svært vellykket rett. Til hovedretten gikk jeg for den minst fyldige rødvinen av de to, en Pinot Noir fra New Zealand.
http://home.no/simoni/img_0902_.jpg
Vi nøt virkelig servicen ombord, den gode forretten ble etterfulgt av en herlig hovedrett som beskrevet over, og ostene var også av skikkelig kvalitet. Ostene fikk selskap av et glass portvin (Cockburn's Late Bottled Vintage) som vi ikke klarte å takke nei til, selv om verken min kollega eller jeg har tradisjoner for å drikke dette.
Etter en strategisk liten pause i serveringen kom crewet rundt med kaffe/te, kaken og fruktsalaten som skulle runde av måltidet. I drikkevognen oppdaget jeg til min store glede at de hadde Glenfiddich whisky, og den norske FA var ikke snauere enn at han nesten fylte opp Orrefors-glasset! Fant ut at det var lurt å ta det rolig med glasset, så jeg la meg godt tilbake i setet og plugget inn øretelefonene og lyttet til det gode utvalget av musikkanaler ombord...
Bilde fra kabinen etter matserveringen var slutt. Vi ligger et godt stykke vest for Irland og sydvest for Island:
http://home.no/simoni/img_0907_.jpg
I en svært behagelig "lazy-z" posisjon på ryggen ble øyelokkene tunge og jeg duppet av en halvtimes tid over atlanteren. En stund etter jeg våknet var det på høy tid å teste setet i lie-flat posisjon for første gang. Setet gikk ned i en så og si helt rett posisjon (170 grader følge SAS selv), men med en helning nedover. For mine 191 cm ble det litt trangt for trærne, men med en liten nedjustering av leg og foot-resten ble det bedre. Følte meg allikavel ikke helt komfortabel med å ligge på ryggen med helningen, men så fort jeg la meg over på siden fungerte lie-flat posisjonen helt utmerket og jammen duppet jeg ikke av en gang til. Ble vekket av at FA var på vei rundt med hot-towels før flightens andre måltid.
Ikke ukjent for vestgående SK fly til USA var det lakse- og roastbeef sandwiches halvannen time før landing. Byttet bort laksen til min kollega sin roastbeef, og tok et glass Italiensk hvitvin til. Igjen var det godt med mat, men brødet under var en smule tørt hvis jeg skal pirke på noe.
http://home.no/simoni/img_0916_.jpg
Mot Chicago kom vi fra nordvest ikke langt fra Montreal over de store innsjøene, og herfra og inn ble det som kapteinen varslet - a bumby ride. Kraftige vinder og et tjukt skydekke til tross, jeg fikk et sekunds glimt av Chicagos skyline når vi svingte mot høyre over land, og siste innflygning mot O'Hare.
Oppsummering:
SK har et meget godt produkt på sine langlinjer. Veldig god og imøtekommende service fra vårt hel-skandinaviske crew upfront, nydelig champagne og viner, og fantastisk god mat på skikkelig porselen. Det nye business setet innfridde også forventningene og kan absolutt anbefales. Av negative ting er det vel bare en ting å si: at den skjønne unge danske flyvertinnen desverre hadde motsatt midtgang som sitt ansvarsområde!
Til slutt et par bilder fra ORD...
http://home.no/simoni/img_0919_.jpg
http://home.no/simoni/img_0921_.jpg
Tirsdag 3. april: SK943 CPH-ORD 15:35, sete 4A+B
På plass ytterst i C-piren nesten en time før avgang, sto både OY-KBI som SK937 til Seattle og vår maskin OY-KBN utenfor vinduene i ventehallen. Dette var for øvrig min første tur til statene uten New York som destinasjon.
http://home.no/simoni/img_0891_.jpg
Etter en drøy halvtimes pining i varmen ytterst på C-piren ble min kollega og jeg ønsket velkommen ombord fra to smilende FA. Inn første til venstre etter ombordstigning var det svært behagelig med en sval luft. Vi fant våre plasser på rad 4 og kort tid etter ble våre jakker tatt hånd om, og brettet med jus, vann og champagne kom rundt. Valget falt selvfølgelig på Henriot 99 for oss begge, noe som smakte herlig selv om det ble servert fra (hard)plast glass.
http://home.no/simoni/img_0894_.jpg
Det fylte seg brukbart opp i den første passasjerkabinen og jeg talte 23 hoder fordelt på de 34 setene. Det første som slo meg var at beinplassen opplevdes som utrolig bra, dog føltes setet i sin "oppreiste" posisjon som noe rett i ryggen. Boarding completed før oppsatt tidtabell, og vi var i lufta rundt 15 minutter etter tidtabell etter take-off nordover fra CPH.
http://home.no/simoni/img_0895_.jpg
Etter setebelteskiltet ble slukket la jeg setet litt bakover og hevet leg-resten til en behagelig stilling. FA delte ut SAS sitt comfort kit der jeg umiddelbart tok ut sokkene og fikk av meg skoene. Som jeg har registrert på tidligere interkontinentale tripreports her inne, er det flere som ønsker å lese menyene. Tok derfor med meg menyen etter flighten for å presentere den for dere (tar den engelske versjonen):
---------------------------------------------------------------
Menu
A snack with your drink?
Breasola, Mozzarella and sun-blushed tomato skewer
The big deal
Our menu for this flight offers these choices
Green leaf salad with dressing of the day
First course
Fresh prawns and vichyssoise sauce with bleak roe
Main course
Sautéed hoki fish fillet with parsley butter served with braised potato, leek and mushrooms and fresh tomato
Pork tenderloin served with bean ragoût, grilled zucchini and mixed pepper, chili and garlic relish
Dijon mustard coated roast lamb served with potato wedges, ratatouille and lamb jus
Chili cabbage with rice salad and coconut sauce (vegetarian)
Cheese
Spanish Manchego and Italian Teleggio served with plum chutney and crackers
A sweet finish
Mocca and nut fragelité cake and seasonal fresh fruit salad
------------------
Light and quick
If you prefer a lighter option, you can order our quick meal with your drink and we will serve you as soon as possible
- Green leaf salad
- First course
- Cheese
Make yourself at home
Stroll over to the buffet area any time between meals and help yourself to cold drinks, real espresso or cappuccino and fresh fruit, ice cream, sandwiches or snacks
Before landing
Main course
Open sandwiches of smoked salmon with lemon and of roast beef with remoulade, crispy onion and horseradish
Dessert
Fresh fruit and almond cake
------------------
Wine (jeg tar kun headingen, dropper Oz Clarke sin beskrivelse av hver enkelt vin)
Champagne
1999 Henriot (58% Pinot Noir, 42% Chardonnay)
White wine
Pouilly Blanc Fume, Jean Claude Chatelain, Les Berthies 2005
Anselmi San Vincenzo 2005
Red wine
Babich Winemakers, Reserve Pinot Noir 2004
Clos de los Siete 2004
---------------------------------------------------------------
Til snacken, der vi også fikk en pose salte og gode cashew nøtter, valgte jeg å ta et glass champagne. Denne gang i et skikkelig Orrefors glass, og det merkes på smaken da champagnen fort blir tam i et plastglass.
http://home.no/simoni/img_0898_.jpg
Etter en drøy time i lufta kom FA rundt med hvite duker og ikke lenge etter kom de på en ny runde med drikkevognen. Jeg registrerte at Henriot 99 flasken fortsatt sto øverst på vognen sammen med de røde og hvite, og tenkte at det ville smake til rekene i forretten. Som dere vet blir maten på SK intercont alltid servert med plast over Royal Copenhagen porselenet, noe dere ser godt på bildet under der plasten over ostefatet er urørt.
http://home.no/simoni/img_0901_.jpg
Valget mellom fire forskjellige hovedretter burde passe enhver gane på slike reiser, og for meg sto valget mellom svin og lam. Valget falt til slutt på lammet, selv etter en stunds skepsis etter å ha lest Tommy777 sin erfaring med lam a'la Lufthansa. Jeg angret absolutt ikke på det i etterkant, kjøttet var både mørt og smaksrikt og tilbehøret og sausen gjorde det til en svært vellykket rett. Til hovedretten gikk jeg for den minst fyldige rødvinen av de to, en Pinot Noir fra New Zealand.
http://home.no/simoni/img_0902_.jpg
Vi nøt virkelig servicen ombord, den gode forretten ble etterfulgt av en herlig hovedrett som beskrevet over, og ostene var også av skikkelig kvalitet. Ostene fikk selskap av et glass portvin (Cockburn's Late Bottled Vintage) som vi ikke klarte å takke nei til, selv om verken min kollega eller jeg har tradisjoner for å drikke dette.
Etter en strategisk liten pause i serveringen kom crewet rundt med kaffe/te, kaken og fruktsalaten som skulle runde av måltidet. I drikkevognen oppdaget jeg til min store glede at de hadde Glenfiddich whisky, og den norske FA var ikke snauere enn at han nesten fylte opp Orrefors-glasset! Fant ut at det var lurt å ta det rolig med glasset, så jeg la meg godt tilbake i setet og plugget inn øretelefonene og lyttet til det gode utvalget av musikkanaler ombord...
Bilde fra kabinen etter matserveringen var slutt. Vi ligger et godt stykke vest for Irland og sydvest for Island:
http://home.no/simoni/img_0907_.jpg
I en svært behagelig "lazy-z" posisjon på ryggen ble øyelokkene tunge og jeg duppet av en halvtimes tid over atlanteren. En stund etter jeg våknet var det på høy tid å teste setet i lie-flat posisjon for første gang. Setet gikk ned i en så og si helt rett posisjon (170 grader følge SAS selv), men med en helning nedover. For mine 191 cm ble det litt trangt for trærne, men med en liten nedjustering av leg og foot-resten ble det bedre. Følte meg allikavel ikke helt komfortabel med å ligge på ryggen med helningen, men så fort jeg la meg over på siden fungerte lie-flat posisjonen helt utmerket og jammen duppet jeg ikke av en gang til. Ble vekket av at FA var på vei rundt med hot-towels før flightens andre måltid.
Ikke ukjent for vestgående SK fly til USA var det lakse- og roastbeef sandwiches halvannen time før landing. Byttet bort laksen til min kollega sin roastbeef, og tok et glass Italiensk hvitvin til. Igjen var det godt med mat, men brødet under var en smule tørt hvis jeg skal pirke på noe.
http://home.no/simoni/img_0916_.jpg
Mot Chicago kom vi fra nordvest ikke langt fra Montreal over de store innsjøene, og herfra og inn ble det som kapteinen varslet - a bumby ride. Kraftige vinder og et tjukt skydekke til tross, jeg fikk et sekunds glimt av Chicagos skyline når vi svingte mot høyre over land, og siste innflygning mot O'Hare.
Oppsummering:
SK har et meget godt produkt på sine langlinjer. Veldig god og imøtekommende service fra vårt hel-skandinaviske crew upfront, nydelig champagne og viner, og fantastisk god mat på skikkelig porselen. Det nye business setet innfridde også forventningene og kan absolutt anbefales. Av negative ting er det vel bare en ting å si: at den skjønne unge danske flyvertinnen desverre hadde motsatt midtgang som sitt ansvarsområde!
Til slutt et par bilder fra ORD...
http://home.no/simoni/img_0919_.jpg
http://home.no/simoni/img_0921_.jpg