PDA

View Full Version : Garuda kræsjet sist mnd... Grunn... Unstabilised approach!


salmon-air
07-03-2007, 04:32
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/07/494201.html

STARSHIP 2
07-03-2007, 04:49
RIP

2007 ser ut til å bli et dårlig år for Indonesisk luftfart..

PHK
07-03-2007, 04:57
Skumle greier... Lurer på hva som er gått galt

KennethGS
07-03-2007, 04:59
Det var i det minste ikke Adam Air denne gangen...

Tre flyulykker i Indonesia så langt i år, er det ikke?

- En maskin fra Adam Air styrtet i havet, og var sporløst borte i flere uker.
- En maskin fra Adam Air knekker halen under landing.
- ...og nå kjører en maskin fra Garuda av banen og brenner opp.

ThomAAs
07-03-2007, 07:47
Huff, og huff:cry:

Og alt med 737 maskiner... :RIP

G-COLE
07-03-2007, 09:39
Garuda er vel ikke et uskrevet kapittel innen luftfarten der nede heller ?


BA: http://www.ba.no/nyheter/urix/article2627981.ece


BT: http://www.bt.no/utenriks/article346299.ece

valen
07-03-2007, 11:45
Indonesia har lidd nok nå syntes jeg. Tsunami, jordskredd, jordskjelv, skipshavari og flystyrt... FØler virkelig med dem:skuff :skuff :o

LN-BRK
07-03-2007, 13:06
TV2 snakker om mulig sabotasje.
NRK snakker om at de landet med for høy hastighet.

Rart det alltid skal være så enkelt å spekulere om ulykkesårsaken når ulykken skjer i en annen verdensdel. Alle norske journalister burde vite at man ikke kan si noe om ulykkesårsaken bare minutter etter at ulykken inntraff...

Bizflyer
07-03-2007, 13:09
Er ikke Garuda et av de selskapene i verden med værst ulykkesstatestikk?

MountainDew
07-03-2007, 15:37
Nigeria og Indonesia sliter kraftig med flysikkerheten. Dårlig reklame for flybransjen :(

putzmeister
07-03-2007, 16:44
http://www.airliners.net/open.file/0887038/M/ Triste nyheter :exclamati

Utflyttet
07-03-2007, 17:03
Originally posted by MountainDew

Nigeria og Indonesia sliter kraftig med flysikkerheten. Dårlig reklame for flybransjen :(

Dette får jo stor presse, men jeg skulle likt å se tallene for risiko me då fly i Nigeria eller Indonesia kontro feks å kjøre bil i USA, drap og andre statistikker for å få det i perspektiv.

-A

Fly high
07-03-2007, 18:52
Originally posted by LN-BRK
Rart det alltid skal være så enkelt å spekulere om ulykkesårsaken når ulykken skjer i en annen verdensdel.

Det har nok sammenheng med at flyplass- og flyselskapspersonell i enkelte andre verdensdeler ikke er så påholdne med å offentliggjøre rykter og teorier. Dermed oppstår det ulike teorier og antakelser om hva som kan ha skjedd. Verken TV 2 eller NRK har grepet de nevnte antakelsene fra løse lufta.

LN-BRK
07-03-2007, 19:14
Originally posted by Fly high

Originally posted by LN-BRK
Rart det alltid skal være så enkelt å spekulere om ulykkesårsaken når ulykken skjer i en annen verdensdel.

Det har nok sammenheng med at flyplass- og flyselskapspersonell i enkelte andre verdensdeler ikke er så påholdne med å offentliggjøre rykter og teorier. Dermed oppstår det ulike teorier og antakelser om hva som kan ha skjedd. Verken TV 2 eller NRK har grepet de nevnte antakelsene fra løse lufta.



Skjønner selvfølgelig at NRK og TV2 ikke dikter opp slike ting, men de vet jo også at det bare er spekulasjoner. Ville vært bedre om det ble sagt at "det foreløpig er mange teorier og antakelser om hva som er ulykkesårsaken" i stedet for å kaste seg på noe som mest sannsynlig ikke er korrekt.

Utflyttet
07-03-2007, 19:20
Originally posted by LN-BRK
Skjønner selvfølgelig at NRK og TV2 ikke dikter opp slike ting, men de vet jo også at det bare er spekulasjoner. Ville vært bedre om det ble sagt at "det foreløpig er mange teorier og antakelser om hva som er ulykkesårsaken" i stedet for å kaste seg på noe som mest sannsynlig ikke er korrekt.

Og det genererer mer opplag enn å komme med de inviduelle teroeiene og pent pakke det inn som "det er det folk sier så da må vi jo rapportere det"? ;)

-A

LN-AFG
07-03-2007, 20:51
Ikke at jeg skal si det er en god kilde, men ved diskusjoner om tidligere ulykker i Indonesia på Airliners.net forumet, har en del Indonesere og folk som bor eller har bodd i Indonesia, sagt at mye skyldes kulturen i landet.

Alle fraskriver seg ansvar, ingen er villig å ta på seg skyld, og myndighetene virker bare å ta i bruk forbudsregler, i stedet for å ta faktiske grep som vil bedre sikkerheten.

Bl.a. er siste myndighetspålagte forslag, at ingen fly over 10 eller 15år (husker i farten ikke hva det faktiske tall var), vil få lov å operere i Indonesia.

Meget tåpelig forslag, alt kommer jo an på hvordan operatøren av flyet vedlikeholder det. Her på berget flyr jo SAS rundt på MD-80 som ville være ulovlig i Indonesia, men som er sikre som bare det, fordi SAS steller godt med dem og vedlikeholdet er bra.

Det vil være interessant å se om noe skjer nå som det har vært tre relativt store ulykker/incidents i landet på så kort tid.

Utflyttet
07-03-2007, 21:16
Originally posted by LN-AFG
Ikke at jeg skal si det er en god kilde, men ved diskusjoner om tidligere ulykker i Indonesia på Airliners.net forumet, har en del Indonesere og folk som bor eller har bodd i Indonesia, sagt at mye skyldes kulturen i landet.


Jeg har jobbet og vært innvolvert i IT-driften til et avdelingskontor i CGK, og kulturen er noe av det mest gjennomkorrupte jeg vet om, fra mannen i gaten og opp. Alt som er av ansvar pulveriseres av dette og alt er stort sett bassert på to viktige ting: hvem du kjenner og hvem du bestikker. Sånn veldig generelt, unntak finnes, etc.

Originally posted by LN-AFG
Alle fraskriver seg ansvar, ingen er villig å ta på seg skyld, og myndighetene virker bare å ta i bruk forbudsregler, i stedet for å ta faktiske grep som vil bedre sikkerheten.


Dessuten, ingenting er modent for vedlikehold før det er ødelagt, og noen har hatt behov for å ha det funksjonelt.

Originally posted by LN-AFG
Det vil være interessant å se om noe skjer nå som det har vært tre relativt store ulykker/incidents i landet på så kort tid.

Antakelig ikke, men jeg lar meg gjerne overraske. Men som jeg nevnte over, tre ulykker i luftfarten her med en del døde, jeg skulle gjerne sett en sammenligning av risikoen for å fly i indonesia kontra å kjøre bil i USA. Denne bransjen er så fokusert på null-toleranse for ulykker at de glemmer at det antakelig er forsatt tryggere å fly i indonesia enn kjøre bil i vesten...

-A

Fly high
07-03-2007, 21:18
Originally posted by LN-BRK
Skjønner selvfølgelig at NRK og TV2 ikke dikter opp slike ting, men de vet jo også at det bare er spekulasjoner.

Hvordan vet de det? Om en representant for et flyselskap sier at "vi har grunn til å tro at ...", så refereres jo det.

I denne saken meldte NRK at "ansatte ved flyplassen hadde sett brann ved flyets nesehjul rett før landing .." og la til at "årsaken til ulykken er ikke klarlagt." Jeg synes ikke det var så spekulativt.

TV 2 viste til en såkalt "flykrasjekspert" som hadde uttalt seg til pressebyrået Reuters om at flyet trolig hadde for høy fart under landing. Jeg ville nok ha undersøkt nærmere hva slags fyr dette var, men ellers er det jo slik at "alle" er ute etter å finne et svar på hvorfor slike katastrofer skjer. Man skal være usedvanlig sart om man lar seg sjokkere eller bli provosert av det. Det stilles selvsagt ikke de samme kravene til mediene som til en flyhavarikommisjon ...

Blubird
07-03-2007, 21:45
Australier som filmet på havaristedet. Legg merke til at brannbiler etc. glimrer med sitt fravær i lang tid.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/07/494234.html

salmon-air
07-03-2007, 21:55
Forferdelige greier..

Merket også at brannbilene glimret med sitt fraver på nyhetsbildene.. Og apropos nyhetsbildene: Jeg tok meg selv i å reagere på at noen i en slik situasjon tar seg tid til å filme i steden for å hjelpe til med redningsarbeidet. :question:
Jeg tror ikke jeg hadde kommet på å filme selv om jeg hadde hvert kameramann.
Men dog, d:shake :shake :shake et er bare en tanke fra lille meg...

EAGLE
07-03-2007, 21:58
Så trist så trist.

Tommy777
08-03-2007, 00:10
Etter over 3 minutter med filming ankommer første brannbilen... Det hadde sikkert gått minst 5 minutter siden flyet raste av rullebanen... Indonesia imponerer som vanlig ikke..

For en tragedie!:cry:

sail4fun
02-04-2007, 21:31
http://www.smh.com.au/news/world/dispute-over-garuda-crash-facts/2007/04/01/1175366080773.html

THE chief investigator of the Garuda plane crash that killed five Australians denies the allegation that the pilot and co-pilot were arguing before the crash.

Cockpit voice recordings recovered from the jet showed the co-pilot wanted the pilot to go around again instead of landing, Tatang Kurniadi of Indonesia's National Transport Safety Commission told Channel Nine's Sunday program yesterday.

But the chief investigator, Mardjono Siswosuwarno, told the Herald yesterday there was "no such … discussion between pilot and co-pilot describing their confusion about what was happening" and that conversations between the two were considered to be "normal".

The Garuda aircraft with 140 people on board overshot the runway in the central Java city of Yogyakarta on March 7 and burst into flames, killing 21 people.

Mr Siswosuwarno said the flight recorder would be analysed later in the week. "The black box is in good condition, it's readable," he said.

He also said the preliminary investigation report would be released tomorrow.

LN-AFG
16-04-2007, 23:13
Ingenting forbauser meg lenger når det gjelder Indonesia og luftfarten der. Tragiske greier, skulle tro erfarne piloter visste bedre enn å gjøre slike åpenlyse feil.


Garuda crash caused by unstabilised approach (http://tinyurl.com/2tfj56)
By Nicholas Ionides

The Garuda Indonesia Boeing 737-400 that crashed at Yogyakarta airport last month made its final approach well above the glideslope, touched down considerably faster than the normal landing speed, and did not have its flaps set in a typical landing configuration.

Chief investigator Mardjono Siswosuwarno says the aircraft touched down on Yogyakarta airport's runway 09 at a "much higher than normal speed". Although he says "we still need to verify the figure", local reports say it was between 210kt (389km/h) and 220kt, instead of the typical 140kt for a 737-400 landing.

Mardjono also says the aircraft was "quite high above the glideslope" on final approach and its flaps were only set at 5° on touchdown, rather than the typical 30-40°. As a result of the high speed and a steep descent the aircraft touched down hard on the runway and its nose-gear axle broke on landing. It then skidded off the runway into a paddy field where it burst into flames. He says the information is contained in the National Transportation Safety Commission's preliminary factual report into the 7 March crash, which killed 21 of the 140 people on board.

One of five recommendations in the factual report calls for improved pilot training, says Mardjono. The first officer is heard on the cockpit voice recorder saying the aircraft was too high on approach and calling for a go-around, but the captain chose to ignore him. Another recommendation calls for key personnel at airlines and airports to be adequately assessed. The report also calls for the runway end safety areas at Yogyakarta, Medan and Solo airports to be lengthened, and other recommendations relate to airport emergency response and flight data recorder requirements. Mardjono says data from the 737-400 is incomplete as the device fitted was for "a non-EFIS [electronic flight instrument system] 737". He explains: "Because of that, engine RPM N1 was not recorded [and] the glideslope deviation was also not recorded, although we have been able to calculate it in other ways."

Mardjono confirms that, at the time of the accident, "the weather was clear with visibility about 5km", and the wind was "calm".

Someone
06-04-2009, 12:21
Og da har piloten blitt dømt til 2 års fengsel etter denne ulykken

http://www.flightglobal.com/articles/2009/04/06/324825/indonesia-jails-garuda-pilot-over-2007-crash.html

An Indonesian court has sentenced a Garuda Indonesia pilot to two yeras imprisonment for his role in an air crash that resulted in 21 deaths

....men etter hva man leser om indonesisk luftfart så kan man vel hevde at det er endel personer der som i enda større grunn har gjort seg fortjent til et opphold bak murene:sarc