PDA

View Full Version : Noen bilder fra amatørenen


ATC-flyradar
14-04-2007, 23:06
Nå kan du erge deg, du kan spy, du kan grine hvor dårlig dette er, men jeg er en amatør som skal lære meg å ta bilder, redigere i etterkant.

Dere kan mene hva dere vil, jeg vil at dere mener noe -jeg blir ikke sårbar, jeg skal opp til eksamen i foto i løpet av sommeren :colgate:

Jeg har kjøpt flybilletter til Zyrich turen, jeg har kjøpt biletter til Stavanger (Sola stevne) og skal muligens være med på turen til Paris. Så jeg vil ta bilder, plage folk her inne med bilder, og jeg vil ha kritikk, forslag til endringer osv.

Her kommer bildene og de er alle redigert av meg etter ...........

ATC-flyradar
14-04-2007, 23:08
Flere bilder:

Someone
15-04-2007, 00:59
Litt OT, men vet noen om den MD-87 var rute eller ferry?

Thomas
15-04-2007, 01:06
SAS flyr vel stort sett kun med MD T/R CPH om dagen...?

TOS
15-04-2007, 01:08
Jeg er absolutt ingen fotoekspert, men vil det ikke være en ide å croppe bildene noe mer (kutte bort de "irrelevante" delene av bildene; dvs. luften rundt flyet). Alle forstyrrende elementer i bildene, som f.eks. takutstikkerne på det siste bildet, bør vel i det lengste unngås.

sail4fun
15-04-2007, 01:16
Originally posted by Someone

Litt OT, men vet noen om den MD-87 var rute eller ferry?

Om det er SE-DIU så kom den som SK458 kl 12:26

sail4fun
15-04-2007, 01:22
Originally posted by Thomas

SAS flyr vel stort sett kun med MD T/R CPH om dagen...?

[gårs]Dagens produksjon var
6*M81, 1*M87, 1*319

Someone
15-04-2007, 01:23
Originally posted by Thomas

SAS flyr vel stort sett kun med MD T/R CPH om dagen...?

Det er delvis mitt inntrykk også at flertallet av flygningene er med MD-81/82 og ikke A321 som det var tidligere. Men på mine flygninger mellom OSL og CPH det siden året er inntrykket at det stort sett er stappfullt hver avgang

sail4fun
15-04-2007, 01:31
Og i dag 15.4 så serdet ut til å bli
6*M81
3*M87
1*319
1*321
[cph-osl]

atck
15-04-2007, 02:54
Fine bilder.
Men,
- nærmere nærmere nærmere. Evt ved cropping
- gjerne litt lysere også. Du kan godt kjøre opp contrast/brightness i disse bildene.
- skal du kappe et fly er det bedre at du kommer nærmere og kapper vekk brorparten av flyet for å fokusere på en detalj. et fly som mangler litt av halefinnen vil nok aldri bli noe annet enn et fly som gikk litt for sakte. ;)

Bare noen tips altså og forhåpentligvis skremmer jeg det ikke fra å vise flere bilder.

Kyrre

mikro
15-04-2007, 09:59
Det var bra bilder dette her, men du burde kanskje gjort de litt lysere;) Men jeg vet veldig lite om emnet:exclamati

ATC-flyradar
15-04-2007, 12:25
Takker for den snille kritikken, men uten deres hjelp, blir amatøren ikke noe bedre. Bare å skrive det du mener - rett fra leveren osv.

Her kommer bilder, da har jeg utført noe fra tips fra en av dere, se her: Samme bilde, men har tatt vekk mye rundt bilde:

LCH78
15-04-2007, 12:36
siste bildet var igrunnen ikke så hakkende gale da, litt sterke for men ellers var utsnittet bra. Du kommer deg iallfall, så det er bare å fortsette å knipse bildet. Øvelse gjør mester :)

G-COLE
15-04-2007, 12:37
Nå vet jeg ikke hvilket utstyr du bruker,- men prøv å komme nærmest mulig motivet,-enten fysisk eller ved hjelp av objektiver.

Beskjæring av bildene er vel noe de fleste av oss gjør, da skjærer du bort det som du ikke ønsker skal være med. -Motivet kommer da også nærmere og det kommer mer frem på bildet.

Er bildet mørkt, kan du prøve å gjøre det lysere i fotoprogrammet du bruker.

Har tatt etpar av bildene dine og beskjært de slik jeg muligens ville gjort. .... :wink

ATC-flyradar
15-04-2007, 12:49
Bra med tilbakemeldinger og tips !

Nå har jeg jobbet med å lyse opp, kontrast og beskjæring.

Arnt Helge
15-04-2007, 13:20
Alltid morro med bilder av fly. Liker disse trådene best her. ^_^

Et annet tips er å gjøre enkelte bilder en tanke skarpere i bilderedigeringsprogram. Men vær forsiktig så ikke det blir for mye. :)

sirpjalle
16-04-2007, 11:06
Originally posted by ATC-flyradar

Nå kan du erge deg, du kan spy, du kan grine hvor dårlig dette er, men jeg er en amatør som skal lære meg å ta bilder, redigere i etterkant.

Dere kan mene hva dere vil, jeg vil at dere mener noe -jeg blir ikke sårbar, jeg skal opp til eksamen i foto i løpet av sommeren :colgate:

Jeg har kjøpt flybilletter til Zyrich turen, jeg har kjøpt biletter til Stavanger (Sola stevne) og skal muligens være med på turen til Paris. Så jeg vil ta bilder, plage folk her inne med bilder, og jeg vil ha kritikk, forslag til endringer osv.

Her kommer bildene og de er alle redigert av meg etter ...........



ATC, hvilket utstyr kjører du? Er i samme kategori som deg, helt grønn når det gjelder fotografering av fly!

Godt å se at noen andre og er like grønne som meg. :D

Kanskje jeg og skal "plage" noen? ;)

Men på den annen side, jeg er grønn på fotografering av fly og grønn på redigering av bilder. Adobe Photoshop burde vel være et ok program å kjøre bildene gjennom? Har kjørt Acdsee frem til nå.

Nick Figaretto
16-04-2007, 11:33
Jeg synes det ser ut til at det er noe rart med hvitebalansen i bildene. Er de ikke litt vel blå?

Det beste (eller i alle fall første...) tipset når det gjelder hvitebalanse er å lese instruksjonsboken til kameraet godt om dette temaet.

Kameraet har en del standardinnstillinger (solskinn, overskyer, blitzlys, glødelampelys etc) i tillegg til automatisk hvitebalanse. Men om du står et sted og skal ta mange "planlagte" bilder, er det desidert best å justere hvitebalansen manuelt. Det gjør man ved å ta blilde av noe som er helt hvitt (man kan f. eks holde opp et hvitt ark eller noe) og ved hjelp av kameraets menyer, definerer du dette som "hvitt". Da får man en mest mulig riktig fargegjengivelse med de lysforholdene som er der og da.

For øvrig kan jeg anbefale boken "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft, om man har lyst til å komme seg litt oppover på kunnskapsstigen når det gjelder både selve bildetakingen, men også hva gjelder komposisjon, bilderedigering, etc.

I tillegg har jeg funnet mye nyttig informasjon på diskusjonsforumene til Akam.no og Foto.no. Det er alltid noen som har lurt på det samme som deg, og det er alltid noen som har lurt på ting som du ikke visste at du lurte på... :)

I tillegg: Om man ønsker nyttige tips og triks for billedtakingen, kan det lønne seg at man skriver kameratype, objektiv, om man har brukt stativ eller ikke, om man har brukt noen spesielle teknikker for å oppnå en elelr annen effekt, osv. Om det er ett spesielt bilde man ønsker kommentar på, kan det også være nyttig å opplyse om innstillinger som blenderåpning, ISO, hvitebalanse etc. og om man eventuelt har redigert bildet i ettertid.

Someone
16-04-2007, 15:50
Rødfargene ble også veldig røde, nesten signal røde så prøv å still litt ned på den