PDA

View Full Version : Temperatur utvendig og innvendig på fly.


ATC-flyradar
12-04-2007, 23:58
Når man reiser charter med bl annet Mytravel Airbus så har man skjermer som viser kart, fart, høyde og utvendige grader.

Det jeg lurer på er følgende:

Hvis man reiser fra osl i juli mnd og det er ca 20 +grader (det hender) på bakken og når Airbusen kommer i 43.000 fot så er det plutselig - (minus) 45 grader, en forskjell på 65 grader i løpet av 40 minutter son cirka.

Hvordan påvirkes gradene i understell, cargoområde, osv i på den korte tiden ??

Tenker på at smøring, olje, osv fryser til det verste ved - 40 grader og smelter når de lander ved 20-40 grader på Palma.

Er alle rom for hydralikk, gargo, bagasje og eventuell mat bla. bla osv har normale temperaturer osv. Bare nyskjerring når man leser at folk smulger seg selv i hjuloppheng og fryser seg til døde i minus 40 grader.

Dette var til våre tekniske folk på forumet ;)

Jan

Turbofan
13-04-2007, 01:12
Hydrauliske oljer og smørefett til understell, samt andre bevegelige deler,
er framstillt nettopp slik at de skal bevare egenskapene sine i high altitude/low-
temperature bruksområder. Kan det ikke helt i hodet, men frysepunktet for
disse væskene ligger under -40C.

Når det kommer til cargo bays, så varierer det fra fly til fly om disse har oppvarming
eller ei, men alle cargobay (med mulighet for at jeg tar feil) er trykksatt ved hjelp av flyets trykkcabin.

LN-SEK
13-04-2007, 07:54
Noen ganger er det problemer med at jetfuel blir for kaldt. Da må pilotene mixe fuel fra forskjellige tanker (Airbus) eller endre høyde eller øke farten (Boeing). Dette så jeg på en video.

Kanskje våre piloter her kan komme med mer opplysninger?

RolfL
13-04-2007, 12:04
Originally posted by LN-SEK
Noen ganger er det problemer med at jetfuel blir for kaldt.
Kanskje våre piloter her kan komme med mer opplysninger?

För info så är fuel temp limitations på 737NG: max fuel tank temp +49C, min temp 3C above the freezing point of the fuel used eller -43C.

Minns en ferry jag gjorde av en SAS 737NG från Everett till Arlanda då vi kom i närheten av min temp och fick byta till en lower level i trakten av Island för att fuel temp skulle stiga.

Concorde
13-04-2007, 19:37
Flykroppen til Concorde var så varm under turen at det var umulig å lene seg inntil.

ATC-flyradar
13-04-2007, 19:59
Normalt så mener jeg det ca 42 blå grader ved 36.000 fot om sommeren, men hva blir temperaturen om vinteren når termometeret viser minus 25 på osl og hvor mange blå er det ved 36.000 fot da ?

Om sommeren så er jeg med ern MyTravel airbus som har som vane å ha flightlevel på 42-43.000 fot, er det mye kallere i utetemp 6- til 7.000 fot høyere enn til vanlig ??


Jan

STARSHIP 2
13-04-2007, 20:12
Temperaturen stopper å synke ved tropopausen, den varierer med hvor langt nord/sør du er.. I standardatmosfæren er vel tropopausen på minus 54 eller 56C tror jeg..

Idag er det over Værnes:

FL050: 270/30KT MS01 BECMG PS01
FL100: 290/40KT MS04 BECMG 300/30KT
FL180: 290/50KT MS18 BECMG 300/40KT
FL240: 290/60KT MS32 BECMG 300/45KT
FL300: 300/60KT MS49 BECMG 290/45KT
FL340: 300/55KT MS59 BECMG 300/45KT
FL390: 300/55KT MS68 BECMG 300/35KT
TROPOPAUSE: FL370-400, MS69-MS67
0-ISOTHERM: 4000FT BECMG FL065
ICE.......: NIL/FBL
TURB......: FBL, OCNL FBL/MOD

Så i FL420 (42.000ft) vil jeg tippe minus 67C idag..

link
http://www.ippc.no/ippc/aisiga.jsp?bulletinId=FBNO55

(IPPC er en fin ting :) )

ATC-flyradar
14-04-2007, 12:16
Takker, da ble det mye info til alle og enhver. :D

God helg

Jan

anders320
15-04-2007, 22:14
Originally posted by Concorde

Flykroppen til Concorde var så varm under turen at det var umulig å lene seg inntil.


Tror det er umulig å lene seg til et eneste fly under flyturen jeg:colgate:

ATC-flyradar
15-04-2007, 23:02
Originally posted by JohnnyEagle

Temperaturen stopper å synke ved tropopausen, den varierer med hvor langt nord/sør du er.. I standardatmosfæren er vel tropopausen på minus 54 eller 56C tror jeg..

Idag er det over Værnes:

FL050: 270/30KT MS01 BECMG PS01
FL100: 290/40KT MS04 BECMG 300/30KT
FL180: 290/50KT MS18 BECMG 300/40KT
FL240: 290/60KT MS32 BECMG 300/45KT
FL300: 300/60KT MS49 BECMG 290/45KT
FL340: 300/55KT MS59 BECMG 300/45KT
FL390: 300/55KT MS68 BECMG 300/35KT
TROPOPAUSE: FL370-400, MS69-MS67
0-ISOTHERM: 4000FT BECMG FL065
ICE.......: NIL/FBL
TURB......: FBL, OCNL FBL/MOD

Så i FL420 (42.000ft) vil jeg tippe minus 67C idag..

link
http://www.ippc.no/ippc/aisiga.jsp?bulletinId=FBNO55

(IPPC er en fin ting :) )

Så et spørsmål til en F16 flyver, hvis det finnes her eller om noen har hatt dette i pensum et eller annet sted:

Jeg ser fly i 15.000 fot over meg, ser fly i 33.000 fot ( overflyvning ), men jeg ser også F16 som kommer til og fra Rygge og har helt andre høyder og annen speed !

F16 eller andre militærfly - hvor høydt kan de fly (regner med at de oppererer høyere) og hvilken fart (speed) snakker vi om når vi ser dem på himmelen langt.......... der oppe og forsvinner fort vekk ???

Bare for å lage en tråd med mye info - så kan man spørre om mye, bl annet hvor høyt oppe kan man fly ?

Hva er begrensningene ?? Er det trykket, kromming ?? eller hva ??

Jan