PDA

View Full Version : LN-OGE detaljer


seilfly
10-04-2007, 22:14
Da var det på tide å poste noen bilder jeg har grua meg til å poste. Her kommer det særeste av det sære. Enten liker man det eller så liker man det ikke. Om det ikke faller i smak er nødutgangen her: ALT+PIL VENSTRE. Da har jeg ren samvittighet til å gi løs på bildene: (LN-OGE er som nevnt før ett av flere helikoptre som er stasjoner på Hamar. Selskapet har på Hamar, i tillegg til LN-OGE: en AS350 og et par Robinson jeg ikke har reg på. Det andre selskapet på Hamar har en Schweizer (LN-OAP) og venter snart et nytt helikopter: Lama)

35 bilder, 3.82Mb! - det er støv på sensoren, men har ikke hatt ork til å gjøre noe med det på disse små bildene her!


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6545.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6529.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6531.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6532.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6534.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6538.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6540.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6541.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6542.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6543.jpg


Brikkene falt på plass!
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6544.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6550.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6552.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6555.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6558.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6560.jpg


Rune Valestrand (airpics.com) har faktisk reparert det vinduet som er oppe, bak (reparasjonen kan sees som det svarte i det foran/nederste hjørnet i ruta).
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6565.jpg


Symmetri liker vi!
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6569.jpg


Fra kompressoren går luften bak/ned på skrå og snur så frem/oppover inn i forbrenningskammer og turbin. Eksosen snus så splittet i to, og går i en bue utenpå motoren igjen. Falt du av? Never mind :) På bildet sees at "røret" deles i to og at "rørene" går hver sin vei, opp i skroget.
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6572.jpg


Symmetri ja. Bilde tatt rett over eksosen
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6575.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6576.jpg


Litt uheldig med for liten skarphetsdybde, men motivet var i alle fall haleflate-smilet i skruene!
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6577.jpg


Her kan man se halerotoren, ikke vanskelig å forstå hvordan det fungerer, tross alt...
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6579.jpg


Lastekrok
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6582.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6584.jpg


Navn på artisten! Fant intet på internett!
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6585.jpg


Og dette er? ;)
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6586.jpg

LN-OGE hadde to fuel-punkter på samme sted. Her er ett av de. Hvorfor det var slik vet jeg ikke.
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6587.jpg


Og litt over de to fuellingpunktene var det plass til å fylle olje =)
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6588.jpg

Så tar vi en tur innendørs!
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6594.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6596.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6609.jpg


http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6610.jpg


For én...
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6611.jpg


...og annen smak!
http://home.smartcall.no/ris491/070408LNOGE/LNOGE_800_MG_6612.jpg


Med dette får jeg si takk for at du ennå henger med! Dette var slutten på 7 timer gjennomgang, justering, konvertering (RAW>TIF), redigering og lagring (JPG). Kommentarer blir jeg selvfølgelig meget glad etter 7 timer. Men mye fikk jeg gjort på Signatur komfortklasse Hamar-Trondheim :)

Håper det smakte da!

G-COLE
10-04-2007, 22:41
Ja, dette var herlige bilder av et nydelig helikopter !
Artig at det finnes noen som har slik lakkering også !

:clap

Someone
10-04-2007, 22:45
Flotte detaljbilder!

VoiceCom
10-04-2007, 22:46
Fantastisk! Veldig gøy å se slike detaljbilder. Ingen grunn til å grue seg for å poste slike flotte bilder!

To tomler opp! :up: :up:

VC-10
11-04-2007, 18:21
Det var artig å se igjen Hamar Flyplass. Jeg trådde mye der på 70-tallet, mens bl.a. Helilift trafikkerte der.
Det ser ikke ut til at det har forandret seg fryktelig mye. Moro å se igjen gamle trakter!
Er det mye trafikk der for tiden? Det var til dels mange bevegelser der, med helikopter, skoleflyvning og flyklubben. En del seilflyving var det også i perioder. Verkstedet hadde også mye å gjøre, så vidt jeg kan huske.

:wink VC-10

Fly high
11-04-2007, 20:57
Jeg trodde ikke jeg var så sær jeg, men jeg likte bildene! :D
"Oi, det var stilige bilder", sa samboeren min for et øyeblikk siden da hun kikka meg over skulderen (og hun er ikke spesielt opptatt av fly).

Men det nav-lyset på haleflaten så løent ut - og jordingstilkoblingen er vel ikke helt forskriftsmessig?

seilfly
11-04-2007, 23:45
Jeg setter pris på kommentarene som dukket opp underveis her! Det er nok mindre aktivitet og større restriksjoner knyttet til aktiviteten ved Hamar nå enn hva du var vant til. I mellomtiden har jo faktisk et selskap, Hamarfly AS, forsøkt seg på Hamar med Hamar-Bergen rute pluss charter. De hadde LN-HAC som er en B-90 King Air, husker ikke reggen den har nå.

Pr nå har vi de to nevnte heliselskapene der oppe. Du husker garantert LN-GHB og LN-FAA, henholdsvis skoleflyet Scheibe Bergfalke III og Piper Colt, første i Norge med de tøffe vingemodifikasjonene mener jeg å huske. Disse har vært INOP i 3-4(?) år. LN-GHB ble aldri fullført under 10-årskontroll og LN-FAA trengte reparasjon av et stag i cockpit. Så gikk bakkanten av en vinge for LN-GHB i bakkanten av rudder på LN-FAA og der har vi ståa i dag, i tillegg til at LN-FAA må ha ny motor for å være operativ i tillegg til alt det andre, så den står uten motor. Om du ser inn i den grønne plasthangaren på Hamar så ser du sorgen stå der, et trist syn for de som opplevde LN-GHB og LN-FAA i full aktivitet. Vi mistet LN-GBS ifm norges første nødsprang med fallskjerm fra seilfly for noen år tilbake. Jeg hadde siste vellykkede tur med den da :) LN-MTM ble solgt til Fagernes, og denne har nylig blitt gjenoppbygget? og malt om etter et havari. LN-ALB vurderes solgt og LN-ALZ skal på renovering ut- og innvendig. Blir sikkert stilig. Klubben er forøvrig gjort om til en flatere organisasjonsstruktur slik at vi ikke lenger har seilfly- micro- og motor-gruppen men kun Hedmark Flyklubb under ett (mener at micro var en egen gruppe).

Ift flystripa er det utvidet "sikkerhetssoner" ved at man har hugget noen trær og kratt og gravd ut litt hauger her og der.

Stort mer er det ikke å si; bortsett fra at flyplassområdet blir boligfelt når Hamar Kommunes reguleringsplan for den "by"-delen en eller annen gang blir satt i kraft.

CK
12-04-2007, 09:34
hei! det mangler en bit...;)