View Full Version : Svartehavet/Sofia/Beograd/Budapest - tips?
AirbusTrond
07-04-2007, 19:31
Er i ferd med å spikre planene for sommerens første ferie. Ser ut til at Apollo (SAS) tar meg til Varna for 1.100 den 22.06. Planlegger et par slappe dager ved Svartehavet først, dersom det passer meg. Retur på turen blir trolig fra Budapest den 08.07 - altså vel 14 dager.
Nauturlig reise for meg ser ut til å bli Svartehavet-Sofia-Beograd-Budapest. Jeg har få kunnskaper om hva som eventuelt kan være interessant mellom byene. Noen tips? Spesielt Beograd er det litt vanskelig å få info om.
Det blir da fortrinnsvis tog på turen i Bulgaria/Serbia/Ungarn, og går etter togtidene på DB.de. Det ser ut til å være vanskelig å kjøpe togbilleter på nett, eller er det noen som har et triks der også?
.
AirbusTrond
21-04-2007, 16:30
Blir nesten som beskrevet, 1.390 med Apollo til Varna 2206, inkludert en natt på hotell. SAS flyr meg - blir vel 737-800, antar jeg. De skulle ha 130 kr maten, det må være feil for oneway? Uansett, dropper maten for en gangs skyld, er vel uansett bare kaldmat om bord SAS. Får heller kjøpe noe hos Upper Crust.
Meget gunstig med returen på søndag 0807, kun 600 kr med Norwegian - men tar returen fra Budapest i stedet for. Tror likevel jeg svipper innom Beograd. Jeg er meget fornøyd med ferien min så lang! Så starter planleggingen og undersøkelsene om hva som finnes mellom Varna og Budapest.. Ser for øvrig at Aftenpostnens matsider i dag melder at Bulagria er "in".... tips mottak med takk!
For øvrig forstår jeg ikke at Norwegian har tenkt å selge billetter til Varna dagen etter, 2306 for 3000 kr!
litt-amatør
23-04-2007, 13:01
Hørtes ut som en interessant og spennende tur. Jeg kan dessverre hjelpe lite til med tips for dette området, da jeg er meget lite kjent der. Men det stemmer nok at Apollo skal ha 130 kr for maten selv bare om du bestiller en vei. Litt dumt akkurat det, ellers har jeg gode erfaringer med Apollo. Når du flyr SAS vet jeg ikke om du får varm mat på charterflyvninger. Hvis ikke, er jo 130 kr ikke særlig billig for å si det mildt...:huh:
At Norwegian tar 3000 kr dagen etter skyldes nok at mange har sagt ja til å reise for en unødvendig høy pris fordi de har hørt på diverse journalister o.l. som tror at DY er billigst nærmest uten å se på andre alternativer. At charterselskaper er dyrere er jo en opplest sannhet som svært ofte er feil. Norwegians priser sydover i sommer kan ikke imponere noen (bortsett fra deres egne regnskapsførere som må gni seg i hendene). Flyene må være meget fulle. Det samme gjelder SAS også. God tur, gleder meg å høre hvordan dette blir!
AirbusTrond
19-06-2007, 16:33
Hm, noen som kan serbisk her? Har litt problem med å forstå om hotellet mitt i Novi Sad ble booket eller ikke: ^_^
Dear Sir/Madam,
Upravo ste poslali zahtev za rezervaciju preko Web sajta hotela Zenit
Poslati zahtev je sledeceg sadrzaja:
Firma: Posiljalac nije upisao naziv firme
Ime: Trond
Prezime: Posiljalac nije upisao prezime
Ellers er nå hotellene både i Varna, Sofia, Beograd og Budapest på plass. Og jeg gleder meg skikkelig til denne turen!
Evt tips til Budapest mottas med takk, særlig innenfor det som har med mat å gjøre. Noen som har erfaring med å kjøpe med seg gåselever der fra?
Har ingen erfaring med gaaselever, men Budapest by er skikkelig koselig med masse herlige uterestauranter. Masse god mat og drikke.
Bodde paa Marriott ved elven - hoeyst anbefalingsverdig, men i den hoeyere prisklassen.
Taxi fra flyplassen er flatrate 20 Euro, bussen er 10 per person. Taxi tilbake er noe dyrere - rundt 26 euroer.
AirbusTrond
03-07-2007, 13:55
Da gleder jeg meg til Budapest i morgen. Ellers maa jeg si at jeg hadde litt fordommer mot Bulgaria paa forhaand, men disse har vist seg totalt ubegrunnet. Golden Sands maa vaere et utmerket alternativ til mange andre sydenmaal, det er vesentlig billigere - og viktigst er det at folk er hyggelige. Litt smaaharry er det at et bulgarsk band setter inn med "Nei saa tjukk du har blitt..." men saant kan aksepteres i noen dager... :cool: Ellers var Varna en meget hyggelig by, med lange og fine gaagater, der flotte eksemplarer av lokalbefolkningen promenerte (dette er nok en ferieby for bulgarere). Litt tynt med uteservering ved promenaden naar det gjelder mat, men ellers en by med overraskende style. Og en strand som i hovedsak befolkes av andre enn naboen. Sofia er litt mer shabby, med litt moerke og triste gater etter 21-tiden. Men en spennende by. Og ikke minst paa alle maater billig. Man kan sitte i timesvis paa en brukbar restaurant uten at det koster mer enn en hundrelapp. Maten er generelt bra !
Togturen Sofia-Beograd gikk paa foerste klasse. Men - hva er det? Seks personer i en sliten og skitten kupe i stedet for aatte. Pussig nok havnet jeg i samme kupe som fire andre ryggsekkturister, bergensere i midten av 40-aarene. Det var jo litt hyggelig, men det ble trangt, og jeg tok i stedet nabokupeen i besittelse, der man fikk meget god plass. En av bergenserne var "togekspert" og var sikker paa at det skulle komme paa en spisevogn etter hvert. Det gjorde det IKKE. Og det var heller ingen annen servering underveis! Ettersom vi da var kommet inn i Serbia, kunne heller ikke leva eller euro benyttes paa de faa stoppene underveis. Jeg klarte meg med litt skinke, to oel og to iste underveis. Det holdt akkurat, for det tok vel over 9 timer hele seansen. Toget gikk fryktelig tregt og seint fra Sofia til Nis, men deretter tok et elektrisk lok over, og det gikk mye raskere. Men det var ogsaa flere stopp. Hvordan toalettet saag ut kan ikke beskrives ...
Nuvel, to dager i Beograd er nok. Haar fatt med borgen - militaermuseet var dessverre stengt i gaar, og jeg orker ikke traske tilbake naa. Spiste for oevrig en meget bra middag i gar for 300 kr... :colgate:
AirbusTrond
15-07-2007, 15:36
Togturen Beograd-Budapest med det serbiske togselskapet var meget bedre. Det var bare 5-6 andre passasjerer på på 1. klasse. Prisen var ca 300 kr. Et tysk tv-team var for øvrig med i vognen et stykke på vei, de laget et reiseprogram om Serbia. Ellers hadde konduktøren litt jobb med å kaste ut folk fra 1. klasse som bare hadde betalt for 2. klasse. Bl.a. ble to islandske ungjenter på interrrail forvist. Det ble også tid til en varm lunsj på veien - panert svinefilet med ost og skinke. Såvidt jeg kunne se var det bare to som spiste varmmat og et par som spiste noe lettere mat. Til dette var det to servitører og en kokk - de var ikke akkurat overarbeidet. Men et par mannfolk satt i "baren" og drakk en del - det var tydeligvis politikk som ble diskutert. Og de ble ganske høyrøstet....
Ankom Budapest på ettermiddagen. Og for siste gang på denne turen ble jeg lurt av en drosjesjåfør. Betalte ca 130 kr fra togstasjonen til hotellet. Omtrent det samme som jeg betalte fra hotellet til flyplassen - som er fem ganger å langt. Men pytt. Det var småkjølig første kvelden, men senere ble det brukbart. Budapest er vel kjent for en god del - så jeg oppsummerer ikke annet enn å si at det er en veldig flott by. Men for egen del så synes jeg den er blitt litt vel "turistifisert", f.eks. var vel halvparten av passasjerene på den guidede bussturen nordmenn (trøndere og bergensere, selvsagt...)... og i promenadegaten var det praktisk talt bare turister. Hadde her også dårlige erfaringer med maten og servicen. Fikk et skikkelig måltid på flott restaurant - stekt gåselever er godt. En gang hvert femte år kanskje..
Oppsumert var Svartehavet-Sofia-Beograd-Budapest en meget interessant tur. Personlig hadde jeg minst forventninger til Bulagria, og det var vel også den største positive overraskelsen. Dette gjelder faktorer som folk (som er veldig hyggelige, bortsett fra drosjesjåførene), prisnivået er lavt og maten synes jeg faktisk generelt var bedre i Bulgaria enn i Budapest. Dessuten er strekningen Varna-Sofia også naturskjønn.
AirbusTrond
21-07-2007, 23:12
Reiseforumet er neppe det mest populære på Scanair. Men la meg likevel tilføye at jeg synes at all den negative mediefokuseringen på Bulgaria det siste oppleves som svært urettferdig, i alle fall gitt slik jeg opplevde landet.
Det er mulig at Sunny Beach er noe helt annet enn Golden Sands, Varna og Sofia, der jeg var, men jeg er også en smule irritert over den norske mediedeknigen av Bulgaria i disse dager.
Jeg har selv opplevd å blitt banket av en gjeng engelskmenn på Mallorca, men det var aldri i mine tanker å gå til VG av den grunn. Når man reiser en gjeng med tenåringer til Sunny Beach og forventer billig drikke og fest, så må man tåle at det kan være noen tøffe tak av og til. Og jeg antar at det lokale politiet er drittlei overlegne norske tenåringer ...
..... og for nordmemn flest virker Bulgaria litt "skummelt" - litt mørkhårede folk i Øst-Europa er vel neppe til å stole på etc...?
Jeg skjønner nesten politiet der nede. Selvsagt er de drittlei av skandinaviske tenåringer.
Nuvel - det er var kanskje litt overdrevet. Jeg har selv heller ikke all verdens tro på det bulgarske politiet, men den ene politimannen jeg møtte der nede var meget høflig da han spurte meg om pass, som jeg ikke hadde på meg. "No problem" sa han, men ba meg om å bære det på meg.
Ellers opplevde jeg, som sikkert tidliger sagt, bulgarerne som noen utrolige fredsæle, vennlige, nysgjerrige og hyggelige folk på alle måte. Det være seg de 3-4 hyggelige drosjesjåførene jeg møtte. Det være seg de 2-3 mørke skjønnehetene jeg i fylla prøvde å sjekke opp på stranden på ettermiddagen etter altfor mange strandpils. Det være seg resepsjonistene eller den vanlige oppegående bulgarer jeg hadde kontakt med i Golden Sands, Varna eller Sofia. Det er kanskje det land i verden hvor jeg har vært mest positivt overrasket!!!
Originally posted by AirbusTero
..... og for nordmemn flest virker Bulgaria litt "skummelt" - litt mørkhårede folk i Øst-Europa er vel neppe til å stole på etc...?
HEY! I am trustworth! :p