PDA

View Full Version : Norwegian med 737-800 / høsten 2007


linium
05-04-2007, 07:40
Sikre kilder bekrefter anskaffelse av 737-800 ifra høsten 2007..

EB
05-04-2007, 07:41
:clap :clap :clap Spennende...:nor

linium
05-04-2007, 08:01
Ja, kan bli spennede. Samme kilde oppgir forhandlinger med Boeing og Airbus om utividelse av ny flåte. Kommer først på plass 2008...

Da blir det vel Gran Kanaria til vinteren for team DY ? Eller hva tror dere ?

EB
05-04-2007, 08:02
...og kanskje slutt for samarbeidet med NB?

Rossiyskie Avialinii
05-04-2007, 10:52
Dette var jo bra. Håper vi kan få en stilig painting på disse også. En ny logojet. Men dette var jo virkelig gode greier.

Blackhawk
05-04-2007, 15:03
Oj oj oj, dette er hva jeg kaller "hot news". Så blir det spennende å se, om ryktene
stemmer denne gang. Hadde ikke trodd noen NG-maskiner skulle inn i DY-flåten allerede i år, men veldig interessant og spennende - hvis dette skjer da!

Nå kan det muligheter for mange nye og interessante destinasjoner på kartet, bl.a. Kanariøyene/Madeira/Kypros/osv osv.

LN-MOW
05-04-2007, 15:14
'Sikre kilder'..? ;)

Uanstt .. jeg vil tro at det er 'tunge' ruter som vil dra fordel av kapasitetsoekningen foerst. Lange ruter er ikke det samme som god utnyttelse.

MountainDew
05-04-2007, 16:31
De kan vel ha nattflighter til kanariøyene slik at de kan brukes på kortere ruter om dagen. Det er vel god utnyttelse av 800-flyene som forhåpentligvis kommer.

ENGM RAMP
05-04-2007, 18:10
Har også hørt om dette for en tid tilbake, det var ifølge han jeg pratet med lettere å finne 737NG maskiner nå om dagen enn 737Classics

Blir spennende og - Mr. KGL ? Kan vi få en av dine lekre Coreldraw-tegniger av en DY 737-800 med winglets? PLEEEEASSSSE?

;)

Dag Viking
05-04-2007, 18:11
-800 er iallefall et mye bedre valg enn -700....
Eller hva Dag?:wink

Tommy777
05-04-2007, 18:24
Vi får se om DY virkelig tar seg råd til dette.... De har jo ikke tjent noe penger så langt

linium
05-04-2007, 19:32
De har allerede tatt seg råd til det...

Farmer
05-04-2007, 19:42
Originally posted by linium

De har allerede tatt seg råd til det...

Linium.Har du noen referanser på dette, eller er det løse rykter ?

Rednose
05-04-2007, 19:52
Det er bekreftet!
Det ble sendt ut mail til alle flygende idag med oppdatering av diverse i tillegg til planene fremover.
Ettersom det nesten er umulig å få tak i -300 med en standard som DY aksepterer, vil de 2 første
-800 være operative fra oktober. Lease eller kjøp er ennå ikke avgjort.

LN-ATC
05-04-2007, 20:05
Kan noen også bekrefte at det skal wet leases 2 stk MD-80 fra et Kroatisk selskap?

ENGM RAMP
05-04-2007, 20:08
Les en annen topic her ATC!

De skal leie 1 MD fra Dubrovnik Airlines samt 1 MD fra FlyNordic

Rednose
05-04-2007, 20:09
Det skal wetleases en MD83 fra Dubrovnik Airlines fra Mai, og
en MD83 fra Fly Nordic fra samme dato, men denne siste er ennå ikke 100 prosent.

ving
05-04-2007, 20:54
Nå blir det enda mer spennende å begynne i ny jobb fra juni av :D
Gleder meg!!!

LN-MOW
05-04-2007, 20:57
Er det nye avklart om det blir nye eller brukte maskiner? Maa jeg sette opp spion-nettverk langs gjerdene paa Renton og Boeing Field??

Brukte 738'er er neppe mye billigere enn nye akkurat naa ...

Rossiyskie Avialinii
05-04-2007, 21:01
Skal disse settes inn på noen faste ruter? Eller er ikke det bestemt?

Vede
05-04-2007, 21:05
I følge en av mine overordnede skulle de visstnok brukes en del til/fra SVG både utenlands og innlands.

Rossiyskie Avialinii
05-04-2007, 21:09
Bør jo brukes på Bergen-Oslo. Den er jo godt trafikkert tror jeg. Eller?

LN-MOW
05-04-2007, 21:17
Det er nok lenge til dette blir avgjort. Det vanlige er at nye flytyper settes inn som erstatningsmaskiner paa et begrenset antall ruter foer de settes i vanlig trafikk. Dermed kan man lett bytte tilbake til opprinnelig maskin hvis det skulle vaere behov for aa ta kjerra ut av trafikk av en eller annen grunn.

As integrere en ny flytype er en ganske saa kompleks prosess som involverer baade sertifisering og trening av mange kategorier ansatte.

ENGM RAMP
05-04-2007, 21:33
Er det slik at -700'er er best for lavpris selskap da? Og i såfall hvorfor?

LN-MOW
05-04-2007, 21:37
Ingen trylleformel her, men en -800 er i stoerste laget for mange markeder. -700 betyr ogsaa en c/a indre. CASM'en blir litt hoeyere men det oppveies av bedre utnyttelse og lavere personellkostnader.

sail4fun
05-04-2007, 22:09
Noen som vet hvilke individer det er snakk om ?

/G

MountainDew
05-04-2007, 22:11
Er/var ikke 737-400 aktuell i vurderingen? Den har vel også rekkevidden til Kanariøyene

Dag Viking
06-04-2007, 00:20
Originally posted by BU662
-800er har en annen fordel over -700er: De har de laveste CASM av alle NG's.

Har -800 lavere CASM enn -900ER? Det kan jeg aldri tro...

brendas
06-04-2007, 00:21
Originally posted by Dag Viking
Har -800 lavere CASM enn -900ER? Det kan jeg aldri tro...
Men så er vel ikke akkurat -900ER i daglig kommersiell bruk på dette tidspuktet, ikke sant? ;)

Dag Viking
06-04-2007, 00:22
Men dette var jo snakk om fra høsten av, var det ikke? :wink

Tommy777
06-04-2007, 00:33
Finnes det mange -800 på bruktmarkedet?? Om ikke, bør vel bestillingen kommet allerede dersom nye maskiner skal på plass i høst??

brendas
06-04-2007, 00:37
Originally posted by Dag Viking
Men dette var jo snakk om fra høsten av, var det ikke? :wink
Heh, sant det ;) Med tanke på hvordan det står til med Lion Air kunne det jo faktisk tenkes at en kunne få noen slotter for 739ER til høsten....

Originally posted by Tommy777
Finnes det mange -800 på bruktmarkedet??
Mange, njei, og de som er der blir fort borte...

Originally posted by Tommy777
Om ikke, bør vel bestillingen kommet allerede dersom nye maskiner skal på plass i høst??
Dersom DY skulle ha bestilt maskiner direkte fra Boeing med levering høsten 2007 måtte den ordren ha kommet inn en god stund før utgangen av 2005... (med mindre de har kjøpt slots fra selskaper som har utsatt levering av sine maskiner)

Dag Viking
06-04-2007, 00:42
Jeg kan jo slenge på noen tall fra en artikkel om 752-erstatninger, der CASM for ulike modeller ble presentert.

319: 8,44
320: 7,69
321: 7,10
73G: 8,11
738: 7,39
739ER: 7,31

Litt interessant å se at 73G er billigere enn 319 selv med en høyre lease kostnad, og hvor like -800 og -900ER er.

EB
06-04-2007, 07:11
Skal ikke Ryaanir bytte ut noen av sine eldste -800?

C172
06-04-2007, 08:33
Et rykte sier at DY skal overta 800 fra Sterling.

EB
06-04-2007, 08:51
Da kan de jo beholde den røde grunnfargen og få på en hvit og en blå stripe der det i dag er sølvstripen... Hvor er KGL når vi trenger`n??????

LN-KGL
06-04-2007, 09:59
Her EB, her på Vestlandet og uten legokassen med - uuuuææææhhhhhh :cry:

LCH78
06-04-2007, 10:29
Originally posted by Dag Viking

Originally posted by BU662
-800er har en annen fordel over -700er: De har de laveste CASM av alle NG's.

Har -800 lavere CASM enn -900ER? Det kan jeg aldri tro...

og på norsk så er CASM?

G-COLE
06-04-2007, 11:00
Originally posted by EB

Skal ikke Ryaanir bytte ut noen av sine eldste -800?

-Skulle akurat til å skrive det samme ....
Leste et sted at de skulle skifte ut de eldste maskinene sine, da de stadig får nye.

Og Norwegian kunne vel bruke denne flytypen på turer til utlandet, der det er stor trafikk, samt muligens når det er best trafikk på f.eks. OSL-BGO-OSL....?

-De fleste charterselskaper bruker jo flytyper med kapasitet rundt det en -800 tar, og da kan det vel også være en fordel å kunne tilby like mange seter i en konkuranse med slike ?

-Spennende blir jo dette hvis det blir noe av . :rolleyes:

Erik Geicke
06-04-2007, 11:14
Skal bli spennende og se hvem de klistrer utover halen på
de nye maskinene, og om de kommer med, eller ettermonterer winglets.
Det hadde vært sexy, Willoch på halen og winglets......

Vede
06-04-2007, 13:07
Hva er CASM?

brendas
06-04-2007, 13:08
Originally posted by LCH78
og på norsk så er CASM?
Cost Per Available Seat Mile, altså hvor mye det koster per sete per amerikansk mile (du har også CASK, Cost Per Available Seat Kilometer.) En kommer fran til CASM/CASK, som regnes i cents, ved å dele driftskostnadene på det tilgjengelige antallet setemiles/-kilometer. Jo lavere CASM er, jo mindre koster det flyselskapet å fly en strekning/strekninger.
Tilsvarende har en RASM/RASK, Revenue Per Available Seat Mile/Kilometer, som er driftsinntekter delt på antallet tilgjengelige setemile/-kilometer, altså at det viser hva et selskap har av inntekter på sin(e) rute/ruter.
Oppsummert: RASM sier noe om hva et selskap tjener på en rute, mens CASM sier noe om hva det koster å fly en rute. Og om RASM er en hel del større enn CASM vil du se at økonomene i flyselskapet smiler, for da blir det mye penger i kassa :)

Originally posted by G-COLE
Og Norwegian kunne vel bruke denne flytypen på turer til utlandet, der det er stor trafikk, samt muligens når det er best trafikk på f.eks. OSL-BGO-OSL....?

-De fleste charterselskaper bruker jo flytyper med kapasitet rundt det en -800 tar, og da kan det vel også være en fordel å kunne tilby like mange seter i en konkuranse med slike ?
Og ikke bare det, en -800 har mer for seg på lengre strekninger enn det de eldre søsknene har da den flyr raskere og har vinger som i større grad er optimalisert for å cruise over lengre strekninger.

Bengt
06-04-2007, 14:40
Med tanke på att just Ryanair har enbart -800 så borde ekonomin med att flyga dem vara bättre än -700.
Att vissa resmål är "för små" för en -800 spelar ju ingen större roll så länge som DY har kvar sina -300.
Jag kan inte tänka mig annat än att utlandssträckorna från Norge (Spanien, någon?) skulle fungera utmärkt med en -800??

LN-AFG
06-04-2007, 15:38
Kanskje Ryanair maskinene er mindre attraktive, med tanke på at Ryanair bestillte de uten blinds på vinduene, med seter uten recline, absolutt gyselig gult interiør og at de generellt flyr de 24/7 med ett minimum av vask og rens. Maintenance vet jeg mindre om, men det er tenkelig at Ryanair bare gjør det som loven krever av dem, og minimalt med andre ting.

Hvis DY vil ha disse flyene og oppgradere kabinen til en brukbar standard, skal vel det tilsi mer penger i retrofitting på disse kjerrene, enn andre på markedet.

Edit: Her er forresten det som GlobalPlaneSearch lister av tilgjengelige 73G og 738

13 ledige 73G
5 ledige 738
http://www.globalplanesearch.com/view/resads/AllBoeing744AdsPage1.htm
http://www.globalplanesearch.com/view/resads/AllBoeing745AdsPage1.htm

LN-KGL
06-04-2007, 16:02
Håkon da, de tidlige -8AS var ikke tivolimaskiner - da kom de både med normale plastseter med bevegelse og plastgardiner. Spørsmålet er hvor mange av disse de har maktet å ødelegge i forbindelse med montering av winglets/nylakkering for å få større pupper på dama?

LN-AFG
06-04-2007, 23:35
Nei si det Kurt. Blir allikevel spennende å se hva DY finner på til slutt. Hadde ikke vært så dumt med noe Airbus maskineri heller. ^_^

ThomAAs
07-04-2007, 01:17
Jeg har faat hoere fra sikre kilder at DY kommer med disse -800 til hoesten...
Om det blir Airbus avgjoer vel Airbus selv, kommer vel ann paa hva de er villig til aa "betale" for at DY skal bytte...

Og da mener jeg hva det koster DY aa konvertere crew osv...

CK
09-04-2007, 23:26
interessant rykte - men rykter er det mye av. 737NG gir både bedre range, bedre fueløkonomi og lavere kostnader når staten (godt støttet av vennene i BRU) begynner å suge CO2-avgifter av flyene også... Men, 738?? Spektisk.... En 737-800 gir ganske stort hopp i antall seter i forhold til en 737-300 (jeg vil tippe 41 seter til), noe som selvsagt er bra på peak-avgangene på BGO og til Middelhavet i høysesongen, men som resten av året bare gir flere seter som må selges til lav-lav-lav-pris, og som dermed ødelegger yielden enda mer. En ekstra c/a må også inn, og 738 drar på noen ekstra tonn i max. take-off vekt, som er det underveis- og landingsavgifter regnes ut etter (noen kan sikkert fortelle hvor stor % økning i MTOW en 738 gir mot en 733). Den magiske kabinfaktorparametren som analytikerne og meglerne elsker å henge seg opp i taper på å sette inn større maskiner også. Og - dette er ingen liten sak - en operatør som har både 148-setere og 189-setere må finne en god måte å slinge flyene slik at de store maskinene havner der de er mest etterspurt, og det må finnes rutiner og løsninger på plass den dagen det står en 733 ved gate og ikke en 738 i peak! - hva gjør man med de 41 pax'ene som ikke får plass?

Jeg husker selv - med gru - de problemene DY hadde mens LN-BRU var i flåten (737-500 med 120 seter). Jeg jobbet på revenue i DY da, og det var ingen rutiner for slinging av den lille maskinen. Etter et par tildeller med 28 sinte pax som ikke kom med fordi operativ avdeling hadde satt inn BRU på en flight der vi hadde solgt 148 seter (DY overbooker ikke), satt vi oss ned med papir og blyant og satte opp slinger som passet best til den maskinens seteantall. Moro. Litt pionertid. I dag regner jeg med at DY har veldig gode verktøy for slinging av maskinenene, men det skaper et ekstra ledd med kompleksitet å ha fly med ulik kapasitet i flåten. Det er en grunn til at Ryanair har kun 189-seters 737-800 og Southwest kun har 737-300/737-700, og at easyJet kun har A319 (og noen 737-700, som er på vei ut) og ikke A320 selv om de ekstra setene nok kunne være greie å ha en gang i blant.

Fellowship
09-04-2007, 23:36
... for å fortsette litt etter CK...

...og en av grunnene til at SAS Braathens har 736, 735, 73G, 734 og 738... som de vel klarer å slinge ganske greit, eller?

Hvorfor skulle ikke DY kunne klare det, om de vil?

LN-MOW
09-04-2007, 23:37
Originally posted by CK

...og at easyJet kun har A319 (og noen 737-700, som er på vei ut) .

... noen? 32. ;)

CK
10-04-2007, 08:26
Originally posted by Fellowship

... for å fortsette litt etter CK...

...og en av grunnene til at SAS Braathens har 736, 735, 73G, 734 og 738... som de vel klarer å slinge ganske greit, eller?

Hvorfor skulle ikke DY kunne klare det, om de vil?

jeg sier ikke at de ikke greier det - de har nok kjøpt noen gode systemer siden jeg var i korridorene der, men det gir et ekstra lag med kompleksitet, noe LCC'er (med rette) hater. Jeg har også opplevd i SAS Braathens at vi hadde en fullbooket (ok, litt overbooket også) 737-700 på MOL-OSL en fredagsettermiddag (der alle Ormen-arbeiderne skulle hjem), og så settes det inn en 120-seters 737-500 i siste sekund (visstnok fordi det ikke var noen ledige 737-700 og 737-800 ikke kunne brukes på MOL), og det skapte også problemer. Men, SAS overbooker flyene jevnlig, og SAS har rutiner både for å håndtere overbookinger og å sende pax med andre flyselskaper. Hva skjer om det står 189 pax i Antalyia og DY sender en 733??

Jeg tror bare at dersom DY skulle ønske å investere i nye fly (noe jeg betviler), tror jeg 737-700 er en bedre maskin for dem enn 737-800.

OJB
10-04-2007, 13:09
Som jeg nevnte i en tidligere tråd så vurderer DY -800 fra høsten av som også er gjenganger i denne tråden.
Det blir innleie maskiner.
Det forhandles med 2-3 mulige "leverandører " av -800 maskiner i øyeblikket og det er ikke avklart enda hvem de leier ifra.

CK
10-04-2007, 14:46
når du sier innleie, Ole Johan - mener du da "våt" eller "tørr"?

OJB
10-04-2007, 15:41
Det forhandles om "tørr" leieavtale, men i en overgang kan det bli aktuelt med "våt" avtale i en kortere periode.

Vede
10-04-2007, 15:45
Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?

Rossiyskie Avialinii
10-04-2007, 15:48
Originally posted by Vede

Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?


om flyene er våt eller tørr inni.

TOS
10-04-2007, 15:52
Originally posted by Vede

Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?

Det er vel andre ting som også kan spille inn, men i hovedsak er dry lease kun lease av flyene, mens wet lease også er crew (iallefall cockpit, men kabin i enkelte tilfeller). Dvs det går på i hvor stor grad en operatør selv skal involveres i produksjonen (eller hvor stor del av produksjonen som outsources).

Turbofan
10-04-2007, 15:55
Edit: TOS kom meg i forkjøpet:angry:

Vede
10-04-2007, 15:58
Originally posted by TOS

Originally posted by Vede

Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?

Det er vel andre ting som også kan spille inn, men i hovedsak er dry lease kun lease av flyene, mens wet lease også er crew (iallefall cockpit, men kabin i enkelte tilfeller). Dvs det går på i hvor stor grad en operatør selv skal involveres i produksjonen (eller hvor stor del av produksjonen som outsources).

Så MD80'ene NAS skal lease i sommer er wet lease da?

OJB
10-04-2007, 16:13
Kan sies på en annen måte at selskap som leier inn fly på wetlease leier disse inn på vedkommende selskaps egen driftstillatelse(AOC på engelsk)
Drylease ; da leier man inn materiell som inngår i ens egen driftstillatelse.Med andre ord , full teknisk og operativt ansvar for flyene.

TOS
10-04-2007, 19:30
Originally posted by OJB

Kan sies på en annen måte at selskap som leier inn fly på wetlease leier disse inn på vedkommende selskaps egen driftstillatelse(AOC på engelsk)
Drylease ; da leier man inn materiell som inngår i ens egen driftstillatelse.Med andre ord , full teknisk og operativt ansvar for flyene.

Et lite spørsmål til deg OJB: Det betyr da at om f.eks. DY wet leaser (f.eks. MD80'ene det har vært snakk om) så opereres disse på hhv Fly Nordic (?) og et eller annet selskap sine AOC, men som DY flights (dvs. en annen operatør med annet AOC foretar den faktiske produksjonen)? Kan man drive et flyselskap basert på utelukkende wet lease, eller kreves det en egen AOC for å få lov til å være et flyselskap?

LTH
10-04-2007, 19:38
Color Air hadde heller aldri eget AOC.

LN-MOW
10-04-2007, 19:52
Iceland Express flyr vel ogsaa paa andres AOC (Hello) ...

karsten
10-04-2007, 20:13
Originally posted by LN-MOW

Iceland Express flyr vel ogsaa paa andres AOC (Hello) ...

og Sterlings

CK
10-04-2007, 21:21
Vildanden er et annet eksempel på å drive kun på wet-lease, det samme er Sverigeflyg-systemt (gotlandsflyg, kullaflyg etc) i Sverige. Det funker helt greit å drive kun med wetlease, men det er ikke illig det heller. easyJet startet i sin tid med wetleasede maskiner fra Air Foyle (samme selskap som fløy for Color Air), men når man når en viss størrelse, begynner de økonomiiske realiteter å melde seg, og det blir mye billigere å drive sin egen produksjon. Husk at wet-lease selskapet også skal tjene penger. Wet-lease fungerer ypperlig i siste liten og til å starte opp driften, eller starte nye ruter eller fly ruter man ikke har matriell til (som SKs LCY-operasjoner), men jeg ville neppe ha basert 100% av driften min over lengre tid på wetleaase

OJB
12-04-2007, 14:31
Det er nå klarlagt at NAS får sine 2 første -800 fra India etter sommeren.
De ser ytterligere etter 2stk -300 også.

LN-KKB skal lakkeres opp med Unesco logo og farger.

MD83 fra Dubrovnik Airlines og Flynordic kommer om ca 1 måned.
De skal i første omgang Wetleases for 2måneder.
Representanter for NAS er på audit hos Dubrovnik Airlines allerede.

Rossiyskie Avialinii
12-04-2007, 14:38
Originally posted by OJB

Det er nå klarlagt at NAS får sine 2 første -800 fra India etter sommeren.
De ser ytterligere etter 2stk -300 også.

LN-KKB skal lakkeres opp med Unesco logo og farger.

MD83 fra Dubrovnik Airlines og Flynordic kommer om ca 1 måned.
De skal i første omgang Wetleases for 2måneder.
Representanter for NAS er på audit hos Dubrovnik Airlines allerede.


Skal disse paintes til Norwegian sine farger eller være slik de er nå??

OJB
12-04-2007, 14:41
MD'ene skal ikke lakkeres. Det er ikke engang bestemt om de får NAS logo for denne korte perioden.

Rossiyskie Avialinii
12-04-2007, 14:59
Originally posted by OJB

MD'ene skal ikke lakkeres. Det er ikke engang bestemt om de får NAS logo for denne korte perioden.


Hva med 738-ene da?

seatsniffer
12-04-2007, 15:35
738'ene skal vel inn "fast" på ubestemt tidspunkt og males vel?

OJB
12-04-2007, 15:54
Originally posted by Pilot Alexi Kaivio

Originally posted by OJB

MD'ene skal ikke lakkeres. Det er ikke engang bestemt om de får NAS logo for denne korte perioden.


Hva med 738-ene da?
-800 skal inn på langtidsleie i utgangspunktet , men det er ikke tatt stilling til lakkeringsbehov enda.

CK
12-04-2007, 16:06
737-800 fra India?? De har jo problemer nok med å skaffe seg maskiner til eget bruk. Skeptisk

LN-MOW
12-04-2007, 16:32
Tipper dette har med Jet Airways' kjoep av Sahara. Det er sikkert noen leasingavtaler som blir oppsagt ..

OJB
12-04-2007, 20:28
Originally posted by CK

737-800 fra India?? De har jo problemer nok med å skaffe seg maskiner til eget bruk. Skeptisk
Jeg nevnte ikke selskap enda , kun land CK.
Det finnes noe overkapasitet faktisk hos noen av selskapene der nede.

Someone
12-04-2007, 20:29
I India sliter de vel vel så mye med mannskap og infrastruktur og bare flykapasitet mener jeg å huske?

Rossiyskie Avialinii
12-04-2007, 21:08
Når kommer det første nye flyet i drift? Noen som vet når første flighten er liksom?


Mvh Alex

GFL
12-04-2007, 21:55
Originally posted by Someone

I India sliter de vel vel så mye med mannskap og infrastruktur og bare flykapasitet mener jeg å huske?

Right one! Så en lengre reportasje fra dette på BBC i påsken. De mangler igrunn alt.

Hvis kingfisher hadde ringt meg idag, så kunne vi delt 50% på utdanningen min, så hadde jeg dratt imorra...:colgate:

G-COLE
12-04-2007, 23:26
Originally posted by Pilot Alexi Kaivio

Når kommer det første nye flyet i drift? Noen som vet når første flighten er liksom?


Mvh Alex

-Nå må du tolma deg gutt.... :rolleyes:
Det må da først komme en 100% bekreftelse på at de i det hele tatt skal få denne flytypen, så tror du kan se langt etter "den første flighten" ,- ivertfall på denne siden av sommeren....

OJB
13-04-2007, 09:17
Originally posted by GFL

Originally posted by Someone

I India sliter de vel vel så mye med mannskap og infrastruktur og bare flykapasitet mener jeg å huske?

Right one! Så en lengre reportasje fra dette på BBC i påsken. De mangler igrunn alt.

Hvis kingfisher hadde ringt meg idag, så kunne vi delt 50% på utdanningen min, så hadde jeg dratt imorra...:colgate:

Det er riktig at de sliter med lite tilgang på piloter der nede. Myndighetene har blant annet satt begrensninger i form av forlenget oppsigelses tider slik at selskapene ikke stjeler piloter fra hverandre for lett. Det er 6måneders oppsigelsestid hvis jeg ikke tar feil for å slutte i et selskap for å gå over til et annet nå.
Denne problemstillingen setter jo også begrensninger på inntak av flymateriell for selskapene. De kan jo ikke ha fly sittende på bakken som det ikke finnes piloter til.
En ny -800 koster mellom 350-400.000USD pr måned i leie pluss vedlikeholdsavsetninger.

LN-KGL
16-04-2007, 13:05
Da var endelig 738w klar etter ønske fra flere her

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/737-800_Norwegian.jpg

Blackhawk
16-04-2007, 13:13
Lekkert "LN-KGL"!! Dette er du jommen flink til, blir enklere å se det hele for
seg nå - men denne illustrasjonstegningen.

OJB
16-04-2007, 13:40
Bra jobbet, foreslår du sender denne til Anne Grethe Ellingsen i DY som forslag.
Det tror jeg de ville sette pris på.

Someone
16-04-2007, 14:58
Kommer de med winglets?

LTH
16-04-2007, 15:56
Originally posted by LN-KGL

Da var endelig 738w klar etter ønske fra flere her

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/737-800_Norwegian.jpg

Flott jobb LN-KGL, men det mangler vel en DY logo på motordekslene også??

LN-KGL
16-04-2007, 16:02
Originally posted by LTH
Flott jobb LN-KGL, men det mangler vel en DY logo på motordekslene også??

Det er bare logojetene som har DY-logoen på motordekslene

Fredrik Propell
16-04-2007, 16:27
Originally posted by Pilot Alexi Kaivio

Originally posted by BU662

KGL skulle sette seg nede og deklarere 4 ytterligere forslag ferdig slik at DY sine leder far en inntrykk om hva det ser ut. Det har virked med Abel, mens na er det pa tida at ogsa andre far sin plass pa hale.

KGL, try Camilla Collett og Rikaard Nordraak! Du finner bilder av disse to pa Wikipedia som du kan benytte.


Osama på halen.

For en totalt unødvendig komentar :old Har man ikke noe fornuftig eller noe som er av innteresse så ikke gidd å slå løs på tastaturet heller...

Rossiyskie Avialinii
16-04-2007, 16:36
Originally posted by fredrik propell

Originally posted by Pilot Alexi Kaivio

Originally posted by BU662

KGL skulle sette seg nede og deklarere 4 ytterligere forslag ferdig slik at DY sine leder far en inntrykk om hva det ser ut. Det har virked med Abel, mens na er det pa tida at ogsa andre far sin plass pa hale.

KGL, try Camilla Collett og Rikaard Nordraak! Du finner bilder av disse to pa Wikipedia som du kan benytte.


Osama på halen.

For en totalt unødvendig komentar :old Har man ikke noe fornuftig eller noe som er av innteresse så ikke gidd å slå løs på tastaturet heller...


Beklager, det er fjernet.

Vede
16-04-2007, 16:49
Nok en gang saklige og goe innlegg fra deg Pilot Alexi Kaivio.

LTH
16-04-2007, 17:10
Originally posted by LN-KGL

Originally posted by LTH
Flott jobb LN-KGL, men det mangler vel en DY logo på motordekslene også??

Det er bare logojetene som har DY-logoen på motordekslene

Ja det stemmer det LN-KGL. Jeg husket det et kvarter etter at jeg posta det...:old

LN-KGL
18-04-2007, 12:11
Som ønsket fra BU662 her kommer to

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/737-800_Norwegian_CC.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/737-800_Norwegian_RN.jpg

Merkelig at ikke Edvard Grieg er kommet tidligere på noen av halene - kanskje de venter på 100-årsjubileet for hans død som markeres i år

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/737-800_Norwegian_EG.jpg

Dag Viking
18-04-2007, 12:23
Fin-fint KGL!!:clap

Håper "noen" sender de inn til DY, og at vi får se de i løpet av høsten.
Dessuten håper jeg at de kunne revurdert tampong-malingen. Kanskje en liten justering hadde gjort de små grisene mindre harry?

Blackhawk
18-04-2007, 13:12
Ja rødfargen kunne godt vær der, bare fargen hadde blitt malt HORISONTALT og ikke VERTIKALT. De fleste farger gjør seg som regel best på fly horisontalt, ja ja - sånn er livet.. :cool:

SK931
18-04-2007, 13:48
Merkelig at ikke Edvard Grieg er kommet tidligere på noen av halene - kanskje de venter på 100-årsjubileet for hans død som markeres i år



Kurt, har snakket med flere i Norwegain om dette men det er nok ikke viljen det står på her, men rettigheter på bilder i forhold til familie, rettighetshaver osv. det er vist ett veldig apparat som må i gang for å få bilder som er gode nok til å kunne brukes og å kunne blåses opp, samt at det helst skal være en profil som passer til halen med ansiktet riktig vei osv...

Men først og fremst er det rettighetene de sliter mest med, mye arbeide og mange som må kontaktes....så det er en stor oppgave dem har tatt på seg...

har jeg i hvertfall hørt :)

btw: flotte tegninger du har laget!

ThomAAs
18-04-2007, 14:01
Litt OT: Hvor lager du flyene LN-KGL?
Lekkre var de :clap

intransfer
18-04-2007, 15:32
Originally posted by SK917



Merkelig at ikke Edvard Grieg er kommet tidligere på noen av halene - kanskje de venter på 100-årsjubileet for hans død som markeres i år



Kurt, har snakket med flere i Norwegain om dette men det er nok ikke viljen det står på her, men rettigheter på bilder i forhold til familie, rettighetshaver osv. det er vist ett veldig apparat som må i gang for å få bilder som er gode nok til å kunne brukes og å kunne blåses opp, samt at det helst skal være en profil som passer til halen med ansiktet riktig vei osv...

Men først og fremst er det rettighetene de sliter mest med, mye arbeide og mange som må kontaktes....så det er en stor oppgave dem har tatt på seg...

har jeg i hvertfall hørt :)

btw: flotte tegninger du har laget!

Det er ikke bare bare å bruke bilder av personer i kommersiell sammenheng. Og skal du sove godt om natten så må du gjøre hjemmeleksen grundig. Om noen år kan DY bruke den gamle kongerekken samtidig som legger de røde, hvite og blå stripene langs flykroppen og ikke rundt den ;)

C172
21-04-2007, 07:13
Snaket med en igår ang fly. De skal ha 2 737-300 og 2 737-800. De kommmmer til høsten.