Superhai
31-10-2004, 08:43
Jeg tenkte jeg kunne dele med en kort liten rapport og noen bilder fra en 'liten' tur jeg har hatt i høstferien min.
18. oktober starter dagen opp til OSL. Ettersom turen var bestemt på ganske kort varsel var det med litt nervøsitet over om ID-bilettautomatene var oppe og stod. Men ingen nødvenig bekymring, gikk så det suste. Og etterpå - sjekkinn hos AF var helt greit, ingen kø riktignok like før sjekkinn stenger, fikk plass med en gang og fryd over det. Første bjelkene var lagt.
AF2075 satt opp med A320 så vidt jeg husker. Ikke så spennende tur og selv om forpakningen er større enn SAS sine 'matbokser' var innholdet stort sett det samme. Vel framme i CDG så var det å finne innsjekk for AF94 til Miami (eller mì-ami som franskmennene likte å kalle det) Etter å blitt henvist til innerst i en liten hule under vanlige innsjekkingen på 2C fant jeg en skranke merket for ID. Bad news, flyet er heavy overbooket. Og ventingen som egentlig ikke var så lang, føltes brått mere ubehagelig. Men er det bad news er det som regel good news. Endelig roper damen ved ID skranken opp mi-ami og alle som var standby har fått plass - oppgradert til l'espace affaires.
Første gangen jeg sitter i andre etasjen på en Boeing 747(-400). I bakgrunnen hører jeg en bokstavelig talt bortskjemt dritunge på 8-9 år som uttaler at 'this business class is not as good as the other ones' - noe som nok var sant, interiøret var noe slitt, men jeg så ingen grunn til å klage. Maten var grei nok med komplett metallbestikk, selvom menyen på engelsk føltes like fransk som den franske. :) Så en del ting lot jeg gå til fiskene... eller hvor enn restene havner fra denne flighten.
Jeg valgte AF siden det er de som lander seinest i MIA, jeg foretrekker å sove lenge, samt at overgangen blir lettere når jeg lander seint og kan gå å legge meg rett etter å kommet fram. Immigration gikk faktisk relativt raskt, til tross for jeg ankom med en horde franskmenn og må gjennom det s.k. US-VISIT programmet, jaja, bare å smile i vei og peke på røde lysende farger.
http://home.broadpark.no/%7Eared/miachc/pict1060.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1063.jpg
Fire dager på Miami Beach hjelper på selvom været var noe skiftende, men likevel varmt. Men nå skal neste etappe på programmet. Coast-to-coast domestic i USA. Dette blir første gang jeg flyr Boeing 757. Og andre gang jeg skal fly verdens enn så lenge største flyselskap.
Innsjekk var greit, men igjen uten sete. Security var noe annet, her skulle ALT gåes igjennom. Jeg fikk lov til å velge om jeg ville ta av skoene før metalldetektoren, og vet at det ikke er metall i de så det gikk greit uten utslag, men kontrolløren etterpå ville likevel røntge skoene mine. Me kom nå igjennom og fått klistremerker på boarding passet. Hadde fortsatt litt tid så det gikk med til en kopp på starbucks og litt spotting.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1065.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1070.jpg
Og som dere ser har American Eagles oppgradert flåten sin. :p
Ellers gikk AA285 helt greit, ingen spennende tur, litt turbulens dog. Maten her var vel faktisk litt bedre enn hva jeg hadde trodd, men det er nå tross alt en 5 timers flyvning og.
Så var det vestkyst og sol og sommer (stryk de to siste, det regnet...) Så forkorta oppholdet her. Da stikker man heller over stillehavet. Tom Bradley virket som var blitt gjort om på, den var noe annerledes enn sist jeg var der. Var unødvendig tidlig ute der, men brukte tiden litt til å gå litt rundt. LAX er en stilig flyplass faktisk.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1082.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1072.jpg
Igjen standby, men damen bak skranken sleit litt siden det var gjort noe feil med listingen min på QF26. Men en time før så var jeg akseptert, og gjennom sikkerhetskontrollen her gikk det raskere enn t.o.m. OSL på en stille dag. Trengte ikke ta ut laptopen, ikke trengte jeg å åpne noe som helst, skoene fikk jeg beholde på.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1091.jpg
Bombehundflyplasspolitibilen på LAX.
Qantas er veldig behagelig, vennlig og god standard, bortsett fra når jeg spurte om å få pasta fikk jeg kylling selv om verten konfirmerte hva jeg sa. Men samme for meg, kyllingen var god. In-flight entertainment er bra, bra utvalg av filmer og toveis SMS til 15 kr per sending og per mottak, aner ikke om det fungerer men sikkert kjekt for de som trenger det.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1093.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1094.jpg
12 timer senere (og hoppet over ett døgn) så var vi på andre siden... Bestilte meg Kiwi Breakfast på lokale spiseriet på Air New Zealands innenriksterminal på AKL (Qantas har forøvrig også sin egen). Trodde først jeg skulle avgårde med flyet som står over her, men den tauet de vekk. Positivt overrasket var jeg når jeg fant ut at vi skulle fly med denne Airbussen:
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1100.jpg
Og den var også vel så populær for gruppen med japanesere som skulle med samme flyet, kan si det ene fete kameraet etter det andre dukket opp. NZ507 var forøvrig helt grei tur, serveringen var minimal, med kaffe i kaffebar-take-away-type-beger og en sjokolade.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1123.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1152.jpg
Christchurch er en nydelig, nær engelsk by og vel vært og ta en tur til. Veldig fine surfestrender og vakker sentrum og. Det finnes også et flymuseum der og sørpolmuseum.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1155.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1158.jpg
Flyplassen har veldig fin spotterterrasse, og knallvær gjorde ventetiden kort når jeg skulle hjem noen dager senere.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1174.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1184.jpg
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1189.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1192.jpg
Hjemturen ble litt omrokkert siden dagene var forskjøvet, største tingen var at turen om SIN ikke ble noe av siden SAS ikke fløy hjem den dagen. Ble da tur først til Sydney med Qantas igjen. QF46 med Boeing 767-300. 3 timer rekker akkurat å vise en film. Og en varmmat bit.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1203.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1201.jpg
Opprinnelig planla jeg opp til Kong Kong med Cahay og Finnair videre, men AY var fullt så da ble et annet alternativ som jeg ikke har prøvd før. Forsåvidt også første gang jeg flyr med et arabisk flyselskap. Ventetiden på SYD ble brukt til å shoppe og ta en tur til spotterterrasen der, egentlig litt skuffa, vanskelig å få bra overblikk, men noe får man med. Fiffig feature der oppe er en skjerm med registreringer, parkering, gate, takeoff og block tider etc.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1209.jpg
Emirates EK413 er satt opp med en ny Airbus A340-500. Det er en veldig lang flytur, planlagt med 14 timer 40 minutter. Enda værre, når jeg skal fly er forholdene slike at kapteinen annonserer at vi får nesten en time ekstra. Heldigvis har de topp moderne IFE, med masse filmer som kan startes/stoppes/spoles slik man selv ønsker. Stor skjerm og ellers masse fancy ting. Men sete synes jeg er noe trangt. Maten er veldig god. Men til tross, tre filmer senere så er det fortsatt 9 timer igjen av flyturen.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1210.jpg
Omsider - vi er i dubai, billig gull og stor duty-free og stilig terminal, ja alt man har hørt om. Skal videre til FRA nå også med Emirates. Og avslutter med Boeing 737-800 med SAS Braathens. 1 varmegrad og framme tilbake til utgangspunktet.
edit:forumet aksepterer kun lowercase filending.
18. oktober starter dagen opp til OSL. Ettersom turen var bestemt på ganske kort varsel var det med litt nervøsitet over om ID-bilettautomatene var oppe og stod. Men ingen nødvenig bekymring, gikk så det suste. Og etterpå - sjekkinn hos AF var helt greit, ingen kø riktignok like før sjekkinn stenger, fikk plass med en gang og fryd over det. Første bjelkene var lagt.
AF2075 satt opp med A320 så vidt jeg husker. Ikke så spennende tur og selv om forpakningen er større enn SAS sine 'matbokser' var innholdet stort sett det samme. Vel framme i CDG så var det å finne innsjekk for AF94 til Miami (eller mì-ami som franskmennene likte å kalle det) Etter å blitt henvist til innerst i en liten hule under vanlige innsjekkingen på 2C fant jeg en skranke merket for ID. Bad news, flyet er heavy overbooket. Og ventingen som egentlig ikke var så lang, føltes brått mere ubehagelig. Men er det bad news er det som regel good news. Endelig roper damen ved ID skranken opp mi-ami og alle som var standby har fått plass - oppgradert til l'espace affaires.
Første gangen jeg sitter i andre etasjen på en Boeing 747(-400). I bakgrunnen hører jeg en bokstavelig talt bortskjemt dritunge på 8-9 år som uttaler at 'this business class is not as good as the other ones' - noe som nok var sant, interiøret var noe slitt, men jeg så ingen grunn til å klage. Maten var grei nok med komplett metallbestikk, selvom menyen på engelsk føltes like fransk som den franske. :) Så en del ting lot jeg gå til fiskene... eller hvor enn restene havner fra denne flighten.
Jeg valgte AF siden det er de som lander seinest i MIA, jeg foretrekker å sove lenge, samt at overgangen blir lettere når jeg lander seint og kan gå å legge meg rett etter å kommet fram. Immigration gikk faktisk relativt raskt, til tross for jeg ankom med en horde franskmenn og må gjennom det s.k. US-VISIT programmet, jaja, bare å smile i vei og peke på røde lysende farger.
http://home.broadpark.no/%7Eared/miachc/pict1060.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1063.jpg
Fire dager på Miami Beach hjelper på selvom været var noe skiftende, men likevel varmt. Men nå skal neste etappe på programmet. Coast-to-coast domestic i USA. Dette blir første gang jeg flyr Boeing 757. Og andre gang jeg skal fly verdens enn så lenge største flyselskap.
Innsjekk var greit, men igjen uten sete. Security var noe annet, her skulle ALT gåes igjennom. Jeg fikk lov til å velge om jeg ville ta av skoene før metalldetektoren, og vet at det ikke er metall i de så det gikk greit uten utslag, men kontrolløren etterpå ville likevel røntge skoene mine. Me kom nå igjennom og fått klistremerker på boarding passet. Hadde fortsatt litt tid så det gikk med til en kopp på starbucks og litt spotting.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1065.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1070.jpg
Og som dere ser har American Eagles oppgradert flåten sin. :p
Ellers gikk AA285 helt greit, ingen spennende tur, litt turbulens dog. Maten her var vel faktisk litt bedre enn hva jeg hadde trodd, men det er nå tross alt en 5 timers flyvning og.
Så var det vestkyst og sol og sommer (stryk de to siste, det regnet...) Så forkorta oppholdet her. Da stikker man heller over stillehavet. Tom Bradley virket som var blitt gjort om på, den var noe annerledes enn sist jeg var der. Var unødvendig tidlig ute der, men brukte tiden litt til å gå litt rundt. LAX er en stilig flyplass faktisk.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1082.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1072.jpg
Igjen standby, men damen bak skranken sleit litt siden det var gjort noe feil med listingen min på QF26. Men en time før så var jeg akseptert, og gjennom sikkerhetskontrollen her gikk det raskere enn t.o.m. OSL på en stille dag. Trengte ikke ta ut laptopen, ikke trengte jeg å åpne noe som helst, skoene fikk jeg beholde på.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1091.jpg
Bombehundflyplasspolitibilen på LAX.
Qantas er veldig behagelig, vennlig og god standard, bortsett fra når jeg spurte om å få pasta fikk jeg kylling selv om verten konfirmerte hva jeg sa. Men samme for meg, kyllingen var god. In-flight entertainment er bra, bra utvalg av filmer og toveis SMS til 15 kr per sending og per mottak, aner ikke om det fungerer men sikkert kjekt for de som trenger det.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1093.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1094.jpg
12 timer senere (og hoppet over ett døgn) så var vi på andre siden... Bestilte meg Kiwi Breakfast på lokale spiseriet på Air New Zealands innenriksterminal på AKL (Qantas har forøvrig også sin egen). Trodde først jeg skulle avgårde med flyet som står over her, men den tauet de vekk. Positivt overrasket var jeg når jeg fant ut at vi skulle fly med denne Airbussen:
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1100.jpg
Og den var også vel så populær for gruppen med japanesere som skulle med samme flyet, kan si det ene fete kameraet etter det andre dukket opp. NZ507 var forøvrig helt grei tur, serveringen var minimal, med kaffe i kaffebar-take-away-type-beger og en sjokolade.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1123.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1152.jpg
Christchurch er en nydelig, nær engelsk by og vel vært og ta en tur til. Veldig fine surfestrender og vakker sentrum og. Det finnes også et flymuseum der og sørpolmuseum.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1155.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1158.jpg
Flyplassen har veldig fin spotterterrasse, og knallvær gjorde ventetiden kort når jeg skulle hjem noen dager senere.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1174.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1184.jpg
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1189.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1192.jpg
Hjemturen ble litt omrokkert siden dagene var forskjøvet, største tingen var at turen om SIN ikke ble noe av siden SAS ikke fløy hjem den dagen. Ble da tur først til Sydney med Qantas igjen. QF46 med Boeing 767-300. 3 timer rekker akkurat å vise en film. Og en varmmat bit.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1203.jpg http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1201.jpg
Opprinnelig planla jeg opp til Kong Kong med Cahay og Finnair videre, men AY var fullt så da ble et annet alternativ som jeg ikke har prøvd før. Forsåvidt også første gang jeg flyr med et arabisk flyselskap. Ventetiden på SYD ble brukt til å shoppe og ta en tur til spotterterrasen der, egentlig litt skuffa, vanskelig å få bra overblikk, men noe får man med. Fiffig feature der oppe er en skjerm med registreringer, parkering, gate, takeoff og block tider etc.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1209.jpg
Emirates EK413 er satt opp med en ny Airbus A340-500. Det er en veldig lang flytur, planlagt med 14 timer 40 minutter. Enda værre, når jeg skal fly er forholdene slike at kapteinen annonserer at vi får nesten en time ekstra. Heldigvis har de topp moderne IFE, med masse filmer som kan startes/stoppes/spoles slik man selv ønsker. Stor skjerm og ellers masse fancy ting. Men sete synes jeg er noe trangt. Maten er veldig god. Men til tross, tre filmer senere så er det fortsatt 9 timer igjen av flyturen.
http://home.broadpark.no/~ared/miachc/pict1210.jpg
Omsider - vi er i dubai, billig gull og stor duty-free og stilig terminal, ja alt man har hørt om. Skal videre til FRA nå også med Emirates. Og avslutter med Boeing 737-800 med SAS Braathens. 1 varmegrad og framme tilbake til utgangspunktet.
edit:forumet aksepterer kun lowercase filending.