PDA

View Full Version : Widerøe i Finnmark


SK384
02-04-2007, 13:39
Vi har akkurat startet ny anbudsperiode i Finnmark. Den startet 1. april 2007, altså i går. Så langt som jeg har fått med meg så er det mikroskopiske endringer i rutene i forhold til før. Det overrasker meg, da det i anbudsinnbydelsen er gitt en rekke vilkår. Her er to eksempler som berøer meg og mange av mine kollegaer, nemling Alta-Vadsø og Alta - Kirkenes.

Alta - Vadsø og motsatt: (Gjelder hverdager)

1. I anbudsvilkårene står det at det skal være minst to daglige avganger hver vei.
2. Første ankomst Vadsø skal være senest kl 9.00.
3. Første ankomst Alta skal være senest kl 10.30
4. Siste avgang skal være tidligst kl 14.00 fra Vadsø.
5. Siste avgang tidligst kl 15.00 fra Alta.

Hva klarer så WF og oppfylle? Punkt 1 klarer de. Det er to avganger hver vei, selv om ene avgangen fra VDS er grytidlig på morningen og ene avgangen fra ALF er rundt midnatt. Punkt 2 oppfylles ikke. Første avgang fra Alta er i Vadsø klokken 10.00. Dette er likvel bedre enn det var, da vi nå slipper å bytte fly i Hammerfest. Punkt 3 oppfylles. Punkt 4 oppfylles ikke, og dette er ganske viktig for oss som bor i Alta. Siste direkte avgang fra Vadsø til Alta er klokken 13.16 og det er som oftest for tidlig. Neste mulighet blir da klokken 20.40 med 4 stopp underveis og ankomst Alta 23.44. Antar at departementet mener at dette ikke er tilfredstillende i forhold til anbudsutlysningen selv om det ikke står noe om at det skal være nonstop flighter. Punkt 5 oppfylles. Her er det avgang både 14.59 og 23.59.

Alta - Kirkenes og motsatt: (Gjelder hverdager)

1. Minst en daglig forbindelse med høyst en mellomlanding tur/retur Kirkenes.
2. Første ankomst Kirkenes skal være senest kl 9.00.
3. Siste avgang skal være tidligst kl. 14:00 fra Kirkenes.

Punkt 1 er ok, selv om avgangen fra KKN til ALF er gruelig tidlig. Den går 05.45 fra KKN og lander i ALF 07.04. Punkt 2 oppfylles ikke. Første landing i Kirkenes er klokken 10.30. Siste punkt oppfylles heller ikke. En kan riktignok komme seg fra KKN til ALF 20.09 på kvelden og være i Alta 23.44 med 5 mellomlandinger på veien. Fint for oss flyentusiaster, men ikke noe fornuftig alternativ for andre. Siste brukbare forbindelse fra KKN til ALF er klokken 12:05 med landing i Alta 14.04.

Jeg synes dette er for dårlig av Widerøe. Hadde forventet meg et bedre tilbud fra Widerøe med de vilkårene departementet har satt opp enn det vi nå har fått.

Edit : Her er oversikt over rutene på hverdager mellom ALF og VDS og ALF og KKN

Alta - Kirkenes 08:06 – 10.30 (3 stopp)
Alta - Kirkenes 14:59 – 16:14 (1 stopp)

Kirkenes – Alta 05:45 – 07:04 (1 stopp)
Kirkenes – Alta 12:05 – 14:04 (2 stopp)
Kirkenes – Alta 20:09 – 23:44 (5 stopp, inkludert flybytte i HFT)

Alta – Vadsø 14:59 – 15:44 (nonstop)
Alta – Vadsø 23:59 – 00:44 (nonstop)
Alta – Vadsø 08:06 – 10:00 (2 stopp)

Vadsø – Alta 06:16 – 07:04 (nonstop)
Vadsø – Alta 13:16 – 14:04 (nonstop)
Vadsø – Alta 20:40 – 23:44 (4 stopp, inkludert flybytte i HFT)

CK
02-04-2007, 14:30
anbudskravene er én ting, ofte vil man kunne forhandle seg frem til andre avtaler med departementet har jeg forstått

THS
02-04-2007, 17:17
Man kan stille seg spørsmål ved anbudskravene når det viser seg stadig vekk at selskapene klarer å forhandle seg ut av de kravene som ikke passer dem selv. Det har man sett eksempler på både av Widerøe og Kato Air. Og når det blir påpekt til SD at anbudskravene blir brutt får det sjelden følger for selskapet. Greit nok at selskapene har en mulighet til å forhandle men det bør være betinget at endringene er ønsket eller godkjent av lokale instanser som ser behovene og ikke SD som kun teller penger.

OJB
03-04-2007, 12:30
SD vet at anbudsforutsetningene vil bli diskutert på forhånd med aktuelle selskaper før tildeling av kontrakt. De setter vel opp det som er ideelt og ønsket fra lokalt hold i utgangspunktet og justerer etterpå slik at det totale rutetilbudet blir best mulig i forhold til utnyttelse av flyparken til vinnede anbydere.

SK384
03-04-2007, 21:43
Mulig det har vært forhandlinger mellom WF og departementet der WF har klart å få lempet på kravene i anbudet. Hvis så er tilfelle så synes jeg departementet har gjort et slett arbeid som har gått med på at det ikke skal være noe fornuftig forbindelse mellom Vadsø/Kirkenes og Alta på ettermiddagen. Det er heller ikke tilfredsstillende at første fly er i Vadsø klokken 10.00 og i Kirkenes 10.30.

Hadde kanskje vært en ide både for SD og WF og høre litt på oss som er brukere også? Jeg har flere ganger kjørt til østfylke fremfor å bruke fly da jeg kommer tidligere hjem på kvelden ved bruk av egen bil enn å reise kysten rundt med WF. Hadde det vært akseptable forbindelser så hadde jeg ikke engang vurdert å kjøre bil.

OJB
04-04-2007, 12:40
Originally posted by SK384

Mulig det har vært forhandlinger mellom WF og departementet der WF har klart å få lempet på kravene i anbudet. Hvis så er tilfelle så synes jeg departementet har gjort et slett arbeid som har gått med på at det ikke skal være noe fornuftig forbindelse mellom Vadsø/Kirkenes og Alta på ettermiddagen. Det er heller ikke tilfredsstillende at første fly er i Vadsø klokken 10.00 og i Kirkenes 10.30.

Hadde kanskje vært en ide både for SD og WF og høre litt på oss som er brukere også? Jeg har flere ganger kjørt til østfylke fremfor å bruke fly da jeg kommer tidligere hjem på kvelden ved bruk av egen bil enn å reise kysten rundt med WF. Hadde det vært akseptable forbindelser så hadde jeg ikke engang vurdert å kjøre bil.


Jeg kan bekrefte at de fleste luftfartsforetak her i landet har uformell kontakt med SD både før,under og etter anbudsarbeid. Flere av selskapene har egne folk som opprettholder kontakt med luftfartsmyndighetene i ulike saker. Det har vært helt vanlig i mange år. I min tid i NA hadde jeg selv denne oppgaven med myndighetskontakt.
Det er da man for innsikt å greie på hva som rører seg i bransjen.
Kan heller ikke være helt lett for SD å ta stilling til alle innspill som kommer i de enkelte saker og ruteanliggende. Jeg skjønner din frustrasjon , men det ligger nok en del konklusjoner for at rutene er som de er idag. Det er fullt mulig for deg å ta kontakt med enten WF eller SD for å finne ut hvorfor det er som det er med forbindelsene.

LCH78
04-04-2007, 13:34
Originally posted by SK384

Hadde kanskje vært en ide både for SD og WF og høre litt på oss som er brukere også? Jeg har flere ganger kjørt til østfylke fremfor å bruke fly da jeg kommer tidligere hjem på kvelden ved bruk av egen bil enn å reise kysten rundt med WF. Hadde det vært akseptable forbindelser så hadde jeg ikke engang vurdert å kjøre bil.



er det da mer akseptabelt å la folk fra Mehamn (f.eks) måtte overnatte i Kirkenes hvis dem skal en dagstur på sykehuset enn at du kommer så seint tilbake til Alta? Dette kunne faktisk ha vært virkeligheten hvis WF skulle ha fulgt SD sine krav til punkt og prikke. Var en del artikler om dette i Finnmarken da høringsforslaget va ute blant politikerne.

SK384
05-04-2007, 15:03
Originally posted by LCH78

er det da mer akseptabelt å la folk fra Mehamn (f.eks) måtte overnatte i Kirkenes hvis dem skal en dagstur på sykehuset enn at du kommer så seint tilbake til Alta? Dette kunne faktisk ha vært virkeligheten hvis WF skulle ha fulgt SD sine krav til punkt og prikke. Var en del artikler om dette i Finnmarken da høringsforslaget va ute blant politikerne.

Nei.det er det selvsagt ikke. Befolkningen på kysten må ha tilbud som gjør at de kan reise til sykehusene i Hammerfest og Kirkenes på dagstur. Men jeg synes faktisk at WF og SD burde klart å komme frem til et bedre tilbud enn det som finnes nå. Det har vært mye misnøye med tilbudet her i vest slik det har vært, og eneste forandringen fra 1.april(iallefall for de rutene som berører Alta) er at WF930 nå kommer innom Alta. Det har den for så vidt gjort ofte i vinter også når HFT har vært stengt, og det har ikke vært så rent sjelden.....:D

Har dessverre ikke fått med meg artiklene om saken fra Finnmarken. Leser ikke den fast. Vi får Finnmark Dagblad på jobb og en del av artiklene er de samme, men jeg kan ikke huske jeg har sett noen om denne saken.