SK384
02-04-2007, 13:39
Vi har akkurat startet ny anbudsperiode i Finnmark. Den startet 1. april 2007, altså i går. Så langt som jeg har fått med meg så er det mikroskopiske endringer i rutene i forhold til før. Det overrasker meg, da det i anbudsinnbydelsen er gitt en rekke vilkår. Her er to eksempler som berøer meg og mange av mine kollegaer, nemling Alta-Vadsø og Alta - Kirkenes.
Alta - Vadsø og motsatt: (Gjelder hverdager)
1. I anbudsvilkårene står det at det skal være minst to daglige avganger hver vei.
2. Første ankomst Vadsø skal være senest kl 9.00.
3. Første ankomst Alta skal være senest kl 10.30
4. Siste avgang skal være tidligst kl 14.00 fra Vadsø.
5. Siste avgang tidligst kl 15.00 fra Alta.
Hva klarer så WF og oppfylle? Punkt 1 klarer de. Det er to avganger hver vei, selv om ene avgangen fra VDS er grytidlig på morningen og ene avgangen fra ALF er rundt midnatt. Punkt 2 oppfylles ikke. Første avgang fra Alta er i Vadsø klokken 10.00. Dette er likvel bedre enn det var, da vi nå slipper å bytte fly i Hammerfest. Punkt 3 oppfylles. Punkt 4 oppfylles ikke, og dette er ganske viktig for oss som bor i Alta. Siste direkte avgang fra Vadsø til Alta er klokken 13.16 og det er som oftest for tidlig. Neste mulighet blir da klokken 20.40 med 4 stopp underveis og ankomst Alta 23.44. Antar at departementet mener at dette ikke er tilfredstillende i forhold til anbudsutlysningen selv om det ikke står noe om at det skal være nonstop flighter. Punkt 5 oppfylles. Her er det avgang både 14.59 og 23.59.
Alta - Kirkenes og motsatt: (Gjelder hverdager)
1. Minst en daglig forbindelse med høyst en mellomlanding tur/retur Kirkenes.
2. Første ankomst Kirkenes skal være senest kl 9.00.
3. Siste avgang skal være tidligst kl. 14:00 fra Kirkenes.
Punkt 1 er ok, selv om avgangen fra KKN til ALF er gruelig tidlig. Den går 05.45 fra KKN og lander i ALF 07.04. Punkt 2 oppfylles ikke. Første landing i Kirkenes er klokken 10.30. Siste punkt oppfylles heller ikke. En kan riktignok komme seg fra KKN til ALF 20.09 på kvelden og være i Alta 23.44 med 5 mellomlandinger på veien. Fint for oss flyentusiaster, men ikke noe fornuftig alternativ for andre. Siste brukbare forbindelse fra KKN til ALF er klokken 12:05 med landing i Alta 14.04.
Jeg synes dette er for dårlig av Widerøe. Hadde forventet meg et bedre tilbud fra Widerøe med de vilkårene departementet har satt opp enn det vi nå har fått.
Edit : Her er oversikt over rutene på hverdager mellom ALF og VDS og ALF og KKN
Alta - Kirkenes 08:06 – 10.30 (3 stopp)
Alta - Kirkenes 14:59 – 16:14 (1 stopp)
Kirkenes – Alta 05:45 – 07:04 (1 stopp)
Kirkenes – Alta 12:05 – 14:04 (2 stopp)
Kirkenes – Alta 20:09 – 23:44 (5 stopp, inkludert flybytte i HFT)
Alta – Vadsø 14:59 – 15:44 (nonstop)
Alta – Vadsø 23:59 – 00:44 (nonstop)
Alta – Vadsø 08:06 – 10:00 (2 stopp)
Vadsø – Alta 06:16 – 07:04 (nonstop)
Vadsø – Alta 13:16 – 14:04 (nonstop)
Vadsø – Alta 20:40 – 23:44 (4 stopp, inkludert flybytte i HFT)
Alta - Vadsø og motsatt: (Gjelder hverdager)
1. I anbudsvilkårene står det at det skal være minst to daglige avganger hver vei.
2. Første ankomst Vadsø skal være senest kl 9.00.
3. Første ankomst Alta skal være senest kl 10.30
4. Siste avgang skal være tidligst kl 14.00 fra Vadsø.
5. Siste avgang tidligst kl 15.00 fra Alta.
Hva klarer så WF og oppfylle? Punkt 1 klarer de. Det er to avganger hver vei, selv om ene avgangen fra VDS er grytidlig på morningen og ene avgangen fra ALF er rundt midnatt. Punkt 2 oppfylles ikke. Første avgang fra Alta er i Vadsø klokken 10.00. Dette er likvel bedre enn det var, da vi nå slipper å bytte fly i Hammerfest. Punkt 3 oppfylles. Punkt 4 oppfylles ikke, og dette er ganske viktig for oss som bor i Alta. Siste direkte avgang fra Vadsø til Alta er klokken 13.16 og det er som oftest for tidlig. Neste mulighet blir da klokken 20.40 med 4 stopp underveis og ankomst Alta 23.44. Antar at departementet mener at dette ikke er tilfredstillende i forhold til anbudsutlysningen selv om det ikke står noe om at det skal være nonstop flighter. Punkt 5 oppfylles. Her er det avgang både 14.59 og 23.59.
Alta - Kirkenes og motsatt: (Gjelder hverdager)
1. Minst en daglig forbindelse med høyst en mellomlanding tur/retur Kirkenes.
2. Første ankomst Kirkenes skal være senest kl 9.00.
3. Siste avgang skal være tidligst kl. 14:00 fra Kirkenes.
Punkt 1 er ok, selv om avgangen fra KKN til ALF er gruelig tidlig. Den går 05.45 fra KKN og lander i ALF 07.04. Punkt 2 oppfylles ikke. Første landing i Kirkenes er klokken 10.30. Siste punkt oppfylles heller ikke. En kan riktignok komme seg fra KKN til ALF 20.09 på kvelden og være i Alta 23.44 med 5 mellomlandinger på veien. Fint for oss flyentusiaster, men ikke noe fornuftig alternativ for andre. Siste brukbare forbindelse fra KKN til ALF er klokken 12:05 med landing i Alta 14.04.
Jeg synes dette er for dårlig av Widerøe. Hadde forventet meg et bedre tilbud fra Widerøe med de vilkårene departementet har satt opp enn det vi nå har fått.
Edit : Her er oversikt over rutene på hverdager mellom ALF og VDS og ALF og KKN
Alta - Kirkenes 08:06 – 10.30 (3 stopp)
Alta - Kirkenes 14:59 – 16:14 (1 stopp)
Kirkenes – Alta 05:45 – 07:04 (1 stopp)
Kirkenes – Alta 12:05 – 14:04 (2 stopp)
Kirkenes – Alta 20:09 – 23:44 (5 stopp, inkludert flybytte i HFT)
Alta – Vadsø 14:59 – 15:44 (nonstop)
Alta – Vadsø 23:59 – 00:44 (nonstop)
Alta – Vadsø 08:06 – 10:00 (2 stopp)
Vadsø – Alta 06:16 – 07:04 (nonstop)
Vadsø – Alta 13:16 – 14:04 (nonstop)
Vadsø – Alta 20:40 – 23:44 (4 stopp, inkludert flybytte i HFT)