PDA

View Full Version : OT: Det ble Tromsø


Isbamse
30-03-2007, 13:49
Fytterakkern - jeg skal ligge med rifla og skyte kondomdressløperne hvis dette blir noe av.

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article1717205.ece

SAJblue
30-03-2007, 13:57
:colgate:

Jeg gleder meg allerede! Gratulere til TROMSØ 2018!

Isbamse
30-03-2007, 14:02
Ja, du slipper jo!

OK, jeg kan jo satse på at jeg bor her da også og leie ut boligen til noen rikinger som skal se på det eksotiske stedet, men med tanke på alle gryna de vil bruke, som kunne vært brukt bedre...håper noen på Tinget husker at handlingsregelen også gjelder sånne idrettsstevner, og setter foten ned.

Jens W
30-03-2007, 14:07
Thank god..

The Ticketor
30-03-2007, 14:08
Synd at det ikke ble Oslo, veldig synd. Så får vi bare heie på Tromsø når den vireklige avgjørelsen skal fattes, og håpe de finner ut hva de skal med 4 hockeyhaller etter et ev. OL.

AirbusTrond
30-03-2007, 14:23
Fatter ikke denne entusiasmen for OL så kort tid etter Lillehammer. Med mangel på arbeidskraft synes det en smule pussig å gi Nord-Norge et "løft" ved å bygge fem ishaller i Tromsø. Gi heller OL til et land som trenger det f.eks. Sverige, Polen eller Tsjekkia.

Isbamse
30-03-2007, 14:31
Det eneste stedet i Nord-Norge som ikke trenger et distrikstpolitisk løft er faktisk Tromsø. Vi trenger riktignok oppgradering av en del av veien mot E6, men det kan man jo klare uten OL. Resten av gryna kan brukes til utvikling av reiselivet og fiskenæringa i Nord-Norge utover sjark og respatekskafestadiet. Men da begynner kanskje handlingsregelen å gjelde igjen, noe den tydeligvis ikke gjør for fester der politikere kan sole seg i glansen.

Hvis de klarer å arrangere OL uten bruk av skattepenger, gjerne for meg. Men hold politikerne unna.

espeno
30-03-2007, 14:35
En rimelig tragisk avgjørelse når en tenker på hvor godt Oslo hadde hatt av det løftet som ville kommet på idrettshaller o.l (såfremt de får midler til å drive de nye hallene i ettertid naturligvis). Ikke at jeg bor i Oslo og kommer heller aldri til å benytte meg av de nye fasilitetene, men får jo tenke litt på dem som faktisk bor der.

Argumentet om at Tromsø er mye mer eksotisk i forhold til Oslo holder ikke spør du meg. Det skal tross alt være fornuft i dette litt lengre enn 14 dager i 2018.

Tommy777
30-03-2007, 14:48
Tøft valg! Gratulerer, Tromsø

LN-MOW
30-03-2007, 14:53
Toeft valg, indeed ... skal bli en utfordring aa faa flydd alle deltagere, presse og besoekende inn og ut derfra ... ser klar for meg at BDU vil se mye widebody! Alpha-omraadet i skraaningen over plassen vil bli et glimrende spottersted!

FBU 4EVER
30-03-2007, 14:55
Tromsø! Fytterakker'n! Da er jeg helt i mot OL i Norge i det hele tatt.Mest på grunn av at Åslaug Haga,reptilfliret fra SP,er for.:cry:

Isbamse
30-03-2007, 14:59
Det er klartt at det hadde vært tøft med OL i Tromsø. Men ikke for mine skattepenger - og siden det blir like dyrt de andre stedene bør vi droppe hele greia.

Hvis man på død og liv skal ha OL i Norge, står det jo noen pent brukte skibakker i Littlehæmmer-området.

Hørte en debatt om det på Dagsnytt 18, der en senterpartist argumenterte for at Nord-Norge også trengte idrettsanlegg. Han fikk litt problem med å svare på hva Tromsø skal med bob-bane og fem hockeyhaller :D

Olebno
30-03-2007, 15:03
Slapp av folkens. Det at Idrettsstyret innstiller TOS er ikke ensbetydende med at gubbene i IOC gir ok.

TOS
30-03-2007, 15:24
Originally posted by Olebno

Slapp av folkens. Det at Idrettsstyret innstiller TOS er ikke ensbetydende med at gubbene i IOC gir ok.

Nei, helt klart ikke. Det er sikkert andre land og andre steder som er interessert. Men når det er sagt så har vel dagens IOC-president indikert at f.eks. Oslo/Lillehammer konseptet ikke er i tråd med det IOC ønsker (iallefall er det fremstilt slik i en rekke media).

Med all mulig respekt for Oslo så er det vel rimelig å hevde at Tromsø er en del mer eksotisk enn Oslo (iallefall for folk utenfor Norges grenser)....

EB
30-03-2007, 15:44
Trist!!! Økonomisk katastrofe...trodde aldri jeg skulle være enig med FrP - men nå er jeg 100% enig - dette har ikke Norge råd til!

Utflyttet
30-03-2007, 16:04
Originally posted by EB

Trist!!! Økonomisk katastrofe...trodde aldri jeg skulle være enig med FrP - men nå er jeg 100% enig - dette har ikke Norge råd til!

Men spare oss til fant har vi råd til? Dette landet er så økonomisk bakvendt at det skremmer.... Det er kansje ikke noe som burde være primær-satsning, men om man kan få til et OL med litt anderledes-rpeg slik som Lillehammer så er det bare flott.

Men at pengene sitter så løst, med et så innspart, oppspart og nedslitt helse og skole-vesen som vi har her til lands, er meg en gåte...

-A

AirbusTrond
30-03-2007, 16:07
Min gamle foreleser, professor Arild Hervik i Molde, har regnet ut at et OL vil koste om lag 2.000 kr per nordmann. En temmelig dyr "fest"...

EB
30-03-2007, 16:09
...andre øknomer i First Securites sier minst 10.000 pr. nordmann i ekstra skatt!!!

TOS
30-03-2007, 17:03
Norge har helt klart råd til å arrangere OL, og stort sett mye bedre råd enn hvilke som helst andre land som vil være aktuelle. Om vi bør bruke så mye penger på et idrettsarrangement er selvsagt et helt annet spørsmål. Dyrt ville det vært om vi arrangerte det i Oslo, Trondheim eller Tromsø....

THS
30-03-2007, 18:14
Vi har råd til å arrangere OL, det er det liten tvil om. At Tromsø har desidert størst sjangs til å få et OL er det heller ingen tvil om. Oslo og Trondheim ville blitt alt for "ordinært" i den sammenhengen. Tromsø derimot vil bli veldig eksotisk og spesiellt for både IOC, utøvere og publikum.
Når det er sagt er jeg imot OL i Tromsø rett og slett fordi det kun konsentreres til Tromsø kommune. Det vil ikke ha noe å si overhode for resten av landsdelen bortsett fra i oppbygningsfasen. I ettertid vil det være en katastrofe for idrettsanlegg ellers i landsdelen da Tromsø sitter igjen med topp moderne anlegg som garantert vil trekke alle penger og arrangementer dit. Da er det bare å legge ned hoppbakkene i Bardu, skiskytterarenaen i Bjerkvik, skibakkene i Narvik osv osv. Vekstsmertene er store nok i Tromsø som de er.

Men jeg kommer garantert til campe med kamera blandt innflyvningslys i Andslia i 14 dager før og etter OL :colgate:

AirbusTrond
30-03-2007, 18:29
Det må trolig settes inn en luftbro med A380 fra områder der det bor folk i Norge til Tromsø for å sikre tilskuere i bakkene... ^_^

TOS
30-03-2007, 18:36
Originally posted by AirbusTero

Det må trolig settes inn en luftbro med A380 fra områder der det bor folk i Norge til Tromsø for å sikre tilskuere i bakkene... ^_^

Vel, de klarte vel ikke å sikre veldige mange tilskuere i et befolkningstett område som Torino - det blir nok bedre i Tromsø uansett... Jeg skal sannsynligvis emigrere i en eventuell OL-periode uansett og finansiere oppholdet i et OL-fritt miljø med å leie ut huset....:smile2

THS
30-03-2007, 18:44
Jeg tror faktisk ikke det blir noe problem i det hele tatt å få publikum til Tromsø til tross for at det er lite med folk her nord. Et OL i Tromsø tror jeg nok trekker mange flere tilreisende fra utlandet i forhold til et OL i Oslo eller Trondheim.

Farmer
30-03-2007, 20:10
Glimrende!
Gratulerer så langt Tromsø.
Det er nå den virkelige jobbingen med konseptet og politikken begynner.
Om det er noe land som har råd til å arrangere et OL så er det vel Norge, og her er det ikke snakk om å sette sykehus/ skoler/veier etc opp mot et OL. Jeg tror ikke vi hadde sett et bedre skole eller helsevesen om vi ikke hadde arrangert Lillehammer OL, men de sitter jo absolutt igjen med både bedre veier, jernbane og annen infrastruktur som nok IKKE hadde kommet uten et OL.
Her får vi muligens nok en mulighet til flott Norgesreklame som igjen kan bidra mye til økt turisme bl.a. Jeg vil tro at det er vel så anvendte penger å bruke litt av oljeformuen på litt "brød og sirkus" istedet for å satse det på utenlandske børser.

Når det gjelder inntransport av deltagere og publikum så bør ikke dette bli noe stort problem. Tromsø kan ta imot direktefly fra store deler av verden.

:clap

Herlov
30-03-2007, 21:21
Jeg synes Tromsø er en flott by, men jeg synes ikke det går an å bruke så mange milliarder kroner på anlegg i en by med 60 000 mennesker. Det er totalt bortkasta penger .. Skulle vi brukt det, måtte det ha vært i Oslo. :)

PSC TOS
31-03-2007, 01:00
Nå blir mange av anleggene bygget slik at de kan demonteres og settes opp andre plasser, evt bygget om til andre formål. Tromsø blir IKKE sittende igjen med fem hockeyhaller etter OL, for det er jo selvsagt for alle og enhver at det har vi ikke bruk for.

LN-MOW
31-03-2007, 05:14
Godt gjort, Tromsoe! IOC har tydelig signalisert at de vil ha kompakte OL, og det var nok det som felte Oslo/Lillehammer. Jeg tviler paa at Tromsoe vil naa opp, men jeg tror alternativet hadde gjort enda mindre suksess.

Men tar jeg feil, stiller jeg gladelig i Andslia i feltuniform sammen med Tom!!

EB
31-03-2007, 05:50
Håper Petter Jansen lærer av svenskekongen... Petter Jansen har jo nesten skrytt av at han alltid kommer forsent til møter - det gjorde jo som kjent svenskekongen også til et møte med IOC - da Lillehammer fikk OL...

Nick Figaretto
31-03-2007, 09:22
Originally posted by Isbamse

Det er klartt at det hadde vært tøft med OL i Tromsø. Men ikke for mine skattepenger (...)

Med ett tusen milliarder i banken - and counting - trener man neppe å bekymre seg over hva som kommer på skatteseddelen. OL i Tromsø er noe pilotikerne bare vil ha.

Skal man bekymre seg for noe, må det være oveoppheting av økonomien, økte renter og styrket kronekurs som følge av at staten pøser penger inn i fastlandsøkonomien. Det har jo vært det som har vært årsaken til at man ikke har brukt oljepenger før.

Men nå er det distriktspolitikk og prestisje i skjønn forening, så da kan man jo se litt gjennom fingrene med makroøkonomiske prinsipper, synes nå jeg.

Og med Petter Jansen og Bjørge "gymlærer'n" Stensbøl på laget, må jo dette bare bli suksess.


Dette blir kult.

SAJblue
31-03-2007, 11:54
Originally posted by The Ticketor

Synd at det ikke ble Oslo, veldig synd. Så får vi bare heie på Tromsø når den vireklige avgjørelsen skal fattes, og håpe de finner ut hva de skal med 4 hockeyhaller etter et ev. OL.

Bare les i søknaden, så ser du at det er planlagt veldig godt va de skal brukes til^^

Utflyttet
31-03-2007, 16:49
Føler noen seg tråkket på tærne?

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article1718877.ece
http://www.aftenposten.no/meninger/article1718204.ece

http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/31/496662.html

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=170996

http://www.nordlys.no/nyheter/tromso-ol/article2688318.ece

-A

LCH78
31-03-2007, 17:07
Originally posted by ph-ndr

Føler noen seg tråkket på tærne?

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article1718877.ece
http://www.aftenposten.no/meninger/article1718204.ece

http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/31/496662.html

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=170996

http://www.nordlys.no/nyheter/tromso-ol/article2688318.ece

-A

kan virke sånn ja :) men e jo normalt det da.. når ting blir lagt utenfor Oslogryta ;)

EB
31-03-2007, 17:23
Tror absolutt et OL i Tromsø kan bli fantastisk!!! :nor :nor :nor men etterbruken har jeg null tro på...

TOS
31-03-2007, 17:51
Originally posted by EB

Tror absolutt et OL i Tromsø kan bli fantastisk!!! :nor :nor :nor men etterbruken har jeg null tro på...

Det blir sikkert minst like mye etterbruk som etter Lillehammer-OL....:huh: La oss nå endelig få et par ishaller i Nord-Norge (som per i dag ikke finnes noe sted i landsdelen om jeg husker rett), slik at vi kan vise hvordan man skal spille hockey....:smile2

SAJblue
31-03-2007, 18:09
Originally posted by EB

Tror absolutt et OL i Tromsø kan bli fantastisk!!! :nor :nor :nor men etterbruken har jeg null tro på...

Du burde sette deg mer inn i saken om etterbruk før du klager over det.

Det er snakk om effektiv for- og etterbruk av nevnte haller, da Tromsø per i dag mangler flerbrukshaller til idretten. Husk at en ishall ikke trenger å være islagt til enhver tid.

se videopresentasjonen her (http://www.tromso2018.no/)
les søknaden her (http://www.bladet-tromso.no/multimedia/archive/00050/Troms__soknad_innmat_50467a.pdf)

Herlov
31-03-2007, 18:25
Originally posted by LCH78

Originally posted by ph-ndr

Føler noen seg tråkket på tærne?

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article1718877.ece
http://www.aftenposten.no/meninger/article1718204.ece

http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/31/496662.html

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=170996

http://www.nordlys.no/nyheter/tromso-ol/article2688318.ece

-A

kan virke sånn ja :) men e jo normalt det da.. når ting blir lagt utenfor Oslogryta ;)

Interessant kommentar .. Tromsø er vel den byen i Norge med størst andel offentlige arbeidsplasser. :D

EB
31-03-2007, 18:28
Inen 20018 har vel også denne regjeringen flyttet enda flere arbeidsplasser ut av hovedstaden slik at Tromsø nok kanskje får enda flere brukere av disse hallene enn det Oslo ville fått...

Farmer
31-03-2007, 19:09
Originally posted by EB

Inen 20018 har vel også denne regjeringen flyttet enda flere arbeidsplasser ut av hovedstaden slik at Tromsø nok kanskje får enda flere brukere av disse hallene enn det Oslo ville fått...
Ja,det får vi da håpe ;-)
Så blir presset i Oslo-området lavere :colgate:

ANX
31-03-2007, 21:02
Noen "glemmer" visst at Tromsø er den eneste av søkerne som sannsynligvis da vil inneha den viktigste ingrediensen for vinter-OL, nemlig SNØ!!!

Så raskt som alt endrer seg nå, tror jeg det er liten vits i å debattere iht dagens forhold... Men pytt, når det året kommer har vel plastsnø blitt et vanlig begrep.

:colgate:

Redcap
31-03-2007, 22:33
Haha.. kansje jeg endelig får jobbe 100%.. i værtfall i de 14 dagene lekene pågår :colgate:

Jeg vil være 47 år(!) når lekene pågår.. :old

Når det gjelder Paralymics så sender vi det til Evenes :D Får da være måte på....

AirbusTrond
31-03-2007, 22:44
En ting jeg ikke helt forstår.... Tromsø er jo kjent som ishavsbyen, som er befolket med masse trivelige mennsker. Og for alle som har vært et par turer på byen der oppe, så vet man at det trolig er en av de beste utelivsbyene i landet. Man har et oppegående samfunn med universitet og det hele, og såvidt jeg vet masse tilflytting ja: I det hele tatt - et meget vital by! Hvorfor skal man da ha OL? Det vil føre til enda større press mht utbygging og høyre boligpriser etc? Vil ikke et OL ha et potensiale for å ødelegge litt av det Tromsø er kjent for - hyggelig lokalbefolkning, vitale studenter og en fantatisk natur? Trenger man mer? Hvorfor vil Tromsø bli kjent som OL-byen i stedet for å ha stempelet som ishavsbyen og en storby mot ishavet? Lillehammer var jo en heller puselig koselig by ved Mjøsa, som kanskje trengte litt ekstra - det samme med nabobyene. Men Tromsø har forsyne meg nok potensiale slik det er, uten at man "besudler" byen med hoppbakker og hockeyhaller... .^_^

TOS
31-03-2007, 22:55
Jeg tror ikke de tingene AirbusTero tar opp er reelle problemer. Noe press vil det nok bli, men naturen blir ikke nevneverdig endret av en eventuell utbygging, folket er nok det samme med eller uten OL, og studentene trives nok uansett. Jeg tror ikke Tromsø vil ta nevneverdig skade av å arrangere OL. Det er vel heller ikke slik at man skal se på et eventuelt OL som distriktspolitikk for en underutbygd region - det var vel ikke planen for hverken Trondheim eller Oslo, som vel heller ikke hadde et behov for OL og Oslo har vel minst like stort press som Tromsø. :smile2

EB
01-04-2007, 07:36
Oslo har også en langt større befolkning som ville kunne bruke anleggene etterpå...

LCH78
01-04-2007, 10:39
Originally posted by EB

Oslo har også en langt større befolkning som ville kunne bruke anleggene etterpå...

Joda.. mulig det, men Tromsø planlegger å bygge ishaller som kan flyttes til andre deler av Nord-Norge (evt Norge) etter et evt OL. Kirkenes planlegger jo å bygge en ishall til sine innbyggere, og hvis det blir OL i Tromsø så slipper dem jo å måtte gjøre dette da ;)

Isbamse
05-04-2007, 11:40
Originally posted by Farmer


Her får vi muligens nok en mulighet til flott Norgesreklame som igjen kan bidra mye til økt turisme bl.a. Jeg vil tro at det er vel så anvendte penger å bruke litt av oljeformuen på litt "brød og sirkus" istedet for å satse det på utenlandske børser.


De sa det samme på Lillehammer. I 1996 klaget reiselivet ved Mjøsa over at OL-effekten var oppbrukt.

Isbamse
05-04-2007, 11:42
Bygg både de ishallene og veiene som trengs, om det trengs. Men bruk gryna på det og bare det - man trenger da ikke ha en to ukers dopingfestival i tillegg?

TOS
05-04-2007, 14:36
Originally posted by Isbamse

Originally posted by Farmer


Her får vi muligens nok en mulighet til flott Norgesreklame som igjen kan bidra mye til økt turisme bl.a. Jeg vil tro at det er vel så anvendte penger å bruke litt av oljeformuen på litt "brød og sirkus" istedet for å satse det på utenlandske børser.


De sa det samme på Lillehammer. I 1996 klaget reiselivet ved Mjøsa over at OL-effekten var oppbrukt.

Etter å ha tilbrakt 6 måneder i kongens klær (nesten) på Lillehammer så må jeg vel i all beskjedenhet si at Tromsø og omegn har noe mer å by på enn Lillehammer.....:smile2 Det kan derfor bety at en OL-effekt blir noe mer varig i form av å gjøre denne delen av verden mer kjent og derigjennom kunne etablere vinter- og sommerturisme i større grad enn vi i dag har.

AirbusTrond
05-04-2007, 14:50
Er det i det hele tatt noen OL-byer i verden som har merket vesentlig økt turisme som en langvarig effekt? Tviler på dette.

Dessuten snakkes det veldig mye om spekakulære TV-bilder som et stort pluss for Tromsø - men dette forutsetter at det er sol de fleste dager - tenke seg til med snøstorm og avlyste utfor- og hopprenn. Ikke mye god reklame!

sail4fun
05-04-2007, 15:18
2014 tråden (http://forum.airpics.com/read.php?TID=20284) har jo noen momenter rundt logistikken med å få publikum inn/ut fra Tromsø

Ja , gjerne et nytt OL, men det som skaper OL' er folk på Arena' og ute l løypa.

Jobbet med et IT prosjekt under -94 OL , og det var en life time experience som jeg
unner andre, vi jobbet i 12-14 mnd før , klimax i 2 uker , kjempespennende.

Men lekene trenger publikum.

TOS
05-04-2007, 22:53
Originally posted by P.A. VIKING

Ja , gjerne et nytt OL, men det som skaper OL' er folk på Arena' og ute l løypa.

Jobbet med et IT prosjekt under -94 OL , og det var en life time experience som jeg
unner andre, vi jobbet i 12-14 mnd før , klimax i 2 uker , kjempespennende.

Men lekene trenger publikum.

Publikum får man nok også på plass om Tromsø skulle få arrangere OL. Det blir nok litt mer kronglete for folk bosatt i Oslo-regionen å få med seg arrangementet, men ikke nødvendigvis for tilreisende fra andre steder. Logistikken er nok ganske sikkert et viktig moment for de som planlegger dette, og vil nok sikkert bli ivaretatt på en god måte. Det er jo også litt feil å si at det som skaper OL er folk ute i løypene. Det er i såfall for de som er tilstede og får oppleve det på nært hold. For oss som normalt sitter og ser slike arrangement på TV så spiller det vel fint lite om det er 30000 eller 100000 tilskuere på stadion/i løypene.

jikswoboB
06-04-2007, 00:33
Originally posted by AirbusTero

Er det i det hele tatt noen OL-byer i verden som har merket vesentlig økt turisme som en langvarig effekt? Tviler på dette.



Det finns en del studier gjorda i ämnet. Vad jag har förstått är sambandet OS och ökad turism svagt. Slutsatsen är att OS inte ger den tillströmning av besökare som gjorda prognoser först har utlovat. Så jag delar ditt tvivel. Jag funderar på vad städer som Aten, Turin och Atlanta över huvudtaget har vunnit på att ha haft OS.

Själv hoppas jag Östersund för gott ger upp planerna på att försöka få OS. Det kostar mer än vad det ger i avkastning helt enkelt. Arrangemang som fotbolls-EM och VM i friidrott tror jag emellertid mer på.

TOS
06-04-2007, 09:29
Originally posted by jikswoboB

Jag funderar på vad städer som Aten, Turin och Atlanta över huvudtaget har vunnit på att ha haft OS.

Själv hoppas jag Östersund för gott ger upp planerna på att försöka få OS. Det kostar mer än vad det ger i avkastning helt enkelt. Arrangemang som fotbolls-EM och VM i friidrott tror jag emellertid mer på.

Jeg tror nok alle som er skeptiske til den langsiktige effekten av et OL og andre store arrangementer (som EM i fotball og VM i friidrett...:wink ) har god grunn til å være skeptiske. Det er grunn til å tro at hverken Tromsø, Oslo eller Trondheim vil/ville fått noen stor og langvarig effekt av dette. Noen må nok uansett trå til for å arrangere OL og Norge har iallefall penger nok....:wink

EB
06-04-2007, 09:34
Derfor er det jo så viktig at etterbruken blir en del av "budsjettet"... Når man bygger såpass mye som man gjør for å arrangere et OL er det viktig at flest mulig drar nytte av dette i hverdagen etterpå...

TOS
06-04-2007, 10:27
Originally posted by EB

Derfor er det jo så viktig at etterbruken blir en del av "budsjettet"... Når man bygger såpass mye som man gjør for å arrangere et OL er det viktig at flest mulig drar nytte av dette i hverdagen etterpå...

..og derfor skal man f.eks. (etter sigende) sette opp ishaller som kan demonteres etter et evt OL og flyttes til andre steder i nord-Norge som er en landsdel uten en eneste ishall. Om man skal telle hoder så vil vel alt uansett ende opp i Oslo-regionen, og det er ikke sikkert at det er den beste løsningen. Om du ser nærmere på søknaden så vil du nok skjønne at etterbruk er et viktig moment, og det er ikke bare Oslo som har tenkt på det....:wink

sail4fun
20-04-2008, 19:08
Mine viktigste punkter mot OL-planene var miljøskadene som følge av ekstrem bruk av fly – og dernest at OL-komiteens rammer for transport var utopi. Min hovedkonklusjon: Det er ikke mulig å lage et OL i Tromsø basert på at 450.000 tilskuere skal flyfraktes til Tromsø. Dette tallet er solgt inn som den sentrale bærebjelke i OL-huset.

Nå innhenter virkeligheten OL-drømmerne i Tromsø (og de godt betalte OL-konsulenter i Oslo!) Tromsø 2018 har vært nødt til å innse at det ikke er mulig å lage et OL med de nevnte rammer. Derfor har de redusert billettsalgsanslaget med 20 prosent – noe som betyr langt færre tilreisende til Tromsø.

http://www.nordlys.no/debatt/ytring/article3483904.ece?service=print

Fly high
20-04-2008, 21:07
.. Om man skal telle hoder så vil vel alt uansett ende opp i Oslo-regionen, og det er ikke sikkert at det er den beste løsningen ..

Enig. Selv om jeg i utgangspunktet er i mot at landet skal bruke milliarder på dette skirennet, så må jeg jo si at Tromsø har atskillig mer å fare med enn den noe kjedelige og grå hovedstaden. Tromsø er en atskillig mer sjarmerende by og er omgitt av flott natur som Oslo ikke kan hamle opp med. Men klimamessig kan det jo bli en utfordring ...