Log in

View Full Version : Bonusturen 2007

LN-SEK
30-03-2007, 09:18
Den store bonusturen 2007.

Her er rapporten. Ingen matbilder, det gadd jeg ikke ! Dessuten har vel andre bidratt plenty med det. Men maten var God, både hos SK og Thai! :)

Vi var noen kamerater som snakket om å ta en tur til Thailand. Det passet veldig bra for meg, for jeg hadde masse EB poeng som snart ville gå ut. Dermed ble det bestilt T/R OSL-BKK, self business (135000 poeng). ^_^ OBS ingen plasser ledig direkte, måtte via Beijing(PEK) på veien ut og via Tokyo (NRT) på veien hjem. For en ekte entusiast var det selvsagt ikke noe problem. De andre gutta valgte billigste alternativ, med Aeroflot via Moskva.

SCANDINAVIAN AIRLINES - SK 1469
TUE 20MAR OSLO NO COPENHAGEN DK 1500 1610
NON STOP TERMINAL 3 DURATION 1:10
RESERVATION CONFIRMED I BUSINESS
ON BOARD: FOOD AND BEVERAGES FOR PURCHASE
EQUIPMENT:AIRBUS INDUSTRIE A319
SEAT 03A NO SMOKING CONFIRMED xxxxxxxxxxxxxxxxx
………………………………………
Del ble A321. OK, behagelig fly. Hvor er business blitt av ?

Hadde god tid i CPH. Det ble litt avslapning og jobbing i lounchen.

SCANDINAVIAN AIRLINES - SK 995
-------------------------------
TUE 20MAR COPENHAGEN DK BEIJING CN 2105 1305/21MAR
NON STOP TERMINAL 3 TERMINAL 2 DURATION 9:00
ON BOARD: HOT MEAL/BREAKFAST
EQUIPMENT:AIRBUS INDUSTRIE A340-300
SEAT 04A NO SMOKING CONFIRMED xxxxxxxxxxxxxxxxxx
………………………………………………
Lang natt- og formiddagsflygning fram til landing kl. 1305. to retters med frokost. De nye business setene til SK er virkelig bra og jeg som aldri får sove på fly hadde ikke noe problemer med det nå. Ikke mye å se på, når det ble lyst så så vi Gobiørkenen og like før landing, den kinesiske mur.

Den nye business class:
http://www.ekholt.com/image/Mineflights/asia/busseat.jpg

Beijing:

Hadde noen timer å slå ihjel så jeg tenkte jeg skulle ta en tur inn til byen. Heldigvis så hadde jeg ordnet visum. En veldig ”behjelplig” taxisjåfør kapret meg ute i ankomsthallen. Pruta litt, så bar det inn til metropolen. Fikk da sett den himmelske fred plass pluss den forbudte by fra utsiden. Så bar det utover igjen på den nye ”Airport Expressway”.

Fra taxituren på Airport Expressway:
http://www.ekholt.com/image/Mineflights/asia/Img_1194.jpg

Fra Tienamin Square:
http://www.ekholt.com/image/Mineflights/asia/Img_1199.jpg

Har aldri sett sånn stemplingsiver som de hadde når jeg skulle ut av Kina. Boardingkort, pass, visa ble ”overøst ” med stempler. Bare på den lille boarding-tagen så var det 4 !

THAI AIRWAYS INTL - TG 615

WED 21MAR BEIJING CN BANGKOK TH 1750 2200
NON STOP TERMINAL 2 DURATION 5:10

ON BOARD: MEAL
EQUIPMENT:BOEING 747 ALL SERIES PASSENGE
SEAT 14A NO SMOKING CONFIRMED xxxxxxxxxxxxxxxxx

Første tur i annen etasje på jumbo. Nå var vi kommet til Østen ja, flyet var fullt av asiater, følte meg i sterkt mindretall for første gang i livet :D . Musikk, filmer, mat, ja hele stemninga var asiatisk. Kunne umulig være mange vestlige passasjerer på denne ruta! Vel, service var meget bra, smilende thai CAer var det rundt deg hele tiden. Maten uvant, men god. Ingen personlige skjermer, bare ”storskjerm”. Intriøret virket ikke nytt, men det var ikke slitt og det var rent. Jeg ankom den nye flyplassen i Bankok sent på kvelden, så var det en taxi til Pattaya.

Stemning fra Beijing Airport. Mye smog!
http://www.ekholt.com/image/Mineflights/asia/Img_1212.jpg

Denne tok meg til BKK:
http://www.ekholt.com/image/Mineflights/asia/PEK744.jpg

Opphold Thailand:
Vel, har aldri vært i Østen før så det var jaggu meg helt annerledes! Men det var en fantastisk ferie, flott vær (litt varmt 35-40 gr.) flotte strender, billig og greie mennesker. Pattaya var noe for seg selv, en enorm festeby med hålligong døgnet rundt. Moro, men man kan dra bare ti minutter med taxi, så er man på Jomtien Beach, som er helt annerledes, rolig. Også kan man reise med båter ut til flotte øyer langs kysten.

Undertegnede skuer utover Pattayabukta, varmt!
http://www.ekholt.com/image/Mineflights/asia/Img_1223.jpg

Tur hjem:
THAI AIRWAYS INTL - TG 640
THU 29MAR BANGKOK TH TOKYO JP 0020 0830
NON STOP TERMINAL 1 DURATION 6:10
ON BOARD: MEAL
EQUIPMENT:BOEING 777-300
SEAT 14K NO SMOKING CONFIRMED xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kryss i taket, første tur med B777, og attpåtil 300. Den gikk som en rakett i forhold til 343, men synes den bråkte en god del under avgang. Er det GE90 på disse ? Tydlig at de jobbet med å reparere på den nye flyplassen, masse blinkende kjøretøyer og avstengte taxebaner.

Loungen i BKK var OK, de hadde til og med varm mat. Ingen utsikt til tarmac.

Tokyo:
Vel, fikk ikke sett stort av Japan. Nå begynte mageproblemene å melde seg for alvor :cry: Satt på do på mange av dassene på Narita :drunk: . Kom meg ikke i lounchen engang. Damen i gaten skjønte ikke at jeg ikke ville gå i louncen, men heller sitte ved gaten i noen timer, med kort access til WC! Strategien var å få tømt meg skikkelig slik at jeg slapp å fly på do stadig vekk på den 11 og en halv timers turen til CPH...

SCANDINAVIAN AIRLINES - SK 984
THU 29MAR TOKYO JP COPENHAGEN DK 1140 1605
NARITA COPENHAGEN APT
NON STOP TERMINAL 1 TERMINAL 3 DURATION11:25
ON BOARD: HOT MEAL/HOT MEAL
EQUIPMENT:AIRBUS INDUSTRIE A340-300
SEAT 05H NO SMOKING CONFIRMED xxxxxxxxxxxxxxxx
…………………………………………………………….
Og heldigvis, magestrategien funket ;) . Drakk bare vann ombord helt til vi nærmet oss København. Jeg ble tatt godt vare på av CA ene etter at jeg opplyste om problemene :rolleyes: . Fikk ett lettere måltid over Finland...

Japanhavet med drivis. Sibirkysten skimtes til venstre
http://www.ekholt.com/image/Mineflights/asia/japan%20sea.jpg

Nå fulgte jeg med på avgangen med 343, ikke verdens raskeste akkurat :lol: . Hadde 773 ferskt i minne og det var noe annet gitt ! Laaang tur, 11:25 timer. Først nordover, over Hokkaido og Sapporo. Deretter nordvestover, innover Sibir. Kunne se den transsibiske jernbanen, elvene Jenesei og Ob. Deretter Arkangelsk, Kvitsjøen før vi kom inn over Finland ved Jonsuu.

Og siste leg hjem, med A321 igjen:
SCANDINAVIAN AIRLINES - SK 1460
THU 29MAR COPENHAGEN DK OSLO NO 1705 1815 COPENHAGEN APT OSLO AIRPORT
NON STOP TERMINAL 3 DURATION 1:10

Ståle

OSLflyer
30-03-2007, 19:00
Skal bli interessant og lese mer fra bonusturen din.
Imidlertid, hvor mange poeng brente du på denne biz reisen?

LN-MOW
30-03-2007, 19:12
Flytter til tripreports ..

Bizflyer
31-03-2007, 00:34
Originally posted by OSLflyer

Biz til Asia er vel 130 000 EB points

BF:cool2

EB
31-03-2007, 17:30
Gleder meg til fortsettelsen...kommer det flere bilder også?

OSLflyer
31-03-2007, 19:49
Originally posted by Bizflyer

Originally posted by OSLflyer

Biz til Asia er vel 130 000 EB points

BF:cool2

...også med stop over i PEK og BKK på returen?

LN-SEK
01-06-2007, 23:05
Flytter denne opp pga full report...

Tommy777
02-06-2007, 00:48
Originally posted by LN-SEK

Dermed ble det bestilt T/R OSL-BKK, self business (1350000 poeng).

Woah!! 1,35 mill poeng t/r BKK.:D

Topp rapport, synes 135K poeng er for mye for Business..

MountainDew
02-06-2007, 00:55
Takk for rapporten og alle detaljene. Håper du er i fin form ;)

LN-SEK
02-06-2007, 04:32
Originally posted by Tommy777

hehe, har retta det opp...

Vel, for en som har samla poenga mest på små hopp i Nord-europa, så er det moro i seg selv å oppleve en fullservicetur av slik lengde. Dessuten ville mesteparten av poengene gått ut i år likevel....

LN-SEK
02-06-2007, 04:45
Originally posted by MountainDew

Takk for rapporten og alle detaljene. Håper du er i fin form ;)

Jo, men det gikk et par uker med løs mage :drunk:

Neste gang blir det medisinering for fordøyelsen på forhånd!

Tommy777
02-06-2007, 05:09

Vel, for en som har samla poenga mest på små hopp i Nord-europa, så er det moro i seg selv å oppleve en fullservicetur av slik lengde. Dessuten ville mesteparten av poengene gått ut i år likevel....

Helt enig, det er den suverent beste måten å svi av poengene på, men jeg synes at SAS krever for mange hardt opptjente poeng for en slik tur. Sammenlignet med UA/AA som tar 90K på business til østen fra uansett destinasjon i USA, 120K får man F med den moroa det gir på SQ/UA/All Nippon..

I tillegg er det utrolig mye enklere å opptjene poeng her borte enn det er i Norge. Fruen flyr en del (hun er Premier Exec hos UA, så samme som EBG). Hun har tjent over en halv million poeng på under 3 år ved å fly ca. 100.000 miles :D

Oh well, en helt annen verden i Europa...

Concorde
02-06-2007, 06:25

Helt enig, det er den suverent beste måten å svi av poengene på, men jeg synes at SAS krever for mange hardt opptjente poeng for en slik tur. Sammenlignet med UA/AA som tar 90K på business til østen fra uansett destinasjon i USA, 120K får man F med den moroa det gir på SQ/UA/All Nippon..

I tillegg er det utrolig mye enklere å opptjene poeng her borte enn det er i Norge. Fruen flyr en del (hun er Premier Exec hos UA, så samme som EBG). Hun har tjent over en halv million poeng på under 3 år ved å fly ca. 100.000 miles :D

I tillegg er det poeng å tjene på hver AmEx transaksjon, noe vi nordboere ikke vil se på de neste tusen år..

Tommy777
02-06-2007, 17:51
Originally posted by Concorde

I tillegg er det poeng å tjene på hver AmEx transaksjon, noe vi nordboere ikke vil se på de neste tusen år..

Prøv doble poeng pr dollar man bruker. Slett ikke verst. Bruker Amex på hotell, bruker dette kortet på alt annet fra reiser til mat/bensin etc http://www.firstusa.com/cgi-bin/webcgi/webserve.cgi?partner_dir_name=united_signature_3_1 5k&page=cont&mkid=60FW