PDA

View Full Version : Ny meny i Economy fra 25. mars: CloudShop


MD90
26-03-2007, 11:09
http://www.sas.se/upload/Sweden/Allt%20om%20resan/Shop/cloudshop/menylista_april.pdf

EB
26-03-2007, 11:41
Ser stilig ut...håper det smaker også!

Concorde
26-03-2007, 11:45
Suppe i luften er nytt for meg.

AirbusTrond
26-03-2007, 11:57
:huh: 50 kr for en GT i lufta på charter?! Nei, da får man heller nøye seg med en havremuffin... ^_^ Nja, vet ikke helt jeg. Håper i alle fall de klarer å severe noen smørgås med lax, gjerne gravad i det minste!

litt-amatør
26-03-2007, 12:44
Kan ikke noe for det, men for meg ser det ut som det samme gamle mølet i ny innpakning. Dog spennende med den pastasalaten. Men generelt; SAS- menyene ser simple ut. Men veldig interessant å se hva man har i vente hvis man skal ut og fly SAS. Og utvalget må nødvendigvis ha blitt bedre fordi dårligere enn det som var er knapt mulig.

LN-FOC
26-03-2007, 12:47
Dette ser ut som en klar forbedring. Men det er fyktelig uoversiktelig, med en hel masse stjerner for unntak her og der og fra kl ditt og datt....

Utflyttet
26-03-2007, 12:50
I praksis er dette jo så godt som tilbake til snowflake da? Bortsett fra at det nå er en Y-klasse som får litt goder? Snodig hvor folk tar seg til takke med ting og aksepterer ting bare det er pakket inn litt forskjellig og utgangspunktet er forskjellig.

Før var det ramaskrik forid man kom fra en fullservice-verden med ingen M/Y-skille, nå er det et gode, siden man er vant med en helt nedskjært M-verden. :)

-A

LN-MOW
26-03-2007, 13:33
Er denne menyen kun for SAS Sverige eller er den lik i alle tre land?

Someone
26-03-2007, 14:01
55SEK for en GT?:angry:

Hos CO koster 5cl med GT (Bombay) + tonic $5:exclamati

TG923
26-03-2007, 14:04
Så fint at engelskspråklige får frokost gratis på intraskandinaviske ruter fram til kl. 0930 fortsatt da...

EB
26-03-2007, 14:21
Suppe i luften fikk jeg hos Piedmont allerede i 1988...:D

Isbamse
26-03-2007, 14:44
Og hva var nytt her, liksom?:huh:

litt-amatør
26-03-2007, 15:18
Nei, det er ingen nyheter. For den store mengden av pax som har betalt fra ganske lite til mye for billetten er dette snowflake som noen skrev. Absolutt ingen forandringer.

Denne nye klassen til Europa 2- destinasjonene til SAS hvor man får mat og drikke må man ut med ca 9000 kr for å sitte i. Det er selvsagt marginal betydning at det nå blir gratis gratis der... Fortsatt kan man risikere å sitte å måtte betale 20 kr for et glass vann til tross for å ha betalt 6000 kr billetten.

Tommy777
26-03-2007, 16:06
Tok med den norske Cloud Shop menyen fra flyet i går:

Innenriks:

Vi tilbyr gratis frokost på flygninger som starter før kl 0900 på alle flygninger over 35 minutter.

Wraps / Ciabatta selges kun på våre direkteruter mellom Oslo og Nord-Norge: NOK 40/€5

Lefse Snack med kanel: NOK 15 / €2

Wasa Sandwich med smøreost-pepper og paprika: NOK 15 / €2

Pringles (original) NOK 15 / €2

Melkesjokolade: NOK 10 / € 2 (!)

Cashew nøtter: NOK 15 / €2

Kaker: NOK 15 / €2

Kalde drikker:

Ramløsa, 33cl: NOK 20 / €3
Vann, 0,5l: NOK 20 / €3
Eple eller appelsin juice, 20cl: NOK 15 /€2
Øl 33cl: NOK 30 / €4
Alkoholfritt øl: NOK 20 / €3
Rød og hvit vin 18cl: NOK 40 / €5
Cola/Cola light 33cl: NOK 20 / €3
Sprite 33cl: NOK 20 / €3


Utenlands (inkludert Skandinavia)

Frokost m kaffe/te: 50NOK / €6

Wasa Sandwich: NOK 15 / €2

Pizza/Ciabatta/Wraps/Matpakke/Sandwich selges på utvalgte strekninger: NOK 40 / €5

Pringles (original) NOK 15 / €2

Melkesjokolade: NOK 10 / € 2 (!)

Cashew nøtter: NOK 15 / €2

Kaker: NOK 15 / €2

Meny

Kaffe / te med kaker: NOK 30 / €4

Matpakke/Sanwich/Wraps/Ciabatta inkl. kaffe/te: NOK 50 / €6


Drikker

Kaffe / te: NOK 20 / €3
Ramløsa, 33cl: NOK 20 / €3
Vann, 0,5l: NOK 20 / €3
Eple eller appelsin juice, 20cl: NOK 15 /€2
Øl 33cl: NOK 30 / €4
Alkoholfritt øl: NOK 20 / €3
Rød og hvit vin 18cl: NOK 40 / €5
Cola/Cola light/Sprite/Fanta 33cl: NOK 20 / €3
Champagne: NOK 50/ €6
Baileys, Drambuie, Gin, Cointreau, Campari: NOK 30 / €4
Vodka, Jäger, Whisky, Cognac: NOK 30/ €4
Blandevann (tonic, cranberry juice, Bloody Mary mix: NOK 10 / €2

Concorde
26-03-2007, 16:11
Det er i hvertfall mer lønnsomt å handle med NOK fremfor EUR.

litt-amatør
26-03-2007, 16:12
Selvsagt var det ingen pastasalat- nyhet her nei i den listen som Tommy nevner. Hvis dette er den nye SAS- menyen er det vel ingen nyheter. Viktig å ikke skjemme bort nordmennene må vite.:D Det er i så fall godt gjort etter å ha holdt på så lenge å forberede forbedringene.

Pizza/Ciabatta/Wraps/Matpakke/Sandwich selges på utvalgte strekninger: NOK 40 / €5 - jeg undrer fremdeles hvilke utvalgte dette er. jeg har ikke reist veldig mye, men en del med SAS de siste årene, og jeg har opplevd EN gang at jeg har sittet blant de utvalgte som har fått muligheten til å kjøpe pizza.

Jeg er ikke imponert...

OJB
26-03-2007, 16:24
Jeg sier som sørlendingene ;"javel". Det blir testing på SK4002 SVG-OSL i morgen tidlig så får vi se keisern's nye klær.

litt-amatør
26-03-2007, 16:28
Originally posted by OJB

Jeg sier som sørlendingene ;"javel". Det blir testing på SK4002 SVG-OSL i morgen tidlig så får vi se keisern's nye klær.


Ja der blir det selvsagt forbedring. Innenriks er frokosten tilbake og det er selvsagt meget bra for dem som flyr en del innenriks. Men keiserens nye klær- problematikken gjør seg gjeldende utenlands. Viktig å huske. blir nok god og gratis frokost imorgen skal du se...

Bizflyer
26-03-2007, 19:12
Denne menyen hadde SAS Sverige allerede tatt i bruk i forrige uke da jeg fløy ARN-CPH. De hadde en stor salgsplakat stående oppå vogna som de trillet rundt.

Men det stemmer ikke helt tror jeg, for de kunne fortelle at brennevin skulle kun være tilgjengelig på flighter ut av scandinavia. Dvs at det ikke er tilgjengelig mellom de skandinaviske land.

Synes ikke det var noe som fristet mer nå enn tidligere!! Men smaken er som baken: Delt!!

BF:cool2

cabincruiser
26-03-2007, 19:33
Originally posted by litt-amatør


Pizza/Ciabatta/Wraps/Matpakke/Sandwich selges på utvalgte strekninger: NOK 40 / €5 - jeg undrer fremdeles hvilke utvalgte dette er. jeg har ikke reist veldig mye, men en del med SAS de siste årene, og jeg har opplevd EN gang at jeg har sittet blant de utvalgte som har fått muligheten til å kjøpe pizza.

Jeg er ikke imponert...


Pizza selges typisk på Sør-Europa strekninger som har avgang fra OSL etter kl. 09.30 (sånn circa). Men la meg si det sånn: Du har ikke gått glipp av noe..... Pizzaen er en usmakelig lefse.
Får du derimot tilbud om å kjøpe tortillafylt wraps fra Madrid bør du slå til! :D

LN-MOW
26-03-2007, 19:45
Originally posted by cabincruiser

tortillafylt wraps

... og hva er det? ^_^

AirbusTrond
26-03-2007, 19:59
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by cabincruiser

tortillafylt wraps

... og hva er det? ^_^



Skulle bli om lag "lefse fylt med lefse" det da?;) Men det siktes kanskje til Tortilla de patatas, som er omelett med poteter. Hmm...

cabincruiser
26-03-2007, 20:08
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by cabincruiser

tortillafylt wraps

... og hva er det? ^_^



Det er varm wraps med spansk torilla (egg), bacon og ost. Den er knallgod! Og jeg er jo i en posisjon hvor jeg har smakt det meste som bys ombord på SKBU....

sail4fun
26-03-2007, 20:18
Originally posted by cabincruiser

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by cabincruiser

tortillafylt wraps

... og hva er det? ^_^



Det er varm wraps med spansk torilla (egg), bacon og ost. Den er knallgod! Og jeg er jo i en posisjon hvor jeg har smakt det meste som bys ombord på SKBU....

Utrolig hva disse Pursern'e har tid til....

OMW
26-03-2007, 20:23
Originally posted by cabincruiser

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by cabincruiser

tortillafylt wraps

... og hva er det? ^_^



Det er varm wraps med spansk torilla (egg), bacon og ost.
AKA breakfast burrito med andre ord! :old

LCH
26-03-2007, 20:28
SEK 30 for en rett-i-koppen suppe???:angry:

raskefot
26-03-2007, 20:31
Det skulle visstnok bli samkjøring mellom de tre SAS-selskapene, men fortsatt tar svenskene og danskene betalt for kaffe/te på innland...
Det var nå iallfall mange passasjer som satte pris på frokosten i dag.

AirbusTrond
26-03-2007, 20:33
Originally posted by cabincruiser

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by cabincruiser

tortillafylt wraps

... og hva er det? ^_^



Det er varm wraps med spansk torilla (egg), bacon og ost. Den er knallgod! Og jeg er jo i en posisjon hvor jeg har smakt det meste som bys ombord på SKBU....

Takk for tips. Laget meg en til meg selv til kveldsmat. Godt! :D

cabincruiser
26-03-2007, 20:41
Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by cabincruiser

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by cabincruiser

tortillafylt wraps

... og hva er det? ^_^



Det er varm wraps med spansk torilla (egg), bacon og ost. Den er knallgod! Og jeg er jo i en posisjon hvor jeg har smakt det meste som bys ombord på SKBU....

Utrolig hva disse Pursern'e har tid til....

Å være arbeidsleder "has its moments".....:lol:

CK
26-03-2007, 21:12
ser jo fresht ut.
Men, jeg legger merke til at 500 g påskeegg er billigere enn pastasalat -er det rart vi bli tjukkere

Tommy777
26-03-2007, 23:45
Pasta salaten får ikke vi nordmenn

TOS
26-03-2007, 23:47
Originally posted by Tommy777

Pasta salaten får ikke vi nordmenn

kanskje vi heller kan få SAS sin lakselasagne.....?:wink

Tommy777
27-03-2007, 00:10
Originally posted by TOS

Originally posted by Tommy777

Pasta salaten får ikke vi nordmenn

kanskje vi heller kan få SAS sin lakselasagne.....?:wink

Huff....

CK
27-03-2007, 10:17
det kunne vært værre - SK kune ha børstet støvet av rødbettchipsene som de hadde da Scandinavian Direct ble lansert i 2001... huff, det var fæle greier...

Tortillafylt wraps?? Det er vel nesten som "salsa-saus":colgate:

LCH78
27-03-2007, 10:54
Originally posted by Tommy777

Originally posted by TOS

Originally posted by Tommy777

Pasta salaten får ikke vi nordmenn

kanskje vi heller kan få SAS sin lakselasagne.....?:wink

Huff....

er den like fæl som den høres ut? :)

FlyHi
27-03-2007, 11:07
Jeg synes da helt klart der er tale om kejserens nye klæder her - ligesom i mange andre tilfælde for catering-holdet har brugt månedsvis på at udtænke nye smarte planer for hvad der skal serveres ombord.

Af en eller anden grund bliver hoved-ingrediensen på menukortet altid sandwich til trods for at det endnu ikke er lykkedes at få en sandwich der bare smagte rimelige ombord.

Når de så engang imellem fandt nogle ting der var gode, så bliver de fjernet meget hurtigt igen..

F.eks.

Da BOB-konceptet blev indført startede man med at tilbyde Tapas-menuer, hvilke rent faktisk smagte rigtig godt (hvis man da kunne spise dem med de kun 5 cm lange knive og gafler som en eller anden tumpe havde besluttet skulle bruges). Efter kort tid blev de så erstattet af "Dansk Smørrebrød", som klart var et skridt tilbage. Her var det typisk industripålæg, der intet smagte af - til forskel fra lufttørret skinke, kaper, oliven, parmesanost, varmt brød osv.

Den grønne menu blve indført. God idé - det er dejligt at få lidt frugt og grønt engang imellem. Dog skulle man belemres med ets stykke meget tørt brød, der mest af alt mindede om en tavlesvamp. Ovenikøbet med en holdbarhed på mere end ET HALVT ÅR...... Det er sgu ikke lækkert. Tager man så i betragtning at man alligevel har varmet brød til Biz og Økonomi Plus, så er det nærmest en hån overfor økonomiklassepax, at man ikke får tilbudt den anden type brød, der faktisk smager ganske godt.

Med det nye koncept er både tapas, grøn menu m.v. så altså helt væk. Nu er vi tilbage til sandwiches og .... tada.... Pastasalat... Store nyheder...Nej, pinligt hvis I spør mig. Er det virkeligt det, som arbejdsgrupper i SAS har brugt det sidste år på at finde ud af? Hvis ja, så burde de kigge sig om efter nye jobs... Det kan da ikke være så svært. Spørg pax - prøv selv at smage maden måske?

Den morgen-sandwich, man så stadig tilbyder er helt forfærdelig... Vi taler en daggammel og meget tør bolle med ost. Jeg kunne aldrig drømme om at spise sådan noget derhjemme. Hvorfor ikke sælge en flex-menu når man nu alligevel har dem lastet? Det ville give økonomi-pax noget anstændigt at spise og give SAS mulighed for at tage mere for morgenmaden samt ikke mindst give færre items at loade...

Nej SAS - det her er en OM'er.... Pinligt at kalde dette for en nyt koncept....

FlyHi
27-03-2007, 11:15
Ny fandt jeg så det danske menukort SAS DK Cloud Shop (http://www.sas.dk/upload/Denmark/Travel%20Info/Mad_om_bord/MenuApr07.pdf) og det må jeg da sige ikke er bedre end det svenske...

I korte træk:

Indtil 09.30
Korte ruter:
Valget mellem sandwich eller sandwich'

Efter 09.30
Korte ruter:
Sandwich

Lange ruter:
Sandwich, rullet sandwich eller åben sandwich (Sandwich, wrap el. smørrebrød)

Hvad med at servere en anstændig morgenmadsbakke, hvad med den gode gamle tapasmenu, hvad med nogle færdigsmurte smørrebrød, pastasalat, den grønne pose (med anstændigt brød) osv osv.

At man ovenikøbet har bibeholdt de helt håbløse bakker til Smørrebrødsmenuen med knive og gafler, der kun er 5 cm lange - og som er helt og aldeles umulige at spise eller smøre med - er mig en gåde. Det kan kun være et bevis for at de som arbejder med catering-delen i SAS ikke har prøvet at spise med det (eller blot selv flyver Business hver gang og derfor ikke oplever det).

Nej, SAS det her er pinligt... Hold helt mund med at i har forbedret BOB-konceptet - det kunne ikke blive meget dårligere og det niveau har I ganske flot holdt det på....

Kejseren nye klæder....

TOS
27-03-2007, 11:20
Originally posted by LCH78

Originally posted by Tommy777

Originally posted by TOS

Originally posted by Tommy777

Pasta salaten får ikke vi nordmenn

kanskje vi heller kan få SAS sin lakselasagne.....?:wink

Huff....

er den like fæl som den høres ut? :)

Jeg styrte unna den etter anbefaling fra Tommy777 og dc-8-63 (tror jeg det var). Kollegaen min ble nødt til å prøvesmake på vei tilbake fra SEA fordi de ikke hadde et alternativ for han i økonomi. Når han skulle beskrive maten så fikk han en underlig vridning i ansiktet - han gikk ikke veldig mye i detalj utover det....

litt-amatør
27-03-2007, 12:34
Originally posted by FlyHi

Jeg synes da helt klart der er tale om kejserens nye klæder her - ligesom i mange andre tilfælde for catering-holdet har brugt månedsvis på at udtænke nye smarte planer for hvad der skal serveres ombord.

Af en eller anden grund bliver hoved-ingrediensen på menukortet altid sandwich til trods for at det endnu ikke er lykkedes at få en sandwich der bare smagte rimelige ombord.

Når de så engang imellem fandt nogle ting der var gode, så bliver de fjernet meget hurtigt igen..

F.eks.

Da BOB-konceptet blev indført startede man med at tilbyde Tapas-menuer, hvilke rent faktisk smagte rigtig godt (hvis man da kunne spise dem med de kun 5 cm lange knive og gafler som en eller anden tumpe havde besluttet skulle bruges). Efter kort tid blev de så erstattet af "Dansk Smørrebrød", som klart var et skridt tilbage. Her var det typisk industripålæg, der intet smagte af - til forskel fra lufttørret skinke, kaper, oliven, parmesanost, varmt brød osv.

Den grønne menu blve indført. God idé - det er dejligt at få lidt frugt og grønt engang imellem. Dog skulle man belemres med ets stykke meget tørt brød, der mest af alt mindede om en tavlesvamp. Ovenikøbet med en holdbarhed på mere end ET HALVT ÅR...... Det er sgu ikke lækkert. Tager man så i betragtning at man alligevel har varmet brød til Biz og Økonomi Plus, så er det nærmest en hån overfor økonomiklassepax, at man ikke får tilbudt den anden type brød, der faktisk smager ganske godt.

Med det nye koncept er både tapas, grøn menu m.v. så altså helt væk. Nu er vi tilbage til sandwiches og .... tada.... Pastasalat... Store nyheder...Nej, pinligt hvis I spør mig. Er det virkeligt det, som arbejdsgrupper i SAS har brugt det sidste år på at finde ud af? Hvis ja, så burde de kigge sig om efter nye jobs... Det kan da ikke være så svært. Spørg pax - prøv selv at smage maden måske?

Den morgen-sandwich, man så stadig tilbyder er helt forfærdelig... Vi taler en daggammel og meget tør bolle med ost. Jeg kunne aldrig drømme om at spise sådan noget derhjemme. Hvorfor ikke sælge en flex-menu når man nu alligevel har dem lastet? Det ville give økonomi-pax noget anstændigt at spise og give SAS mulighed for at tage mere for morgenmaden samt ikke mindst give færre items at loade...

Nej SAS - det her er en OM'er.... Pinligt at kalde dette for en nyt koncept....

Jeg er så enig så enig. Meget bra skrevet. Sett opp prisen, men tilby economy- pax anstendig mat som går an å spise uten å tvinge det i seg. Det brød som tilbys på morgenavgangene er ubeskrivelig tørt og ille. Hvordan er det mulig å bruke så lang tid på å komme til å beholde alt ved det gamle. Den store endringen er jo faktisk at alle normalt betalende passasjerer ikke lenger får frokost innen Skandinavia.

Den frokosten har alltid vært god; det for meg en uløselig gåte hvorfor det ikke er denne froksten man får når man betaler for frokosten på Europa- rutene. Det man der betaler for er jo faktisk (tørr) sandwich pluss youghurt, IKKE frokost!:cry:

Isbamse
27-03-2007, 15:30
Originally posted by litt-amatørSett opp prisen, men tilby economy- pax anstendig mat som går an å spise uten å tvinge det i seg.

Eller behold prisene lave og selg mat som er spiselig...

MountainDew
27-03-2007, 16:17
På mine siste reiser med DY OSL-BGO har jeg pleid å kjøpe mat på flyplassen som jeg tar med ombord.

Egil
28-03-2007, 04:22
Fløy BCNOSL i går, med det "nye" konseptet og ble lite imponert!
Glad var jeg for at jeg fikk spist på flyplassen!

Er heller ikke veldig imponert over at man innlands i Norge får kaffe/te men må betale NOK20 om man skulle krysse riksgrensen!
Greit nok, jeg fikk påfyll 3 ganger på dagens flyvning så jeg kom ikke så ille ut, men kaffe/te/vann kan være inkludert i billetten, og så håpe på at folk kjøper noe ekstra (noe jeg ofte gjør). Ble et par pils, he he
Nye kaffe/te-kopper har de også fått, flotte, friske motiver... Ja ja, fint skal det være!

Og har dere lagt merke til tosiders reklamekampanjer i media?
"Vi relanserer service", he he :drunk:

Utflyttet
28-03-2007, 04:26
Ut i fra jeghar lest rundtom de siste dagene ser dette veldig ut som et tilfelle av tilbake til Snowflake med minimalt av justeringer.

-A

EB
28-03-2007, 07:37
Liker fokuset på service - da setter man en ny dagsorden!

LN-FOC
28-03-2007, 11:23
Økt fokus på service er positivt, men det forplikter. Et mer ensartet produkt er bra. Nå er vi nede i bare fire ulike servicekonsepter, og da begynner det å bli håndterbart for de av mennene i gata som reiser ofte i alle fall.

Men stadige arbeidskonflikter på Kastrup, selv om SAS ikke er skyld i alle, hjelper ikke akkurat på serviceimaget...

Tommy777
28-03-2007, 12:42
Det har kommet en rekke tilbakemeldinger på internasjonal C klasse på Flyertalk. Det er klare forbedringer på den dyreste klassen.

Det er også positivt med bedre service mellom hovedstedene for de som betaler mye for billettene.

Også positivt med bedre service og frokost innenlands.

Det eneste som er blitt verre er at man mister frokosten intra skandinavisk i Monkey.

De kunne også gjort noe utav denne Cloud Shoppen slik at man får LYST til å kjøpe det de selger.... Den danske menyen så best ut

litt-amatør
28-03-2007, 13:19
Originally posted by EB

Liker fokuset på service - da setter man en ny dagsorden!

Jeg foretrekker å se på hva de gjør, ikke hva de sier.^_^