PDA

View Full Version : Provoserende lite poeng med SAS


Someone
25-03-2007, 22:48
Bestilte nylig en billett med Widerøe mellem København og Sandefjord og må si jeg ble sjokkert når jeg oppdaget hvilken klasse jeg havnet i og hvor mye jeg betaler. 1215kr EN VEI koster billetten og det klassifiseres KUN til W klassen og 25% poeng, hvilket vil si jeg betaler 8,1kr per poeng. :baeh Det må være ny rekord i elendig opptjening! Og hvor dyre er egentlig WF og hvor mye må man egentlig betale der for å få 100% poeng? Jeg har klart å havne i klasser som gir 100% med SK mellom CPH og OSL for langt lavere sum enn det :(


Det bør komme noen kraftige forbedringer i Eurobonus når ny plan kommer i mai:exclamati

Eriksan
25-03-2007, 23:09
Dine bønner blir nok hørt Someone, men tror ikke den kommer i mai.

EB
26-03-2007, 07:18
Kanskje WF trenger konkurranse på Torp eller til Rygge?

jb1
26-03-2007, 10:29
Vi får bare fortsette å klage på Eurobonus her og håpe at noen i SAS leser dette, for Eurobonus er blitt elendig for passasjerer i økonomi!

Utflyttet
26-03-2007, 10:48
Originally posted by jb1

Vi får bare fortsette å klage på Eurobonus her og håpe at noen i SAS leser dette, for Eurobonus er blitt elendig for passasjerer i økonomi!

Men om man sammenligner prisnivået på hva man betaler for og at alle vil ha alt billgist, er det ikke en rimelig tanke at man da og ikke kan få full pott på EB-kontoen og lengre?

At det er så som så med spennende uttaksmuligheter og at hva man får ut av medlemskapet kan diskuteres er jeg med på, men at folk først skal ha billige billetter og så klager over å ikke få like mye poeng som før, det blir litt dobbelt opp?

-A

jb1
26-03-2007, 10:52
Poenget er at SAS har langt flere klasser med elendig opptjening enn mange av sine konkurrenter. For de billigste bilettene burde opptjeningen vært minst 50 %. Det har ikke blitt så my billigere at det forsvarer enn så drastisk nedgang.

Superhai
26-03-2007, 11:47
Likevel må jeg konstatere at flere reiser i economy med sas, til tross for lite poeng. ;)

Concorde
26-03-2007, 11:56
Vi er for SAS-lojale alle sammen.

jb1
26-03-2007, 12:29
Originally posted by Superhai

Likevel må jeg konstatere at flere reiser i economy med sas, til tross for lite poeng. ;)

hehe, ikke alltid man har et alternativ, vettu. Uansett tror jeg det er i SAS' egeninteresse å ha et bonusprogram kundene er fornøyde med.

Isbamse
26-03-2007, 13:23
Jeg flyr (dessverre) så pass lite at jeg har sluttet å bry meg om EB-poengene. Tjener uansett ikke nok til å bruke det til noe.

Tenk om SAS ble det første fullserviceselskjapet som turte å si til kundene: Nå dropper vi dette bonustullet og lar dere få innsparingene direkte.

Jada, jeg vet det ikke vil skje. Mennesker, dvs kunder, er nå en gang irrasjonelle...

TOS
26-03-2007, 13:34
Originally posted by Isbamse

Jeg flyr (dessverre) så pass lite at jeg har sluttet å bry meg om EB-poengene. Tjener uansett ikke nok til å bruke det til noe.

Tenk om SAS ble det første fullserviceselskjapet som turte å si til kundene: Nå dropper vi dette bonustullet og lar dere få innsparingene direkte.

Jada, jeg vet det ikke vil skje. Mennesker, dvs kunder, er nå en gang irrasjonelle...

Det er vel ikke noe irrasjonelt over å respondere på et bonusprogram. I tillegg så er det vel slik at det er i flyselskapets interesse å ha et slikt program - hadde det ikke vært det så ville man nok ikke sett en slik voldsom fremvekst av disse programmene. Årsaken til at flyselskapene liker dette er at man får mer lojale kunder, kan dermed sette en noe høyere pris uten at alle kundene forsvinner til en lavere priset konkurrent.

Jeg reiser endel med SAS i økonomi selv om det er lite poeng - litt fordi det ikke er så mange alternativer om man skal ha en reise som ikke bare er punkt til punkt. Det spørs om ikke SAS kunne tjent mer på å være åpen om hva man får av poeng - f.eks. om man vet at det koster 500 kr ekstra på en reise OSL-LHR for å få 100% opptjening så er det vel rimelig å forvente at en del hadde benyttet seg av muligheten til å betale seg opp en kategori. Selv om man da gir bort noe mer bonuspoeng så er kostnaden for SAS ved dette fint liten (fyller et sete som likevel står ledig, folk bruker poengene på oppgradering til seter som uansett ville stått tomme osv.)

Someone
26-03-2007, 14:56
Originally posted by ph-ndr

Men om man sammenligner prisnivået på hva man betaler for og at alle vil ha alt billgist, er det ikke en rimelig tanke at man da og ikke kan få full pott på EB-kontoen og lengre?
-A

Vel, jeg klager ikke over, og aksepterer 25% poeng når jeg reiser med SAS t/r CPH-OSL til 880kr i påsken. Da er det greit med 25%, men når jeg betaler 1215kr en-vei (2430kr t/r) CPH-TRF og da kun får 25%, da blir jeg rett og slett sur.

Såvidt jeg vet så havner man i hvertfall i V eller Q når man reiser OSL-CPH til denne prisen og det var det at jeg kun havner i W med WF til denne prisen som irriterer meg. Og her har vel WF endel skyld og ikke bare EB når de priser W så høyt!

TG923
26-03-2007, 15:39
Skjønner du blir sur når du får så lite poeng pr. betalt krone.

Selv har jeg akkurat kommet hjem fra Thailand og betalte drøye 20000,- og fikk 39760 poeng, så forskjellen på antall poeng vi får pr. betalt krone er ganske stor.

AirbusTrond
26-03-2007, 15:56
12.800 poeng til meg t/r BKK med LH. Billetten kostet meg 7.300. Fornøyd med dette!

Isbamse
26-03-2007, 16:09
Originally posted by TOS

Originally posted by Isbamse

Jeg flyr (dessverre) så pass lite at jeg har sluttet å bry meg om EB-poengene. Tjener uansett ikke nok til å bruke det til noe.

Tenk om SAS ble det første fullserviceselskjapet som turte å si til kundene: Nå dropper vi dette bonustullet og lar dere få innsparingene direkte.

Jada, jeg vet det ikke vil skje. Mennesker, dvs kunder, er nå en gang irrasjonelle...

Det er vel ikke noe irrasjonelt over å respondere på et bonusprogram. I tillegg så er det vel slik at det er i flyselskapets interesse å ha et slikt program - hadde det ikke vært det så ville man nok ikke sett en slik voldsom fremvekst av disse programmene. Årsaken til at flyselskapene liker dette er at man får mer lojale kunder, kan dermed sette en noe høyere pris uten at alle kundene forsvinner til en lavere priset konkurrent.

Akk, ja, jeg er jo ikke økonom, så jeg tror ikke på teoriene om rasjonelle, nyttemaksimerende aktører:D

Poenget er at det som er rasjonelt på et nivå kan være irrasjonelt på et overordnet nivå - omtrent som en slags økonomisk versjon av fangenes dilemma. Det i utgangspunktet beste hadde vært om ingen hadde bonusprogrammer, slik at man sparte alle administrasjonskostnadene med det, og kundene fikk lavest mulig pris. Men nå er det jo slik at folk er irrasjonelle og derfor gjerne biter på tilbud av typen "Kjøp mange ting veldig dyrt og få en gratis" - særlig når det er arbeidsgiver som betaler... Derfor kan selskapene fange inn kunder med bonusprogrammer, og når et selskap har gjort det må de andre komme etter... Når så alle selskapene har bonusprogrammer, velger selvsagt kundene etter hvilket program som er best (i betydningen det minste ondet)...

Tommy777
26-03-2007, 17:20
SAS begynner å innse at 25% regelen er et stort problem. Antall EB kunder har gått kraftig ned og som flere har postet, har de sluttet å bry seg om programmet siden man sannsynligvis aldri vil klare å tjene opp nok poeng til noe gøy før de utgår etter 5 år.

Og når man driter i EB forsvinner også lojaliteten...

SAS er ikke alene om å gi redusert poeng i lavere bookingklasse, men de er suverent verst av alle. LH har f.eks. 50% som minste antall poeng, dog får du 100% i mange flere bookingklasser enn SAS.

SAS taper også mange EB kunder på grunn av forvirrende regler. Den vanlige mannen i gaten aner ikke hva en bookingklasse er og blir (som Someone) forbannet når han/hun oppdager hvor lite poeng man nå får uten å vite hvorfor. Man kan jo heller ikke velge 100% poeng ved bestilling på SAS sine sider eller se booingklasse.. Latterlig

Vi får se hvor lang tid det tar før SAS gjør en viktig endring her. Tipper flere kunder blir mer lojale igjen dersom man gir 100%, samt gjør programmet enklere igjen..

TOS
26-03-2007, 19:21
Originally posted by Tommy777

Tipper flere kunder blir mer lojale igjen dersom man gir 100%, samt gjør programmet enklere igjen..

Det tror jeg du har helt rett i, Tommy!

TOS
26-03-2007, 20:21
Originally posted by Isbamse

Poenget er at det som er rasjonelt på et nivå kan være irrasjonelt på et overordnet nivå - omtrent som en slags økonomisk versjon av fangenes dilemma. Det i utgangspunktet beste hadde vært om ingen hadde bonusprogrammer, slik at man sparte alle administrasjonskostnadene med det, og kundene fikk lavest mulig pris. Men nå er det jo slik at folk er irrasjonelle og derfor gjerne biter på tilbud av typen "Kjøp mange ting veldig dyrt og få en gratis" - særlig når det er arbeidsgiver som betaler... Derfor kan selskapene fange inn kunder med bonusprogrammer, og når et selskap har gjort det må de andre komme etter...

Jeg er ikke så sikker på at bonusprogrammer best kan representeres ved hjelp av et fangenes dilemma spill. Som bedrift ville jeg verdsatt lojale kunder, noe man kan få til med et godt bonusprogram. Dette kan også bidra til mindre intens priskonkurranse om andre selskaper også har slike bonusprogrammer. Dvs. det er ikke nødvendigvis irrasjonelt med bonusprogram på et overordnet nivå. Det er heller ikke slik at de andre selskapene må følge etter, men det kan tenkes at det er i deres interesse. Administrasjonskostnadene er åpenbart tilstede, men er en fast kostnad og bør egentlig spille fint liten rolle i forhold til prisene på flyreiser. Lojaliteten som er bygget inn i programmet er det som eventuelt trekker prisen oppover. Mer lojale kunder og høyere priser er ikke ugunstig for bedriftene, men er heller en gevinst som følge av bonusprogrammet.

SQ 777
26-03-2007, 21:27
Selv om SK skulle begynne å gi bra bonuspoeng igjen kommer nok ikke alle tilbake. Da har de fleste låst seg i andre program, spesielt de som ikke reiser så ofte og kan vedlikeholde to program.

Var på OSL i dag og plukket opp DXB billetten min ( betalt delvis med Denied Boarding Vouchere ). Greit for meg , nesten gratis, MEN de som betaler full pris på kr. 5.823 for den, og Dubai er ikke så forfredelig langt borte, men det er K-klasse som gir kun 25 % bonuspoeng på en relativt dyr bill.:cry:

MEN, jeg sjekket LH for samme datoer. De tar kr 5.888 for billetten ( samme pris ) og DE GIR 100 % BONUS OG 7.343 POENG PÅ BILLETTEN.:clap

Er man medlem av EuroBonus er det enkelt å velge!! Utrolig at de ikke våkner opp og forstår hva som skjer. :lightbulb

Holmion
26-03-2007, 21:48
Fullstendig enig med folket her! SAS deler ut skammelig lite poeng, og hadde det ikke vært for at jeg flyr endel interkonti business hadde gullkortet vært en saga blott. Jeg mener; når jeg får 580 poeng for å fly f.eks OSL-BCN er veien laaaang til 45.000. Og vi flyr sjelden fullpris innen europa. Heldigvis napper jeg til meg rundt 30.000 på hver asia-tur eller ca. 25.000 til USA, men ellers er det helt borti natta med OSL-CPH for 190 poeng osv. At det går an! Også så mange booking-klasser da! Er såvidt jeg vet bare æ, ø, å som ikke er med...foreløpig!

I´ll keep my fingers crossed for better days!

CK
26-03-2007, 22:09
Originally posted by Superhai

Likevel må jeg konstatere at flere reiser i economy med sas, til tross for lite poeng. ;)

kanskje ikke det er bonuspoengene som trekker...

Isbamse
27-03-2007, 16:14
Originally posted by TOS

Mer lojale kunder og høyere priser er ikke ugunstig for bedriftene, men er heller en gevinst som følge av bonusprogrammet.

Nettopp, sett fra bedriftens side er det rasjonelt, en måte å låse inn kundene på. Men metoden er å utnytte menneskers irrasjonelle jakt på det som er "gratis", fremfor å se på helhetsprisen. Sett fra et overordnet kundeperspektiv hadde det beste vært om selskapene fjernet bonusbyråkratiet og sendte innsparingen til kundene.

LCH
27-03-2007, 16:34
Originally posted by CK

Originally posted by Superhai

Likevel må jeg konstatere at flere reiser i economy med sas, til tross for lite poeng. ;)

kanskje ikke det er bonuspoengene som trekker...

Nei, det er nok den utsøkte gratis maten...:p

jb1
27-03-2007, 16:58
Originally posted by LCH

Originally posted by CK

Originally posted by Superhai

Likevel må jeg konstatere at flere reiser i economy med sas, til tross for lite poeng. ;)

kanskje ikke det er bonuspoengene som trekker...

Nei, det er nok den utsøkte gratis maten...:p

hihi, ja, definitivt. Det er nok heller mangel på alternativ innimellom.

Someone
12-04-2007, 19:41
http://www.msnbc.msn.com/id/18056518/

Interesent artikkel om bonusprogram.

Og selv om det handler om bruken og ikke opptjeningen av poeng så er argumentene i høyeste grad relevante

SQ 777
13-04-2007, 10:15
Joda, jeg har begynt så smått og lage en rapport og evaluering av Flying Blue etter vel to år. Vil poste den når jeg har tid.

FEDDIEAWARDS kunngjøres 26. april og da blir det uansett en ny debatt her på forumet. ;)

Someone
21-04-2007, 16:20
Fant ut idag at SAS ikke er det spor bedre. Bestilte billett CPH-OSL i Juni og en vei kom på ca 1100 og det ble jeg belønnet med W og 25%.

Forhåpentligvis blir det kraftige forbedringer i Mai, hvis ikke går jeg over til M&M eller Milage Plus

litt-amatør
22-04-2007, 01:30
Det er akkurat dette som er problemet til SAS. Det irriterer meg også. Man får ikke vite hvilken klasse man booker i, og når prisen kommer opp i 1100 kr en vei CPH-OSL kan det ikke være meningen å belønne med 25 % opptjening. Greit nok at SAS ikke vil gi full uttelling for de billigste billettene, men nå skyter de jo langt utenfor mål. Kan det være så vanskelig å ordne litt opp i dette?

TOS
22-04-2007, 01:50
Originally posted by litt-amatør

Kan det være så vanskelig å ordne litt opp i dette?

Siden andre selskaper klarer det så klarer sikkert også SAS det om det er det de ønsker. Såvidt jeg husker så har både KL og BA slik informasjon i bookingdialogen sin.

Hva er beste alternative program om man stort sett reiser med SK og Star-partnere?

Someone
19-05-2007, 01:09
Og da er en tur til "Emerald Isle" booked også får vi se om noen timer når kvitteringen fra wideroe.no dumper ned i innboksen hvor mange poeng det blir. Hvis ikke ihvertfall OSL-LHR segmentet gir 100% blir jeg sur:angry:

EDIT:
Omsider, ble Q den ene veien og 100% OSL-LHR, men dessverre gir Q hos BMI kun 150 LHR-BHD