PDA

View Full Version : Veldig OT: php/mysql spørsmål


stefan78
21-03-2007, 08:12
Jeg har fått et veldig irriterende problem, holder på og sette opp phpnuke på serveren min, noe som forsåvidt går greit,
problemet er norsk tegnsett. Legger jeg inn denne linjen: header ("content-type: text/html; charset=utf8"); så får jeg norsk tegnsett på sidene, men da kan jeg ikke skrive æ ø å og sende dette til serveren, da får jeg bare 406 error.
Fjerner jeg den linjen, så blir ø æ å bare rare tegn på siden, men da får jeg skrevet tegnene uten problem.

Kanskje noen av dere Admin vet noe om dette ?

Utflyttet
21-03-2007, 08:14
Originally posted by stefan78

Jeg har fått et veldig irriterende problem, holder på og sette opp phpnuke på serveren min, noe som forsåvidt går greit,
problemet er norsk tegnsett. Legger jeg inn denne linjen: header ("content-type: text/html; charset=utf8"); så får jeg norsk tegnsett på sidene, men da kan jeg ikke skrive æ ø å og sende dette til serveren, da får jeg bare 406 error.
Fjerner jeg den linjen, så blir ø æ å bare rare tegn på siden, men da får jeg skrevet tegnene uten problem.

Kanskje noen av dere Admin vet noe om dette ?


Titt litti php.ini og se etter tegnsett-oppsett der. Ut i fra hva du skriver så høres det ut som din PHP forvener latin1-tegnset tuansett hva du prøver å skrive i koden ting er.

Det er og viktig å forstå at de data du server er lagret i ett spesifikt tegnsett når de ble laget, og det må sammenfalle med hva PHP server det som; PHP er lite flink å konvertere on the fly.

-A

stefan78
21-03-2007, 08:46
Da virker det :clap

Stemte med php.ini

Utflyttet
21-03-2007, 09:04
En annen ting, ha øynene på horisonten, PHP 6 som skal være "på trappene" skal ha langtbedre håndtering av WTF-8 og andre moderne multibyte-tegnsett.

Ellers, jeg vet ikke hvilken distribusjon du kjører, men mellom PHP og PHPNuke så ville jeg jaktet litt på Google etter litt dokumentasjon på hvordan stramme opp konfigurasjonen din med tanke på sikkerhet.

Ellers, bare hyggelig å hjelpe, det er det vi gjør her på landets største flyforum for vin, php, bil, foppal og frokost-interesserte! :D

-A