PDA

View Full Version : Ice ice baby


BackCountry
21-03-2007, 07:01
Long time reader som endelig har registrert seg.

Med bilder fra Dag (hei hei Dag!) av en NW SAAB 340 med litt is friskt i bakhodet, tenkte jeg at jeg skulle dele noen bilder som jeg tok for et par uker siden i en PA31.

Bildene er tatt ca 25 nm sør for Newberg Oregon.

BackCountry
21-03-2007, 07:04
Prøver igjen

Lennart
21-03-2007, 07:07
Den sikten gjennon fronten minner om norske desperate bilister som er ute
å kjører uten å skrape ruten. Håper virkelig at denne piloten flyr ETTER at rute er isfri :p

KennethGS
21-03-2007, 07:17
Hvis du ser etter Lennart, så ser du at den piloten flyr i 140 knop, i en høyde av 8.000 fot...;)

BackCountry
21-03-2007, 07:21
Originally posted by KennethGS

Hvis du ser etter Lennart, så ser du at den piloten flyr i 140 knop, i en høyde av 8.000 fot...;)
Stemmer. Og med den powersettingen pleier vi å cruise i ca 170 knop (alt ettersom dagsformen på flyet).

Har desverre bare window heat på venstre side. Som dere ser så er utsikten på min side (høyre side altså) ganske minimal.

Lennart
21-03-2007, 07:25
Originally posted by KennethGS

Hvis du ser etter Lennart, så ser du at den piloten flyr i 140 knop, i en høyde av 8.000 fot...;)


Ooops. Ikke helt våken her nei :cool:

G-COLE
21-03-2007, 15:32
Lurer på en ting...

-Hvor lang tid tar det før vinduene ser slik ut ?
-Tar isingen sekunder, - eller går det flere minutter ?

-Tar det sekunder er man vel i verste fall fortapt der oppe i løpet av meget kort tid...
Men tar det minutter kan man kansje rekke å gå mye lavere ned slik at isen forsvinner igjen (hvis den gjør det da )...?

dc-8-63
21-03-2007, 15:45
Bor du i Portland omraadet ?....hmm paa tide med et Fly og ?? moete i Portland....kanskje Piazza Italia i Pearl District ? (Svigerfar "jobber" der) med Svigerfamilie i Portland (Gresham og Corbett) er vi minst der engang i maaneden.

LN-BRK
21-03-2007, 16:02
Originally posted by G-COLE
Lurer på en ting...

-Hvor lang tid tar det før vinduene ser slik ut ?
-Tar isingen sekunder, - eller går det flere minutter ?


Det kommer helt an på forholdene. Av og til tar det minutter, av og til sekunder. Har selv flydd inn i ganske kraftige isingsforhold i Nord-Norge hvor det i løpet av et par sekunder har lagt seg et ganske bra isdekke på flyet.

Dag Viking
21-03-2007, 18:05
Hallo Terje.. Long time!
Ikke akkurat som en kvelds-IFR til KISM!

Stilige bilder...

BackCountry
21-03-2007, 21:58
Originally posted by G-COLE

Lurer på en ting...

-Hvor lang tid tar det før vinduene ser slik ut ?
-Tar isingen sekunder, - eller går det flere minutter ?

-Tar det sekunder er man vel i verste fall fortapt der oppe i løpet av meget kort tid...
Men tar det minutter kan man kansje rekke å gå mye lavere ned slik at isen forsvinner igjen (hvis den gjør det da )...?
I dette tilfellet bygde det seg opp ganske fort så vi valgte å gå ned i høyde ettersom vi var nærme vår destinasjon. I de fleste tilfeller så hjelper det mye å enten stige eller gå ned et par tusen fot. Chieftainen takler heldigvis is ganske bra har faktisk opplevd verre tilfeller av icing før.

Originally posted by dc-8-63

Bor du i Portland omraadet ?....hmm paa tide med et Fly og ?? moete i Portland....kanskje Piazza Italia i Pearl District ? (Svigerfar "jobber" der) med Svigerfamilie i Portland (Gresham og Corbett) er vi minst der engang i maaneden.
Hei! Det stemmer at jeg bor i Portland (et steinkast unna Rose City golfbanen). Har skjønt at det er en del nordmenn i området her. Leker med tanken om en pilgrimsreise til Boeing i Seattle. Kanskje det hadde vært noe å arrangere i felleskap? Pizza og øl høres jo også bra ut:)

Originally posted by Dag Viking

Hallo Terje.. Long time!
Ikke akkurat som en kvelds-IFR til KISM!

Stilige bilder...
Ja det begynner å bli en stund siden! KISM-turen var jo helt konge den!:)
Hva syns du om at pea har bestilt DA42 da? Multi CPL og MEI på en twin med FADEC og autofeather? Tror det blir mange gode piloter av det..

^_^

Dag Viking
21-03-2007, 22:05
Visste ikke at de hadde bestilt det faktisk, men det var kanskje litt på tide? Problemet kan jo være at det blir fryktelig varmt under bobla, hvis de ikke får AC.

Får de det like moro i lufta da?
Må være litt kjedelig.... Både for de i høyre og venstresetet. Radioer og transpondere som ikke virket, eller dual alternatorsvikt på natt-XC var jo det man trengte for å holde seg våken.

Det positive er jo at approachene blir litt mer interessante, og XC blir mer moro. Regner med de kommer med G1000, ikke akkurat det du flyr for tiden!

Jo eldre Seneca, jo bedre! ;)

Eller..... hmmm

http://i6.photobucket.com/albums/y231/timyue/springbreak095.jpg

BackCountry
22-03-2007, 00:36
Åjoda, ifølge LFS.no så har de bestilt 5 stk.
Misforstå meg rett. Jeg hadde solgt nyra mi for å få muligheten til å fly en Twinstar, men jeg vet ikke helt om den egner seg som skolefly. Time vil sjåv.

G1000? En KLN89B hadde holdt i massevis!

PHK
22-03-2007, 01:04
Kan melde om at det er en del delte meninger om skolens valg av fly. G1000 er jo også litt overdrevt. Hadde som du sier hold lenge med KLN89B, men nå har de nå en gang bestemt seg, så det blir spennende å se hvordan de fungerer som skole-fly.