PDA

View Full Version : Samme billett - ulike priser?


ice
19-03-2007, 20:04
Norwegian og FlyNordic samarbeider om å fly Oslo-Stockholm.

Jeg har søkt på Arlanda-Oslo på onsdag hos begge selskapene.

18:30 avgangen på Norwegian sine sider står utsolgt.

18:30 avgangen på FlyNordic sine sider står kr 741. Deretter står det følgende tekst: "Opereras av Norwegian Air Shuttle"

Er det ikke litt rart at Norwegian skriver utsolgt på sine sider, mens FlyNordic har ledig. Det er jo samme fly!!

TOS
19-03-2007, 20:29
Her har vi vel andre på forumet som er eksperter på dette, men jeg tror dette er noe man kan oppleve i mange tilfeller. Såvidt jeg har skjønt så kan selskaper som har denne typen avtaler ha et gitt antall billetter som de kan selge på avgangen, slik at DY kan ha solgt sine mens FlyNordic kan ha noen igjen. Jeg har selv opplevd dette på andre selskaper (som SK, hvor SK kan vise utsolgt mens f.eks. BD viser ledig på SK-operated flights).

ENGM RAMP
19-03-2007, 21:05
Har hørt om flere avganger til f.eks København hvor NAX har solgt ut sine seter ombord, mens det f.eks på Sterling sin halvdel av setene er det mange ledige, så dette er det ikke noe merkelig ved i det hele tatt

The Ticketor
27-03-2007, 14:24
Kommer an på hva slags code-shareavtale man har. Nå føler jeg at hukommelsen svikter litt når det gjelder forskjellige typer av codeshare, men om man har en s k "hard block" avtale så har marketing carrier kjøpt et antal seter av operating carrier, og dem kan de selge som de vil. Noen avtaler har også et tidspunkt der man må "levere tilbake" usolgte seter, lurer på om det var det som man kaller "soft block", men akkurat det er jeg ikke sikker på (hukommelsen som sagt...). Og så har du det som kalles for "free sell", der har begge selskaper lik tilgang til alle seter.

Utflyttet
27-03-2007, 15:00
Jeg har stått med en billett på en UA-flight MCO-IAD og den har vært så oversolgt at de har kastet penger etter folk, mens SAS reklamerte med 9'er i alle farebuckets. Hva slags codeshare kaller man det? :D

-A

CK
27-03-2007, 15:17
Sterling/Norwegian og Norwegian/FlyNordic har det som heter block-space agreement, som innebærer at det ene selskapet har x antall billetter og det andre y antall billetter på samme fly, og hvert selskap selger sine billetter selv og etter sitt eget inventory-system (som ikke snakker sammen). SK og LH sine systemer snakker f.eks. (for det meste) sammen, så der skal det bare være små forskjellert på pris om du booker en SK-operated flight OSL-FRA på LH eller SK rutenummer. De har kun code-share (ikke block-space), slik at begge selskaper kan selge så mange seter de vil på det aktuelle flyet. Block-space er egentlig ganske gammeldagse greier, og funker best når selskapenes systemer ikke snakker sammen, eller det er et ønske fra den ene carrier å ha x antall seter. SAS har block-space agreement med Air China på CPH-PEK f.eks., der (tror jeg) CA har block på 20 seter som de kan selge til den pris de måtte ønske (ofte selges de ikke, noe som er fint for ID-pax...)

Det som kan skje når man har code-share og man ikke har direct link (at bookingsystemene ikke snakker sammen i real-time (som f.eks. SK og BD) er at man viser en tilgjengelighet som ikke er der. Det er vel sjelden man kan få booket, men systemene viser tilgjengelige seter.

The Ticketor
27-03-2007, 15:21
CA har det samme med AY på HEL-Kina. Tror det er et krav fra kinesiske myndigheter for at man skal få trafikkrettigheter.