PDA

View Full Version : Tragedie på BA flight


Concorde
19-03-2007, 12:57
Den avdøde kvinnen måtte stroppes fast, men hun skled allikevel ned av setet:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=170127

EB
19-03-2007, 17:21
Pinlig...hva tenkte crewet på???

imm
19-03-2007, 17:28
"døde etter takeoff"
Ville det da ikke vært naturlig å lande igjen, istede for å fly videre i 9 timer med en død person ombord?

The Ticketor
19-03-2007, 17:52
Personer som dør ombord må spennes fast i et sete, det er SOP da det ikke finnes noe annet sted der man kan spenne fast et legeme på en sikker måte. Nå gikk det her ikke helt som det skulle, så det ble ikke så sikkert likevel, men sånn er det nå. Og om flyet er fullt, og det ikke finnes noe avskilt sete å flytte avdøde til så...

VoiceCom
20-03-2007, 14:49
Er det ikke mulig å legge en død person i crew-rest området eller tilsvarende? Virker litt ubehagelig å få en slik i setet ved siden av seg - ihvertfall hvis man har betalt F-billett. Hadde kanskje bedt om en kompensasjon etterpå :D

Jens W
20-03-2007, 14:54
Originally posted by imm

"døde etter takeoff"
Ville det da ikke vært naturlig å lande igjen, istede for å fly videre i 9 timer med en død person ombord?

Mistenker at VG er litt kreative hva angår tid her
"etter takeoff" er jo.. vel.. resten av turen..
"resten av den ni timer lange flyturen fra Delhi til London" mja.. se over i grunn :)

PSC TOS
20-03-2007, 23:00
Passasjeren Paul Trinder fikk sitt livs sjokk da han våknet opp ved siden av et lik på første klasse
Turen ble også en påkjenning for den døde kvinnens datter. Hun ble flyttet til første klasse der hun tilbragte resten av den ni timer lange flyturen fra Delhi til London sørgende ved siden av sin døde mor.

Er ikke dette litt motsigende? Hvordan kan både dattera og Mr Trinder sitte ved siden av den døde? Det er vel ingen steder i F-klasse der det er en tre-seter? Og i såfall skulle da den avdøde bli plassert på et centerseat?!? :cry:

valen
21-03-2007, 00:02
Som sykepleier syntes jeg dette er litt merkelig behandlet av crewet. For slike situasjoner burde det være rutiner for i opplæringsprogrammet for kommende crew.
Ved død starter det straks en nedbrytningsprosess at vev. Og lukt begynner å oppstå etter bare 2-3 timer. Muskulatur er ikke lenger spendt, slik at indre kroppslige væsker finner turen ut av kroppens åpniger. Kroppen stivner etter ca4 timer og er vanskelig å rette ut igjen når det først har stivnet.

Her burde helt klart liket også kaldt mors, pakket inn liggende og lagt et kjørlig sted.
hvordan er tilgangen på bagage rommet? Kan man komme seg dit uten at sikkerheten blir brutt?

Er det rutiner for slike situasjoner i Norge?

Bare nyskjerrig...

Bizflyer
21-03-2007, 00:27
En bekjent jobbet for en del år siden på Fred Olsen Cruiseline som seiler ut av Southampton i England. Det var helt vanlig med 2-4 dødsfall pr 2ukers cruise. Skipet hadde faktisk eget kjølerom til slikt. Men når det var en "død periode" dvs et cruise med mer enn 6 døde, måtte de ta i bruk et av kjøkkenets kjølerom og da slet de litt i forhold til å finne andre steder til maten!

Men når det gjelder fly: Man må vel finne praktiske løsninger. Er et dødsfall god nok grunn til en "nød"landing? Det er jo første spørsmål. Hvis svaret er nei, hva skal så standard prosedyre på behandling av død passasjer være? Som valen sier, hadde vel det beste vært å få lagt personen i bagasjerommet. et fullpakket fly har vel ikke noe ekstra plass til et lik uansett??

BF:cool2

PSC TOS
21-03-2007, 01:06
Jeg har sett mange filmer og TV-serier der det er mulig å komme seg fra kabin til bagasjerommet, for eksempel "Flightplan" og "24".

Blackhawk
21-03-2007, 02:27
Har sett noen nyere modeller (enten fra Boeing eller Airbus), der det var en mulighet
for å "lagre" en død person et spesiellt sted. En slags plattform som gikk inn i en av galley-veggene, og der inne var det kjøling på. Hmmm.. så var det, å finne igjen til dette bildet da.. *grøss* (var enten hos Airliners.net eller Airpics tror jeg) :drunk:

Utflyttet
21-03-2007, 07:03
Originally posted by Blackhawk

Har sett noen nyere modeller (enten fra Boeing eller Airbus), der det var en mulighet
for å "lagre" en død person et spesiellt sted. En slags plattform som gikk inn i en av galley-veggene, og der inne var det kjøling på. Hmmm.. så var det, å finne igjen til dette bildet da.. *grøss* (var enten hos Airliners.net eller Airpics tror jeg) :drunk:

Det er Airbus 340-500 som har dette. Det var noen bilder fra Singapore Airlines sine som var ute, men fant de ikke med noe googling nå.

-A

valen
21-03-2007, 10:27
Smart og fin løsning som burde ha vert i alle nye flytyper!

OJB
21-03-2007, 17:54
Før i tiden når folk døde på reise med skip ble den døde pakket inn , gjerne med flagg og sendt overbord etter en enkel sermoni av skipperen.
Noe for flyselskapene tenke på ;
Pakk inn den den forulykkede , skipperen holder en kort sermoni over PA for deretter åpne en dør og sende vedkommende ut i det store intet(fortrinsvis over sjø og etter at fygemaskinen er de-pressurized).
Spøk til alvor, denne historien er vel ikke referert helt korrekt vil jeg tro.
Det må være noe som mangler ved historien etter mitt skjønn.
Den døde kan umulig ha gått over til de evige jaktmarker umiddelbart etter take-off!?
De fleste selskaper med respekt for seg selv ville isåfall returnere til utgangspunktet rimelig kjapt.
Dersom vedkommende som døde "satte biffen i halsen" etter at fygemaskinen var over halvveis forstår jeg at den fortsatte til destinasjonen med de komplikasjoner det medfører når du lander med død person ombord.