PDA

View Full Version : Q400 til KLM


dash-7
18-03-2007, 13:11
Snakket med noen KLM piloter her om dagen, de sa at KLM var i forhandlinger med Bomarider om å kjøpe inn 20 Q400. De skulle bytte ut F50 flåten sin. Samtidig at de skulle satse lite mer ut i europa.

Har ikke KLM tatt en prat med de andre brukerne av Q400.

Thomas
18-03-2007, 13:11
Speaking of KLM;

http://www.airliners.net/open.file?id=1189047&size=L

:clap

MountainDew
18-03-2007, 13:19
Det høres ut som et fornuftig valg til å bytte ut F50 flåten med. Ingenting slår Q400 på performance versus economy :up:

EB
18-03-2007, 13:37
Gleder meg til å se Q400 i KLM design...:D

Lennart
18-03-2007, 14:37
Originally posted by Thomas

Speaking of KLM;

http://www.airliners.net/open.file?id=1189047&size=L

:clap


Denne ble levert KLM igår, lørdag :clap

RolfL
18-03-2007, 15:01
Originally posted by dash-7
Snakket med noen KLM piloter her om dagen, de sa at KLM var i forhandlinger med Bomarider om å kjøpe inn 20 Q400.

Har ikke KLM tatt en prat med de andre brukerne av Q400.

Det verkar i så fall inte som om de ringt till SAS i alla fall. Q400 har ju varit ett problembarn för SAS från allra första början och är det fortfarande.

EB
18-03-2007, 15:02
Så sort/hvitt er det vel ikke...

RolfL
18-03-2007, 15:22
Originally posted by EB
Så sort/hvitt er det vel ikke...

Jo, tyvärr.

Someone
18-03-2007, 15:26
Originally posted by RolfL

Originally posted by EB
Så sort/hvitt er det vel ikke...

Jo, tyvärr.

Men nå har de såvidt jeg vet fungert bedre hos andre selskaper, spesielt de senere "versjonene" og ikke de som var/er fulle av barnesykdommer som SAS fikk

TOS
18-03-2007, 15:31
Hvordan fungerer Q400 for Widerøe?

Blubird
18-03-2007, 15:43
Q'ern i KLM-farger blir fullt på høyde med VLM sine F50! Lekkert! :D

MD11
18-03-2007, 15:43
Japanske ANA har hatt meget med Q400 problemer og har nå satt flyene på bakken. Dette skjedde i uken som var etter en landing uten nesehjul.

LN-BRK
18-03-2007, 16:26
Det er nevnt i en tråd tidligere, men Widerøe skal (dem har vel begynt allerede) modifisere alle SAS sine Q400 i samarbeid med Bombardier. På den måten skal SAS få bedre driftskvalitet på sine syke Q400. Og ja, Widerøe har mindre problemer enn SAS, selv om Widerøe også har hatt en del problemer.

HMWK
18-03-2007, 16:44
Alle skryter så av Q400, men jeg synes ikke den fortjener all den skryt den har fått. Performance er selvsagt bra når du har 5000 gamp per motor! Trenger ikke være rakettforsker for å forstå det. Designet er trossalt fra begynnelsen av 1980. Ja, jeg vet at q400 er av nyere dato, men den stammer fra Dash8-100.

Turbofan
18-03-2007, 16:52
Originally posted by HMWK

Alle skryter så av Q400, men jeg synes ikke den fortjener all den skryt den har fått. Performance er selvsagt bra når du har 5000 gamp per motor! Trenger ikke være rakettforsker for å forstå det. Designet er trossalt fra begynnelsen av 1980. Ja, jeg vet at q400 er av nyere dato, men den stammer fra Dash8-100.

Ja kanskje utseendemessig, men når det kommer til teknologi, så er Q400 VELDIG forskjellig fra -100 serien. Og det er kanskje der problemet ligger også!;)

KennethGS
18-03-2007, 21:11
Originally posted by dash-7

Snakket med noen KLM piloter her om dagen, de sa at KLM var i forhandlinger med Bomarider om å kjøpe inn 20 Q400. De skulle bytte ut F50 flåten sin.


Du mener kanskje KLM Cityhopper? KLM har såvidt jeg vet ingen Fokkere lengre...


Originally posted by TOS

Hvordan fungerer Q400 for Widerøe?

Nå virker det jo som om det går strålende... :-p Var jo en del problemer i starten, blant annet med motorene, men det virker jo som om det har gått seg til...

At både piloter og teknikere har fått mer erfaring med flyene over tid bidrar nok også til at ting går så mye bedre nå...


Hva ANA-maskinen angår, så kunne man jo lese et sted (husker ikke hvor i farta) at det hele skyldtes en bolt som hadde løsnet, falt ned på akkurat feil plass, og på elegant vis klart å låse luka...
Det virker jo mer som en "Shit Happens" enn et Q400-problem... Jeg har iallefall ikke hørt om andre slike tilfeller med Q400...

LN-BRK
18-03-2007, 21:18
Originally posted by HMWK
Alle skryter så av Q400, men jeg synes ikke den fortjener all den skryt den har fått. Performance er selvsagt bra når du har 5000 gamp per motor! Trenger ikke være rakettforsker for å forstå det.

Fordi den har store motorer så fortjener den ikke performance-skryt? Vet ikke helt om jeg skjønner logikken, for en flymaskin klarer jo ikke yte bedre enn hva motorene yter. Hadde motorene vært mindre performance-messig, så hadde jo heller ikke Q400 hatt de samme ytelser :)

TOS
18-03-2007, 21:52
Originally posted by KennethGS

Du mener kanskje KLM Cityhopper? KLM har såvidt jeg vet ingen Fokkere lengre...


Ifølge KLM sine egne sider så har de 14 stk F50. Jeg antar at de opereres av Cityhopper, men jeg trodde at det vel også stort sett var tilfellet for F70-maskinene også...? Regnes Cityhopper som et eget selskap?

KennethGS
18-03-2007, 22:06
Originally posted by TOS

Regnes Cityhopper som et eget selskap?

Cityhopper ER et eget selskap, med egne fly, egen administrasjon, egne kurs, egne manualer, og ikke minst eget AOC... ...og jeg kjenner minst én som ikke kommer til å glemme å føye til "Cityhopper" i selskapsnavnet neste gang han er på kurs på AMS...

"We are NOT KLM, we are KLM Cityhopper!" :p

(...og nei, det var ikke meg, men jeg satt i stolen ved siden av...^_^)

TOS
18-03-2007, 22:32
Originally posted by KennethGS

Originally posted by TOS

Regnes Cityhopper som et eget selskap?

Cityhopper ER et eget selskap, med egne fly, egen administrasjon, egne kurs, egne manualer, og ikke minst eget AOC... ...og jeg kjenner minst én som ikke kommer til å glemme å føye til "Cityhopper" i selskapsnavnet neste gang han er på kurs på AMS...

"We are NOT KLM, we are KLM Cityhopper!" :p

(...og nei, det var ikke meg, men jeg satt i stolen ved siden av...^_^)

Litt som SK BU i forhold til SK...?:smile2 Men likevel så står altså F50 på fleet-listen til KLM (i likhet med at SKBU sine maskiner vel står på fleet listen til SK). F70 er vel også Cityhopper...?

Blubird
18-03-2007, 22:52
Folk flest gir vel blanke f i, eller vet ikke om de flyr med KLM eller KLM cityhopper.

gustavf
18-03-2007, 22:58
Originally posted by dash-7

Snakket med noen KLM piloter her om dagen, de sa at KLM var i forhandlinger med Bomarider om å kjøpe inn 20 Q400. De skulle bytte ut F50 flåten sin. Samtidig at de skulle satse lite mer ut i europa.

Enda en spiker i Rekkof-kista?

KennethGS
18-03-2007, 22:58
Fokker 70/100 er Cityhopper også ja...

Someone
18-03-2007, 23:01
Originally posted by gustavf

Originally posted by dash-7

Snakket med noen KLM piloter her om dagen, de sa at KLM var i forhandlinger med Bomarider om å kjøpe inn 20 Q400. De skulle bytte ut F50 flåten sin. Samtidig at de skulle satse lite mer ut i europa.

Enda en spiker i Rekkof-kista?

Den kista burde vært 6-fot under for lenge siden:exclamati

KennethGS
18-03-2007, 23:01
Originally posted by Blubird

Folk flest gir vel blanke f i, eller vet ikke om de flyr med KLM eller KLM cityhopper.

Ikke ulikt SAS / SAS Braathens, igjen? :p

Originally posted by gustavf

Enda en spiker i Rekkof-kista?

Er ikke den kista gravlagt allerede?:rolleyes:

LCH
19-03-2007, 11:46
Problemet med SAS sine Q400 var vel at SAS, akkurat som på A300, ikke kjøpte standardversjonen, men på liv og død skulle ha noen "fikse" modifikasjoner som skapte endel problemer.

CFM
19-03-2007, 14:00
Vet du noe om hvilke "fikse modifikasjoner"! det i såfall skulle være? Det finnes flere forskjellige options på Q400, det samme gjelder andre DH8 og andre flytyper også.

Motorene på Q400 er de-rated i forhold til hva de egentlig kan yte og begrensningen i hvor mye kraft man ta ut ligger i propellen.

Men den er sprek nok til normale forhold uansett :)

LCH
19-03-2007, 14:13
Regner med at det var på Q400 du mente?

Det jeg har hørt er at SAS ville ha mulighet for tilkobling til 28V DC i tillegg til det standard 115V systemet, og at dette var dette dobbeltsystemet som forårsaket endel problemer. Kilden min er dette forumet, så jeg skal selvsagt ikke banne på det.! ;)

Turbofan
19-03-2007, 14:32
Originally posted by LCH

Regner med at det var på Q400 du mente?

Det jeg har hørt er at SAS ville ha mulighet for tilkobling til 28V DC i tillegg til det standard 115V systemet, og at dette var dette dobbeltsystemet som forårsaket endel problemer. Kilden min er dette forumet, så jeg skal selvsagt ikke banne på det.! ;)

28 VDC er "Hovedstrømmen" som Dehaviland bruker på alle Dash-8 seriene (100/200/300/Q400).

Det finnes riktignok et inntak for 115 VAC (under høre ving) også, men dette brukes kun hvis du har behov for å kjøre hydrauliske systemer på bakken når motorene ikke er i gang.
Motorene blir startet ved hjelp av 28 VDC enten fra GPU eller APU BUS. Når motoren er i gang produserer en AC generator på hver motor 115 VAC.

KennethGS
19-03-2007, 14:36
Edit: Turbofan rakk det først...^_^

...men, som man ser på dette bildet (http://www.airliners.net/open.file/0084938/L/), så brukte SAS 115V på Q400 i starten, men nyere bilder viser for det meste bruk av 28V.
De har kanskje gått bort fra å bruke 115V?

EB
19-03-2007, 15:54
Torp-Amsterdam kan vel fort bli en Q400 rute...

KennethGS
19-03-2007, 16:14
Originally posted by EB

Torp-Amsterdam kan vel fort bli en Q400 rute...

Ikke umulig, men da måtte de økt hyppigheten iallefall, for de startet med å betjene ruta med F50 og F70, men flyr nå med F70 og F100 fast...

En fordel med Q400 for både KLC og WF, er at KLC kunne kjøpt tekniske tjenester lokalt, fremfor å sende opp Martinair-teknikere og utstyr med neste fly...;)

...og la oss ikke skyve under en stol at Q400 er et langt mer stuervennlig fly enn Fokkerene, så dette kan jo bli en vinn-vinn-vinn-situasjon... :lol:

Turbofan
19-03-2007, 16:15
Originally posted by KennethGS

Edit: Turbofan rakk det først...^_^

...men, som man ser på dette bildet (http://www.airliners.net/open.file/0084938/L/), så brukte SAS 115V på Q400 i starten, men nyere bilder viser for det meste bruk av 28V.
De har kanskje gått bort fra å bruke 115V?

Mulig de gjorde det, men kan ikke helt se hvorfor. Men igjen det er jo SAS det er snakk om, og de er jo ikke akkurat kjent for å "Go With The Flow"!:D

BTW: Han fotografen på det bildet du linket til la ikke så mye i mellom når det kom til liveryen til SAS:D LN-RDB (cn 4018) One of SAS's new Dash 8-401 in the company's new VERY ugly c/s !

KennethGS
19-03-2007, 16:24
Forsto det vel slik at de ville slippe å ha dobbelt opp med GPU'er... Én for Q400, og én for andre fly...

EB
19-03-2007, 16:36
Kommer vel en og annne F50 også til Torp?

KennethGS
19-03-2007, 16:46
Originally posted by EB

Kommer vel en og annne F50 også til Torp?

Eneste F50'ene jeg har sett de siste par årene er Denim Air og Skyways sine...
Derimot så har KLM hatt treningsturer opp hit med 737 da.... ;)

Kua
20-03-2007, 13:34
Originally posted by KennethGS

Forsto det vel slik at de ville slippe å ha dobbelt opp med GPU'er... Én for Q400, og én for andre fly...

Det var det som var tanken i begynnelsen, men AC GPU er ikke å foretrekke.
SAS Q400 har inntak for både AC og DC strøm i nesen, men vil helst ha DC strøm som er "hovedstrømmen" til Q400. Starter/generatorene er DC strøm og kan hjelpe batteriene til oppstart av motorer og APU . AC GPU kan ikke hjelpe til med motorstart, kun lade batteriene. Med AC GPU tilkoblet kan man starte motorene på batteriene, men det liker batteriene IKKE.

Man tilstreber alltid DC strøm, men tar imot AC hvis ikke annet er tilgjengelig. Eneste fordelen med AC strøm på bakken er at man kan få varm kaffe. Ingen AC, ingen kaffe.

Kan også legge til at motorene ikke produserer AC strøm før propellene passerer en RPM på 600-700? Husker ikke i farten det eksakte tallet.

LCH
20-03-2007, 18:01
Hmm, da husker jeg tydeligvis feil når det gjelder detaljene, men jeg mener ihvertfall p huske at barnesykdommene skyldtes strømsystemene, og at det visstnok var NOE (trodde som sagt det var 28VDC) ved det som var spesielt for SAS-versjonene.