PDA

View Full Version : Valgets kvaler


imm
17-03-2007, 18:47
Amsterdam-Nairobi

Valget står mellom KLM 747 eller Kenya Airways 777
Hva ville du valgt?


IMM

Dag Viking
17-03-2007, 18:49
Foran eller bak gardinen?

Det skal vel godt gjøres å få noe kjipere enn KL...

EB
17-03-2007, 18:52
Tja... imm er jo en stor fan av Ryanair så da må jo selv KLM bli en drøm!!!

Someone
17-03-2007, 19:06
Kenya helt klart. De har PTV i sine 777 og itillegg er de litt mer spennende enn KLM.

ENGM RAMP
17-03-2007, 19:10
Tja... imm er jo en stor fan av Ryanair så da må jo selv KLM bli en drøm!!!


Ha he Eivind...en mikroaaanelse syrlig den der du ;)

LN-KOG
17-03-2007, 19:12
Originally posted by imm

Amsterdam-Nairobi

Valget står mellom KLM 747 eller Kenya Airways 777
Hva ville du valgt?


IMM

Jeg flyr KQ 777 sørover og i følge planen KLM MD-11 nordover. Da får jeg i pose og sekk :colgate:

Men det er KLM og da kan det bli :cry: :drunk: :angry:

TOS
17-03-2007, 19:20
Jeg skjønner ikke denne negative holdningen til KLM. Det er lenge siden jeg reiste med dem på langdistanse, men på Europa er det vel minst like bra som enkelte skandinaviske selskaper. For en 5-6 år siden var også KLM helt OK på IC. Det kommer muligens an på hva man er vant med, men som økonomiklassereisende så kan ikke jeg si at de er hverken dårligere eller bedre enn de fleste andre selskaper jeg har reist med.

imm
17-03-2007, 20:20
Originally posted by EB

Tja... imm er jo en stor fan av Ryanair så da må jo selv KLM bli en drøm!!!

Hehehe, ja du kan så si. Riktig, jeg beundrer Ryanair for å være ufattelig effektive. Og for å drive bra på det konseptet de driver på med. Men det er stor forskjell å sitte på flyet fra Torp til London enn en interkontinental tur.
Har aldri flydd verken med KLM eller Kenya, så ikke vet jeg.... men har flydd både 747 og 777 og liker begge flyene. Det som teller endel for meg, er om de har tv skjermer i setene med flere filmvalg. Matserveringen betyr lite, da jeg stort sett spiser meg god og mett på flyplassen før avreise.


IMM

LN-KOG
17-03-2007, 20:24
Originally posted by TOS

Jeg skjønner ikke denne negative holdningen til KLM. Det er lenge siden jeg reiste med dem på langdistanse, men på Europa er det vel minst like bra som enkelte skandinaviske selskaper. For en 5-6 år siden var også KLM helt OK på IC. Det kommer muligens an på hva man er vant med, men som økonomiklassereisende så kan ikke jeg si at de er hverken dårligere eller bedre enn de fleste andre selskaper jeg har reist med.

Men så skjønner du kanskje ikke alltid hva disse smilende nederlenderne sier om deg alltid heller, kanskje? Les her: http://forum.scanair.no/read.php?TID=17245

TOS
17-03-2007, 20:30
Originally posted by LN-KOG

Men så skjønner du kanskje ikke alltid hva disse smilende nederlenderne sier om deg alltid heller, kanskje? Les her: http://forum.scanair.no/read.php?TID=17245

Nei, jeg er nok ikke så veldig stø i nederlandsk. Er dette gjennomført praksis av nederlendere, eller er det noen få råtne epler...?;) Av og til kan kanskje uvitenhet være behagelig....

Bizflyer
17-03-2007, 23:45
Hva i granskaugen skal man nå til Nairobi å gjøre da???

BF:question:

Savipix
17-03-2007, 23:51
1999 AMS-PBM-AMS hade KLM en av de sämsta C-klass produkter som jag har provat.

LN-KGL
18-03-2007, 00:03
The Pride of Africa - skal man, så skal man!

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/5Y-KQS.jpg

audunn
18-03-2007, 01:15
Har flydd med KLMs 747, og ekke spesielt gøy, ivertfall ikke på economy.
Ville ha valgt 777`en jeg;D

Tommy777
18-03-2007, 23:09
Originally posted by TOS

Jeg skjønner ikke denne negative holdningen til KLM. Det er lenge siden jeg reiste med dem på langdistanse, men på Europa er det vel minst like bra som enkelte skandinaviske selskaper. For en 5-6 år siden var også KLM helt OK på IC. Det kommer muligens an på hva man er vant med, men som økonomiklassereisende så kan ikke jeg si at de er hverken dårligere eller bedre enn de fleste andre selskaper jeg har reist med.

Har vel med benplassen å gjøre? Samt at 747ene til KLM ikke har PTV?

Roxman
18-03-2007, 23:20
stemmer, KUN B777 og A330 hos KLM har PTV.

TOS
18-03-2007, 23:33
Originally posted by Tommy777

Originally posted by TOS

Jeg skjønner ikke denne negative holdningen til KLM. Det er lenge siden jeg reiste med dem på langdistanse, men på Europa er det vel minst like bra som enkelte skandinaviske selskaper. For en 5-6 år siden var også KLM helt OK på IC. Det kommer muligens an på hva man er vant med, men som økonomiklassereisende så kan ikke jeg si at de er hverken dårligere eller bedre enn de fleste andre selskaper jeg har reist med.

Har vel med benplassen å gjøre? Samt at 747ene til KLM ikke har PTV?

Da jeg reiste med KLM over dammen sist så var det nok mindre vanlig med PTV (dvs. vi snakker om 6-7 år siden), og mye kan være forandret. På Europarutene har de vel hverken bedre eller dårligere plass enn de fleste andre (når jeg fløy BGO-AMS i uka som gikk så var det egentlig veldig god plass, men nå satt jeg relativ langt fremme i økonomiklasse så det kan vel være at de har bedre plass der for å kunne sjonglere litt med business kapasiteten). Det kan selvsagt være at KLM har dårligere med benplass enn andre selskaper på ic, men det har vel vært trukket fram flere ganger at enkelte andre selskaper har veldig dårlige seter på økonomiklasse på sine IC maskiner, samt en utrolig apetittvekkende rett som involverer laks og pasta e.l.. Jeg vet ikke hvordan KLM sin inflight service er, men sist jeg reiste med dem så kunne man iallefall velge mellom to retter.

valen
18-03-2007, 23:56
Kenya helt klart! en god opplevelse med GOD MAT!

LN-FOC
19-03-2007, 09:59
Hva i all verden er galt med KLM? Jeg reiser svært ofte over den såkalte dammen, som oftest i økonomi. I økonomi er KLM minst like gode, om ikke bedre enn f.eks SAS, Delta, BA og Lufthansa. De eneste jeg i farten kommer på som kan være bedre, er Continental, men uten gratis alkohol, og Air France dersom man orker CDG2-helvete. KLM flyr fra en av Europas beste hubber, tilbyr OK måltider + snack midtveis, tilbyr gratis alkohol, har grei beinplass (jeg er 186), har et av de beste bounsprogrammene som finnes, samt at deres AVOD på 330 og 777, og snart M11, er utrolig bra, med inntil 200 ulike filmer/program å velge mellom.

VoiceCom
19-03-2007, 10:20
Jeg har også fløyet en del KLM og synes de er helt ok. De har nå skiftet fra Uncle Bens mat til Bertolli (tror jeg det var - ihvertfall samme merke som trekant-sandwichen). Jeg syntes den nye maten var hakket bedre enn Uncle Bens. Har bare prøvd den en gang vel og merke.

Benplassen i KLM Economy (31") er i minste laget for meg (jeg er 198cm). Fløy hjem fra Dubai sist fredag med KLM B777 og fikk dessverre ikke exit-sete. Det er en av de verste flyturene jeg har hatt :cry: . Men det er vel mange andre som også har 31" som standard i Economy. KLM sin AVOD i B777 og B332 er genial :up: .

KLM sine B747 er imidlertid gamle og slitte, og har kun tv-skjerm i taket hvor alle må se samme film. Det er en egen liten side-kabin foran på radene 9 - 19 som anbefales. Her er det 3+2 seating. Jeg tror denne delen har vært en egen klasse tidligere og har litt bedre benplass. Det er litt forskjell på flyene men noen av dem har direkte nedslitte seter som er vonde å sitte i lenge. Sete 9C regnes som det beste økonomisetet. Jeg flyr selv til Singapore med KLM B74M i sete 9A senere i dag ;) (9C var allerede tatt).

imm
19-03-2007, 14:38
Takk for alle innspill. Så langt heller jeg nok litt mot Kenya Airways, fordi de har tv i stolsetene, mot KLM sine (gamle og slitte?) 747 ikke har dette.
Skal ærlig innrømme at jeg ikke er spesielt komfortabel med å fly, og er derfor litt interessert i å fly et selskap jeg stoler på. Det gjør jeg med KLM. Kenya kjenner jeg ikke, men det ser ut til å være et seriøst selskap ut fra det jeg har lest.

Ser også (på www.airlinequality.com) at Kenya har litt bedre benplass enn KLM.


imm

SQ 777
20-03-2007, 21:06
Fordelen med KL er at du kan sjekke inn på nettet 30 timer før avgang fra Norge, lenge før de som drar fra AMS og da kan en omtrent alltid sikre seg nødutgang .

Har fløyet mye med dem i de siste to årene og har vel bare hatt vanlig sete en eller to ganger, og da var det fingertrøbbel fra min side. KRYSSET AV FEIL I BOXEN SOM SPURTE OM JEG VAR I STAND TIL Å SITTE DER O.L.

Også andre veien hjem kan en få en kompis til å gjøre det hvis en ikke har nettmulighet på destinasjonen ( ev. gærnt tidspunkt på døgnet ! ).

Fixet her om dagen nødutgang hele veien DXB-AMS-OSL på KL 777 og 737 . Sjekket inn på minuttet da de åpnet her i Lillestrøm, og sendte tekstmelding til min kamerat ,som sov, hvilke seter "han hadde reservert i søvne" ;) ;)

LN-KOG
20-03-2007, 22:16
Originally posted by Bizflyer

Hva i granskaugen skal man nå til Nairobi å gjøre da???

BF:question:

Jeg skal bytte fly og imm skal besøke sitt ideelle prosjekt. Det skal han ha den gode Ryanair-elskeren at han og MOL ligger langt fra hverandre der! imm har startet en stiftelse som jobber for å bedre kårene for folk som har det mindre bra enn oss her. Han gjør noe aktivt der vi andre bare ser på. Dét er beundringsverdig! Nå skal han ned og se på et gatebarnprosjekt.

TOS
20-03-2007, 22:56
Originally posted by LN-KOG

imm har startet en stiftelse som jobber for å bedre kårene for folk som har det mindre bra enn oss her. Han gjør noe aktivt der vi andre bare ser på. Dét er beundringsverdig! Nå skal han ned og se på et gatebarnprosjekt.

Det er virkelig beundringsverdig at det er noen som faktisk gjør noe slikt. :clap Dette er nok noe flere av oss som bor i "verdens beste land" burde ha gjort, men som så altfor få av oss faktisk gjør. Jeg blir litt skamfull over at jeg selv ikke bidrar mer....

imm
21-03-2007, 09:15
Originally posted by LN-KOG

Originally posted by Bizflyer

Hva i granskaugen skal man nå til Nairobi å gjøre da???

BF:question:

Jeg skal bytte fly og imm skal besøke sitt ideelle prosjekt. Det skal han ha den gode Ryanair-elskeren at han og MOL ligger langt fra hverandre der! imm har startet en stiftelse som jobber for å bedre kårene for folk som har det mindre bra enn oss her. Han gjør noe aktivt der vi andre bare ser på. Dét er beundringsverdig! Nå skal han ned og se på et gatebarnprosjekt.

Takk for vennlige ord.
Joda, det skal bli spennende å komme til Nairobi, og jeg håper også å få et par dager til å dra ut for å se på dyrene i Afrika, og alt de har å gjøre.
Men som du sier, turen er først og fremst for å se på gatebarnprosjekt osv.
Gleder meg veldig. Avreise blir ca 20. april hvis ferien innvilges.


IMM